Willen jullie mee denken paard stijf in de achterbenen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

koetjeboe

Re: Willen jullie mee denken paard stijf in de achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-18 20:07

Afbeelding
Beter heb ik nu niet

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 20:09

koetjeboe schreef:
Festeropre schreef:
Als de “juiste” hoefvorm nog niet is bereikt zegt slijtage tot voorbij de witte lijn niks of alles.
Maar als conditie vd hoeven van je paard kort geleden nog zo was als op de eerste foto dan is hij nog lang niet aan een goede hoefvorm gekomen, daar heb je zeker 1 a 2 jaar voor nodig met de juiste bekapping.
Maar begrijp uit je verhaal dat hij inmiddels weer op ijzers stond.
Wel een super leuk dier met dat guitige kopje!

Ja die ijzers moesten wel. Ik rij ook liever zonder. En bekap ook liever zelf. Maar dat kon echt niet. Hij moet eerst de benen op tillen als hij dat doet gaat alles er onderuit.
En hij is idd heel leuk en vooral lief

Daar ben ik het niet mee eens,
er zijn ook alternatieven, zoals hoefschoenen.
Als de hielen ondergeschoven zijn is het logisch met een lange teen dat hij slijt tot aan de witte lijn.
Ijzers zijn geen oplossing voor ondergeschoven hielen en lange tenen.
Vind het wel een mooi uitgangspunt dat je uiteindelijk blootsvoets wil voor je paard.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-18 20:14

Hielen zijn niet ondergeschoven. En hoefschoenen had hij. Deze waren na een maand of 2 op omdat hij sleepte. Schoenen bieden echt niet neer " bescherming" als ijzers. Die slijt ze zelfs al een stuk mee af. Je moet niet denken dat ik niet alles hen geprobeerd maar als je paard kreupel loopt in de wei omdat haar schoenen door gesleten zijn en de teen van de hoef zo ongeveer weg is. Is het bij mij tijd voor ijzers. Jammer dan we hopen ooit weer zonder te kunnen

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 20:21

Hoeveel staat hij buiten en hoeveel beweging krijgt hij? Ik ken een pony die als ze te weinig beweegt ook heel stijf wordt achter, gaat slepen met de achterbenen en ook korter gaat lopen, dit uit zich totaal niet als ze dagelijks minimaal even een kwartier flink beweegt, of dat nou onder t zadel is of los in de paddock/ aan een lijntje, met name vrijspringen verbeterde zij erg van omdat ze dan moeten galopperen en waar dat gebeurde moesten ze vanwege de grootte van de paddock heel licht indraaien dus springen ze de goede galop in

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 20:26

Hoe zijn de spierwaarden?
Pssm?

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-18 20:32

Hij loop buiten van 06.00 tot 19.00 in een wei van 1 hectare daarna in de bak tot 22.00 en dan op stal.
Spierwaardes weet ik niet. Daar wil ik woe naar laten kijken

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 20:38

koetjeboe schreef:
Hielen zijn niet ondergeschoven. En hoefschoenen had hij. Deze waren na een maand of 2 op omdat hij sleepte. Schoenen bieden echt niet neer " bescherming" als ijzers. Die slijt ze zelfs al een stuk mee af. Je moet niet denken dat ik niet alles hen geprobeerd maar als je paard kreupel loopt in de wei omdat haar schoenen door gesleten zijn en de teen van de hoef zo ongeveer weg is. Is het bij mij tijd voor ijzers. Jammer dan we hopen ooit weer zonder te kunnen

Ik zeg nergens dat je er niet alles hebt geprobeerd.
Ik begrijp alleen niet wat de toevoeging is van een ijzer in dit verhaal.
En ze zijn er inmiddels toch ook weer van af begrijp ik? Heb het over achter.
Als nog geen jaar geleden de voeten van je paard in de conditie waren als op die eerste foto ben je 6 maanden later simpelweg nog nergens.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-18 20:47

De ijzers voorkomen dat hij zijn hele teen afslijt. En nee natuurlijk ben je na 6 maanden nog nergens kwa hoeven. Maar dat is ook niet mijn vraag hier. Ik weet heel goed wat die hoeven op dit moment nodig hebben

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 20:56

koetjeboe schreef:
De ijzers voorkomen dat hij zijn hele teen afslijt. En nee natuurlijk ben je na 6 maanden nog nergens kwa hoeven. Maar dat is ook niet mijn vraag hier. Ik weet heel goed wat die hoeven op dit moment nodig hebben

Het is niet direct een antwoord op je vraag maar ik ben van mening dat de biomeganica van een paard een totaal plaatje is en het fundament daarvan de hoef is.
Daarom mijn reactie ontremd de hoeven.
Ik kan er verder niks meer aan toevoegen, succes!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 22:25

Slepende voeten zou ik in het bekken zoeken als het geen spierkwestie is, maar die niet plaatsbare spanning in het hele lichaam icm moeite met de achterbenen past voor mij precies in het plaatje wat bij mijn PSSM paard paste.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 22:30

Mijn paard had ook moeite met het optillen van zijn achterbenen (in stand). Het gevolg van losse kniebanden door en te jonge overbelasting en het daarop volgende ongeluk.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 08:52

Ik lees even mee, ben benieuwd wat er in de kliniek uit komt!
Mocht je open staan voor een andere therapeut , ik heb heel goede ervaringen met Anne-Marleen van Hemel, is dierfysiotherapeut, en werkt veel met dry needling.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 09:17

Houd je hem dressuurmatig bij?

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-18 09:29

Elisa2 schreef:
Houd je hem dressuurmatig bij?

Ja zeker 2 x per week dressuur en ook buiten let ik er op

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 10:01

Oke, ik vind zijn bovenlijn namelijk niet zo fijn gespierd op de foto..en vraag me af of het sloffen ook niet te maken kan hebben met een weinig actief achterbeen. Aangezien ik ook springfoto's zag in je profiel..kan hij zijn achterbenen dus wel optillen.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-18 10:13

Elisa2 schreef:
Oke, ik vind zijn bovenlijn namelijk niet zo fijn gespierd op de foto..en vraag me af of het sloffen ook niet te maken kan hebben met een weinig actief achterbeen. Aangezien ik ook springfoto's zag in je profiel..kan hij zijn achterbenen dus wel optillen.

Die foto is wat ouder toen zat hij idd heel arm in de bespiering. Dat is nu al veel beter. Hij zat toen ik hem kocht in zijn geheel slecht in de spieren

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-18 10:14

Afbeelding
Dit is een foto van korter geleden

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 10:16

Heb je ook een bewegingsfilmpje? ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe hij uberhaupt beweegt met zijn bouw. Hij lijkt wat ongunstig in elkaar te zitten en dat kan ook veel invloed hebben op lichaamsgebruik en beweging.

Lunamoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 10:33

Is hij getest op Lyme? Ik heb ook een pony die stijf was in zijn hele lijf. Ook niet direct iets gevonden. Dan getest op Lyme. 6 maanden medicatie gehad en stijfheid is helemaal weg.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 10:59

Gaat hij soepel achterwaarts? Zo niet dan toch richting SI-gewricht kijken. Cranio of osteo kan dan helpen.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-18 11:02

MarChak schreef:
Gaat hij soepel achterwaarts? Zo niet dan toch richting SI-gewricht kijken. Cranio of osteo kan dan helpen.

Doet hij keurig. Geen enkele moeite mee

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 11:29

Zegt niks als hij soepel achterwaarts gaat wel of geen SI of LS problemen, je moet kijken hoe het paard achterwaarts gaat, gebruikt hij de rug, maakt hij passen, sleept hij met het achterbeen of tilt hij die goed op.
Ik zou dit paard helemaal op de foto laten zetten en waar de arts nodig vind een echo maken en van SI/LS is eigenlijk alleen inwendig mogelijk een goeie echo te maken.
Qua bespiering kan er nog veel winst behaald worden ondanks dat de bouw niet heel handig is, en correct trainen is ook heel belangrijk.

Geen makkelijk paardje maar als er niks ernstig aan de hand is kan je nog heel ver komen met een correct training(veel aan de hand werken in het begin) en ik spreek uit ervaring.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-18 12:22

Hij is geheel op de foto geweest behalve de rug. Die zou ik dan nog kunnen doen.
En idd er moeten nog veel meer spieren op. Maar dat kan niet in een week tijd.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 15:08

Het si gewicht beoordelen gaat door middel van een rectale echo. Ze konden bij mij alles aan huis doen, rontgenfoto's en de echo.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-18 15:36

Zonet met een kennis die da is buigproeven gedaan achter maar daar loopt hij nog geen pas kreupel op.
Kon de benen nu ook weer echt goed optillen.
Kennis vond hem nu ook niet slepen zo zonder ijzers. Ik snap er niks meer van