Oude pony maakt veel proppen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 11:55

singasong schreef:
Herkenbaar. Heb hetzelfde bij mijn Haflinger gehad (27 jr.). Die heb ik overgezet op kort geknipt hooi, wat ik zelf iedere dag knipte met de heggeschaar en daarbij heb ik hem op compact gras gezet van Hartog. Soms maakte hij nog proppen maar kon dit veel beter wegkrijgen dan het langstengelige hooi. Inmiddels heb ik hem in laten slapen maar sinds dat hij dat kreeg had hij prachtig mooie mest. Anders zaten er altijd nog sprieten hooi in en na verandering van het ruwvoer niet meer.
Advies van mijn tandarts was ieder half jaar controle toen hij proppen ging maken. Overigens is er nooit iets getrokken bij die van mij. Nadat hij ingeslapen was heb ik nog in zijn mond gevoeld, er stond bijna niets meer, alleen nog een paar achterste kiezen en daar kon hij nog heel rap mee eten.
En je ziet het, hij was nog tonnetje rond. Deze foto was van een paar dagen voordat ik hem moest laten gaan.
[ [url=m/M6P8T3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier hetzelfde, ik knip ook het kuil in kleine stukjes met een grote hobbyschaar vd action voor mijn 28 jarige pony . word vaak voor gek verklaard, maar t werkt dus waarom niet! Fijn om te zien dat er meer gekken zijn haha

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 11:58

Mijn ruin van 17 maakt ook proppen, volgens de dierenarts komt dit omdat er ruimte tussen de kiezen begint te komen.
Zolang je haflinger er nog goed uit ziet, graag eet en verder geen symptomen geeft zou ik haar goed in de gaten houden (meer dan wat je nu doet kan je niet doen) en ingrijpen als je veranderingen ziet.
Eventueel een keer spoelen met lauwwarm water in een grote spuit kan helpen om de mond wat schoner te houden.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-18 12:06

meggiemeg schreef:
Mijn ruin van 17 maakt ook proppen, volgens de dierenarts komt dit omdat er ruimte tussen de kiezen begint te komen.
Zolang je haflinger er nog goed uit ziet, graag eet en verder geen symptomen geeft zou ik haar goed in de gaten houden (meer dan wat je nu doet kan je niet doen) en ingrijpen als je veranderingen ziet.
Eventueel een keer spoelen met lauwwarm water in een grote spuit kan helpen om de mond wat schoner te houden.

Dat met die tuinslang is wel een goede tip inderdaad! Ze heeft ook wat ruimte tussen de tanden, en tot nu toe twee kiezen laten trekken dus ook daar grote gaten. Niet verkeerd om dat zo nu en dan eens schoon te spoelen.

femke_harley

Re: Oude pony maakt veel proppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 13:16

Herkenbaar probleem. Mijn merrie van 25 jaar maakt de laatste twee jaar ook proppen. Zo een hele tijd niet, dan ineens weer wel. Zo is het de eerste 15 minuten wel, daarna weer niet. Zo wisselend. Er zijn al diverse tandartsen/mondverzorgers/dierenartsen langs geweest en kunnen niet echt een aanleiding vinden. Drie jaar terug stond ze met koliek in Utrecht (eerste keer koliek ooit). Daar maakte ze af en toe ook proppen. Daar hebben ze haar ook nagekeken en kwam ook niets spannends uit.

December toch wéér een tandarts laten komen. Geen bijzonderheden op een klein 'haakje' na. Daarna was het weer weg. Tot eind januari. Ik heb ze toen weer laten komen (andere pony op stal moest ook). Nogsteeds niets geks :+ . Toen heb ik foto's laten maken van haar kieswortels en ook daar was geen aanleiding te vinden. Ze heeft recht twee iets wat holle kiezen, geen spleten. Dus kortom.. volgens mij moet ik me er maar bij neerleggen. := Ze krijgt meer dan voldoende hooi. Ik geef nu grasbrok erbij (voornamelijk voor de eiwitten). Straks op het gras nergens last van. Paard is goed op gewicht, zelfs iets te soms.

Ik laat gewoon 1 a 2 keer per jaar iemand langs komen. Meer dan dat kunnen we niet doen.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 15:52

Mloes schreef:
Kidde schreef:
Hier ook een shetlander met een slecht gebit die proppen maakte. Eerst kwam de tandarts een keer per jaar, maar omdat hij toch eerder last kreeg met eten laten we haar nu elk half jaar komen. Dat gaat nu goed gelukkig!

Mijn advies zou dus zijn om toch de tandarts 2x per jaar te laten komen. Het is mooi dat je paard goed op gewicht blijft, maar dat hij proppen maakt wil toch zeggen dat hij last heeft van zijn gebit ;)

Het rare is dus dat ze gelijk nadat de tandarts is geweest proppen maakt. Eigenlijk gewoon altijd, of de tandarts nou net is geweest of 9 maand terug is geweest :Y)
Ik volg het advies van mijn tandarts, eens in de 9 tot 12 maand adviseert hij. Anderhalf jaar terug heeft hij een kies getrokken, en twee weken later stond ze met koliek (voor het eerst ooit). Tandarts dacht zelf dat dit met de verdoving te maken had, schijnt dat oudjes daar wat heviger op kunnen reageren. Dus ben toch een beetje huiverig voor verdoving (en dus controles). Nu geeft de tandarts wel minder verdoving gelukkig, dus hij houdt er wel rekening mee.

Dan zou ik inderdaad gewoon zo door gaan ;) Fijn dat het nu beter gaat ook!

Hilary

Re: Oude pony maakt veel proppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 18:07

Dat is inderdaad de beste tandarts :j Ik heb Jan ook; hij heeft in september de kies en twee snijtanden van mijn merrie verwijderd (op de praktijk). Maar: haar missende kies zit vooraan en kan ik dus goed in de gaten houden. Er is bij haar dus ook geen gat tussen kiezen ontstaan, wat bij die van jou zo te lezen wel zo is. Daar kunnen ze inderdaad proppen op gaan maken. Af en toe uitspoelen met de tuinslang kun je doen, of eventueel elk half jaar Jan (of een andere TA) erbij om even met de 'hogedrukspuit' de holtes (diastema's) uit te laten spuiten. Ik denk dat dit, mits met beleid, ook zonder verdoving kan. Snap dat je dat niet te vaak wil.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 11:18

girlyggirl schreef:
singasong schreef:
Herkenbaar. Heb hetzelfde bij mijn Haflinger gehad (27 jr.). Die heb ik overgezet op kort geknipt hooi, wat ik zelf iedere dag knipte met de heggeschaar en daarbij heb ik hem op compact gras gezet van Hartog. Soms maakte hij nog proppen maar kon dit veel beter wegkrijgen dan het langstengelige hooi. Inmiddels heb ik hem in laten slapen maar sinds dat hij dat kreeg had hij prachtig mooie mest. Anders zaten er altijd nog sprieten hooi in en na verandering van het ruwvoer niet meer.
Advies van mijn tandarts was ieder half jaar controle toen hij proppen ging maken. Overigens is er nooit iets getrokken bij die van mij. Nadat hij ingeslapen was heb ik nog in zijn mond gevoeld, er stond bijna niets meer, alleen nog een paar achterste kiezen en daar kon hij nog heel rap mee eten.
En je ziet het, hij was nog tonnetje rond. Deze foto was van een paar dagen voordat ik hem moest laten gaan.
[ [url=m/M6P8T3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier hetzelfde, ik knip ook het kuil in kleine stukjes met een grote hobbyschaar vd action voor mijn 28 jarige pony . word vaak voor gek verklaard, maar t werkt dus waarom niet! Fijn om te zien dat er meer gekken zijn haha

:= +:)+ Dat doe je hartstikke goed!