Domosedan gel > kun je daarmee rijden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-18 00:56

Otti1977 schreef:
Volgens mij kun je beter muisjes of sedalin gebruiken.. hoe lang is het lopen?

5 kilometer

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 00:57

De optie werd al genoemd: maar licht sederen en dan de trailer of vrachtwagen op, is dat een optie?

Persoonlijk zou ik dan de da in het bloed laten sederen, vrachtwagentje op en naar huis. Minst stressvol voor alle partijen denk ik.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 01:03

Ik zou ook sederen via het bloed en dan met trailer of vrachtwagen vervoeren. Liever kort en stilstaande stress dan 5 km lopende stress. Mijn ervaring is dat als ze via het bloed gesedeert zijn ze er echt niet veel van mee krijgen. Zorg wel dat ze klem staat in de trailer en heel rustig rijden.

Mijn paard had ook een ernstig trauma en brak ook door domosedan heen. Op de juiste manier toegediend. Via het bloed moest er ook wat extra in, daar brak ze ook door.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-18 01:11

Jotoma schreef:
De optie werd al genoemd: maar licht sederen en dan de trailer of vrachtwagen op, is dat een optie?

Persoonlijk zou ik dan de da in het bloed laten sederen, vrachtwagentje op en naar huis. Minst stressvol voor alle partijen denk ik.

Het is een paard dat bang is voor alles wat boven haar hoofd komt. Voor op de trailer zou ze heel erg zwaar gesedeerd moeten worden, anders stoot ze haar hele hoofd kapot.

Zelfs op deze stal met een plafond van ruim 3,3 meter hoog wist ze in het begin nog haar hoofd kapot te stoten. De eerste weken was ik continu met honingzalf in de weer om alle schrammen en wondjes te behandelen.

Ik heb haar geleerd dat als ik “head” zeg ik aan haar hoofd kom en vandaaruit gewerkt met “over” op die manier kon ik aan de ruimte boven haar ogen tot achter haar oren komen. Al snel kon ik met attributen haar hoofd hoog aanraken met het woordje “over” en tegenwoordig kan ik gewoon aan haar hoofd komen. Zolang ik maar het woordje “over” gebruik als ik boven haar ogen kom. Zodra ik het zeg laat ze haar hoofd zakken en kan ik bijvoorbeeld de teugels over haar hoofd doen, of haar daar borstelen. Maar als ze een bui heeft, moet ze er soms wel een minuut over twijfelen of ze haar hoofd laat zakken. Elke keer als ze het toch weer doet ben ik mega trots.

Een trailer en zelfs een vrachtwagen is laag en dicht... ik denk niet dat “over” gaat helpen.

Marvel

Re: Domosedan gel > kun je daarmee rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 01:30

Lastig hoor. Misschien al genoemd: met meerdere paarden terugrijden? Dan is ze in een kudde en voelt ze zich misschien veiliger?
Vind 5 km best een afstand met een gespannen paard. Sederen en erop gaan zou ik zelf nooit doen..

Out of the box: wij hebben onze kat door haar ergste stress geholpen met chinese kruiden. Niets anders hielp. Dat is er voor paarden ook. Wellicht kan je een paar dagen voor t verhuizen daarmee beginnen?
Het haalt het randje er zeg maar af.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 01:57

Hier ook eens deze gel gekregen.
1 ding kan ik je vertellen; deze gel werkt zeker weten goed!

Je paard komt er precies hetzelfde uit te zien als wanneer ze een verdoving via een spuit krijgen.

Of ik op een paard zou durven stappen die domosedan op heeft? Nee...

Dan kan ik je beter Vetranquil (muisjes) aanraden, dat haalt de "felle" kanten ervanaf.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 09:25

xPenny schreef:

Je paard komt er precies hetzelfde uit te zien als wanneer ze een verdoving via een spuit krijgen.

Dan kan ik je beter Vetranquil (muisjes) aanraden, dat haalt de "felle" kanten ervanaf.

Die ervaring heb ik totaal niet. Mijn eerdere gebitsverzorger werkte met die gel en daar werd mijn paard veel minder suf van en bleef veel angstiger. Het derde jaar stond hij achterin zn stal bij de gebitsverzorger en werke t nauwelijks.
Sindsdien da die tandarts is, sedeert via bloed, veel suffer en de jaren daarna nergens last van.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 09:31

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 09:37

Na bijna een hele spuit zette mijn paard eigenlijk geen stap meer en viel ze nog net niet om. Zou er absoluut niet mee durven rijden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 10:57

Ik zou er ook niet mee gaan rijden, hele grote vrachtwagens hebben een vrij hoog plafond..dat zou wellicht nog een optie kunnen zijn met de verdoving. Je zou eens kunnen informeren bij een paardentransportbedrijf.

Anders gewoon toch gaan rijden, maar zonder verdoving..misschien van te voren even lekker laten werken aan de longe zodat ze wat moe is en daardoor wat meer ontspannen en met een ander braaf paard en wellicht ook iemand op de fiets mee.

KirstenChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 11:09

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 11:11

Ik gebruik hier ook Domesedan voor het scheren van mijn paard, die gaat zonder verdoving of met Tranquigel gericht slaan met zijn voorbenen naar het scheermachine. Met Domesedan staat hij rustig te slapen en kan ik hem volledig scheren. Wel inderdaad onder de tong spuiten want anders werkt het niet.
Maar rijden er mee zou ik niet doen daar vind ik Domesedan echt te sterk voor. Zou inderdaad kijken om haar in het bloed te spuiten met iets van Domesedan of een combi daarvan en dan de vrachtwagen op.

Met Confidence EQ heb ik geen goede ervaringen, bij verschillende paarden getest maar werkt niet voldoende voor echte stresskikkers. Een paard met een beetje stress zal je er wel mee door krijgen maar eentje die bloednerveus is helpt het niet bij.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 11:29

xPenny schreef:

Dat soort 'zeker weten' uitspraken zou ik nooit doen.
Ik heb hier 2 paarden die totaaaal verschillend reageren op een verdoving. 1 gaat van een halve dosering al bijna op zijn gat de andere kan als de pet verkeerd staat na 2 verdovingen (dus 4 x zo hoge doses) nog steeds klaar wakker om zich heen staren.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 14:28

pol013 schreef:
xPenny schreef:

Dat soort 'zeker weten' uitspraken zou ik nooit doen.
Ik heb hier 2 paarden die totaaaal verschillend reageren op een verdoving. 1 gaat van een halve dosering al bijna op zijn gat de andere kan als de pet verkeerd staat na 2 verdovingen (dus 4 x zo hoge doses) nog steeds klaar wakker om zich heen staren.

Maar dan heb je het over een paard wat blijkbaar dubbele dosissen nodig heeft, ongeacht welke verdoving zoals je zelf aangeeft. Dat heeft niks te maken met enkel Domosedan zoals dit topic aangeeft.

Laat maar zeggen dat een normaal paard wel goed op domosedan reageert.
En die van mij liep wankelend op haar benen en stond er net zo bij als dat ze een verdoving had gekregen via het bloed. :)

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 14:33

Jotoma schreef:
xPenny schreef:

Die ervaring heb ik totaal niet. Mijn eerdere gebitsverzorger werkte met die gel en daar werd mijn paard veel minder suf van en bleef veel angstiger. Het derde jaar stond hij achterin zn stal bij de gebitsverzorger en werke t nauwelijks.
Sindsdien da die tandarts is, sedeert via bloed, veel suffer en de jaren daarna nergens last van.

Domosedan werkt ook enkel wanneer het onder de tong wordt gespoten.
Zou misschien best kunnen dat het niet goed is opgenomen bij jouw paard, of dat jouw paard er wellicht anders op reageert.

Maar ik heb ervaring met velen verdovingen en moet zeggen dat Domosedan bij mij het beste werkt, als je een paard wilt hebben dat net zo uit gaat zien als wanneer ze een verdoving in het bloed hebben gehad.

En wanneer een paard er zo uit ziet, no way dat ik er dan nog op durf... :n

Vandaar dat ik vetranquil aanraadde, dat haalt de "scherpe" randjes ervanaf.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 14:39

Ja, maar jij zegt dat deze gel zeker weten goed werkt. En dat kun je dus niet zo stellig zeggen.

Op basis van paard 1 zou ik zeggen dat een injectie rete zwaar is en op basis van paard 2 zou ik zeggen dat het bijna niets doet. maw bij ieder paard kan het andere uitpakken.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 14:44

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 14:44

Domosedan werkt heel goed. Het gebruik is wel verbonden aan een aantal voorwaarden.

Paard moet rustig zijn en staan bij aanbrengen (onder de tong) dan even een half uur tot 3 kwartier met rust laten zodat het goed kan inwerken. Paard mag absoluut niets eten en drinken tijdens het inwerken (totdat het weer volledig uitgewerkt is)

Rijden in deze situatie met een halve dosering / paar streepjes zou ik gerust doen.
Als ze echt helemaal gesedeerd staan gaat het niet meer dan zijn ze te sloom en afwezig en komen de hulpen ook niet door.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 14:57

pol013 schreef:
Ja, maar jij zegt dat deze gel zeker weten goed werkt. En dat kun je dus niet zo stellig zeggen.

Op basis van paard 1 zou ik zeggen dat een injectie rete zwaar is en op basis van paard 2 zou ik zeggen dat het bijna niets doet. maw bij ieder paard kan het andere uitpakken.

Ja dit dus. En kijkend naar het paard van TS is de uitkomst vd werking hiervan niet te voorspellen.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 15:24

Ik zou mezelf veiliger voelen om het paard te sederen en dan op de vrachtwagen/trailer te zetten. Rijden op een paard onder verdoving zou ik zelf niet aanraden, want vaak verliezen ze hun coördinatie. Eventueel aan de hand mee terug zou wel kunnen.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-18 21:40

Ik wil nog even melden dat Winnie vandaag terug gereden is naar huis. Zonder middeltjes en het ging, in vergelijking met 3 maand terug, echt super.

Ik heb haar gewoon geborsteld en gezadeld op stal, daarna longeren in de bak. Na een kwartiertje longeren ontplofte ze ineens, sjeesde als een idioot aan de longe, bokken, galopperen, staart recht omhoog, snuiven, stuiteren en dansen. Ik wist niet wat er aan de hand was, maar leek me verstandiger om met haar aan de hand te stappen (zij al dansend). Met dat ik een paar passen gelopen heb, komt de eigenaar met broer en in de trailer haar oude stalmaatje aangereden. Die had ze dus al van ver gehoord of geroken. Ze zag de eigenaar en “sleurde” me mee naar de bakrand in haar haast om gedag te zeggen na 3 maand. Toen stalmaatje uit de trailer werd gehaald was ze bijna niet te houden, dus we hebben ze maar lekker even laten snuffelen. Mevrouw moest weer even haar dominantie bevestigen, maar daarna was ik wel klaar met haar gestuiter en heb ik haar weer aan de longe aan het werk gezet, terwijl stalmaatje werd gezadeld. Na nog een kwartier flink werken ontspande ze eindelijk en had ze al haar focus weer op mij. Nou opstappen, paar rondjes rijden, touw er aan en op pad.
Eigenaar op de fiets ernaast, broer op stalmaatje en mijn moeder in mijn auto er achteraan.

Ze was de eerste paar honderd meter wat fris, maar haar oude stalmaatje sjokte rustig vooruit en al snel ontspande ze. We hebben een heerlijke rit in het zonnetje gehad en ze heeft geen stap verkeerd gezet. Af en toe was ze iets wat sterk, maar ze ontspande elke keer weer op mijn stem, dus toch mega trots op ‘mijn’ meisje. De eigenaar gaf mij halverwege het touw, vasthouden was echt overbodig. Lekker weertje erbij, ik ontspande en dat scheelde natuurlijk ook voor een hoog sensitief paard als Winnie.

Eenmaal thuis was ze helemaal happy, lekker met stalmaatje de bak in. Wij moesten nog weer terug voor de auto met trailer en alle spullen en de fiets was geleend van de pensioneigenaar. Toen we later weer bij huis kwamen, was Winnie nog aan het stuiteren in de bak. Helemaal fris en vrolijk dat ze weer thuis en samen met stalmaatje was.

Nadat we alles opgeruimd hadden werd het tijd ze op stal te zetten, ik moest wel weer even leiderschap bevestigen, want ze was dolenthousiast. Maar toch braaf nadat ik haar twee keer terug gezet had.

Mooie dag!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 22:06

Toppie :)

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 02:00

Top zeg! Ik zeg vaker een rondje buiten rijden met Wilma ernaast..

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 02:15

Wij gaven revaliderende paard En van werk wat relaquine 1 streepje was 9 van.de 10 keer al genoeg om.de scherpe kantjes eraf te halen
Juist genoeg om een half uur onder zadel te stappen zonder explosies ..
Domesedan is toch wat heftiger imo

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 09:42

Fijn dat alles zo goed gegaan is! jullie hebben het goed en doordacht aangepakt zo te lezen.