Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
CoonArt schreef:ok ok, sorry, werd een beetje overmoedig. Maar hoe zit dat dan met bijvoorbeeld konikpaarden bij de Oostvaardersplassen?
RyanneZarita schreef:CoonArt schreef:ok ok, sorry, werd een beetje overmoedig. Maar hoe zit dat dan met bijvoorbeeld konikpaarden bij de Oostvaardersplassen?
De voornaamste reden waardoor er haken ontstaan op de kiezen van een paard is omdat ze niet regelmatig genoeg afslijten. Dit komt weer omdat (heel) veel paarden niet in de gelegenheid zijn 24u per dag ruwvoer te eten (wat een paard van nature wel moet kunnen). De konikpaarden zullen niet de allermooiste gebitten hebben, maar in principe kunnen die wel beter zonder tandarts dan de meeste paarden in gevangenschap.
Het is aan te raden om een paard minstens 1 keer per jaar door een paardentandarts te laten controleren (en indien nodig behandelen) vooral voor bijkomende problemen zoals rotte kiezen.
_Tristan schreef:Je kunt kiezen voor een tandarts die met elektrische apparatuur werkt. Dat heb ik ook gedaan. Paard kreeg een roesje en geen gerag, gewoon met een boor net zoals dat bij ons ook gebeurd.
[ [url=m/XczO4C.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hij merkte er weinig van, hij was behoorlijk high
CoonArt schreef:ok ok, sorry, werd een beetje overmoedig. Maar hoe zit dat dan met bijvoorbeeld konikpaarden bij de Oostvaardersplassen?
Silly1972 schreef:ok ok, sorry, werd een beetje overmoedig. Maar hoe zit dat dan met bijvoorbeeld konikpaarden bij de Oostvaardersplassen?[/quote]
Arabesk schreef:De uiterlijke kenmerken van gebitsproblemen............ geen. In heel veel gevallen merk je niets, maar lijdt het paard in stilte. Tegen de tijd dat ze proppen maken, of slecht eten ben je al heel veel stations gepasseerd.
Een handvijler kan de haken verwijderen, maar meer ook niet. Kies altijd voor een gebitsverzorger die werkt met een lamp, speculum en sedatie en liefst ook elektrisch. Zonder sedatie kun je de mond niet goed inspecteren en raspen zonder te kijken, zonder lamp, is idioot. Dat zou hetzelfde zijn als je smid komt bekappen met een blinddoek om
Overigens moet ik bekennen dat ik mn mond even dicht moest duwen, dat iemand anno 2018 nog niet overtuigd is van gebitsverzorging
Joolien schreef:Wauw [naam], dat is wel een heel beroerd gebit.