3-jarige hengst castreren, welke manier?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 15:56

Sky_As schreef:
Melissa1996 schreef:
We hebben inmiddels 4 hengsten van alle leeftijd tot de 4 jaar laten casteren door de castreur. Ideaal na 20 minuten lopen ze alweer rond in de wei.
Zowel de jaarlingen als de oudere hadden er na geen complicaties en waren snel weer de oude.

werden deze paarden ook verdoofd? (dus niet alleen licht suf gespoten maar ook echt tegen de pijn verdoofd) en achteraf ook pijnstillers/ontstekingsremmers gespoten? Want dat vind ik het voordeel van een dierenarts. En om de kosten hoef je het niet echt te laten.... die paar tientjes dat een dierenarts meer kost vallen in het niet met wat een paard toch al kost.

Want wat ik in het verleden van castreurs gezien heb, vond ik niet echt meer van deze tijd.
Wellicht dat jij wel een goede hebt/weet, dan zou dat ook wel een goede optie zijn in mijn ogen

Ja zeker. Eerst een roesje, dan flinke plaatselijke verdoving. Zowel voor als na de ingreep wordt alles met een ontsmettingsmiddel (wat absoluut niet prikt) schoon gemaakt. En daarna krijgen ze een antibiotica toe gediend.
En bij een vermoeden van een onsteking kun je de beste man bellen en komt hij dezelfde dag nog controle doen en zonodig behandelen (bij ons nog niet voorgekomen)

Niks als goeds over hem en zijn behandeling. Vind het een hele fine werk methode.

Equipro

Re: 3-jarige hengst castreren, welke manier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 16:18

Die van mij, is ook liggend op de weide gedaan, in oktober. Leek goed te genezen, maar had toch een castratie fistel, dus alsnog een operatie nodig om dat te herstellen. (die niet vergoed werd door de verzekering, daar zou ik me nog even over inlezen mocht je dat willen)

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-18 22:11

Ik ga proberen overal zo veel mogelijk op te reageren :)

@tengeltje11
Ik wou hem in Februari/Maart laten castreren. Dus hopelijk nog voor de vliegen etc aan (:. Maar hij staat niet 24/7 buiten. Maar zoveel mogelijk buiten zou dan wel kunnen.

@Zwarteparelx
Ik wou het ook rond Februari/Maart doen, wanneer het weer beter word en de paddock hopelijk minder modderig is. Of misschien zelfs al weer in de wei.
Maar pff, is inderdaad wel lastig. Zoveel ervaringen en voor-nadelen :')

@eilleen333
Maar als je het via de lies doet, zeg je dat ze 14 dagen niet mogen lopen? :oo
Hij is nu 1,66 groot.. De DA zei ook wel dat het op de kliniek een stuk sterieler is, dan thuis, natuurlijk haha.
Brrr, dat is wel echt heftig.. Ik hoor/lees wel vaker dat het opstaan na de verdoving/roes een probleem kan geven. Bah, daar wil je ook niet te lang over nadenken :')

@CP112
Laat je die knappe tinker van je castreren? :oo

@Sky_As
Buiten het vliegenseizoen wil ik ook proberen. En zoals ik hierboven zei, staan ze niet 24/7 buiten, maar wel in een schone box en kan die wel zo veel mogelijk naar buiten dan (:. En koelen kan ook bij ons.
Pff. Benen breken bij het opstaan. Je mag toch hopen dat dat niet gebeurd ):.

@MirandaFuego
Dat vervoeren vind ik nog niet direct een punt. Maar vooral de boxrust.. Maar is het bij via de lies castreren altijd dat ze op boxrust moeten? Want dat staat me wel erg tegen..

@tengeltje11
Als ik die van mij op stal zou laten doen, zou dat ook in de wei/bak gebeuren. Niet in de stal zelf :).

@Equipro
Castratiefistel.. Nooit van gehoord eigenlijk. Ik ga dat even googelen :o. Verder is mijn paard niet verzekerd, haha :).

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 23:48

Klopt inderdaad, hij wordt gecastreerd. Hij is permanent geblesseerd en zal als grasmaaier gaan dienen. Natuurlijk dekken durf ik niet meer aan ivm het risico van een klap tegen zijn slechte been (is een voorbeen). Hij gaat dus eerst nog op de bok en ik laat een x aantal rietjes invriezen.

Daarna zal hij gecastreerd worden zodat hij gewoon lekker bij de kudde in kan :) hopelijk kan hij zo nog flink wat jaren genieten.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 23:59

Waar ik wel benieuwd naar ben is wat jullie kliniek vraagt voor de behandeling, de dierenarts en een castreur?

Hier hebben we zelf de beste ervaringen met een castreur. Deze man werkte zeer vakkundig en nooit problemen met ontstekingen. Kosten 50/60 euro. De dierenarts rekent zon 125 euro. Beiden staand/roesje. Daar wel problemen met dik worden. Vervolgens paar dagen anti biotica gespoten. Dus de prijs wil niet altijd wat zeggen.

Helaas is de castreur overleden. Mocht iemand nog een goede weten regio Groningen dan hoor ik het graag.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-18 00:03

cp112 schreef:
Klopt inderdaad, hij wordt gecastreerd. Hij is permanent geblesseerd en zal als grasmaaier gaan dienen. Natuurlijk dekken durf ik niet meer aan ivm het risico van een klap tegen zijn slechte been (is een voorbeen). Hij gaat dus eerst nog op de bok en ik laat een x aantal rietjes invriezen.

Daarna zal hij gecastreerd worden zodat hij gewoon lekker bij de kudde in kan :) hopelijk kan hij zo nog flink wat jaren genieten.

Jeetje wat zonde zeg! :(
Mag ik vragen naar welke DA jij gaat? Jij zit hier om de hoek namelijk, haha!

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-18 00:05

robert45 schreef:
Waar ik wel benieuwd naar ben is wat jullie kliniek vraagt voor de behandeling, de dierenarts en een castreur?

Hier hebben we zelf de beste ervaringen met een castreur. Deze man werkte zeer vakkundig en nooit problemen met ontstekingen. Kosten 50/60 euro. De dierenarts rekent zon 125 euro. Beiden staand/roesje. Daar wel problemen met dik worden. Vervolgens paar dagen anti biotica gespoten. Dus de prijs wil niet altijd wat zeggen.

Helaas is de castreur overleden. Mocht iemand nog een goede weten regio Groningen dan hoor ik het graag.

Die DA die ik sprak zei dat ik rond de 400,- kwijt zou zijn (als ik t allemaal goed heb begrepen). En dat is dan op de kliniek, via de lies incl 1/2 nachten op stal daar.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 00:15

De wat oudere deden we op tafel door de lieS. Minder werk van dan dat we ze thuis staand doen

Wel eens zwelling, bloedfistels. Geen grote problemen bewegen en koelen. Als ze er geen hechtdraad in zetten heb je even boxrust. Ivm darmen die door het gat zouden kunnen komen.

Altijd buiten het vliegen seizoen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 00:24

Het is verschillend bij welke kliniek je gaat, een paar dagen blijven ze volgens mij altijd wel op de kliniek bij een liescastratie.
Ik vind het zelf alleen nodig bij echt oudere of risicovolle paarden, zo'n paard komt wel echt op zijn rug aan de beademing, dat is vooral voor een paard wel een ding.
Het voordeel is dat de wond mooier is, maar normaal gesproken is dat altijd wel snel genezen.
Verder is het meer een.kwestie van waar jij je het beste bij voelt denk ik.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 09:30

xPearl schreef:
cp112 schreef:

Even in je profiel gespiekt, dat is inderdaad om de hoek haha.

Mijn gewone DA is Den Kaat/Extercatte uit Balkbrug.
Voor ingewikkelde dingen gaan we naar Wolvega.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-18 11:05

cp112 schreef:
xPearl schreef:

Ahja. Die ken ik ook inderdaad. Ik had voor zijn tanden de DA in Zuidwolde gebeld.
Ik wil Den Kaat nog even bellen en bij hun vragen hoe ze dat met castratie etc doen, haha! (: Heb jij ervaring bij hun, met castreren?

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 11:08

Mijn paard was ook in de wei en liggend gecastreerd door de dierenarts.
Dit was zo rond september 2016 geloof ik, dus niet echt buiten het vliegenseizoen, maar mijn paard had nergens last van.

De wei omdat dat niet zo zanderig was, het was toen wat warmer en de zon scheen goed.

Ging super, nooit meer iets aan hoeven te doen ofzo.
Kosten waren zo rond de €150, inclusief alles (voorrijkosten, sedatie, castratie, btw).

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 11:15

Hier gebeurt het thuis staand. Ook mijn 6 jarige hengst was staand gedaan. Daarna dagelijks op de wei laten lopen.
Is altijd prima gegaan.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 11:18

Wij hebben Leo thuis en staand laten castreren. Ging super en het was ook zo klaar. Hij heeft helemaal geen complicaties gehad.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 13:19

Mijn vriendin heeft een fok stal en daar zijn er vorig jaar 2 hengsten gecastereerd i.v.m verkoop.
Ze hebben het gewoon daar op stal gedaan, staand.
Zij kon dus kiezen tussen liggend en staand, de een was ook een stuk duurder dan de andere.
Het was ook zo gebeurt, en erg interessant.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 13:22

tengeltje11 schreef:
over het terug rechtstaan bij liggend thuis castreren.

hier altijd in de open weide,meters en meters van de omheining verwijderd.

om de een of andere reden doen mensen dat vaak ik stal,in een hoekje,....
en tuurlijk,een paard die net weer rechtstaat na narcose,staat wankel,durft terug omvallen,zwalpend de verkeerde richting uitlopen,....
dat weet je van tevoren.
in open gras kunnen ze weinig kapot doen en meestal,na enkele meters zwalpen,lopen ze vlug terug recht en zijn ze terug 'alert' genoeg om zelf de touwtjes in handen te nemen.

Dit is ook mijn ervaring.
Staand heb ik 2 keer mis zien gaan. Liggend nog niet.
Dus bij mijn eigen paarden hebben ik altijd voor liggend in de wei gekozen.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 13:32

Wat is er dan staand misgegaan Bruintje?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 13:42

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 13:47

xPearl schreef:
cp112 schreef:

Ahja. Die ken ik ook inderdaad. Ik had voor zijn tanden de DA in Zuidwolde gebeld.
Ik wil Den Kaat nog even bellen en bij hun vragen hoe ze dat met castratie etc doen, haha! (: Heb jij ervaring bij hun, met castreren?

Tanden laat ik marita ook altijd doen van extercatte, scheelt vaak ook een hoop geld want duur zijn ze niet, dat geld ook voor Wolvega overigens, dat valt me altijd weer mee wat ik daar af moet tikken. Zuidwolde vind ik prijziger.

Castreren niet echt ervaring mee, heb alleen ooit een shet laten castreren maar die was ook een stuk jonger dus niet echt vergelijkbaar.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-18 14:15

cp112 schreef:
xPearl schreef:

Tanden laat ik marita ook altijd doen van extercatte, scheelt vaak ook een hoop geld want duur zijn ze niet, dat geld ook voor Wolvega overigens, dat valt me altijd weer mee wat ik daar af moet tikken. Zuidwolde vind ik prijziger.

Castreren niet echt ervaring mee, heb alleen ooit een shet laten castreren maar die was ook een stuk jonger dus niet echt vergelijkbaar.

Ik wou toen ook Sjaak zijn tanden door Den Kaat laten doen, maar toen was er iets, waardoor dat niet kon (weet niet eens meer wat). Dus toen had ik Zuidwolde gebeld omdat die ook wel in de buurt zit. Toen waren ze 2 weken na de 1e behandeling weer geweest, omdat hij slechter at en laatst had ik weer gebeld voor een 2e controle (hij had nog doppen etc. Dus even laten checken).

Nja. Ik zal er wel eens achteraan gaan en vragen of hun dat zien zitten bij een 3-jarige en de kosten daarvan, haha

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-18 21:04

Even een update! :D

Mijn paard is vanmiddag gecastreerd. Liggend in de paddock! Het ging allemaal erg snel en netjes. Toen die wakker werd bleef die nog heel eventjes liggen en stond toen pas op. En bleef direct staan gelukkig. Daarna ging die uit zichzelf al rondlopen (of nouja. Hij liep alsof die teveel op had :') ) en na een een ruime uur was die al helemaal weer wakker.

Ik mag 14 dagen 'niks' met hem doen en daarna weer rustig oppakken. Ik hoef er niks aan de wond te doen eigenlijk. Als het dik word, mag ik eventueel wel gaan koelen, maar anders was dat niet nodig. En natuurlijk gewoon in de gaten houden!
Laatst bijgewerkt door xPearl op 21-03-18 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 21:19

Staand bij een zeer ervaren castreur kost nu volgens mij iets van €50,00

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-18 21:22

aadburg schreef:
Staand bij een zeer ervaren castreur kost nu volgens mij iets van €50,00

Ik weet niet precies hoeveel dit kostte. Krijg de factuur vanzelf wel. Volgensmij was het rond de 175,- voor alleen de castratie. Maar heb vorige maand gebeld voor info, dus weet het niet zeker meer.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 21:26

Mijn destijds 2 jarige fjord staand laten castreren door dierenarts. Roesje en verdoofd. Zo gebeurd. Mocht juist niet afspuiten met water maar om de paar uur laten bewegen. Hij heeft helemaal geen last ervan gehad en huppelde na uurtje alweer vrolijk rond (fjord en lage pijngrens). Kostte ruim 200 euro

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 21:31

Mijne is gecastreerd in de stal. Liggend. Ga geen extra kosten en stress maken voor kliniek als dat niet nodig is.
Daarna issie weer de weide opgegaan en heeft geen behandeling verder nodig gehad.