Ribben blijven zichtbaar

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 19:44

De kwaliteit van de vacht (in de zin van: algehele weerspiegeling van de gezondheid) zou ik me bij dit paard meer druk om maken dan om die lichte ribjes. Hij ziet er een beetje doffig uit.

Een jong paard is nog in de groei, en het kan natuurlijk daardoor komen. Een wat hoger in het bloed staand paard, zoals bij voorbeeld die van snollygoster, heeft ook vaak licht zichtbare ribben. Dat paard vind ik er prima uitzien. Die van TS wat minder, maar dan niet vanwege de ribben persé.

RianneH

Re: Ribben blijven zichtbaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 20:28

Ik vind hem er in het algemeen ook niet zo heel fit uit zien. Kan natuurlijk vertekenen, maar hoe is zijn vacht?

Zal eerst gaan werken met een dikmaker, weet niet of je rijdt maar dat voorlopig op een laag pitje zetten en een bloedonderzoek overwegen. Wormen en evtuele tekorten zou ik in elk geval laten testen.

Dikmakers kan je denken aan bietenpulp of senior priores.

onbekend0000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-18 22:40

Koper schreef:
De kwaliteit van de vacht (in de zin van: algehele weerspiegeling van de gezondheid) zou ik me bij dit paard meer druk om maken dan om die lichte ribjes. Hij ziet er een beetje doffig uit.

Een jong paard is nog in de groei, en het kan natuurlijk daardoor komen. Een wat hoger in het bloed staand paard, zoals bij voorbeeld die van snollygoster, heeft ook vaak licht zichtbare ribben. Dat paard vind ik er prima uitzien. Die van TS wat minder, maar dan niet vanwege de ribben persé.

Mijn paard is heel vuil, als in vol met stof. Hij is nog nooit in zijn leven gewassen geweest. Dat is het probleem niet hoor. Is ook winter, heeeel dikke vacht. Niemand op stal of dierenarts zegt hier wat van.

onbekend0000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-18 22:41

RianneH schreef:
Ik vind hem er in het algemeen ook niet zo heel fit uit zien. Kan natuurlijk vertekenen, maar hoe is zijn vacht?

Zal eerst gaan werken met een dikmaker, weet niet of je rijdt maar dat voorlopig op een laag pitje zetten en een bloedonderzoek overwegen. Wormen en evtuele tekorten zou ik in elk geval laten testen.

Dikmakers kan je denken aan bietenpulp of senior priores.

Hij is 3 jaar, dus dat is denk ik normaal?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 22:50

Heb wel een aantal 3 jarigen in handen gehad, maar die zagen er over het algemeen fitter uit. Maar zoals ik zeg, het kan ook aan vertekenen op de foto liggen ;)

Dus hoe is zijn vacht? En dan bedoel ik niet of ie veel wintervacht heeft of dat het stoffig is, maar hoe voelt en oogt de vacht? Zacht, ruw, glanst ie onder het stof of is de vacht dof?
Vermageren kan een probleem in opname van voedingsstoffen zijn en dat zal je ook zien in de vacht (en hoeven). Waardoor de opname verminderd is is de volgende stap om uit te zoeken natuurlijk. Bij een verminderde opname zal je ook anders moeten voeren dan wanneer hij vermagerd doordat het groeien en ontwikkelen hem meer energie kost dan dat hij binnen krijgt.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 12:25

Ik zou na aanleiding van de foto iig vitamine bij gaan voeren en toch bloed trekken Ik vind zijn vacht ook dof ogen Vind het paard verder niet te mager hoor Er mag wel wat bij maar het is niet schokkend! Waarschijnlijk komt je paard toch iets te kort waardoor hij niet alle voedingstoffen op kan nemen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 12:52

Ik heb hier ook een paard staan dat bijna altijd haar ribben toont. Ze is gewoon flink rondgeribt. Kun je weinig aan doen :)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 13:56

Je kan als dik maker ook Carli Wafer geven. Dit is heel makkelijk te voeren, hoeft niet geweekt te worden en dergelijke.
Ik geef als ik een paard te schraal vind rustig een halve tot 3 kwart emmer dagelijks bij. Komen ze goed van aan.

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 23:21

s_stroobant schreef:
SparkYY_8 schreef:
Ik zou ook een bloedonderzoek laten doen.

Vorig jaar was mijn paard ook erg schraal ondanks dat ze goed at en actief/fit genoeg was. Uit het onderzoek bleek dat de leverwaarden niet goed waren door waarschijnlijk een ophoping van de giftige stof uit sint jacobskruiskruid in hooi (nog van de vorige eigenaar). Na een ontgiftingskuur van 3 maanden zagen we haar met de dag dikker worden en was het probleem zo verholpen.

Oh, echt? Kunnen ze daar dan nog zo lang last van hebben? En merkte je behalve dat de ribben zichtbaar waren, niks anders op?

Het gif van deze plantjes hoopt zich langzaam op dus het is een heel langzaam proces wat maanden kan duren voordat je er lichamelijk iets van ziet. Wij vonden het bijzonder dat ze zo mager bleef dus twijfelde ook om wat bij te gaan voeren. Maarja, wat heeft dat voor zin als je de oorzaak niet weet, ze at al als een dolle en het was voorjaar dus genoeg vers gras in de wei! Achteraf, als ik foto’s van die periode terug kijk, is haar vacht ook minder glanzend als na de behandeling, maarja dat weet je niet als je het paard nog maar een paar maanden hebt. Maar verder merkte we echt alleen maar dat er iets was omdat ze dunner werd.

Ik zou daarom gewoon voor de zekerheid een bloedtest laten doen. Is niet zo duur en dan weet je ook zeker of er wel of niet iets is.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 23:37

Mijn inmiddels 5 jarige had hetzelfde. Wij kochten hem heel mager aan en door het onbeperkt hooi dat hij kreeg, kreeg hij eerst een 'hangbuik' voordat er ook spek op zijn ribben kwam. Ik geloof dat het niet een raar iets is voor jonge paarden. Inmiddels is het bij die van mij helemaal bijgetrokken!

Dit was in september 2016 (3 jaar), al heel veel aangekomen maar als je inzoomt kun je zien dat zijn ribben nog steeds duidelijk zijn maar hij wel een 'hangbuik' heeft. Sorry ik had geen andere foto meer van toen.
Afbeelding

En dit was in september 2017.

Op goed gewicht maar niet te buikig of ribbig.
Afbeelding

Afbeelding

Persoonlijk zou ik me dus niet teveel zorgen maken. :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 23:48

s_stroobant schreef:
Koper schreef:

Mijn paard is heel vuil, als in vol met stof. Hij is nog nooit in zijn leven gewassen geweest. Dat is het probleem niet hoor. Is ook winter, heeeel dikke vacht. Niemand op stal of dierenarts zegt hier wat van.

Ik was mijn paard ook niet en hij heeft nog een veel dikkere vacht dan de jouwe. Aangezien ik een IJslander heb. Een blinkende IJslander.

Maar goed. Ik zal vooral nooit meer met je meedenken. Veel succes nog hoor.

onbekend0000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-18 21:23

Koper schreef:

Mijn paard is heel vuil, als in vol met stof. Hij is nog nooit in zijn leven gewassen geweest. Dat is het probleem niet hoor. Is ook winter, heeeel dikke vacht. Niemand op stal of dierenarts zegt hier wat van.[/quote]
Ik was mijn paard ook niet en hij heeft nog een veel dikkere vacht dan de jouwe. Aangezien ik een IJslander heb. Een blinkende IJslander.

Maar goed. Ik zal vooral nooit meer met je meedenken. Veel succes nog hoor.[/quote]

Wees toch niet zo snel op je tenen getrapt. :p als ik een foto van hem trek in de zon, blinkt hij wel hoor :p