Paard zet achterbeen er kort onder

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 20:56

Babootje schreef:
Wat sneu voor jullie. Sterkte!!

Maar op die leeftijd 100% buiten zetten in een natuurgebied? Is je paard dat gewend? (24/7 buiten). Doe je hem daar wel een plezier mee? (Ik krijg er zo'n "Kootvaardersplassengevoel" van...)

Oostvaardersplassen :o

Lies2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-18 09:23

Dank voor jullie reacties maar mijn besluit staat vast. Het advies is vast lief bedoeld maar ik heb overleg gehad met de DA en die vond het in dit geval ook wel een passende oplossing. Ze gaf aan dat hij zeker op zachte ondergrond niet zo onwijs veel pijn heeft en lekker kan bewegen naar eigen behoefte. Bij gecontroleerde beweging gaat hij juist overbelasten aangezien hij altijd zijn uiterste best zal willen blijven doen voor zijn baas en zo wordt het herstel niet bevorderd. Wat ik het liefst zou zien is dat hij met een maatje een weiland tot zijn beschikking heeft en lekker kan grazen en zijn ding doen:)

Elisa2

Re: Paard zet achterbeen er kort onder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 09:29

Het lijkt mij een prima oplossing! lekker paard laten zijn en dan kun je over een half jaar/ jaar altijd nog kijken of het eventueel hersteld is. Of hem gewoon met pensioen laten. Wel balen voor je zeg..heb je al een plekje op het oog?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 09:48

Elisa2 schreef:
Het lijkt mij een prima oplossing! lekker paard laten zijn en dan kun je over een half jaar/ jaar altijd nog kijken of het eventueel hersteld is. Of hem gewoon met pensioen laten. Wel balen voor je zeg..heb je al een plekje op het oog?

Serieus?..

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 09:51

Colette1994 schreef:
Dank voor jullie reacties maar mijn besluit staat vast. Het advies is vast lief bedoeld maar ik heb overleg gehad met de DA en die vond het in dit geval ook wel een passende oplossing. Ze gaf aan dat hij zeker op zachte ondergrond niet zo onwijs veel pijn heeft en lekker kan bewegen naar eigen behoefte. Bij gecontroleerde beweging gaat hij juist overbelasten aangezien hij altijd zijn uiterste best zal willen blijven doen voor zijn baas en zo wordt het herstel niet bevorderd. Wat ik het liefst zou zien is dat hij met een maatje een weiland tot zijn beschikking heeft en lekker kan grazen en zijn ding doen:)

Mijn ervaring er mee is dat het super kan zijn voor de paarden, maar er wel aan ligt hoe.
Heb ze zelf op 11 hectare natuur gehad met hooi in de winter maar toch merkte je dat de oudere paarden en paarden die net niet fit waren erg snel erg veel last kregen. Die van mij hadden minimaal dagelijks toezicht.

Wat voor iets heb je op het oog?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 09:55

Babootje schreef:
Elisa2 schreef:

Serieus?..

Ja, wat is er mis met veel vrije beweging en pensioen? in andere topics word erover doorgezaagd als paarden niet genoeg buiten komen. En nu is het niet goed?

Daarnaast heb ik veel paarden met {pees} blessures op zien knappen van veel vrije en ongedwonge beweging, het is vaak beter dan s"nachts op stal en een piepkleine paddock/ gecontroleerde beweging idd vanwege het snel overbelasten en energie teveel waardoor je juist rare bewegingen krijgt.

Als er teveel pijn is moet je het natuurlijk niet doen, dan moet je er een einde aan maken. Maar zolang dat niet het geval is lijkt me dit juist een hele mooie oplossing.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 10:20

Je hebt "natuurgebieden" en natuurgebieden.
En 24/7 buiten plekken in verschillende soorten en maten.

Mijn geblesseerde paarden konden/kunnen niet 24/7 op de wei. Worden te vet en insulineresistent.

Mijn oude gepensioneerde pony kan ook niet 24/7 in de wei zonder schuilstal, dekens, en controle en bijvoer. Hij krijgt het koud, wil graag kiezen om ook binnen te staan en vermagert in de winter met alleen hooi/gras. Daarnaast zomereczeem.

Niet elk paard is geschikt om zomaar ergens 24/7 de graswei of natuurgebied in te gooien, maar er zijn genoeg prima alternatieven in Nederland.

Sterkte met je paard en je keuze voor een geschikte plek! Hopelijk trekt hij bij met rust en continue beweging.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 10:29

Elisa2 schreef:

Babootje schreef:
Serieus?..

Elisa2 schreef:
Ja, wat is er mis met veel vrije beweging en pensioen? in andere topics word erover doorgezaagd als paarden niet genoeg buiten komen. En nu is het niet goed?

Daar is niks mis mee. Maar een oud geblesseerd paard laten lopen in een natuurgebied, zonder schuilmogelijkheid want dat mag daar niet in een groep waar hij zichzelf maar moet redden... Daar is wat mis mee. In de meeste gevallen is er ook geen dagelijks toezicht, of je moet er zelf naast wonen maar die indruk kreeg ik niet. Een deken op om zo'n oudje warm te houden in de winter kan ook niet.

Paarden laten lopen in een natuurgebied kan prima. Voor opfok en voor paarden die dat hun leven al gewend zijn. Maar ook bij de laatste categorie vind ik dat discutabel op hogere leeftijd. Omdat ze niet altijd goed meer voor zichzelf kunnen zorgen. Op hogere leeftijd kunnen ze zichzelf ook niet meer goed warm houden. Ik zou het niet over mn hart kunnen verkrijgen om mn paard zo weg te zetten. Op die leeftijd valt het niet onder de categorie lekker paard laten zijn, maar meer onder de categorie overleven.

Elisa2 schreef:
Daarnaast heb ik veel paarden met {pees} blessures op zien knappen van veel vrije en ongedwonge beweging, het is vaak beter dan s"nachts op stal en een piepkleine paddock/ gecontroleerde beweging idd vanwege het snel overbelasten en energie teveel waardoor je juist rare bewegingen krijgt.

Als er teveel pijn is moet je het natuurlijk niet doen, dan moet je er een einde aan maken. Maar zolang dat niet het geval is lijkt me dit juist een hele mooie oplossing.

Ik ook hoor. Maar de DA van TS gaat er niet vanuit dat het paard nog zal herstellen. De blessure is chronisch.

Lekker buiten zetten is prima. Maar zorg voor goede huisvesting. Een (inloop)stal waar hij warm kan staan als hij dat wil. Dagelijks toezicht om snel te kunnen zien of ie het nog redt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 10:38

Fair enough en mee eens, maar ik ging eigenlijk van het laatste bericht van de TS uit dat hij met een maatje in een weiland kan komen te staan. En ik zat dus meer aan pensioenstallen te denken want ik weet dat het sowieso heel erg moeilijk is om je paard in een natuurgebied neer te zetten.

Er zijn wel een aantal fijne pensioenstallen waar hij met een maatje of in een groepje 24/7 buiten zou kunnen staan maar dan met schuilmogelijkheid, voldoende hooi en extra zorg als dat nodig is.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 10:54

Inderdaad kan een hele goed oplossing zijn.
Ken je het “Hinniken House”? Dit is misschien wel iets zoals jij voor ogen hebt. Staan ze lekker veel buiten in de Ardennen, wel met een schuilstal en het is aan huis dus op en top controle en verzorging.
Ik heb er twee voormalig dressuur paarden naar toe zien gaan die het daar heel goed doen. En zijn waarschijnlijk wel meer van dit soort opties.
Succes met je zoektocht!

lochsong

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 11:06

Simbaa schreef:
Inderdaad kan een hele goed oplossing zijn.
Ken je het “Hinniken House”? Dit is misschien wel iets zoals jij voor ogen hebt. Staan ze lekker veel buiten in de Ardennen, wel met een schuilstal en het is aan huis dus op en top controle en verzorging.
Ik heb er twee voormalig dressuur paarden naar toe zien gaan die het daar heel goed doen. En zijn waarschijnlijk wel meer van dit soort opties.
Succes met je zoektocht!

Had hier nog nooit van gehoord, ziet er mooi ui!

Lies2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-18 13:05

Hoi allemaal,
Na een paar maanden met veel verdrietige momenten gaat het weer goed met Total en met mij! Hij staat nu op een stal waar alles voor je wordt gedaan (uitmesten, voeren, buiten zetten). Het is voor mij een halfuurtje rijden om naar hem toe te gaan. Hij staat nu hele dagen op de wei in een gemengde kudde en hij heeft het naar zijn zin! Speelt lekker de baas over iedereen en heeft een vast vriendinnetje gevonden die hij met zijn leven beschermd:). Misschien wordt er ooit nog een echo gemaakt om te kijken of de peesblessure hersteld is maar voorlopig is het prima zo. Heb zelf inmiddels een hele lieve maar pittige merrie waar ik op kan rijden en mijn droom waar kan maken: wedstrijd rijden!
Ondanks de moeilijke tijd heeft dit me ook heel veel gebracht en ik ben ontzettend blij dat het nu zo goed gaat met Total!
Groetjes