Elisa2 schreef:Het lijkt mij een prima oplossing! lekker paard laten zijn en dan kun je over een half jaar/ jaar altijd nog kijken of het eventueel hersteld is. Of hem gewoon met pensioen laten. Wel balen voor je zeg..heb je al een plekje op het oog?
Babootje schreef:Serieus?..
Elisa2 schreef:Ja, wat is er mis met veel vrije beweging en pensioen? in andere topics word erover doorgezaagd als paarden niet genoeg buiten komen. En nu is het niet goed?
Daar is niks mis mee. Maar een oud geblesseerd paard laten lopen in een natuurgebied, zonder schuilmogelijkheid want dat mag daar niet in een groep waar hij zichzelf maar moet redden... Daar is wat mis mee. In de meeste gevallen is er ook geen dagelijks toezicht, of je moet er zelf naast wonen maar die indruk kreeg ik niet. Een deken op om zo'n oudje warm te houden in de winter kan ook niet.
Paarden laten lopen in een natuurgebied kan prima. Voor opfok en voor paarden die dat hun leven al gewend zijn. Maar ook bij de laatste categorie vind ik dat discutabel op hogere leeftijd. Omdat ze niet altijd goed meer voor zichzelf kunnen zorgen. Op hogere leeftijd kunnen ze zichzelf ook niet meer goed warm houden. Ik zou het niet over mn hart kunnen verkrijgen om mn paard zo weg te zetten. Op die leeftijd valt het niet onder de categorie lekker paard laten zijn, maar meer onder de categorie overleven.
Elisa2 schreef:Daarnaast heb ik veel paarden met {pees} blessures op zien knappen van veel vrije en ongedwonge beweging, het is vaak beter dan s"nachts op stal en een piepkleine paddock/ gecontroleerde beweging idd vanwege het snel overbelasten en energie teveel waardoor je juist rare bewegingen krijgt.
Als er teveel pijn is moet je het natuurlijk niet doen, dan moet je er een einde aan maken. Maar zolang dat niet het geval is lijkt me dit juist een hele mooie oplossing.
Ik ook hoor. Maar de DA van TS gaat er niet vanuit dat het paard nog zal herstellen. De blessure is chronisch.
Lekker buiten zetten is prima. Maar zorg voor goede huisvesting. Een (inloop)stal waar hij warm kan staan als hij dat wil. Dagelijks toezicht om snel te kunnen zien of ie het nog redt.