Paard eet enorm veel??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 15:06

Ik vind het ook niet meer dan normaal dat de nieuwe eigenaar meer betaald. Ik vind het zelfs raar dat zij vind dat dit niet hoeft. Er gaat toch ook meer in, waarom moeten anderen daar dan ook aan bijdragen?

En als de eigenaresse daar zoveel moeite mee heeft, zou ik eens onderzoeken waarom hij meer eet en niet aankomt.

Maar ik vind het echt bijzonder dat zij anderen meer wil laten betalen voor haar paard

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 15:09

Nou ik snap het wel hoor.

Stel de paarden eten allemaal 1 baal per dag. Alle baaltjes zijn het zelfde gewicht en kosten 5 euro. (even een makkelijk getal)
Je hebt 4 paarden, dus 4 balen. 20 euro.
Paard erbij zou zeggen 1 baal erbij, 25 euro in totaal. Iedereen betaald nog steeds 5 euro per paard.
Maar als dat paard 2 balen op een dag eet, dan betalen de rest dus een extra baal van andermans paard. Ik denk dat dat het geval is, want als het paard gewoon dezelfde portie eet, veranderd er aan kosten niks.

En ik zou ook niet blij zijn als ik steeds voor een ander moet betalen. Mijn eigen paard kost al genoeg. :D

moyra

Re: Paard eet enorm veel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 15:24

En als het een strenge winter is en alle paarden dus meer eten om warm te blijven.
Mag eigenaar 5 dan alle kosten boven x dragen, want paard 1 t/m 4 eten al jaren (hoeveel jaar? Een strenge winter hebben we al lang niet meer gehad) het 'zelfde'.

Ik denk dat het helemaal niet mogelijk is om naar gebruik te betalen.
Paard 1 eet minder maar sloopt bijvoorbeeld veel meer draden, waar eigenaar 2 t/m 5 dan ook de dupe van zijn.

Je deelt een stuk met z'n alle dus het makkelijkste lijkt mij gewoon alle kosten van jaar x bij elkaar optellen en delen door 5.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 15:34

Als jullie met z'n vieren precies weten wat er in de voorgaande jaren doorheen ging met de paarden, en sinds die nieuwe rijzen de hooikosten de pan uit, dan is het niet meer dan redelijk dat diegene die de vreetzak heeft zijn aandeel hooi betaalt. Even de kosten splitsen in gezamelijke zoals huur stageld, overige (draad, isolatoren etc etc) en persoonlijke als voer eigen paard en hooi.
Iemand die nieuw komt met een shetje zou dus minder hooibijdrage hoeven betalen. Anders draait die voor de kosten van de grote paarden op.
Bij een stalling destijds betaalde ik het dubbele aan hooi; de stalgenoot had een shetje die de helft at.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 16:13

Wat hier al gezegd wordt.. als duidelijk is dat dat paard zich te bersten vreet zonder aan te komen zou ik dat als eigenaar toch ook willen onderzoeken.

Daarnaast als ik eigenaar van dat nieuwe paard zou zijn (en er is geen medische reden), zou ik mij er niet prettig bij voelen anderen te laten betalen voor het voer van mijn paard. Het is nu duidelijk bewezen dat DAT paard extra eet. en dus meer eet dan de anderen...

Maar wel lastig zo...

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 10:27

Wat ik al langs zie komen, als ik de eigenaresse zou zijn zou ik kijken waarom mijn paard ondanks zóveel eten niet erg aankomt. Heeft hij zoveel meer nodig om warm te blijven of heeft hij misschien een worminfectie oid? Als hij minder/normaal zou gaan eten is het probleem ook weg natuurlijk.

En anders aangeven dat ze meer moet betalen voor het ruwvoer en anders toch op zoek naar een andere stal? Al is het alleen al omdat het wrijving geeft met/binnen jullie al jaren stabiele groep.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-18 13:23

We hebben gisteren een gesprek gehad.
Het paard zal door zijn eigen dierenarts worden nagekeken. Blijkbaar speelt er op gezondheidsniveau nogal wat, waar ik niet van wist.

Hij blijft voorlopig even apart met het paard van een ander stalgenootje. Die maakt het niets uit namelijk.
Over een paar weken gaan we verder kijken.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 15:02

Fijn dat er voor nu een oplosing is :j