Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
[***] schreef:De resultaten:
- Maart 2017 : 704 μg/dL
- Mei 2017: 969 μg/dL
- Augustus 2017: 478 μg/dL
- December 2017: 130 μg/dL
[***] schreef:Heb even een kleine berekening gedaan en pony 1 krijgt momenteel rond de 5.000 IE per dag (zonder het hooi ed want daarvan weet ik niks), pony 2 zit rond de 2000 IE per dag want die krijgt het supplement niet.
[***] schreef:Kwam toevallig uit op een symptomenlijstje van magnesiumtekort en daar herken ik ook wel enorm veel in, behalve dan de spiertrilligen etc. Maarja, pony 1 krijgt ook al een paardendosis magnesium (ook van Pharmahorse). Weet niet of nog meer gaat helpen. Iemand daar ervaringen mee?
[***] schreef:@ BigBen : mag ik vragen waar jij jouw kennis vandaan hebt? Want dat is allemaal weer nieuw voor mij dus wel interessant waar het vandaan komtDat het een natuurlijk fenomeen zou zijn: heb je daar meer info over? Wat zou dan een rol spelen?
[***] schreef:De symptomen van het magnesiumtekort was deze site:
https://www.nvvr.info/wiki/voeding/647-2
Meer onderaan staat een kopje "andere tekenen van een tekort" en daar herken ik zowat alles van (behalve de trillingen, hoefbevangenheid en wat dingetjes die ik niet kan weten/inschatten).
Mizora schreef:Overdoseren is bij paarden dus echt geen issue.
Mizora schreef:BigBen: je hebt tekort als in levensbedreigend tekort (indien gedurende langere tijd), en als in suboptimaal. Dat laatste komt in Nederland wel degelijk regelmatig voor.
Mizora schreef:Ik gebruik de waardes van het cvb, en die geeft aan dat het gemiddelde tussen de 1.2 en 1.8g/kg hooi zit, afhankelijk van het soort hooi (fijn, gemiddeld, grof). En op drogestofbasis minimaal 0.7g en maximaal 3.4g. De minimale behoefte (voor een paard van 600kg) volgens het cvb is 12 gram.
Mizora schreef:Aangezien veel paarden wel degelijk (positieve) gedragsveranderingen laten zien, zoals het sneller herstellen na inspanning, langer volhouden van inspanning, minder nerveus zijn, etc. Is er blijkbaar toch een behoorlijke ruimte tussen minimaal en suboptimaal. Dit soort verschillen zouden anders niet naar voren komen.
Jet schreef:Ik heb er geen idee van, maar kan het niet zo zijn dat doordat je de bakjes voor een week vult, de vitamine E alleen de eerste dag goed werkt en daarna zijn "kracht" ( misschien langzaam) verliest? Misschien kan Dier_en_arts daar iets over zeggen?
[***] schreef:Selenium heb ik niet elke keer (dus de 4x per jaar, wel gewoon 1x per jaar) laten bij bepalen maar was altijd ruim binnen de grenzen en soms zelfs aan de hoge kantMaar daar kan ik volgens mij verder niet veel aan doen, ik probeer het al zo weinig mogelijk in het voer te geven maar het zit er altijd wel in natuurlijk.
Het hooi op zich heb ik niet meteen een idee van, ik weet dat we een aantal vaste boeren/velden hebben waar het vandaan komt, maar daar stopt het ook. Welk hooi we wanneer hebben en van wanneer dat hooi is heb ik geen idee van. Kan ik eventueel wel proberen achter te komen, maar aangezien de waarden in hooi sowieso bijna verwaarloosbaar zijn weet ik niet of dat veel zin heeft.
Zand lijkt me sterk, dan zouden ze na jaren toch al wel andere problemen gehad moeten hebben lijkt mij. Ook heeft 1 pony compleet geen zand (stal & verharde uitloop) en die heeft hetzelfde patroon. Ik zie de andere ook nooit in het zand scharrelen, altijd in de stal tussen het stro, en de laatste maanden al helemaal niet want nu is er alleen maar modder
Your Horse Trace kwam ook via purepaardenvoeding maar is nu niet meer leverbaar, dus daar moet ik sowieso iets anders voor zoeken. Ben ik op aanraden gaan geven omdat ze zo'n groot koper/zink-tekort hadden. Maarja, nu bij het andere labo hebben ze met dezelfde waarde zogezegd teveel. Blijkbaar maken de labo's hun referentiewaarden zelf dus vitaminen/mineralen zegt inderdaad helemaal niks qua uitslagen ... Weet dus ook niet wat ik ermee moet.
Pony 1 is ongeveer 1.40m, pony 2 rond de 1.50m. Pony 2 verliest af en toe wat, maar nog niet echt aan het verharen (denk nu sinds een week of 2?), pony 1 nog niks gezien. Ze staan 24/7 buiten, kunnen zelf naar binnen in een stal en hebben een verharde uitloop, pony 1 heeft dan nog een stukje zand(momenteel modder)-uitloop. Dekens heb ik een paar jaar, tot vorig jaar, geprobeerd maar wordt pony 1 nog bozer van en voor pony 2 voegt het ook niet veel toe heb ik het idee. Dus momenteel niet.
Ik ben bij pony 1 trouwens vitamine E gaan bijgeven na de bloedresultaten van een bloedname na een koetsongeluk. Het was zo raar dat hij er zo vandoor ging met de koets dat ik het niet vertrouwde. Die bloedname is 3 weken na het ongeluk genomen (moest eerst even bekomen en kon toen pas gaan nadenken), niks meer met de pony gedaan, en daar kwamen verhoogde spierwaarden en te laag vitamine E uit. Toen gaan bijgeven en zag de pony veranderen, zelfs zijn rug begon weer mee te bewegen (lang verhaal). Vandaar dat ik het nog steeds geef, al blijven de bloeduitslagen dus raar doen. Spierwaarden zijn daarna wel gewoon elke keer goed geweest, was alleen die ene keer.
De vitamine E staat in mijn kast en komt er 1x per week uit op de bakjes bij te vullenDaarvoor deden we dat niet zo, toen had ik een grote pot (dus lang bruikbaar) en ging elke dag open voor de schepjes dus zag je het poeder veranderen. Toen dachten we dat de slechte bloedresultaten daaraan lagen, maar dit jaar dus anders gedaan, ook met kleine pot, maar maakt geen verschil.
Mizora schreef:En hoewel deze site soms vrij extreem is (ik ben het er ook niet altijd mee eens), raadt het bij ernstige problemen ook 20IU/kg aan voor langere tijd en een stootkuur van 40IU/kg.
https://holistichorse.com/health-care/i ... in-horses/