3-jarige lust niks

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Oakland1990

Re: 3-jarige lust niks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-18 20:29

M'n andere paard zuigt lucht en heeft geregeld maagpijn. Die heeft hele andere symptomen als hij last heeft.

Ga donderdag een zak pavo halen, slobber heb je tegenwoordig ook in kleine pakken. Heb nu pulp gemaakt met appelsap. Ga zo naar stal om te proberen.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 20:33

Pulp sowieso niet 4 dagen in de bak laten liggen. Dat fermenteerd op het gegeven moment en kunnen ze ziek van worden.

Is de voerbak goed schoon? Sommige paarden vinden geurtjes van oud voer vervelend. Omdat je ook zegt dat het lijkt alsof het voer in de bak een teleurstelling is.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 20:36

Dit probleem hadden we ook bij mijn toen 3-jarige. Hij wou letterlijk níks eten behalve wortels en een paar hapjes hooi. We hebben er toen zo snel mogelijk een tandarts bij gehaald en hij had heel veel last van zijn tanden. Dat hij wel wortels at betekende dus niet dat hij geen last had. Daarna at hij wel weer goed!

Ik zou er dus wel zo snel mogelijk een tandarts bij halen.

livo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 20:39

Bietenpulp moeten er wel meer "leren" eten. Kleine stukjes wortel er doorheen en een beetje (gekookt) lijnzaad doen vaak wonderen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 20:40

Wat de boer (of hier paard) niet kent dat vreet hij niet.

Andere dingen moeten ze leren eten en sommige dieren zijn daar echt lastig in. Voer kleine beetjes en blijf aanbieden. Ik heb dat express gedaan met mijn pony's die het voor gewicht echt niet nodig hadden, maar als soort schriktraining (smaakjes zijn ook nieuw net als objecten, geluiden of geurtjes), gewoon handje voor de smaak. Die vreten zo ongeveer alles wat ik ze voorzet, ook voederbieten en kale bietenpulp. Neem dit op in je training, want makkelijk zijn met eten is heel handig mocht je later inderdaad bv wegens ouderdom aan de slobbers, etc. moeten.
Ja tandarts is op die leeftijd zeker verstandig om ook te laten komen, maar het hoeft echt niet de oorzaak te zijn van het niet willen eten van onbekende dingen.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-18 21:53

Net terug van voeren. Pulp met appelsap was goed geprobeerd maar geen succes. Gewone appel ging er wel in met Cerevit en haar onderhoudsbrok. Luzernewafers heeft ze er 1 op van de 5...

Ze eet wel hoor, het is niet dat ze bijna om valt. Maar ik zou haar liever gretiger zien eten, en vooral diverser. Voerbak is schoon, hoewel ze geen restjes op eet die in hoekjes liggen. Tegen morgen zijn die wss wel opgelikt.

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 22:11

Pulp is ook gewoon niet lekker en die cerevit moeten ze bij ons ook niet . Ik heb de overgang van de podo grow geleidelijk gedaan naar de condition van pavo en ging super. Mijn paarden , ook al zijn ze niet oud , krijgen allemaal savonds seniores priores slobber en daar zijn ze gek op . Misschien jouw paard ook wel en de seniores is ook mooi voeren voor elk schraal paard. Zowiezo het gebit laten bekijken, voor hetzelfde geld zit er een dop , dan eet hij voorin makkelijk een wortel maar achterin wurmt hij maar wat en voelt het paard niet veel voor flink kauwen op de meeste dingen. Succes iig :)

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-18 22:43

Mijn vorige twee paarden deden een moord voor pulp zonder toevoegingen :') de ene nog steeds, die krijgt zijn poeder onder pulp en eet het nog.

Morgenavond eens slobber proberen. Neem ook een zak Podo mee. Misschien moet ze een beetje het idee hebben dat een ander paard het opeet als zij het niet doet. Kan m'n andere paard er wel bij parkeren als ik het geef.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 22:57

Hoelang probeer je het voeren? Mijne heeft, toen ik haar van de manege haalde, ook wel even moeten wennen aan muesli oid. Ze kreeg jaren dezelfde brok. Nu vind ze het heerlijk. En waarom moet ze van de Pavo af? Als ze dat nu goed eet... of even wat langer proberen te mengen

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-18 23:10

Is gewoon zo gegaan omdat ze van opfok naar pensionstal is gegaan vlak voor de winter. Pension geeft horsefood en opfok gaf pavo. Verder niet echt een bijzondere reden. Op pension kan ook wel ander voer gegeven worden maar horsefood is ook gewoon goed voer ... m'n andere twee veulens zijn er toen ook goed mee opgegroeid.

Ze is 29-9 verhuist dus je zou verwachten dat ze de horsefood nu wel heeft "leren eten".

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 23:14

Mijn paard was als jonkie ook een pietlut met eten, luste ook bijna niks. Ik voerde een mineralen brokje wat ze heel vies vond, ik deed hier dan altijd een appel bij en inderdaad met een appel er op at ze de brokjes wel door het sap wat er op kwam.

Verder kun je eventueel ook proberen 'gezond' brok te mengen met wat slobber? Omdat je aangeeft dat je paard wat ronder moet worden.

Die van mij vind pulp etc. overigens ook niet lekker.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 11:06

Oakland1990 schreef:
Is gewoon zo gegaan omdat ze van opfok naar pensionstal is gegaan vlak voor de winter. Pension geeft horsefood en opfok gaf pavo. Verder niet echt een bijzondere reden. Op pension kan ook wel ander voer gegeven worden maar horsefood is ook gewoon goed voer ... m'n andere twee veulens zijn er toen ook goed mee opgegroeid.

Ze is 29-9 verhuist dus je zou verwachten dat ze de horsefood nu wel heeft "leren eten".

Dat is wel een hele lange periode, dan toch die tandarts iets eerder laten komen, sluit je dat in ieder geval uit.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-18 13:20

Nou ze eet! Ik ben gisteren een zak mais lijnzaadbrok gaan halen en had 1/3e schepje gegeven. Dat at ze gelijk op, als een idioot die 3 dagen geen voer had gehad. Daar hoefde ze niet over na te denken! De rest van de schep dan maar gemengd onder haar avondeten (de Cerevit dus) en dat was ook binnen de minuut weg.

Ga hier nu maar een tijd mee door. Die brok is sowieso goed om ze ronder mee te krijgen, en misschien kan ik het als smaakmaker mengen onder dingen die ze niet lekker vindt.