olie als supplement - paard wil er niet van eten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 11:52

Misschien eerst een kijken of je paard Equifyt Zupa wil eten. Dat is een mengsel van bietenpulp en grasbrok en zet goed aan. Wel eerst weken natuurlijk maar daarna veilig te voeren.

Elisa2 schreef:
Bij cushing zie je vaak ook andere symtomen, lange {krulligere} wintervacht waar ze moeilijk doorheen komen. Vetbulten boven de ogen, ontstekingen, vermagering kan, hoefzweren, hoefbevangenheid.

Als je die symptomen ziet is de ziekte al redelijk ver gevorderd, begin is veel subtieler.

Marilu

Re: olie als supplement - paard wil er niet van eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-17 12:31

Ja, KimE, het goedje ruikt om te beginnen al niet zo geweldig lekker (pure olie), dus zal het zeker ook niet al te best smaken in eerste instantie ... Maar, net zoals een mens dikwijls moet wennen aan een smaak, bv olijfolie, is het bij een paard allicht net zo. Vandaag tweede keer spuitje(s) gekregen en ze is nog niet gaan lopen van mij 8-) Er is dus hoop dat ook zij het gaat leren 'appreciëren' :9
@tylando : ik heb de detail van de verdeling omega 3 6 9 niet bekeken. Ik hoop/ga ervan uit dat dit in optimale verhouding is gegoten door Cavalor ?
Fransje23 : goed dat je me dat product terug in herinnering hebt gebracht. Een vroegere lesgeefster van me was daar geweldige liefhebber van. Ben eens naar de samenstelling gaan kijken en klinkt erg goed ! Dat wordt dus het product van keuze, als ik besluit door te gaan met bietenpulp.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 15:34

Elisa2 schreef:
Bietenpulp moet minimaal 6 uur weken, daarna kun je het met gerust hart voeren.

Bij cushing zie je vaak ook andere symtomen, lange {krulligere} wintervacht waar ze moeilijk doorheen komen. Vetbulten boven de ogen, ontstekingen, vermagering kan, hoefzweren, hoefbevangenheid.

Dit soort symptomen ontstaan pas na jaren onbehandelde Cushing. Een groot gedeelte van de paarden krijgt zelfs helemaal geen krullen.

Dit paard heeft al HB gehad van de stress, dat is een héél duidelijk teken dat het cortisol gevaarlijk hoog is, ergo sterke aanwijzing voor Cushing. Icm het vermageren ondanks voldoende ruwvoer zou voor mij genoeg zijn om te laten testen.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 15:59

Geen tip wbt de olie hier, alleen zou ik ook de strijd niet aan willen met dat spuitje.
Ik heb hier op bokt de tip gekregen pavo nature's best muesli te gaan voeren. Mijn paard was ook steeds wat te dun en kreeg hem net niet mooi op gewicht. Hij staat nu een poosje op deze muesli en is heel mooi bijgekomen. Eens het bekijken waard vind ik.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-17 17:24

Focussed, nu doe je me toch wel wat schrikken ...
Hoefbevangenheid is nu exact 2 jaar geleden. Is gelukkig goed en zonder gevolgen voor het hoefbeen hersteld. Toen stond ze er niet dik, maar toch wel goedgevuld bij. Heb toen gezocht naar een specifiek voer en dat is dan de Safe&Sound van D&H geworden : specifiek voor 'paarden gevoelig aan hoefbevangenheid' en het is dus een voer zonder granen, weinig suiker en weinig zetmeel, maar dus weliswaar ook lager in calorieën. Heb ooit ook Nature's Best gegeven. Inderdaad een mooi, smakelijk voer, maar daar zit dus wel nog redelijk wat suiker in (melasse), dus dit wil ik niet meer geven met haar vroegere HB in het achterhoofd.
Ik ga me nog eens wat verder inlezen over cushing. Het zou me verwonderen als het vermageren nu nog in connectie zou staan met de hoefbevangenheid, maar je weet maar nooit, natuurlijk.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-17 16:57

Heb mezelf vandaag voorgenomen om de eerste week van januari de veearts al op te trommelen. Als ik mijn paard goed bestudeer, merk ik dat ook de bilspieren beginnen afnemen. Er zit dus duidelijk iets niet snor.
Het paard van een vriendin van me heeft dit jaar leverbot gehad. Aangezien ze hier bij ons ook op een vrij natte wei staan, omringd door beken (wat dus bevorderlijk is voor het overlevingssucces van die leverbotlarven en -eitjes), begin ik te denken dat dit eventueel ook hier de oorzaak zou kunnen zijn van de problemen.
Ik ontworm wel vier keer per jaar, maar deze ontwormingen werken niet op leverbot. En met mijn olie zal ik er dan ook niet komen ...
Pfff, ik begin er me toch wel echt zorgen om te maken nu. Hopelijk is mijn vaste veearts niet op vakantie en kan hij spoedig komen.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-18 19:57

Ter afsluiting van het topic en om terug te komen op mijn oorspronkelijke vraag voor het geval er lezers zouden zijn met hetzelfde probleem : het olie geven middels spuitjes is inmiddels een fluitje van een cent geworden. Sedert dag 3 ging het vanzelf. Blijkt dat ze de smaak er ondertussen dus echt van te pakken heeft. Ze blijft netjes staan en vraagt er bijna zelf om :j

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 01:45

Heb je je wel goed voor laten lichten over het ontwormen en dan vooral longwormen..Een ezel en een paard samen zetten is kans op longwormen best groot en heeft ook een aantal aanpassingen bv niet te lang op het zelfde stuk weiland laten grazen..Mest elke dag uit de wei/ paddock halen en er zijn nog een aantal zaken waar je rekenig mee moet houden.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-18 21:32

Elco, ik ken het gevaar, maar ben er heel stipt in. De ezels worden hier vier keer per jaar, samen met de paarden ontwormd. Heb de ezels al meer dan tien jaar samen met paard(en) staan. Het huidige gezelschap staat al 7 jaar samen.
Stallen, paddock en weide worden dagelijks ontmest (ik mag niet liegen : in de donkere maanden wordt de weide slechts 3 dagen per week leeggehaald).
Mijn veearts heeft er ooit over gezegd, dat ik me weinig zorgen moet maken over longworm, omdat er weinig ezels zo goed ontwormd worden als de mijne.

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 21:42

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 21:47

Leverbot bij paarden is erg zeldzaam..
Ik zou toch ook de PPID in je achterhoofd houden.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-18 16:25

Voor de geïnteresseerden : mijn paard heeft dus wel degelijk leverbot.
De dierenarts is van de week geweest om bloed af te nemen en zonet heb ik het verdict te horen gekregen. Volgende week komt hij haar behandelen. Na deze behandeling zal ze er volgens hem snel weer volledig bovenop zijn en meestal heeft mijn dierenarts gelijk ... dus hopelijk deze keer ook !