hoefbevangen paard heeft overbelaste achterhand

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-17 23:49

Dierenarts is vanavond nog geweest en hij is achter dus ook harstikke hoefbevangen.
Hij heeft nu mega zware pijnstilling ingespoten gekregen waaronder morfine omdat al de andere pijnstilling niet helpt. Morgen komt hij weer terug om te kijken hoe het gaat en dan moeten we misschien wel een heel moeilijke beslissing nemen |(

Anoniem

Re: hoefbevangen paard heeft overbelaste achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 00:13

Wat een nachtmerrie... :(:)
Ik duim heel erg met je mee dat de pijnstillers hem door de nacht heen helpen. Ik snap trouwens ook wel dat je niet met nog meer middelen wilt experimenteren als hij al zoveel ondersteuning van binnen krijgt, want het klinkt alsof je er al alles aan doet.
Heel veel sterkte gewenst, en ik duim met jullie mee.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 10:44

Ik was er al bang voor. :(:)
Zo'n machteloos gevoel.

Duim duim duim dat het lukt om hem door de acute aanval heen te trekken

'Houden van' is ook 'laten gaan' als het niet meer gaat. Het is zo'n rot ziekte.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 11:27

Oh jeetje :(

Hier ook duimen draaien...
Had al even stil mee gelezen maar kon je niet helpen, helaas :(:)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 11:30

Nog een optie om mobiele rontgen te maken?

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-17 12:14

Dank jullie voor de lieve berichtjes.
Focus is de nacht goed doorgekomen.
Hij eet en drinkt nog steeds goed en kijkt wakker, ook al heeft hij pijn, maar hij ziet er zeker nog niet uit als een paard wat aan het opgeven is.
Zijn ademhaling is gelukkig wat rustiger en hij staat voor het eerst sinds een week niet drijfnat op stal.
We hebben gisteren een soort van wiggen onder zijn hoeven getaped om wat druk van de diepe buigers af te krijgen, en hij lijkt nu icm deze medicijnen iets minder pijn te hebben.
Maar het was een hel om ze eronder te krijgen , want hij moest dan toch even op 1 achterbeen staan en het deed hem zo'n pijn , het was vreselijk om te zien |(
Dierenarts heeft mobiele foto apparatuur, maar dat is nu nog niet aan de orde, eerst hem pijnvrij zien te krijgen en dan kijken we wel verder.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 12:21

Heel veel sterkte! Fijn dat hij iets
minder pijn lijkt te hebben.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 12:40

Darwin, fijn dat het iets beter lijkt te gaan, je zegt dat foto's geen optie is. Omdat het nu niet kan door de pijn?? Want pijnvrij zou geweldig zijn, maar wat als de kanteling al veel te ver is nu om nog iets te redden. Dan stop je al je liefde,zorg en medicatie er in terwijl het niet meer kan helpen.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-17 12:43

bigone schreef:
Darwin, fijn dat het iets beter lijkt te gaan, je zegt dat foto's geen optie is. Omdat het nu niet kan door de pijn?? Want pijnvrij zou geweldig zijn, maar wat als de kanteling al veel te ver is nu om nog iets te redden. Dan stop je al je liefde,zorg en medicatie er in terwijl het niet meer kan helpen.

Hij kan nu niet op 1 been staan, staat constant links en recht op te trekken, dus dat gaat niet lukken met foto's nu. zodra hij een beetje normal kan steunen gaan we foto's maken.
De kanteling is pas echt te ver als hij door de zool komt, en dat is nog niet gebeurd gelukkig, dus heb nog steeds hoop.
de voorlaatste keer dat hij bevangen is geweest waren ook allebei zijn hoefbeentjes voor gekanteld, links zat het heel dicht bij de zool, maar dat is toch goed gekomen, en hij heeft zelfs nog welsh shows onder het zadel gelopen nadien.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 13:11

je paard krijgt zware pijnstilling en heeft nog steeds erge pijn en je laat hem gewoon met pijn doorleven?
onder het mom van liefde en geef het een smoes naam?

ben ik de enige die vind dat dit al veel te lang duurt?
een week in pijn waarvoor?

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-17 13:23

Alane schreef:
je paard krijgt zware pijnstilling en heeft nog steeds erge pijn en je laat hem gewoon met pijn doorleven?
onder het mom van liefde en geef het een smoes naam?

ben ik de enige die vind dat dit al veel te lang duurt?
een week in pijn waarvoor?

Je hebt ook mensen die hun paard om een scheet in laten slapen, puur omdat ze het zelf niet aan kunnen zien, terwijl het paard nog kans op genezing had, nee dat is leuk.
Ik wil in ieder geval kunnen zeggen dat ik er alles aan gedaan heb om hem te redden.
En iemand die zijn paard echt kent, ziet wel wanneer het paard zelf opgeeft, maar hij vecht er zelf zo hard voor,en wie ben ik dan om te beslissen over leven en dood.
Hij is hier al 2 keer eerder door gekomen, en ik hoop dat ik hem er deze keer ook weer door krijg.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 13:33

Alane
Het is heel moeilijk oordelen als je nog nooit een paard gehad heb met een hoefbevangenheid aanval. Het is een rotziekte. Maar er zijn zeker paarden die door de aanval heen komen en als de schade in de hoeven meevalt, daarna pijnvrij zijn.
Het is per paard per aanval verschillend.

Darwin kent haar paard en is bekend met de ziekte helaas begrijp ik. Ze doet haar best.
Dit kost nu eenmaal tijd. En sommige paarden halen het.

Duim duim duim

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 13:47

Ik zou er ook voor vechten hoor als er nog een kans is! Idd goed naar je paard blijven kijken. Heel veel sterkte, hopelijk komt hij er doorheen.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-17 13:48

Ik ken mijn pony zeker, heb hem van veulen af aan en is nu 17.
Zo lang de pony nog steeds blijft staan , wil zeggen dat hij nog steeds vecht en ondanks de pijn toch op zijn hoeven kan staan.
Zodra hij er bij gaat liggen, weet ik dat het genoeg is geweest, maar hij heft nog teveel vechtlust en eet en drinkt nog heel goed, dit zijn voor mij allemaal tekenen dat hij nog niet wil opgeven.
Ik heb zelf reuma, weet wat het is om pijn in mijn botten te hebben, en ook al had ik soms gruwelijk veel pijn,, ik heb ook nooit opgegeven.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 13:49

janouk schreef:
Alane
Het is heel moeilijk oordelen als je nog nooit een paard gehad heb met een hoefbevangenheid aanval. Het is een rotziekte. Maar er zijn zeker paarden die door de aanval heen komen en als de schade in de hoeven meevalt, daarna pijnvrij zijn.

Darwin kent haar paard en is bekend met de ziekte helaas begrijp ik. Ze doet haar best.

Duim duim duim

Ze doet haar best..... dier staat al een week met pijn, ondanks pijnstillers... misschien en ooit. In de tussen tijd met ernstige pijn.

En een DA vinden die een paard inslaapt vanwege een dwarse scheet probeer die maar te vinden... smoes na smoes... want pietje slaapt te snel in dus moet peerd maar even de kiezen op elkaar doen...

maar zoals ik al zei.... zal wel de enige zijn... die medelijden met het paard heeft.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 13:51

Tancreda4 schreef:
Ik zou er ook voor vechten hoor als er nog een kans is! Idd goed naar je paard blijven kijken. Heel veel sterkte, hopelijk komt hij er doorheen.

Ik zeg niet bij de eerste verschijnselen in te laten slapen. Maar pijn laten lijden.... :\

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-17 13:52

Alane schreef:
janouk schreef:
Alane

Duim duim duim

Ze doet haar best..... dier staat al een week met pijn, ondanks pijnstillers... misschien en ooit. In de tussen tijd met ernstige pijn.

En een DA vinden die een paard inslaapt vanwege een dwarse scheet probeer die maar te vinden... smoes na smoes... want pietje slaapt te snel in dus moet peerd maar even de kiezen op elkaar doen...

maar zoals ik al zei.... zal wel de enige zijn... die medelijden met het paard heeft.

Dus ik had hem een jaar of 6-7 geleden al in moeten laten slapen volgens jou ? Hij heft toen ook veel pijn gehad, maar als ik kijk wat een geweldige jaren we nog hebben gehad en hoeveel levenslust die pony nog had, ben ik blij dat ik die beslissing niet zo snel genomen heb als jij had gedaan.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 13:56

dus..... zeg ik niet.
Ik ben humaner vermoed ik maar zo. Een dier hoeft geen pijn te lijden zodat ik er misschien nog plezier mee/aan kan beleven.
Dier staat nu al meer dan een week met ernstige pijn ondanks medicatie. Waarom? zodat jij er nog plezier aan kunt beleven als die er misschien heel doorkomt.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 13:58

Alane, besef wel dat het bij hoefbevangenheid niet gaat om AL een week, maar PAS een week.
Zoals jij het stel moeten bijna alle paarden die hoefbevangen worden ingeslapen worden, want pijnstillers of niet, binnen een week heb je ze bijna nooit pijnvrij.

Het is zo moeilijk om ze zo te zien, maar je kan helaas zo weinig behalve medicatie en heel veel geduld.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-17 13:59

Alane schreef:
dus..... zeg ik niet.
Ik ben humaner vermoed ik maar zo. Een dier hoeft geen pijn te lijden zodat ik er misschien nog plezier mee/aan kan beleven.
Dier staat nu al meer dan een week met ernstige pijn ondanks medicatie. Waarom? zodat jij er nog plezier aan kunt beleven als die er misschien heel doorkomt.

Ik kan hier nog op antwoorden, maar ik denk dat ik maar beter mijn mond kan houden.
We zullen het er maar op houden dat we een verschil van mening hebben.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 14:14

TS, allereerst enorm veel sterkte Y;( HB is echt verschrikkelijk, je weet dat ze er zo goed uit kunnen komen maar de acute fase...

Alane, een paard in laten slapen wat nog goede kans heeft op herstel en nog vol vechtlust zit zou mijn keuze ook niet zijn. Ik snap je overweging hoor, maar om nou in zo'n topic als dit te gaan verkondigen dat je 'humaner' bent dan TS vind ik ronduit banketstaaf. Als ik mijn been op 5 plaatsen breek crepeer ik ook van de pijn. Moet ik er dan ook maar een eind aan maken?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 14:28

Wat een hel zeg, heel veel sterkte voor jullie.
Hoe gaat het nu en wat is de verwachting die de dierenarts geeft?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 14:28

Heel veel sterkte! Jammer dat je hem niet kunt ophangen in zo'n draagstel.
Wij hebben onze welshpony vorig jaar vanwege hoefbevangenheid laten inslapen. Ze had ir, cushing en nog eea. Medicijnen werkten gewoon niet meer. Ze had duidelijk veel pijn, maar was een ontzettende vechter. Toen ik haar op een ochtend liggend in de stal vond, wist ik dat het tijd was. We hadden haar eigenlijk nog wat fijne dagen willen geven, maar dat kon dus niet meer. Zij stond altijd als er mensen waren, ook na de 18 jaar bij ons nog. Liggen was een heel slecht teken.

Ze is tijdens haar leven een paar keer hoefbevangen geweest. Rotziekte!

keresa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 14:38

Als er een is die alles over heeft voor haar pony is het Darwin wel.
En als het niet meer gaat weet ze ook dat afscheid nemen beter is voor focus

❤❤❤❤❤
Blijf altijd hoop houden

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 14:47

Pff wat heftig zeg!

Wel begrijp ik Alane een beetje. Morfine is zowat het zwaarste dat je kan geven en eigenlijk zorgt dat nog niet dat ze pijnvrij is. (en daar zou ze toch de schijn van moeten geven op die medicatie)

Hopelijk draait het allemaal snel de goede kant op. En het is zoals het is, iedereen is anders, iedereen reageert anders en zo is dat ook met die dieren zo.

*Fingers crossed