Soorten castraties, jullie ervaringen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 23:59

bruintje123 schreef:
Altijd liggend ivm met een liesbreuk die anders niet meer te herstellen is.
En als je dat twee keer hebt gezien ga je nooit meer voor staand.

Zelf altijd jonge paarden laten castreren dus nooit in de kliniek of over de lies.

Voorheen lieten wij altijd liggend castreren, maar tegenwoordig juist staand en de ervaring is bij ons juist het tegenovergestelde als die van jouw ;)

Binnenkort de eerste via kliniek, omdat er ook een chipje verwijderd word. Nog geen ervaring mee dus

Kendra

Re: Soorten castraties, jullie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 00:24

Kies in ieder geval voor een dierenarts met veel ervaring.
Hier in de regio (Groningen/Drenthe) heb je een paar dierenartsen waarvan bekend is dat ze dit goed kunnen en dus ook vaak doen. Dat zal in andere delen van NL niet anders zijn?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 10:07

newt schreef:
bruintje123 schreef:
Altijd liggend ivm met een liesbreuk die anders niet meer te herstellen is.
En als je dat twee keer hebt gezien ga je nooit meer voor staand.

Zelf altijd jonge paarden laten castreren dus nooit in de kliniek of over de lies.

Voorheen lieten wij altijd liggend castreren, maar tegenwoordig juist staand en de ervaring is bij ons juist het tegenovergestelde als die van jouw ;)

Binnenkort de eerste via kliniek, omdat er ook een chipje verwijderd word. Nog geen ervaring mee dus

Dat van een liesbreuk kan niet tegenoverstellend zijn, als hij er staand uit plopt is het game over.
Liggend niet.
Vraag maar eens na :)
Dan heb je misschien geen risico met opstaan, maar dat weegt mij daar niet voor tegenop.

Er zijn zelfs dierenartsen die niet eens staand doen.
Zoals ook de kliniek waar ik door laat castreren.
Ik verbaas me dus eigenlijk zelfs dat staand nog zoveel gedaan word.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 10:26

Maar een liesbreuk kan ook na het opstaan gebeuren.

Mijn man castreerd alleen staand, nog nooit een probleem gehad in 15 jaar tijd.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 10:33

Liggend kan de dierenarts goed kijken en zou dat dan al bemerkt hebben dat de ruimte daar groot is of de lus van de darm daar al voor een gedeelte zit. Dan laat hij hem niet opstaan.

Ja nooit geen problemen, tot je het meemaakt.
Ik heb het 2 keer gezien, uitgevoerd door 2 verschillende mensen. Verschrikkelijk!! ;(
Voor mij de beslissing bij mijn paarden het nooit zo te doen.

Maar goed wat een ander doet moet die natuurlijk zelf weten. :j
Toch vind ik dat dat risico wel vermeldt hoort te worden.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 17:54

bruintje123 schreef:
Dat van een liesbreuk kan niet tegenoverstellend zijn, als hij er staand uit plopt is het game over.
Liggend niet.
Vraag maar eens na :)
Dan heb je misschien geen risico met opstaan, maar dat weegt mij daar niet voor tegenop.

Er zijn zelfs dierenartsen die niet eens staand doen.
Zoals ook de kliniek waar ik door laat castreren.
Ik verbaas me dus eigenlijk zelfs dat staand nog zoveel gedaan word.

Klopt liesbreuk staat niet tegenoverstellend, wel de positievere ervaring met staand dan liggend ;).
Ik heb een liesbreuk bij castratie dan ook nog nooit meegemaakt dus kan niet uit ervaring spreken als jou, maar begrijp je redenatie goed.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 18:40

Ik moet zeggen dat ik de hersteltijd van de liggende paarden ook positief heb ervaren.
Ja het opstaan vind ik eng, maar midden in de wei gaat dat ook nog wel, maar goed blijft spannend.
Dat is staand natuurlijk wel fijner. :j
Maar het genezen daarna altijd positief ervaren.
Hup naar buiten, veel bewegen, dan blijft het best netjes allemaal.
Maar er kan natuurlijk altijd pech zijn met ontsteken, maar of dat staand liggend uitmaakt?
Liggend zou zelfs makkelijker ontsmet kunnen worden.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 20:00

Heb mijn ruin laten castreren in zijn stal en hierbij lag hij. Hij kreeg verdoving en lag op zijn zij waardoor de direnarts ter plekke de zaadballen weg heeft gehaald. Daarna stond mn paard vrjj snel weer op en issie daarna weer naar buiten gegaan 24/7. Was eind van het zomerseizoen. Twee weken heeft ie een gezwollen scrotum gehad. Geen nazorg hoeven doen. De hechtingen zijn zelf uitgevallen. Prima gedaan in mijn ogen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 14:48

Elke ingreep heeft risico's. Maakt niet uit welke je kiest. Ik heb mijn hengst toen hij 5 was nog staand op de poetsplaatsen laten castreren. Geen enkel probleem.

Loreke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 14:51

We hebben zowel liggend als staande castratie gedaan.

Voorkeur gaat uit naar staande. Zijn ook minder risico's aan verbonden bij het rechtstaan na liggende castratie. Heb het via vriendin helaas zien foutgaan na liggende. Hierdoor zweer ik bij staande al zeg ik niet er hier geen complicaties kunnen zijn.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 14:56

Mijne is in augustus in zijn stalletje gecastreerd, half bedekte methode. Gelukkig geen last gehad met vliegen e.d. ondanks de periode van het jaar en de hitte, door het goed schoon te houden om de wond heen. :) Ben heel blij dat ik het op deze manier heb gedaan. Er zijn geen complicaties opgetreden en had het idee dat hij weinig last heeft gehad de dagen erna.