RoyceMack schreef:Gentlegiant schreef:Elke 5 graden verschil 100 gram erop of eraf doe ik meestal
Na t scheren 100 grams erop en de paarden staan de hele winter goed in het haar hier
Maar met deze temperaturen 500 gram op is echt to much...
zeker meerdere dekens over elkaar en al helemaal met regen dekens
Zorg voor een goede regendeken en de rest stal of onderdekens in 100/200/300/400/500 grams
Dan hoef je niet weet ik hoeveel dekens over elkaar te gooien en kun je de winter vooruit
Nu overdag max 200 met regendeken op en de nachten als hij op stal staat ook 200 staat die 24/7 buiten zou ik misschien nog een 300 overwegen mits het kouder is als 5 graden
Mijne staan nu allemaal geschoren onder 200 met hals voelen lekker warm als het zonnetje erdoor komt gaan de dekens even af zodat alles kan luchten
Heb nog nooit last gehad van rain rot of wat dan ook
Maar ze lopen wel onder fatsoendelijke dekens
Royce waarom hebben Tinkers/Friezen of eender welk ras met sok of een barok paard hun vacht nodig? Ik heb mijn eerste Tinker in 2006 gekocht en vanaf die tijd elke winter aldan niet 2 of 3x geschoren beest heeft nooit iets
En de andere Tinkers ook niet
Ik scheer dan wel geen sokken af
Maar een kwpn of eender wel paard heeft ook “sok” (vetlokken) ik noem ze meestal Uggs maar ook dat heeft een functie ook al haal ik de vetlokken/sokken bij warmbloeden er ook af
Maar het idee/“afwatering” is gewoon het zelfde bij elk paard hoor
even een linkje naar de pagina waar de functie van sokken wordt uitgelegd. https://www.paardendrogist.nl/blog/hebb ... enfunctie/
De vacht rond de koot van een KWPNer (noem maar wat) ligt mooi glad in de holte en hebben vaak ergens een puntje of laag punt waar water en viezigheid weg kan lopen. Als je de sokken van een paard afscheert zie je dat de haren in de kootholte recht naar achteren staan (omdat de lange haren van de sokken vaak veel volume hebben) en daar kan water en vuil dus zo bij komen met alle gevolgen van dien verder.
Ik ken de functie van de sokken wel hoor

Alleen de vacht die kan er prima af en ja heb ook wel eens sokken geschoren
Het heeft imo dezelfde werking gewoon de vetlok wat langer laten hebben ze dezelfde afwatering als andere paarden