Brok met weinig suiker

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Re: Brok met weinig suiker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 07:49

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-17 08:30

30% suiker

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 08:43

Dan ben ik erg benieuwd welke brok je voert. Want dat ben ik nog niet tegengekomen en dan weet ik wanneer er bij mij alarmbellen moeten gaan rinkelen als ik iets in de wandelgangen hoor.

Maar vrijwel iedere brok bevat minder dan 30% suiker. Alle paardenvoeders van pavo bevatten minder dan 10% suiker (behalve pavo foalmilk (49%, lactose), pavo podo start (10%) en supplement pavo mobility (18%)) en ook subli krachtvoeders bevatten minder dan 10% suiker (supplementen worden niet aangegeven).

En ook voermeester bevat minder dan 10% suiker, waarbij Voermeesters Efficiënt het meest passend is met 15% zetmeel en 6% suiker. Het voordeel van Voermeesters is dat het hele grote brokken zijn, waardoor het gemakkelijk als beloningsbrok te gebruiken valt.

De voestermeesters brok (rechts) vergeleken met een gewoon brokje (links):
Afbeelding

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 08:56

Ben ook wel benieuwd welke brok je voert
Want 30% suiker is wel erg extreem

Pavo staat er om bekend behoorlijk in de suiker te zitten

Overigens adviseer ik je om ook op het zetmeel te letten
Zeker met exceem willen ze daar ook op reageren

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 09:14

in vergeijkbare vind ik pavo eigenlijk wel mee vallen... ik vergelijk regelmatig pavo met andere merken en in verhouding (zetmeel+suikers) vind ik het echt mee vallen. Vind cavalor en havens veel hoger in zetmeer/suikers

de havens balance (soort dieetmix?) zit miss maar heel weinig suikers maar heeeeel veel zetmeel...

ts. misschien alleen een vitaminebrok geven. Ik weet niet hoevaak je vrijheidsdresuur doet. Maar als je dat maar paar keer per week een paar handjes brok geeft, dan is die suikers nog zo hele grote ramp niet. Want tenslotte krijg je paard niet elke dag vele kilos ervan.

Uiterraard is het super dat je nu wel iets zoekt met minder suikers enz.

vitalbix moet je redelijk wat van geven (weet niet hoe zwaar je paardje is) dan heb je ook wat om je paard goed mee te belonen.

ik doe veel grondwerk. en sinds kort beloon ik met 1 schepje rozenbottel en 75 gram pavo vital. Meestal hou ik nog over na de grondwerk. Alleen me vrijheidsdresuur gebruik je denk ik meer.

en ind let ook op de zetmeel.

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 09:15

Ik gaf Besterly Ponyc. Ook een redelijk sobere brok met grote korrels, dus handig als beloning. Ook Subli Ponybrok is geloof ik vrij sober.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 09:16

@ponyparadijs: dat is de grote pavo-mythe. Behalve de fokkerijvoeders (podo-lijn 7-10% suiker), slobbermash (7% suiker) en basicplus (7% suiker), bevatten de pavo krachtvoeders niet meer dan 6% suiker (2.4-6%). Dat is vergelijkbaar met Subli en Havens.

Gemiddeld suikergehalte (excl. veulenmelk) van alle voeders excl. supplementen:
Pavo 6.1% suiker en 20.6% zetmeel (27.7% Z+S)
Subli 4.9% suiker en 24.9% zetmeel (29.8% Z+S)
Havens 5.4% suiker en 33.0% zetmeel (38.4% Z+S)

Vecar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 16:55

Ik geef voor mijn hoef bevangen paardje vitalbix icm een beetje luzerne. Hij doet het hier prima op!

Mrs_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 16:57

Hayster healthy herbs, met alleen natuurlijke suikers.

Anick

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 18:06

Dengie is een paardenvoeder uit Engeland. Sinds kort in Nederland te verkrijgen.
Dengie is 100% natuurlijk en zeer laag in suiker en zetmeel. Verschillende voeders van Dengie zijn ook uitermate geschikt te voeren aan paarden met Cushing of paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid. Hier staat ook een goedkeuring bij van de Laminitus Trust. Een organisatie in Engeland die voeders test op geschiktheid voor deze paarden.

Veel van de voeders van Dengie zijn ook melasse vrij.
Er zijn nu nog weinig verkooppunten, maar deze worden uitgebreidt.
Voor nu is het te koop bij Voergoed Fourage (http://www.voergoed.com) , Pure Paardenvoeding, The Horsery Ruitersport, Willemse Dierenvoeders.

http://www.Dengie.com is de engelse website. De facebookpagina Dengie NL is de Nederlandse variant en daar kun je ook terecht voor vragen ed.

Wescha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 23:11

Ik voer momenteel equifirst aan mijn 2 welshjes. Misschien kan je een keer voeradvies krijgen?