Paard met hartruisje, kopen of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 19:01

Jester_ schreef:
Maar als het een fijne 5jarige is die goed loopt betaal je zo 15-20 duizend. Dus dan betaal je toch al de helft minder? Of ben ik nou gek. Je weet niet wat voor soort paard het is dus je kan er niks over zeggen

Dat dus. 8000 voor een goede 5jarige is echt niet veel, dus dan zou in die prijs al rekening gehouden zijn met de hartruis.
Het is een afweging TS, wil je een goed dressuurpaard voor 8000 zul je ergens concessies op moeten doen, dat kan ook stokmaat of een röntgenologische beperking zijn, het is maar net waar je het minst bang voor bent.. Ik zou overleggen met je dierenarts en instructeur en samen een beslissing maken, waarbij je er ook rekening mee moet houden of je het paard ooit wilt verkopen en wat voor winst je dan voor je ziet.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 19:32

ellepel schreef:
Zou zeker even verder laten kijken wat de oozaak van het ruisje is.
Kan simpel zijn,maar als er een dieper liggende oorzaak voor is dan is het wel veel geld voor een grasmaaier :j

En ook niet fijn als hij tijdens een galop in elkaar zou zakken.Een medische verklaring dat hij wel geschikt is voor de sport kan je twijfel wegnemen of bevestigen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 19:34

Cayenne schreef:
Lusitana schreef:
Je zou een clausule in het verkoopcontract kunnen voorstellen. Dat als het paard tijdens zijn wedstrijdcarrière overlijdt aan de gevolgen van de ruis of enige andere hartkwaal/falen, je de volledige koopsom terugkrijgt.

Dat zou lekker zijn :') Ieder paard gaat uiteindelijk dood aan hartfalen. Gegarandeerd je geld terug! :P

Het gaat hier als gevolg van hartkwalen/falen tijdens de wedstrijdcarrière. De meeste paarden gaan tijdens een wedstrijdcarriere dood aan koliek of euthanesie wegens blessures ... Er zijn er gelukkig niet zoveel die dood neervallen, zeker niet in de dressuur. "Wedrijdcarriere" kun je ook helemaal vastleggen als bv minstens 1 wedstrijd per maand, laatste minder dan een week geleden of iets dergelijks.
Maar het was ook een beetje bedoeld als gewoon zien of iemand werkelijk in staat voor zijn paard. Want het is makkelijk beweren dat een paard nooit wat krijgt als dat betekent dat jij hem maar kwijt bent.

Ik houd er niet écht rekening mee dat iemand een paard op die voorwaarde zou verkopen. ;)

mvdbijl

Re: Paard met hartruisje, kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 19:58

Nog een punt, stel je wilt hem verzekeren, wordt hij toegelaten?

Zou het paard zelf niet kopen maar wil je het toch doen laat hem dan door je eigen da keuren en adviseren erover.

Ik had een paard met een hartruis en die is op een dag plots klap op jonge leeftijd omgevallen. Liep wedstrijden, uren door het bos nooit wat aan gemerkt maar het blijft een risico..

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 20:07

Ik zou idd ook een echo laten maken om uit te sluiten hoe en wat. Dan wel door een door jou gekozen dierenarts. Ik heb zelf een heeeel lichte hartruis, maar ondervind hier geen gevolgen van. Maar het risico dat de ruis erger wordt en ik er wel wat van ga merken is er altijd. Ik denk dus dat het altijd een beetje een gokje blijft. Je paard verzekeren zou in deze kwestie wellicht wel handig zijn.
Edit: als ie word aangenomen bij de verzekering dan

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 11:26

Toen mijn paard verkocht werd kwam er tijdens de keuring ook een hart ruis aan het licht. De kopers hebben toen een echo laten maken. Hierbij kwam er uit er een hartklep lekte maar de arts die de echo maakte adviseerde het paard er niet voor te laten staan.
Het paard had hoog in de sport gelopen en was 8 jaar.
Het paard is overigens voor de VP verkocht.

Een ander paard van ons, ook hoog in de sport gelopen had ook een hart ruis. Dit was in Utrecht ontdekt tijdens een onderzoek voor zijn longen. Toen de arts er was die de echo van het andere paard kwam maken vroeg ik deze nog eens te luisteren naar dit paard want het onderzoek was alweer een aantal jaren geleden. Deze arts kon geen ruis meer waarnemen. :)

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 11:40

Ik had zelf een vijf jarige waarbij bij verkoop keuring aan het licht kwam dat hij een hartruis had. Hij had een categorie 2. Veearts gaf toen aan dat met een echo in utrecht hij gewoon sport kon lopen. Toch uiteindelijk voor €500,- met spullen "weg gegeven". Nu moet ik er wel bij zeggen dat het ook geen fijn paard was qua karakter. Maar voor €8000 kan je een veel andere leuke paarden kopen. Maar als de klik er is snap ik dat je hem graag wil hebben. Zou dan iig even keuren en misschien een echotje laten maken.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 12:06

Ik heb toevallig ook gisteren een dressuurpaard van 4 jaar laten keuren en die bleek ook een hartruis te hebben.
Hier werd er niet zo licht overheen gegaan als sommige het hier doen uitschijnen.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 12:15

Het ligt er ook aan wat de oorzaak is. Als uit echo, door een onpartijdige dierenarts blijkt dat het iets minimaals is en het de verdere gezondheid van het paard- ook met wedstrijdstress- niet zal schaden, is het zeker het overwegen waard.

Zo niet; dan is dit waarschijnlijk niet de beste keuze als sportpaard

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 12:18

En heel eerlijk, het ligt er ook aan hoe veel geld je hebt.
Als €8000,- makkelijk bij elkaar te krijgen is zou ik het eerder doen dan als je daar jaren voor moet sparen :)

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 12:20

Is dat je eigen DA die keurt? Je weet dan zelf goed wat je aan de DA hebt, anders kan je ook nog eens een andere DA om raad vragen. Ik zou zelf wel de gok nemen als dat paard me beviel.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 12:21

Met deze informatie is hier echt helemaal niks zinnigs over te zeggen. Er zijn zo veel verschillende oorzaken van een hartruis. Jonge, grote paarden hebben vrij regelmatig een hartruis omdat het bloed heel snel stroomt en daardoor gaat wervelen in het hart. Dat is juist een teken van een sterk kloppend hart en daar is dus helemaal niks mis mee. Maar een paard kan ook een hartruis hebben door een lekkende hartklep, door een vernauwing ergens, door een aangeboren afwijking. Er zijn zo veel verschillende aandoeningen die een hartruis kunnen veroorzaken en de ernst daarvan is compleet anders.
De keurend dierenarts zou overigens wel door goed te luisteren al een inschatting moeten kunnen geven van de oorzaak en dus de ernst. Dat kan je echter pas definitief vaststellen door een echo (evt met ecg) te laten maken.
Als het paard onderzocht is kan je misschien het raport daarvan opvragen. Weet je ook waar hij onderzocht is? Het is geen onderzoek dat iedere dierenarts thuis kan doen. Als het echt geen belemmering voor de sport is lijkt die prijs mij een hele goede deal.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 12:23

Ik weet denk ik om welk paard dit gaat... als het die is (kan per PB)
En die had zonder ruisje wel een heel stuk hoger gezeten. Of je het ervoor wil geven is aan jezelf... 8000 is een best bedrag. Alleen die kwaliteit en papier kan je meestal niet vinden in die categorie.
Met een ruis kan het paard gewoon goedgekeurd worden voor de sport, ligt aan de ruis en waar het vandaan komt. (hart echo biedt uitkomst).
Paarden hebben wel vaker een ruis, in bepaalde omstandigheden die normaal er niet is.

De mijne is 30 geworden met een flinke ruis en liep in haar jongere jaren ook subtop dressuur en basis springen. Die had een minimale ruis, maar verder was het hart en de kleppen e.d. volledig in orde. Alleen een van de knoopjes die af en toe wat enthousiast werd.