Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
maessie schreef:Wij hebben ook een merrie met hoefkraakbeenverbening gehad. Daar liep ze onregelmatig op, al had een leek het waarschijnlijk niet gezien. Onder het zadel waren het ook slecht kleine dingetjes waar wij het aan merkten. We zijn toen met haar naarcde kliniek geweest voor fotos. Ze is daarna als recreatiepaard nog een poos gereden, sport werd een te zware belasting. (Teveel irritatie aan de pees die over de verbening ging, recreatief rustig werk ging nog goed en had ze ook plezier in) Ik denk dat het per paard ook heel verschillend is wat die aan irritatie kan handelen, het word met de jaren natuurlijk alleen maar erger. Wij zijn niet verder gegaan met speciaal beslag, omdat de verbening er toch niet minder van word, en we haar werk er wel op aan konden passen. (Ze had ook een slechte hoefkwaliteit, dat speelde ook nog mee)
Priscilla_90 schreef:staat die al op speciaal beslag ?
Ingrid_92 schreef:Bijrijdpaard heeft het ook i.c.m. artrose. Jaar of 5 geleden vastgesteld. Hij is nu 11. Na de diagnose is zijn eigenaar hem glucosamine gaan geven. Sindsdien heeft hij nooit meer kreupel gelopen. Of dat een geluk is of dat het door de glucosamine komt is natuurlijk de vraag. Verder rijden we nooit in de bak met hem, altijd buiten en dan veelal in de berm.
luron schreef:Ik erger me altijd een beetje aan de uitspraak dat ze er niet kreupel op gaan, nou de mijne wel.
manon311 schreef:Hoi!
Ik heb ook een paard met extreem verbening aan beide voorbenen en daarbij ook artrose zowel op zijn hoef als kroongewricht.
Hij heeft breakover beslag. James heeft een hele tijd heel goed gelopen met equiflex. Misschien kan je dat proberen?
Afvallen is zeker een ding. Althans op gezond gewicht houden. Mijn paard moest ook veel afvallen. Maar mocht ook niet veel bewegen. Hiervoor minder gevoerd. En zover het mocht wandelen.
Mijn paard rij ik 4/5 keer per week buiten ongeveer uurtje. En de andere dagen minimaal 20 minuten wandelen en 1 keer logeren. Misschien heb je zo beetje een ideetje? Het is erg lastig allemaal. Het is zo wikkel en wegen met alles!
luron schreef:Ik heb 2 merensen met zeer ernstige verbening op beide voorhoeven, nou ja had moet ik zeggen want ik heb de ruin helaas in moeten laten slapen omdat hij serieus kreupel ging lopen en we het op geen enkele manier op konden lossen in de zin van pijnvrij leven hebben. Het zijn broer en zus. Op zn achtste was hij al kreupel en bleek er al een ernstige vorm van verbening te zien. Ik heb hem na een periode van rust weer opgepakt, we rijden alleen recreatief in het bos en dat ging tot zn 11,5 e jaar goed. Op een dag liep hij van het ene op het andere moment kreupel en dat werd zo erg dat hij geen pijnvrij leven kon leiden. De foto's waren ook heel slecht, da had het in deze mate nog niet gezien. Ik erger me altijd een beetje aan de uitspraak dat ze er niet kreupel op gaan, nou de mijne wel. Het ene paard is het andere niet.wel ijzers geen ijzers , medicatie niets hielp en ik heb de enige juiste keuze moeten maken om hem in te laten slapen. Zijn zus heeft het ook maar in iets mindere mate maar wordt ook niet meer gereden. Kijk naar je paard is het advies wat ik je mee wil geven, als een paard kreupel loopt heeft dat een reden en soms is het helaas niet op te lossen hoe goed we ons best ook doen. Zoals je ziet zijn er ook positieve verhalen en dus reageert elk paard anders naarmate de ernst van de aandoening wellicht ook in combi met andere aandoeningen wel ofniet gerelateerd aan de verbening.
jordal schreef:Mijn fjord heeft voor ook flinke hoefkraakbeenverbening. Je ziet bij hem gewoon bulten zitten net boven de hoef. Verder heeft hij flinke artrose in zijn hele lijf. Hij is 28 dus hij is niet meer nieuw. Ik rij niet meer op hem maar we werken aan de hand en wandelen veel. De ene dag kan hij meer dan de andere dag. Ik heb nog maar 1 regel en dat is dat hij vandaag happy moet zijn, morgen is een nieuwe dag.
Priscilla_90 schreef:maar er zit niet een speciaal siliconen etc erin? alleen een ijzer.
Met alleen een ijzer los je het niet op. Je paard mist een shockdemper vandaar dat je paard een siliconen of iets dergelijks nodig heb tussen zijn hoef en ijzer.
Jessol schreef:Ook ik word lastig van die uitspraak. De mijne loopt er ook kreupel op, en mensen willen het soms afdoen als "het is toch niet zo erg", terwijl ik er echt een sobere toekomst in zie. Ook de DA zei het: in principe lopen ze daar niet van kreupel maar in zijn geval, die mate en ook zijn overgewicht erbij gerekend, en dan nog een stukje verbening aan zijn collaterale zijbanden, leidt dit toch tot zijn manken onder het zadel.
Citaat:Ossification of the ungular cartilages does not cause decreased performance in cold-blooded trotters and is therefore most likely not a cause of clinical or subclinical lameness in this breed.
Verbening van het hoefkraakbeen veroorzaakt geen verminderde prestaties bij koudbloed dravers, en is daarom naar alle waarschijnlijkheid niet de oorzaak van klinische of subklinische kreupelheid bij dit ras.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4220060/
Jessol schreef:Hij staat nu op een soort hoefijzer waarmee hij soepeler zou moeten kunnen bewegen. De volgende beslagbeurt komt er een Sam Moerman ijzer op, dit is iets nieuws in België, de dierenarts vond dat ook een goed idee.
Jessol schreef:Met alle respect, maar ik heb toch meer vertrouwen in de diagnose die mijn dierenarts uit een kliniek geeft dan wat iemand op bokt zegt. Ik zocht naar ervaringen, niet naar mensen die de diagnose betwisten, het is al moeilijk genoeg om mee om te gaan.
BigBen schreef:Jessol schreef:Met alle respect, maar ik heb toch meer vertrouwen in de diagnose die mijn dierenarts uit een kliniek geeft dan wat iemand op bokt zegt. Ik zocht naar ervaringen, niet naar mensen die de diagnose betwisten, het is al moeilijk genoeg om mee om te gaan.
Jij vroeg om tips, en ik heb je de best denkbare tip gegeven, ga op zoek naar de reële oorzaak voor de kreupelheid van je paard. Zelfs als je uiteindelijk tot de conclusie dat jouw Fjord bij de 1% paarden hoort die wél kreupel lopen door verbening, dan heb je nog niets verloren. En als je Fjord bij de 99% paarden hoort die niet kreupel lopen door verbening, dan kun je misschien de ware oorzaak vinden, en je paard écht helpen. Het is goed om vertrouwen te hebben in een dierenarts, maar je moet ook niet blind zijn voor de feiten.
En nu hou ik ermee op. Ik heb geen zin meer om mijn tijd te verprutsen aan een dramaqueen die liever een topic vult met klaagzangen dan op zoek te gaan naar mogelijke oplossingen.