LBLGypsyCobs schreef:Ik weet niet wat de prijs is en wat je budget is.
Je schrijft dat je uiteindelijk hoog in de dressuur wil rijden.
Je vindt dit een leuke jaarling, maar je hebt ook duidelijk twijfels.
Op het filmpje kun je weinig zeggen over de bewegingen, veel te veel spanning.
De paar stukjes dat er wat minder druk op staat, vind ik haar eigenlijk vrij gewoon bewegen.
Maar stel je koopt deze, dan ben je minimaal 1.5 jaar verder voor je er op kunt gaan zitten.
Je hebt dan wel 1.5 jaar kosten.
Dan het inrij traject, misschien kun je het prima zelf, misschien is ze niet makkelijk en gaat het meer geld en tijd kosten.
Je gaat ook dan pas ontdekken of er een klik onder het zadel is, dan heb je al een paar jaar kosten aan het dier.
En misschien klikt het geweldig, maar heeft ze toch niet dat wat nodig is om verder te raken in de dressuur.
Dan ben je al jaren verder, en in de tussentijd kosten ze gewoon geld.
En als je pech hebt met ziekte etc. heel veel geld.
En dat hoort allemaal bij het hebben van een paard hoor.
Maar ik denk dat je voor jezelf moet bedenken of dat hoog in de dressuur komen echt een voorwaarde voor je is.
Of dat je zo verliefd bent op deze dat je met minder ook genoegen kunt nemen.
In het eerste geval kun je misschien beter voor een dier gaan waar je al op kunt gaan zitten om te voelen of het klikt, die al wat kan laten zien.
Die zal ongetwijfeld duurder zijn dan deze jaarling, maar deze jaarling kan tegen de tijd dat ze zover is, inmiddels net zo duur zijn.
Als je het ook gewoon gaaf vindt om een paard van jaarling af op te leiden en je houdt in je achterhoofd dat het misschien niet kan worden wat je zoekt, dan kan het een geweldig mooi avontuur zijn.
En daar staat geen prijs voor.
Als ze wordt wat je hoopt, kun je over een paar jaar wel zeggen dat je ze van jaarling af hebt opgeleid en dat jullie samen naar de hogere klasses zijn gereden.
Op dit moment rij ik jonge paarden en ervaren paarden voor anderen. Ik wil graag iets voor mijzelf, maar omdat ik vaak meemaak dat er in de jonge jaren dingen al fout zijn gegaan (trauma/verkeerd bekapt/etc) wil ik zelf liever een jong dier zodat ik zeker weet wat er mee gebeurd is. Maar inderdaad zoals je zegt is het kopen van een jaarling best wel een risico. De klik aan de hand was er zeker, maar ik weet natuurlijk niet wat ze onder het zadel gaat doen. Ik hoop alleen niet op een flegmatiek paard en daar ben ik bij deze wel een beetje bang voor, ook al is ze ook best alert.