ruitje schreef:Ja, dat heeft een ander energie verbruik. Wedstrijden kosten een paard sowieso veel meer dan thuis oefenen. En daarnaast balanceer je bij topsport meer tegen de rand van het ' kunnen' van het lichaam.
Ik denk dat jij je ook vergist in wat wij juust wel proberen aan voermabagment.
Bijv. Bij ons kan een paard wat beter in zijn vel zit zomaar harder lopen en dat maakt uit. Hetzelfde geld voor topsporters in andere disciplines.
Juist wij denken enorm over voer na, houden alle ontwikkelingen bij, doen mee met onderzoeken van klinieken en kijken naar de kleinste verschillen bij een paard.
Dat zie ik de recreatieve ruiter dan juist weer minder snel doen
Hmm hier ben ik het niet helemaal mee eens. Natuurlijk zijn er veel recreatieve ruiters die gewoon wat voeren, maar dat doen ook veel sportruiters. Ik zie het overal om me heen: hebben ze weinig energie, dan gooien we er toch nog 2 kilo extra sportbrok in? Worden ze dik? Dan halen we het hooi er toch uit?
Zelf ben ik, met een heel aantal andere recreatieve ruiters, heel erg op zoek naar de juiste balans in het voer. Wij zijn constant bezig met de ontwikkelingen, kijken naar de kleinste verschillen bij het paard en ook onderzoeken sluiten we niet uit.
Ik kom regelmatig op sportstallen en daar zie ik overal hetzelfde: weinig hooi, veel brok. Het is super dat jullie wel goed bezig zijn met het voermanagement, maar de meesten doen dat gewoon niet. Steeds meer worden mensen er bewust van, maar dit is zeker niet alleen onder de sportruiters, maar ook zeker onder de recreatieruiter, en dan m.n. de in sommige ogen 'zweverige' ruiters.