Wie paard graanvrij in de sport?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 23:29

ruitje schreef:
Ja, dat heeft een ander energie verbruik. Wedstrijden kosten een paard sowieso veel meer dan thuis oefenen. En daarnaast balanceer je bij topsport meer tegen de rand van het ' kunnen' van het lichaam.

Ik denk dat jij je ook vergist in wat wij juust wel proberen aan voermabagment.

Bijv. Bij ons kan een paard wat beter in zijn vel zit zomaar harder lopen en dat maakt uit. Hetzelfde geld voor topsporters in andere disciplines.

Juist wij denken enorm over voer na, houden alle ontwikkelingen bij, doen mee met onderzoeken van klinieken en kijken naar de kleinste verschillen bij een paard :) .

Dat zie ik de recreatieve ruiter dan juist weer minder snel doen :)

Hmm hier ben ik het niet helemaal mee eens. Natuurlijk zijn er veel recreatieve ruiters die gewoon wat voeren, maar dat doen ook veel sportruiters. Ik zie het overal om me heen: hebben ze weinig energie, dan gooien we er toch nog 2 kilo extra sportbrok in? Worden ze dik? Dan halen we het hooi er toch uit?

Zelf ben ik, met een heel aantal andere recreatieve ruiters, heel erg op zoek naar de juiste balans in het voer. Wij zijn constant bezig met de ontwikkelingen, kijken naar de kleinste verschillen bij het paard en ook onderzoeken sluiten we niet uit.

Ik kom regelmatig op sportstallen en daar zie ik overal hetzelfde: weinig hooi, veel brok. Het is super dat jullie wel goed bezig zijn met het voermanagement, maar de meesten doen dat gewoon niet. Steeds meer worden mensen er bewust van, maar dit is zeker niet alleen onder de sportruiters, maar ook zeker onder de recreatieruiter, en dan m.n. de in sommige ogen 'zweverige' ruiters.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 23:31

@TS: tja... als je paarden fokt die wel kunnen bewegen, maar deze beweging samengaat met een bouw die nu niet bepaald duurzaam te noemen is, dan vrees ik dat dat ook bij draagt aan de lage levensverwachting. Daarbij opgeteld het feit dat de meeste ruiters niet meer bezig zijn met dressuur als het gymnasticeren en sterker maken van je paard, maar met het zo snel mogelijk een paard een kunstje leren, zodat er gescoord kan worden, en er feitelijk nog maar weinig echt opleiders zijn, vákmensen die weten hoe je een paardenlijf moet trainen om GEZOND hetgene uit te voeren wat er gevraagd wordt, maakt imo ook dat paarden overvraagd worden, en daarmee dus ook makkelijker ernstige blessures krijgen

Maar goed...
Volgens mij ging het hier over voer toch, en op individuele basis al dan niet graanvrij voeren?

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 23:36

Ja hoor, ik heb in Spanje gewerkt bij iemand die internationaal TREC reed op hoog niveau en echt hele lange afstanden aflegde. Zonder granen. Alleen maar op ruwvoer. En paardje presteerde super.

Roos_M

Re: Wie paard graanvrij in de sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 23:38

2 sponsorruiters van Vitalbix zijn ook actief in hoge dressuur en behoorlijk verdienstelijk. Paarden zien er super uit en presteren geloof ik heel goed!

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-17 23:47

Punz schreef:
@TS: tja... als je paarden fokt die wel kunnen bewegen, maar deze beweging samengaat met een bouw die nu niet bepaald duurzaam te noemen is, dan vrees ik dat dat ook bij draagt aan de lage levensverwachting. Daarbij opgeteld het feit dat de meeste ruiters niet meer bezig zijn met dressuur als het gymnasticeren en sterker maken van je paard, maar met het zo snel mogelijk een paard een kunstje leren, zodat er gescoord kan worden, en er feitelijk nog maar weinig echt opleiders zijn, vákmensen die weten hoe je een paardenlijf moet trainen om GEZOND hetgene uit te voeren wat er gevraagd wordt, maakt imo ook dat paarden overvraagd worden, en daarmee dus ook makkelijker ernstige blessures krijgen

Maar goed...
Volgens mij ging het hier over voer toch, en op individuele basis al dan niet graanvrij voeren?

Precies, maar om dan te zeggen dat sport ruiters zo bewust bezig zijn met de juiste voeding t.o.v. een recreatieruimte is wel wat zwart-wit en lokt uiteraard een nieuwe discussie uit.
Wat helemaal geen probleem is toch?
Het hele idee op dit platform is discussiëren en het staat nog steeds in relatie tot het voeren.
En als bovengenoemde de standaard is van dit moment dan zal het voeren van granen daar ook een onderdeel van zijn
Ps. Je hebt trouwens een schitterende connemara!

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-17 23:52

Roos_M schreef:
2 sponsorruiters van Vitalbix zijn ook actief in hoge dressuur en behoorlijk verdienstelijk. Paarden zien er super uit en presteren geloof ik heel goed!

Wat gaaf dat ga ik eens opzoeken, wat een voorbeeld!
Net als paarden met blote voeten hoor je ook steeds meer op top niveau

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-17 23:54

Ingrid_92 schreef:
Ja hoor, ik heb in Spanje gewerkt bij iemand die internationaal TREC reed op hoog niveau en echt hele lange afstanden aflegde. Zonder granen. Alleen maar op ruwvoer. En paardje presteerde super.

Super gaaf, nog groter is de prestatie

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 00:21

Dank voor je compliment! Hij is echt mijn once in a lifetime pony!

En discussie is wat mij betreft prima!

En natuurlijk is sportruiter - recreatie ruiter te zwart wit gesteld. Vrees dat ik ook wat reageerde op wat ik in mijn omgeving toch ook veel zie: goed bedoelende 'naturals' waarbij ik het uiteindelijke resultaat niet paardvriendelijk vind. En ja het zelfde kan ik zeggen van (prof)sportruiters, natuurlijk.

Zou denk ik vooral graag willen dat paarden gehouden zouden worden op een manier die echt tegemoet komt aan hun behoeftes: voldoende vrije weidegang bijvoorbeeld, in een échte wei.. niet een postzegelpaddock... Dat dit soort zaken VOORWAARDE zouden moeten zijn voordat je uberhaupt met het dier mocht sporten.

En dan vind ik zelf al dan niet graan vrij voeren van minder belang. Als er maar over nagedacht wordt, naar het individuele dier gekeken wordt. Zonder dogma's, zonder het móet altijd zus of zo.. Maar gewoon... Maatwerk...

Nou ja.
Doe in ieder geval mijn best om dit voor mijn eigen dieren zo te realiseren. Eerst paard zijn, dan pas rijdier/sportpaard...

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 00:43

Festeropre schreef:
En competitief Grand Prix rijden, ben ik eens, is wat anders dan thuis de oefeningen beheersen en rijden, maar in feite niet in energie verbruik.
Het zal een ander moment van opbouw en ‘pieken’ hebben maar of dat nou echt een ander voermanagement verlangt dat vraag ik mij af...
Overigens is het een vrij traditionele manier van voeren, het gros in de aanloop naar het hogere niveau zou het al niet zonder proberen

Aan de hand van deze quote leg ik uit hoe ik meerdere trainers ken die wel zo voeren, juist omdat jij eigenlijk generaliserend spreekt over een groep die dat weigert te proberen.
Daar trap ik in de valkuil om recreatieruiters ook te generaliseren.

Festeropre schreef:
Ik de sport zijn ze zeker bezig met prestatie en het verleggen van fysieke grenzen, maar of de toegepaste visie nou de juiste management opleverd vraag ik mij af.
Wel het meest efficiënte management, alles op een vierkante meter in zo weinig mogelijk tijd.
Want ruimte en tijd kost nou eenmaal geld.
Als die 2 factoren geen rol zouden spelen was er ruimte voor een hele andere visie en aanpak

Je vraagt het je af? Maar ik zie geen vraag. Vooral een vooroordeel of een mening eigenlijk. De topatleten in mijn sport komen buiten, in het grootste deel van de EU 24/7. Rekensom= veel bewegende paarden zijn gezonde en blije paarden en gezonde en blije paarden presteren beter en maken meer winst.

Ja en dan kan winst wel een vies woord zijn maar uiteindelijk levert ook dat soms welzijnsverbeteringen op :+

Festeropre schreef:
De gemiddelde leeftijd van een sportpaard in Nederland is momenteel 7 jaar.
Ik vraag mij af of er werkelijk gekeken word naar de individuele behoefte van ieder paard.

Nee. Dat word er niet. Topsport is dat nooit. En recreatie mogelijk zelfs ook niet. Want de behoefte van een dier bevat bij geboorte nooit: ' Ik wil later bereden worden.'

Terugkomend op bovenstaande, maar als je dan toch besluit om een dier te gebruiken voor je eigen behoeftes ben je verplicht om zoveel mogelijk randvoorwaarden aan te passen aan het doel en het paard.

En soms zal zonder krachtvoer kunnen en soms niet.

In mijn sport niet maar ik denk dat wij ook wel de grootste piekprestatie vragen samen met de rensport :)

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 01:40

Punz schreef:
goed bedoelende 'naturals' waarbij ik het uiteindelijke resultaat niet paardvriendelijk vind...

Kun je hier een voorbeeld van geven?

Ik denk dat ik het op dit punt wel eens kan zijn'

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-17 02:17

ruitje schreef:
Festeropre schreef:
En competitief Grand Prix rijden, ben ik eens, is wat anders dan thuis de oefeningen beheersen en rijden, maar in feite niet in energie verbruik.
Het zal een ander moment van opbouw en ‘pieken’ hebben maar of dat nou echt een ander voermanagement verlangt dat vraag ik mij af...
Overigens is het een vrij traditionele manier van voeren, het gros in de aanloop naar het hogere niveau zou het al niet zonder proberen

Aan de hand van deze quote leg ik uit hoe ik meerdere trainers ken die wel zo voeren, juist omdat jij eigenlijk generaliserend spreekt over een groep die dat weigert te proberen.
Daar trap ik in de valkuil om recreatieruiters ook te generaliseren.

Festeropre schreef:
Ik de sport zijn ze zeker bezig met prestatie en het verleggen van fysieke grenzen, maar of de toegepaste visie nou de juiste management opleverd vraag ik mij af.
Wel het meest efficiënte management, alles op een vierkante meter in zo weinig mogelijk tijd.
Want ruimte en tijd kost nou eenmaal geld.
Als die 2 factoren geen rol zouden spelen was er ruimte voor een hele andere visie en aanpak

Je vraagt het je af? Maar ik zie geen vraag. Vooral een vooroordeel of een mening eigenlijk. De topatleten in mijn sport komen buiten, in het grootste deel van de EU 24/7. Rekensom= veel bewegende paarden zijn gezonde en blije paarden en gezonde en blije paarden presteren beter en maken meer winst.

Ja en dan kan winst wel een vies woord zijn maar uiteindelijk levert ook dat soms welzijnsverbeteringen op :+

Festeropre schreef:
Ik vraag mij af of er werkelijk gekeken word naar de individuele behoefte van ieder paard.

Nee. Dat word er niet. Topsport is dat nooit. En recreatie mogelijk zelfs ook niet. Want de behoefte van een dier bevat bij geboorte nooit: ' Ik wil later bereden worden.'

Terugkomend op bovenstaande, maar als je dan toch besluit om een dier te gebruiken voor je eigen behoeftes ben je verplicht om zoveel mogelijk randvoorwaarden aan te passen aan het doel en het paard.

En soms zal zonder krachtvoer kunnen en soms niet.

In mijn sport niet maar ik denk dat wij ook wel de grootste piekprestatie vragen samen met de rensport :)

Wat ik mij afvraag is of het meest effectieve management ook het juiste management is.
Dat ik het niet eens bent met de visie daarop, dat is inderdaad mijn mening.
De rekensom: een blij paard presteert beter ben ik helemaal mee eens, die klopt als een bus, alleen in de praktijk nauwelijks uitgevoerd.
Moge jouw sector daar dan een uitzondering op zijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 02:33

Het hangt van zoveel meer af, dat je het niet tegen elkaar kan vergelijken in mijn ogen.

Is het sport paard goed gefokt? Heeft hij goede opfok gehad? Is de training goed? Mag het paard voldoende buiten komen voor een basis conditie en gezondheid? Liefst met vriendjes...........

Er kan zoveel mis gaan al vanaf de moeder dat het echt moeilijk te zeggen is wat nou echt het verschil maakt. In principe moet alles kloppen om een gezond paard te hebben en te houden dat kan presteren.

Veel mensen voeren te snel teveel ( verkeerd )hardvoer en noemt zijn paard een sportpaard. Voer je vanaf het begin te weinig ruwvoer en veel brok bijv, zal je dat steeds meer moeten verhogen. Helemaal als een paard bijv ook nog weinig buiten komt, of op een klein stukje.

Daarnaast heb je een basis conditie nodig, maar zit er wel verschil tussen een krachtprestatie of duurprestatie.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 02:49

Mijn topper loopt Lichte tour op vitalbix active+, lucerne+, nutrimash, plantaardige olie en natuurlijk voldoende ruwvoer.

In training loopt hij ook al bijna alle oefeningen van de zware tour. Ik merk een zeer positief verschil in mijn sportpaard sinds ik op deze manier ben gaan voeren.

Hij haalt nu zijn energie uit vezels en plantaardige vetten ipv zetmeel en suiker. Hierdoor is hij minder binnenvetterig geworden en constanter in energieniveau.

Door meer eiwit en vet in het voer is hij ook veel mooier in shape gekomen en prachtig bespierd.

Ik wil niet anders meer, zou het iedereen aanraden!

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 08:06

De mijne krijgen brokjes gemaakt van alfalfa, timothy, flax, ricebran, zonnebloem pitten en cocos olie. Dus wel krachtvoer maar het is graanvrij.

Daarnaast weidegang en 4x per dag alfalfa hooi. En ze zien er super uit :j

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-17 11:04

stitchlover schreef:
Mijn topper loopt Lichte tour op vitalbix active+, lucerne+, nutrimash, plantaardige olie en natuurlijk voldoende ruwvoer.

In training loopt hij ook al bijna alle oefeningen van de zware tour. Ik merk een zeer positief verschil in mijn sportpaard sinds ik op deze manier ben gaan voeren.

Hij haalt nu zijn energie uit vezels en plantaardige vetten ipv zetmeel en suiker. Hierdoor is hij minder binnenvetterig geworden en constanter in energieniveau.

Door meer eiwit en vet in het voer is hij ook veel mooier in shape gekomen en prachtig bespierd.

Ik wil niet anders meer, zou het iedereen aanraden!

Ik ben jou al eens eerder tegen gekomen,
Het viel mij op dat jij je paard zo mooi rijd!
Heel fijn beeld.
En bij het vernemen van dit bericht ben ik denk ik wel een fan van je geworden :j

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 11:20

Festeropre schreef:

Ik heb er hier 1 staan die in de zomer soms Graanvrij gevoerd werd en Z1 en l sgw liep. Die was anders simpelweg te dik en had niet veel meer nodig dan ruwvoer en een aanvulling in vit en min.
Maar nu je opmerking over de leeftijd: dat zelfde paard is nu 21 en loopt nog Z2 en b sgw maar heeft zijn muesli naast onbeperkt ruwvoer wel gewoon echt nodig. De 18plus die hij krijgt is daarnaast wel ook hoog in het en eiwit maar dat beetje graan voor aanvulling van energie (en behoud van spek) is wel echt onmisbaar.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-17 11:39

pol013 schreef:
Festeropre schreef:

Ik heb er hier 1 staan die in de zomer soms Graanvrij gevoerd werd en Z1 en l sgw liep. Die was anders simpelweg te dik en had niet veel meer nodig dan ruwvoer en een aanvulling in vit en min.
Maar nu je opmerking over de leeftijd: dat zelfde paard is nu 21 en loopt nog Z2 en b sgw maar heeft zijn muesli naast onbeperkt ruwvoer wel gewoon echt nodig. De 18plus die hij krijgt is daarnaast wel ook hoog in het en eiwit maar dat beetje graan voor aanvulling van energie (en behoud van spek) is wel echt onmisbaar.

Deze opmerking was meer gerelateerd aan de opmerking dat een mspirtruitetaltijd op zoek is naar het beste maatwerk voor zijn/haar paard.
Dat trek ik dan in twijfel door deze wetenschap.
En uiteraard, er zijn veel meer factoren die meespelen dan enkel het wel of niet voeren van graan.
Het is een hele puzzel.
Wat ik mij wel afvraag of een paard het “goed” doet ondanks of dankzij

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 12:42

Misschien overheen gelezen, maar wat is je definitie van sport? En wat van graanvrij?

Festeropre schreef:
Heb je hier een bron van?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 14:38

Ts, dat kun je je afvragen. Ik vraag mij dat niet af.
ik kan in mijn geval bij dit paard met zekerheid zeggen dat het voer hem goed doet. Niet ondanks. Deze heeft met en zonder graan gestaan en dan is er verder geen verschil. Behalve dat hij te mager zou worden nu zonder deze extra's.

Dat het weinig toegevoegde waarde bood in de tijd dat hij te dik was klopt wel. De combinatie arbeid (niet zo zwaar blijkbaar) en aanleg om dik te worden maakte een aanvulling overbodig.
En daar gaat het vaak mis. Paard is dik zat, ruiter vind dat het paard hard werkt (wat zelden het geval is), voert het paard meer dan nodig is. Dat is onnodig en misschien zelfs schadelijk.
Dat zegt alleen niets over de geschiktheid van graan in het rantsoen. Dat zegt iets over het rantsoen van dat ene paard.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 15:47

Mijn paard loopt graanvrij lichte tour, ook op wedstrijd. Hij is scherp van zichzelf en heeft een gevoelige maag en graan helpt hem daar niet bij. Het is wel een uitdaging om hem op gewicht te houden omdat hij zeker op wedstrijd veel energie gebruikt. Hij krijgt Equilin basic en balancer, bietenpulp met zemelen en olie en luzerne om hem op gewicht te houden. Op het moment ziet hij er super uit. Zemelen komt ook van granen, I know maar dat tel ik dan even niet mee. Daarbij onbeperkt hooi uiteraard. Ik overweeg hem pavo topsport te geven, dus ik ben niet per se die hard graanvrij. Maar het past nu gewoon voor hem. Mijn andere paarden krijgen ook weinig krachtvoer maar daarbij hoef ik geen rekening te houden met graanvrij.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 19:15

stitchlover schreef:

Mooi, maar vitalbix active+ is een granenmengeling.
Er zitten geen volle granen in, maar wel gebroken en/of geëxpandeerde granen.

Venetia schreef:
Mijn paard loopt graanvrij lichte tour, ook op wedstrijd. Hij is scherp van zichzelf en heeft een gevoelige maag en graan helpt hem daar niet bij. Het is wel een uitdaging om hem op gewicht te houden omdat hij zeker op wedstrijd veel energie gebruikt. Hij krijgt Equilin basic en balancer, bietenpulp met zemelen en olie en luzerne om hem op gewicht te houden.

Knap, maar zowel in Equilin Basic als Balancer zit gerst.
En dat is graan.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 21:49

Das waar bigben, maar dusdanig weinig (en je voert er ook weinig van) dat het geen graandieet te noemen is. Het is alleen de drager voor de vitaminen als ik het goed begrepen heb. Dus vooruit, ik voer heel graanarm ;)

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 23:00

Festeropre schreef:
Ik ben jou al eens eerder tegen gekomen,
Het viel mij op dat jij je paard zo mooi rijd!
Heel fijn beeld.
En bij het vernemen van dit bericht ben ik denk ik wel een fan van je geworden :j

Wauw dankjewel, super leuk compliment :):)

BigBen schreef:
Mooi, maar vitalbix active+ is een granenmengeling.
Er zitten geen volle granen in, maar wel gebroken en/of geëxpandeerde granen.

Ja klopt geen hele granen, enkel haverzemelen (buitenste laagje van de korrel dus) zorgt juist voor extra voedingsvezels en eiwit. De kern van de korrel (het meellichaam) bevat natuurlijk het zetmeel, dat wordt niet gebruik door Vitalbix. Een echte granenmengeling zou ik het persoonlijk daarom niet noemen.