janouk schreef:Maar Mizora, waarom al meteen een paar 100 euro uitgeven voor kuur Omeprazole voor een paard dat je nog niet gekocht heb? Als het je eiegen paard is, dan natuurlijk. Maar ik zou hier niet aan beginnen als het paard nog niet van jou is.
Mocht je dit paard toch willen hebben, dan zou je eigenlijk een maagscopie moeten laten doen, checken op maagzweren. Ik ben het eens dat de kans groot is dat er maagzweren zijn. Na een dure kuur Omeprazole van 2 maanden opnieuw een maagscopie moeten laten uitvoeren om te kijken of er verbetering is en afwachten of het luchtzuigen verminderd. Die kans is vaak klein, omdat het vaak een gewoonte is geworden, die ook in stand blijft als de oorzaak weg is.
En dan meteen fotos laten maken van de eerste nekwervels op evt. Schade van de anti luchtzuigbqnd.
Dan ben je al gauw 1500 euro verder als het niet meer is.
Mijn advies: houd het geld in je zak en zoek naar een lieve leuke gezonde pony.
Ik schrijf daarom bewust "als je het koop(t, ik zie dat ik een letter vergeten ben)", want ik ben het eens met dat je dat niet gaat doen voordat het dier van jou is. Ik ben zelf minder van de maagscopie omdat het dier daar minimaal 12 uur voor moeten vasten en bij voorkeur zelfs langer, anders is de onderste helft van de maag slecht te zien (daarom worden de zweren in deze helft vaak ook niet ontdekt, terwijl er uit onderzoek blijkt dat hier minimaal net zo veel zweren/irritatie zit als in de bovenste helft. In tegenstelling tot wat dierenartsen vaak zeggen). En alleen al 12-24 uur vasten is al voldoende om nieuwe maagwandirritatie te veroorzaken/zweren te laten verergeren. Ook zijn darmzweren daarop niet te zien.
Luchtzuigen verdwijnt vaak wel grotendeels (niet helemaal inderdaad) als de oorzaak weggenomen is. Maar te veel dieren blijven rondlopen met een deel van het probleem en dan is het vechten tegen de bierkaai. De enige reden waarom ik een band zou inzetten is als een paard zonder band dusdanig veel zuigt dat het daardoor nauwelijks ruwvoer meer eet (en met band wel gewoon veel ruwvoer eet en niet tot nauwelijks zuigt).
Daarbij komt dat een endoscopie inderdaad al snel 250€ kost, die ik liever in de werkelijke behandeling van het paard stop.