Brok voor lui dik paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zerena

Re: Brok voor lui dik paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 23:16

Mee eens.
Dat hebben wij de laatste jaren ook geleerd.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 23:25

Ts, een paard dat dik is heeft juist geen baat bij energie rijk voer. Ik zou als ik jou was overstappen op een vitaminenkorrel zoals vitalbix, met eventueel toevoegingen zoals eiwit.

punk143

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 23:35

MariekeTV schreef:
Vitalbix active+ ?

Hier op de daily complete. De paarden zien er beter uit ( waren ook te dik ) en hebben meer energie dan ooit. Wel met onbeperkt ruwvoer ernaast

Eef01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 00:19

Mijn paard krijgt vitalbix daily compleet. Ben daar erg tevreden over. Maar omdat je aangeeft dat je iets wil wat energie geeft zou ik voor vitalbix active+ gaan. Is suiker en graan vrij! Maar omdat je paard te dik is, is voer waar veel energie in zit misschien niet verstandig. Zorg iig dat je genoeg ruwvoer voert.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 00:41

Zinzi_jewel schreef:
Klinkt als een IR paard.

Daar zeg je me wat. Zou inderdaad zomaar kunnen

MiCasa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 23:51

Ik zou dit ook voorleggen aan de dierenarts en eventueel een bloedonderzoek laten doen. Ik voer nu onbeperkt ruwvoer en equilin balancer.
IR paard

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 23:56

Hier ook een 'dikke luie'. Niet persee snel moe, maar altijd achter de vodden aan moeten zitten. Die kreeg 2 handjes brok maar daar werd ze ook dik van. Nu krijgt ze een halfje brok en een halfje haver (in totaal dus!) en loopt ze volledig uit zichzelf (en soms zelfs al te heet := )

Wel de hele dag op de wei maar daar halen ze nu weinig energie nog uit

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 10:09

Ik weet niet of je nog opzoek bent, ik geef Enya sinds 2 weekjes 2 handjes care for life en pavo vital.
Ze heeft iig een stuk meer energie, we waren van dieetmix overgestapt naar ponybrok, maar ze was niet meer vooruit te branden. Nu ik haar hier op gezet is ze een stuk actiever. En hopelijk valt ze een beetje af want, ze is nu ook te dik :o

Zie dat het topic van november 2017 is, dus denk dat je immers ander voer hebt ;)

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 10:18

Ik ben zeer te spreken over de Sport Mix Zero van Aveve

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 22:27

Een bloedonderzoek is zeker een goed plan, zo weet je of er eventuele tekorten zijn waardoor ze zo lui is.

Hier voer ik er een Sensipharm Ijzergranulaat bij (nav bloedonderzoek), en waar het vroeger een taaie donder was is het nu (mede door training, maar ook sinds de ijzergranulaat zeker extra) een fanatieke pony die ik nu meer terug moet rijden dan naar voren.
http://www.sensipharm.nl/paarden/immuun ... nulaat.htm

Verder staan ze allemaal hier op Mijten Gerstemix, een goede basis muesli en Mijten Optiform (Luzerne mix).
En die worden bij sommigen aangevuld door LiquiHorse Relax en/of Liquihorse Energy (omega 369 olie).

Vroeger ohz met eventing ook een lui paard die snel dik was altijd op de Gerstemix gehad en zeer tevreden al jaren.

Je zou ook eens bij LiquiHorse kunnen vragen om voedingsadvies, is gratis en hebben er erg veel verstand van. Helemaal ideaal als je ook een bloedonderzoek mee kan sturen maar is niet nodig.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 22:51

Luzerne en een vitamine brok. Niet teveel zetmeel geven zoals Mais, eiwitten zorgen voor een langdurige energie daarom de luzerne.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 22:56

Omega 369 is het ultieme dikmaakvoer. De enige 2 paarden die ik zo veel omega 369 heb gevoerd is een jong paardje dat door de wormen heen (niet mijn eigen paard uiteraard, maar dit mocht ik doen, ontwormen niet) op gewicht gebracht moest worden; en een oude merrie, met mogelijk pssm P2 en cushing, met heftige artrose die de 6 maanden voordat ik haar gekocht had broodmager was geworden door verkeerde huisvesting, ze was binnen 3 maanden goed op gewicht (samen met nog enkele andere producten).

In jouw geval zou ik gaan voor haver met luzerne en een vitaminekorrel. De combinatie luzerne + vitaminekorrel in brokvorm kan je voor metazoa gaan. 100g/100kg paard, dus als hij 600kg weegt, mag hij 600g. Je mag het zelfs opvoeren tot 150g/100kg paard. De haver is, net als omega 369, een zetmeelrijk product. Ik zou daar maximaal 200g/100kg paard van geven, maar in eerste instantie beginnen met 50g/100kg paard. Sommige paarden hebben daar al voldoende aan. En dan rustig kijken wat genoeg is. De voedingswaarde (kcal/ewpa in dit geval) van 1.2kg haver is gelijk aan 1.4kg dieetmix of 600g omega 369. Je gaat dus niet calorieën voeren door haver te gebruiken om één van je twee producten te vervangen. Metazoa broxxx is met 600g slechts 30% van het aantal ewpa.

Omega 369 bevat de volgende ingrediënten: geexpandeerde tarwe, soyaolie, lijnzaad, lijnzaadolie, dextrose, weipoeder

Oftewel: zetmeel van tarwe, waarvan je niet te veel moet geven want dat veroorzaakt een plaklaag in de darmen. lijnzaad is uiteraard prima. Dextrose is suiker en weipoeder bestaat voor gemiddeld 67% en tot 75% uit lactose, oftewel nog meer suiker.

Ruw as: 19 gr/kg, ruw eiwit:88 gr/kg, ruw vet: 430 gr/kg, ruwe celstof: 28 gr/kg, zetmeel: 239 gr/kg, suiker: 74 gr/kg

Oftewel, een suiker+zetmeelgehalte van 31% met weinig eiwit.