Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Mloui schreef:Er is Altijd risico op bloedneus bij sonderen. Via de ventrale neusgang passeert de sonde inderdaad onder langs het zeefbeen, maar er is altijd risico dat je het toch raakt. Met name bij het uithalen van de sonde, als paard even beweegt net ten tijde van passeren van zeefbeen is er best een kans dat de sonde er toch even tegen aan tikt en dit is al voldoende om een bloedneus te veroorzaken.
Bij zandkoliek wordt eten van kleine beetjes wel geadviseerd. Voedsel neemt weer wat zand mee. Let wel, kleine beetjes! Dus handje hooi per keer.
Rizette schreef:Ik heb jaren terug een pony in diezelfde situatie naar de kliniek gebracht en enorm spijt er van gehad. Ponytje heeft het ook niet gehaald. Maar voelde zich ook vreselijk daar, stond alleen wilde telkens de stal uit naar huis zo ziek als hij was. Als ik het kan voorkomen gaat een paard niet naar de kliniek. Het geeft zoveel extra stress die ze niet moeten hebben. Nu kun je zelf om het uur proberen of je er qua eten iets in kunt krijgen. Maar goed is mijn mening. Voordat ik dat meegemaakt had vloog ik ook naar de kliniek
Floortz schreef:Ingepakt hooi is voordroog. Misschien dat het volgende wat kan helpen, want koliek is zo erg. Zodra er plasticfolie om het hooi zit, gaat de inhoud fermenteren. Door dit proces worden ook vezels die paarden nodig hebben voor een goede vertering een beetje voorverteerd. Het lijkt dus hooi maar bevat minder structuur waardoor de mest anders is dan hooi gevoerde paarden. (ik zag het gelijk aan de mestbol) Door de vezels in hooi wordt zand afgevoerd, maar bij het ontbreken van voldoende structuur kan het zijn dat het ophoopt in de darmen. Helemaal als er in een partij dan meer zand zit dan gewoonlijk. Je kunt extra structuur aanbieden door stro bij te voeren, of echt hooi gaan voeren (of bijvoeren).
In elk geval beterschap ermee.
Floortz schreef:Ingepakt hooi is voordroog. Misschien dat het volgende wat kan helpen, want koliek is zo erg. Zodra er plasticfolie om het hooi zit, gaat de inhoud fermenteren. Door dit proces worden ook vezels die paarden nodig hebben voor een goede vertering een beetje voorverteerd. Het lijkt dus hooi maar bevat minder structuur waardoor de mest anders is dan hooi gevoerde paarden. (ik zag het gelijk aan de mestbol) Door de vezels in hooi wordt zand afgevoerd, maar bij het ontbreken van voldoende structuur kan het zijn dat het ophoopt in de darmen. Helemaal als er in een partij dan meer zand zit dan gewoonlijk. Je kunt extra structuur aanbieden door stro bij te voeren, of echt hooi gaan voeren (of bijvoeren).
In elk geval beterschap ermee.
x_Heidi schreef:‘Goed’ nieuws! Otje voelt haarzelf echt zichtbaar beter + er komt wat hele dunne mest uit (helaas geen zand, gewoon waterdunne diarree). Net een stuk met haar gewandeld en nu wachten of er meer komt. Ze ziet er wel alert en levendig uit, bedelt weer voor snoepjes en wil graag eten.
Inmiddels ben ik nagegaan wat een van de oorzaken kan zijn. En ben uitgekomen bij het hooi. Is geen top kwaliteit maar ze doen het er opzich al jaren prima op.. eten het graag. Ik heb een paar handen hooi in een emmer water gespoeld en schrok heel erg van de hoeveelheid zand/stof(?) wat eraf kwam. Even laten bezinken en straks kijken of er wat op de bodem van de emmer ligt... in ieder geval nieuw, beter hooi dus nodig denk ik zo. Als Otje er goed doorheen komt...
Ik koop hooi niet zelf, sta bij iemand aan huis en heb mijn privé plekje sinds de dochter van de eigenaar van het huis haar paard heeft verkocht. Heb een heerlijk plekje met genoeg ruimte voor mijn d-pony en shetje. Met de hooi kwaliteit heb ik me nooit heel erg bezig gehouden..
Otje een half uurtje geleden:
Wat grasjes en 1/4 schepje slobber gemengd met 1 hele schep warm water op. Ook wat vocht binnen.
[ [url=m/pG9Wdi.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/D6hB7E.jpg]Afbeelding[/url] ]
Mijn hooi experiment:
[ [url=m/iTrvWw.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/7X54f4.jpg]Afbeelding[/url] ]
Iedereen heel erg bedankt voor de tips, ook via pb. Ze staat er nu goed bij maar mest dus nog niet, wanneer ze toch slechter wordt onderneem ik meteen actie. Als ze over een uurtje of 2 nog niet gemest heeft ook!