pol1 schreef:Uitzonderingen daargelaten maar het lijkt me vrij uitzonderlijk!
Slecht wegsnijden door de smid lijkt mij veel meer veroorzaker. Je kunt er pas goed bij als de straal goed schoon is gesneden! Ik ken meer natuurlijk bekappers die 0,0 vd straal afhalen dit omdat zij denk ik van mening zijn dat de straal zoveel mogelijk moet meedragen..punt is alleen dat een infectie dus makkelijk blijft zitten en jij er als eigenaar niet goed genoeg bij kan met alle gevolgen van dien! Gewoon een normale smid erbij doe fatsoenlijk uitsnijdt en elke dag behandelen..straal insprayen met betadine en gleuf/ gat opvullen met watje.
*zucht*
Stralen "schoonsnijden" is nergens voor nodig. Ook zonder dat soort ingrepen gaat rotstraal gewoon weer over als je de oorzaak maar aanpakt. En dat is in veel gevallen nou eenmaal een verstoring in het paard zelf waardoor zijn weerstand minder wordt. Wat jij omschrijft is symptoombestrijding. Dweilen met de kraan open.
Git ik heb destijds -als symptoombestrijding

Lailapri helemaal mijn idee. Bij mijn ruin speelde destijds ijzer ook mee. Zat een behoorlijk overschot in het water. Dat is ook de reden dat hij alleen nog kraanwater krijgt.