rotstraal door natuurlijk bekappen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 13:12

pol1 schreef:
Uitzonderingen daargelaten maar het lijkt me vrij uitzonderlijk!

Slecht wegsnijden door de smid lijkt mij veel meer veroorzaker. Je kunt er pas goed bij als de straal goed schoon is gesneden! Ik ken meer natuurlijk bekappers die 0,0 vd straal afhalen dit omdat zij denk ik van mening zijn dat de straal zoveel mogelijk moet meedragen..punt is alleen dat een infectie dus makkelijk blijft zitten en jij er als eigenaar niet goed genoeg bij kan met alle gevolgen van dien! Gewoon een normale smid erbij doe fatsoenlijk uitsnijdt en elke dag behandelen..straal insprayen met betadine en gleuf/ gat opvullen met watje.

*zucht*

Stralen "schoonsnijden" is nergens voor nodig. Ook zonder dat soort ingrepen gaat rotstraal gewoon weer over als je de oorzaak maar aanpakt. En dat is in veel gevallen nou eenmaal een verstoring in het paard zelf waardoor zijn weerstand minder wordt. Wat jij omschrijft is symptoombestrijding. Dweilen met de kraan open.

Git ik heb destijds -als symptoombestrijding ;) - NT dry gebruikt. Op zich werkte het wel, als je het maar bleef gebruiken. De oorzaak nam ik er niet mee weg.

Lailapri helemaal mijn idee. Bij mijn ruin speelde destijds ijzer ook mee. Zat een behoorlijk overschot in het water. Dat is ook de reden dat hij alleen nog kraanwater krijgt.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 13:45

Mijn paard heeft jaren rotstraal gehad, zomer en winter, met ijzers en zonder ijzers. Tig middeltjes geprobeerd, niets hielp. En ja, natuurlijk hield ik de stralen schoon en de stal schoon. Maar ook dag en nacht buiten op een droge wei veranderde b.v. niets. Enige wat bleek te helpen is een goed vit en min supplement ( in combinatie met honingzalf in de straalgroeven ).

Othilly

Re: rotstraal door natuurlijk bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 14:59

Betadine oplossing werkt prima!! Om er goed bij te komen is uitsnijden echt wel nodig ( zo kom je al van groot gedeelte ziek weefsel af)!

@koper: zucht..

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 17:51

Pol1:
Waarom krijgt die bacterie bij het ene paard wel de kans vervelend te gaan doen en bij het andere niet?

Koper: voor jou de andere kant, waarom zou het paard zoveel straal vast houden. Ze kunnen hun stralen zelf heel mooi vervellen en in model houden en dan soms ineens het weefsel vast houden en echt veel straal krijgen. Ik zeg niet dat je het dan weg moet snijden maar vraag me af wat er dan mis is in het systeem van het paard.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 19:37

[quote="lailapri"]Pol1:
Waarom krijgt die bacterie bij het ene paard wel de kans vervelend te gaan doen en bij het andere niet?

Daar zijn zelfs de gebroeders Nassau nog niet achter!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 19:54

tinker_sally schreef:
Afgezien van andere manier bekappen en smid wordt paard al die jaren op zelfde manier gehouden.
Zelfde weides, zelfde stal, zelfde manier van uitmesten.

Vorig jaar heeft ze wel een gescheurde knieband opgelopen door een ongelukje. En in die tijd is de eerste keer rotstraal ook begonnen.
Maar dit jaar was ze kwa gezondheid goed, maar zo gauw het die natte week was einde zomer was het meteen weer raak.

Ik ga mee met de theorie dat rotstraal door een bacterie wordt veroorzaakt.
Maar puur logisch: of mens of dier last krijgen van de bacterie- dat hangt van vele factoren af.
Een blessure wil nog wel eens minder beweging en minder hoefmechanisme met zich meebrengen, dus dat de ellende begon tijdens de gescheurde knieband is begrijpelijk.

En maatregel nummer één is ontsmetten. Na het uitkrabben druppel ik met een pipetje een druppel olie in de straalgroeve.
Het flesje is plm 10 centiliter, half vullen met olijfolie oid. Toevoegen: 3 druppels essentiële olie van Jeneverbes en bij acute problemen doe je er 2 druppels Tea Trea bij.
Maatregel twee t/m tig zijn beweging en zorgen dat je dier goed in haar vacht zit (voer, sociaal contact, weidegang, werk, etc etc.).

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 20:38

Ik heb mijn paard zijn rotstraal met Sanogene behandeld, toen was het wel echt diep. Diepe smalle groeve zodat je er niet echt met spul bijkomt (ik gebruik als onderhoud, beetje rotstraal hypozin). Werkt wel goed.

www.turbohoof-solutions.nl

linnnde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 20:45

Mijn paard is het juist andersom gegaan.
Stond op voor haar geen fijne plek. Rotstraal bij 3 hoeven. Werd bekapt door een 'normale' hoefsmid.
Vervolgens in mei verhuisd naar mijn huidige stal. Veel meer ruwvoer, veel weidegang, paard knapte binnen 2 a 3 maanden zichtbaar op.
En weer besloten om voor een natuurlijk bekapper te gaan.
Na 2/3 sessies was de rotstraal ook verdwenen, zonder dat ik hier iets aan gedaan heb...

Ik denk persoonlijk dat het niet met de hoefsmid/bekapper te maken heeft, maar zoals hier al meer aangeven is, met de omgeving, het voer etc.

Succes! :)

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 23:33

Ik denk dat alle factoren kunnen meespelen maar dat er soms niet de vinger op te leggen is! Mijn oudje heeft er elk jaar wel 2 of 3 x last van.. dagelijks behandelen en dan ben je met een wk of 2/3 er ook weer klaar mee! Als je maar tijdig gaat behandelen is mijn ervaring!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 11:56

En mijn theorie is dat paarden met een lage (hoef)weerstand rotstraal krijgen en andere paarden in dezelfde leefomstandigheden met een goede weerstand niet.
Echt, ik zag pas verschil na tig jaren allerlei middeltjes proberen toen ik er een goed vit en min supplement bij ging geven, oa zink is erg belangrijk !
Laatst bijgewerkt door Maris op 05-11-17 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 12:28

Ik denk dat het misschien wel met je bekapper te maken kan hebben, maar volgens mij ben ik de enige ;). En ik denk niet perse de enige oorzaak, maar waarschijnlijk doet je bekapper weinig aan de straal. Dit is ook de theorie die achter natuurlijk bekappen zit natuurlijk. Maar daardoor kan het wel gaan broeien doordat er plekjes zijn die nu moeilijk bereikbaar zijn voor jou om schoon te maken. Meestal zijn het anaerobe bacterien die rotstraal veroorzaken, dus juist op plekken waar zuurstof weinig de kans krijgt. De smid kan aangetaste stukken van de straal wegsnijden waardoor de genezing veel makkelijker gaat en grotere problemen voorkomen worden. Volgende keer dat je bekapper komt, zou ik het probleem voorleggen en vragen wat ze aan oplossing ziet. En eventueel vragen of ze wat meer van de straal kan halen? Als ze hiervoor open staat twn minste. En nog een andere vraag, zijn de voeten misschien smaller geworden sinds je deze bekapper hebt? Want ook dit kan rotstraal in de hand werken.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 14:35

Ik verveel mij en kom dus nog ff binnen vallen :D

Ik ga akkoord met Pol1 en de voorgaande dat er soms aan de straal gesneden moet worden en dit vaak niet gedaan wordt (omdat men vaak niet durft).
Mijn draver oa heeft er een betere straal van gekregen omdat ik de zielige frut er radicaal afsnijdt, geef je geen voedingsbodem met rottend materiaal op een dienblaadje aan die bacterie :)
Bij mijn halve trekpaard moet er wel af anders wordt die binnen no time geplet.
Tinkers zijn er ook zo waar ik standaard de straal drastisch bij snij. Als je daar alles op zoolniveau af zou halen (en om een of andere reden laat ik bij tinkers vaak net een beeeeetje hiel staan) maar dan nog steekt die straal 2 cm uit. Dan moet daar echt wel wat vanaf. De straalgroeven vullen zich gewoon met kak en daarboven een dakje straal, de bacterie die de straal aantast zit ook gewoon in paardenmest en is ook bekend. Fusobacterium necrophorum. Die veroorzaakt bij koeien ook rotte pootjes maar daar is het in samenwerking met nog een andere bacterie itt bij het paard. En zelf produceren tinkers en die harige ponies precies vaker witte afscheiding in hun stralen, zitten er zo zakjes in met wit vocht, of snij je er ineens een hele flap af zit het eronder vol met zwarte gaten.... Lijkt gewoon te verteren van binnenuit ofzo. Maar snij het weg en ze zijn weer schoon :)

Dus ja, ik vraag mij af, snijdt jouw nieuwe smid/bekapper de stralen wel of niet bij? Aangezien er verder niks veranderd is :) Overdracht via materiaal stel ik mij ook vragen bij (maar dan eerder ivm mijten bij tinker/trekpaard) aangezien die rotstraal bacterie effectief in elke drol zit...

Hebben ze een perfecte straal blijf ik er ook af, maar ik snij vaker wel bij dan niet....

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 16:23

Koper schreef:
pol1 schreef:
Uitzonderingen daargelaten maar het lijkt me vrij uitzonderlijk!

Slecht wegsnijden door de smid lijkt mij veel meer veroorzaker. Je kunt er pas goed bij als de straal goed schoon is gesneden! Ik ken meer natuurlijk bekappers die 0,0 vd straal afhalen dit omdat zij denk ik van mening zijn dat de straal zoveel mogelijk moet meedragen..punt is alleen dat een infectie dus makkelijk blijft zitten en jij er als eigenaar niet goed genoeg bij kan met alle gevolgen van dien! Gewoon een normale smid erbij doe fatsoenlijk uitsnijdt en elke dag behandelen..straal insprayen met betadine en gleuf/ gat opvullen met watje.

*zucht*

Stralen "schoonsnijden" is nergens voor nodig. Ook zonder dat soort ingrepen gaat rotstraal gewoon weer over als je de oorzaak maar aanpakt. En dat is in veel gevallen nou eenmaal een verstoring in het paard zelf waardoor zijn weerstand minder wordt. Wat jij omschrijft is symptoombestrijding. Dweilen met de kraan open.

Git ik heb destijds -als symptoombestrijding ;) - NT dry gebruikt. Op zich werkte het wel, als je het maar bleef gebruiken. De oorzaak nam ik er niet mee weg.

Lailapri helemaal mijn idee. Bij mijn ruin speelde destijds ijzer ook mee. Zat een behoorlijk overschot in het water. Dat is ook de reden dat hij alleen nog kraanwater krijgt.

Bij natuurlijk bekappen word de straal zoveel mogelijk in zijn waarde gelaten in die zin dat deze passief meedraagt en dus functioneel moet zijn.
Waar wel op gelet moet worden is dat losse flapjes etc. wel gewoon worden weggesneden.
Hieronder kan zich namelijk makkelijk vuil op hopen.
Zeker als je paard in een stal staat.
Omdat de straal nu meer contact maakt met de bodem is de kans hierop ook groter.
Het mooiste zou zijn als je zelf gaat leren om je paardje te bekappen.
Zo kan je het zelf goed bij houden.
Het idee van natuuurlijk bekappen is dan ook dat je de natuurlijke slijtage nabootst, deze vind dagelijks plaats,niet 1 x in de 6 a 8 weken.
Zo kan je alles met regelmaat controleren en losse flapjes verwijderen voor een optimaal resultaat.
Daar komt ook nog bij dat de overgang naar blote voeten een proces is, de hoef gaat alles opnieuw reguleren, er komt tenslotte een betere doorbloeding op gang.
De hoef is is afscheidend orgaan ( geen opnemend orgaan zoals vele denken)
Het kan dus zijn dat tijdens deze regulatie de hoef “oud vuil” ( afvalstoffen etc )naar buiten werkt.
Dus ipv dat het binnen blijft en ergenst anders gaat woekeren werkt de hoef alles naar het oppervlak met zweren en rot of zelfs mok tot gevolg.
Ben dit in de praktijk veel tegen gekomen.
Eigenlijk is dat een positieve ontwikkeling maar word vaak niet zo gezien waardoor de meeste helaas weer snel op de ijzers belanden
De hoef is de basis van het paard en is een zeer complex mechanisme wat doorwerkt op het gehele wezen.
Dit mogen we niet onderschatten.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 11:15

3 paarden hier natuurlijk bekapt, allemaal zelfde omstandigheden, voeding etc. 1 met (terugkerende) rotstraal en ook samen geknepen hoefballen die we niet helemaal wegkrijgen. Dus veroorzaakt natuurlijk bekappen rotstraal? Nee. Maar ik denk dat bij ons paard hij er gevoelig voor is en blijft omdat hij heel lang op ijzers heeft gelopen. Misschien zou hij er ook geen last van hebben als hij nog betere leefomstandigheden (inloopstal/Potsstal waar ze gevoerd krijgen en s winters dus meer binnen staan en waar ze ook mesten en urineren) zou hebben maar dag kan im helaas nu niet bieden.