Eczeem paard heter voeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Re: Eczeem paard heter voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 16:44

Waarom houdt ze het niet vol? Wat vraag je van haar? Mijn fjord kon je een hele dag op buiten rijden of een parcours springen van 1 m maar je hoefde niet te verwachten dat hij snel ging lekker dooie gemakje. Moet zo een paard heter omdat ik dressuur wil rijden en dan het liefst zo snel mogelijk zo hoog mogelijk kom?

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-17 16:52

De opbouw van de training is in overleg met instructie. Maar na 15 a 20 valt ze gewoon in. Ze wil wel, en doet het dus ook wel want ze vind het leuk om te doen, maar je merkt dat ze dan gewoon net wat minder energievol reageert op de hulpen.

Ze hoeft nog niet veel. Ik rijd nog geen wedstrijden, enkel onderling voor de ervaring. Laatst 20 min erop gezeten incl 2 proefjes en de 2e proef is ze gewoon leeg. Nu is het allemaal nieuw, en verwacht ik ook niets verder, maar ik wil haar graag ondersteunen in de behoefte aan energie.

Het uiteindelijke doel is wel kijken waar we kunnen komen, maar dat is zeker niet het doel om zo snel mogelijk te doen, dan had ze niet 6,5 geweest en pas nu met basis bezig.. :Y)

Ik rijd 3, heel soms 4 keer in de week. Maar eigenlijk vaker 2 keer in de week met 2a3 keer longeren. Longeren is vaak maar minuut of 10 a 15. Rijden is dus incl in en uitstappen meestal max 45 min. Dan stap ik 8 min ongeveer in en zo'n 10 minuten uit. Langer vind ik niet eerlijk gezien ze gewoon echt moe wordt en dan dus langzamer reageert op hulpen. Dat is niet gewenst want ze moet juist snel reageren op beenhulpen. (wat ze de eerste 10 a 15 minuten ook echt wel doet! )

Vandaar idd de vraag of ik haar daarmee kan ondersteunen..

Muesli van Havens heb ik ook, zonder melasse, kan wel eens kijken als ik die elke dag 2 handjes doe wat ze daarmee doet inderdaad. Die heb ik al staan namelijk, dat is makkelijker. Bietenpulp kan ik ook weer meer gaan geven, maar dat zal alleen maar kunnen als ik er zelf ben, dus 5 a 6 keer in de week.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 17:02

wendy1987 schreef:
Ze is al geschoren. Haver zou ik wel kunnen proberen inderdaad. Even kijken of ik een zak kan combineren met iemand anders voor als ze wel gaat jeuken.
Horsefood zou nog een optie zijn, maar ze krijgt af en toe al wat muesli in de winter van havens, de natural balance. Zou die niet beter zijn? Of haalt ze daar weer niet de benodigde energie uit?

Je zou eens naar zwarte haver kunnen kijken ipv gele haver. Dat geeft langzamer energie af en is qua suikerpiek minder heftig.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 17:03

Tussendoor stap je ook voldoende aan een lange teugel?
Is voor sommige dieren gewoon wel belangrijk, even bij komen :j

Denk dat je anders ook even op Voervergelijk moet gaan kijken welk voer je kunt gebruiken.
Wat eventueel nog kan, is inderdaad de pavo topsort of subli atleet.
Zit net wat meer in,kan net wat verschil maken.

Rij je ook wel buiten? Hoe gaat het dan?

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-17 17:45

Ja, bewust. Zat er bij mij minder in, maar geleerd en wordt er ook op gewezen door instructrice idd.. Dus ook dat zit er inmiddels in.

Buiten af en toe, bij ons alleen dijken en die zijn nu te nat om daar naar beneden te gaan en over de dijk is te druk helaas, dat risico ga ik niet lopen. Buiten is ze wel voorwaarts, maar met springen ook. Maar ook daar is ze gewoon moe na minuut of 30. Minder scherp zeg maar. Buiten is wel anders, daar rijd ik vnl aan lange teugel en veel stap. Springen wordt ze sowieso heet van, misschien gewoon altijd hindernis bouwen in de bak :)*

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 17:47

NAF EnerG, flegmatiek paard actief en blij mee gekregen! Meer looplust en langer energie.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 18:40

Misschien het de rijd geven? Opzicht fijn dat ze haar grens aan geeft. Misschien is dat ook de grens dat het voor haar spieren (oid) comfortabel voelt. Moet je daar dan heel veel overheen willen. Natuurlijk als je wilt trainen moet je wel iets trainen en daarna rust met vrije uitloop voor herstel. Na herstel volgt dat super compensatie.

Er is een methode dat je eerst 1000 basis km's gaat rijden. Het liefst buiten. Bijvoorbeeld 10 min instappen dan 2 min draven en 5 min stappen, 2 min draven en 5 min stappen en dan nog een keer 2 min draven en 5 min stappen. En dan uitstappen en klaar. De tweede training doe je ook zo. Dan ga je over om 4x 2 min met tussendoor stap.
Vervolgens 3x 3 minuten.
Dan 4x 3 minuten en daarna 3x4 minuten, dat bouw je uit tot half uur draf. En dan de galop erbij.
Als dat lekker gaat en je ongeveer 1000 km op de teller hebt en zo ongeveer een jaar verder. Schijnt een goed werkende methode te zijn om alle weefsels sterker te maken dus niet alleen spieren en long inhoudt maar ook bot weefsel, peesweefsel, etc.

Belangrijk om rekening mee te houden bij die methode (of misschien wel voor elk paard).
Minimaal 1x per 2 weken 3 aan een gesloten dagen vrij. Weefsels hebben elk hun eigen herstel tijd en de langzaamste doet er 72 uur over bij een normale training.

Tenminste 1x per jaar minimaal 2 weken vrij naar liever nog 6 weken. Gewoon lekker buiten. Hoofd leeg maken. Lijf rust.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-17 18:59

Ze heeft ook regelmatig 4 tot 6 dagen vrij. Daarna loopt ze altijd fijner dus voor wedstrijd uit sowieso minimaal 4 dagen vrij met dag ervoor rustig longe werk. Dat werkt t fijnst tot nu toe.
Maar eens in de week iets doen kan niet altijd. Wil toch iets vaker gaan rijden en moet ook te doen zijn.

Het is dus niet zo dat ik afgelopen halfjaar elke week minimaal 3 keer hen gereden. Helemaal niet zelfs. Soms zitten er weken tussen dat ik maar 1 keer rijd en 2x longeer. of zelfs gewoon week niets ivm tijdgebrek vanuit min kant. Nu is dat bij haar geen probleem gezien ze dan juist fijner gaat lopen .. Maar niet ideaal met trainen van conditie..

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 19:32

Is dat energie of misschien een tekort of overschot van een of ander?

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 19:34

hipro flexibel move