Dieet met kool, bicarbonaat, kurkuma, brandnetel etc.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Dieet met kool, bicarbonaat, kurkuma, brandnetel etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 01:48

Jannepauli als je Utrecht bedoeld?? Die zijn ook niet zo geweldig altijd, dus het is vrij om een richting te kiezen die men zelf wil. Bij paarden telt geen placebo en ik heb nu toevallig wat ervaringen met andere wegen die onze paarden echt beter hielpen.

Een tijd geleden is er met een hoest nog 2000 euro aan door gegaan bij ons. Onderzoek, opsturen, medicijnen, nog meer medicijnen en nog meer en nog meer. Niks hielp afdoende. Uiteindelijk gaan stomen met enkel zoutoplossing en de phytonics respi comp en we waren er vanaf....

Het is ook niet raar dat planten, kruiden etc kunnen helpen, aangezien ze er ook dood aan kunnen gaan. Dus zeggen dat het niks doet of hekserij is, is echt tekort door de bocht.

Buiten dat gebruik ik zelf medicijnen en wil je niet weten hoeveel nadelen je daarvan hebt.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 10:21

Aangezien de TS schrijft dat ze diergeneeskunde studeert, ben ik er vanuit gegaan dat zij aan een Universiteit studeert zoals bv Utrecht. En op basis daarvan snap ik niet dat iemand dan vragen stelt die meer duiden op de niet-reguliere ( en soms fantasie-) opleidingen ( die je overigens niet als geneeskunde zou mogen betitelen) die meer onder 'natuur-geneeskunde' vallen en die niet wetenschappelijk erkend zijn.

Ik beweer overigens helemaal niet dat Utrecht of welke uni dan ook zo 'geweldig' is en het alleenrecht op kennis hebben. Maar hun benadering is wel anders en op erkende ( en beproefde) wetenschap gestoeld.
Ik beweer ook niet dat fytotherapie onzin is - integendeel, ik zie er ( zelfs met mijn wetenschappelijke) achtergrond wel zeker de waarde van in.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-17 10:24

Jannepauli schreef:
TS ... je studeert diergeneeskunde( tweede jaar master Paard!!) ... en dan stel je dit soort vragen?
Onbegrijpelijk, nog afgezien van het feit dat het protocol van het instituut waar je je opleiding volgt, dit soort heksenbezemerij resoluut afwijst.
En kool voeren aan een paard: doen! Ben je zo van je SME af.. -O-
Er is overigens een studiegroep SME geweest aan de school, wellicht steek je daar beter je licht op.

Ik vraag gewoon ervaringen... het enige wat de reguliere diergeneeskunde zegt: gaat je niet lukken. Niet perse dit dieet, evt andere oplossingen. Als het aan Utrecht zou liggen zou ze vol zitten met de cortico’s en anders zou ik haar af laten maken.
Excuse me dat ik dan ook verder kijk.
Ik ben gewoon benieuwd wat er nog meer leeft in Nederland en wat de ervaringen zijn. Ik zeg toch juist dat ik niet zomaar iets in mijn paard stop zonder het naadje van de kous te weten?

Maar Utrecht is er meteen klaar mee, zonder het paard maar gezien te hebben. Ik kreeg de indruk dat zij het maar overdreven vonden, want ze hoeft dus niet naar de keuring en met deken gaat het toch goed genoeg? Ze ligt niet helemaal open nee, maar goed... nee...

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-17 10:25

Jannepauli schreef:
Aangezien de TS schrijft dat ze diergeneeskunde studeert, ben ik er vanuit gegaan dat zij aan een Universiteit studeert zoals bv Utrecht. En op basis daarvan snap ik niet dat iemand dan vragen stelt die meer duiden op de niet-reguliere ( en soms fantasie-) opleidingen ( die je overigens niet als geneeskunde zou mogen betitelen) die meer onder 'natuur-geneeskunde' vallen en die niet wetenschappelijk erkend zijn.

Ik beweer overigens helemaal niet dat Utrecht of welke uni dan ook zo 'geweldig' is en het alleenrecht op kennis hebben. Maar hun benadering is wel anders en op erkende ( en beproefde) wetenschap gestoeld.
Ik beweer ook niet dat fytotherapie onzin is - integendeel, ik zie er ( zelfs met mijn wetenschappelijke) achtergrond wel zeker de waarde van in.

Hun benadering is al geprobeerd. Werkte niet. “Oh jammer.” En daar moet je het dan mee doen. Dus ja, dan wordt je ‘wanhopig’ en ga je evt buiten de deur kijken.
Dan maakt het niet meer uit of het een zweverige bende is, maar al het niet-zweverige hielp in elk geval niet. We hebben alleen de cortico’s nog over...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 10:36

Dat je verder kijkt dan je neus lang is, en vragen stelt , dát kan ik me ( inderdaad zelfs als wetenschapper) goed voorstellen. Maar je oordeel over Utrecht ( of welke dierenarts je dan ook geraadpleegd hebt) is wel erg kort door de bocht. Het is jammer genoeg inderdaad zo dat er voor de aandoening van jouw paard weinig perspectief is - er is helaas tot op heden geen middel dat SME oplost, buiten het afremmen van de gevoeligheidsreactie door corticosteroïden en ja, een deken opdoen. Dat geldt voor zowel een 'gewone' Haflinger, als voor het miljoenen kostende paard dat aan dezelfde kwaal kan lijden. Dat je geen instant oplossing geboden kan worden is spijtig maar doe dat nou niet af als onwil van de 'reguliere' artsen of minachting voor je paard.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-17 12:38

Jannepauli schreef:
Dat je verder kijkt dan je neus lang is, en vragen stelt , dát kan ik me ( inderdaad zelfs als wetenschapper) goed voorstellen. Maar je oordeel over Utrecht ( of welke dierenarts je dan ook geraadpleegd hebt) is wel erg kort door de bocht. Het is jammer genoeg inderdaad zo dat er voor de aandoening van jouw paard weinig perspectief is - er is helaas tot op heden geen middel dat SME oplost, buiten het afremmen van de gevoeligheidsreactie door corticosteroïden en ja, een deken opdoen. Dat geldt voor zowel een 'gewone' Haflinger, als voor het miljoenen kostende paard dat aan dezelfde kwaal kan lijden. Dat je geen instant oplossing geboden kan worden is spijtig maar doe dat nou niet af als onwil van de 'reguliere' artsen of minachting voor je paard.

Ik heb het vaker meegemaakt, ook met andere dingen, en bij diverse dierenartsen. "Het gaat om 1 haflinger? Nee, dan gaan we niet alles inladen." En tijdens mijn stage daar werd wel alles ingeladen voor 1 paard, maar toen was het een duurder sportpaard. Ze vertikten het gewoon, terwijl ik net zo goed mijn rekeningen netjes betaal. Je wordt vaak gewoon minder serieus genomen als je een recreatieruiter bent met een wollige Haflinger. En dat zie ik gebeuren vanuit de positie van klant, maar ook vanuit de positie van de artsen. Jammer, maar het is wel zo. Natuurlijk lang niet altijd en overal... Maar dat is weer een heel andere discussie dan het onderwerp van het topic.

Ik snap dat er geen kant-en-klare oplossing is, was het maar zo simpel. Maar dat twee artsen die als goed bekend staan niet eens de moeite nemen om de patiënt te komen bekijken, maar direct zeggen dat er geen oplossing is voor eczeem, of me doorverwijzen naar een organisatie zonder medische opleiding die dus een kool-dieet etc adviseert... Waarom raden afgestudeerde, goed aangeschreven dierenartsen mij een bedrijf aan wat dus voeding voorschrijft die eigenlijk niet goed is voor paarden en die voor een advies ook nog eens de hoofdprijs rekenen? Hoe zou een onwetende consument dan de juiste beslissing moeten maken?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 12:43

Anne_GTI schreef:
Waarom zou je kool aan je paard willen voeren? Het lijkt mij een ideaal recept voor gaskoliek

Precies wat ik ook dacht

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-17 12:48

Popstra schreef:
Anne_GTI schreef:
Waarom zou je kool aan je paard willen voeren? Het lijkt mij een ideaal recept voor gaskoliek

Precies wat ik ook dacht

Totaal eens. Echter lees ik op internet (bijvoorbeeld de site van Gerrit Smit) uitsluitend positieve verhalen over een dergelijk dieet. Dus ik ben dan heel benieuwd waar die vandaan komen. In elk geval niet van de bokkers, dat is me duidelijk, haha!
Op Denken over Paarden ook weinig positiefs. Tot nu toe is er 1 persoon geweest die dol enthousiast was over dit dieet. Wat wel geinig is, gezien het feit dat het op internet zo geprezen wordt, maar als je dus direct gaat vragen, dan is er nog net 1% daadwerkelijk enthousiast. Dat was ook mijn doel van dit topic. Afgezien of kool wel of niet goed is, is deze therapie echt zo goed, of worden de reviews gemanipuleerd? Blijkbaar het laatste dus.

Ik heb de indruk dat men denkt dat mijn paard volgestopt gaat worden met de ingrediënten uit de openingspost, maar dan wil ik bij deze even benadrukken dat dat dus niet het geval is, tenzij iemand met hele sterke argumenten was gekomen waarom het zou helpen en de resultaten kon laten zien. Tot op heden heeft die persoon zich nog niet gemeld.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 12:58

Heel jammer dat je met twee artsen zo'n slechte ervaring hebt gehad. Vanuit mijn optiek ook wel een misser want als arts bedenk je toch wel dat iets wat voor SME aangezien wordt door de 'leek' vaak ook hele andere oorzaken kan hebben en dan is het toch wel de moeite waard om te gaan kijken. Je kunt dan ook 's goed overleg hebben met de eigenaar over voeding en eventueel stal- en weide omstandigheden.
Dat een arts jou zo'n adres als de Blauwe Hengst aanbeveelt... daar snap ik niks van. Het internet heeft zo z'n zegeningen, maar helaas ook veel nadelen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-17 13:02

Jannepauli schreef:
Heel jammer dat je met twee artsen zo'n slechte ervaring hebt gehad. Vanuit mijn optiek ook wel een misser want als arts bedenk je toch wel dat iets wat voor SME aangezien wordt door de 'leek' vaak ook hele andere oorzaken kan hebben en dan is het toch wel de moeite waard om te gaan kijken. Je kunt dan ook 's goed overleg hebben met de eigenaar over voeding en eventueel stal- en weide omstandigheden.
Dat een arts jou zo'n adres als de Blauwe Hengst aanbeveelt... daar snap ik niks van. Het internet heeft zo z'n zegeningen, maar helaas ook veel nadelen.

Dat van de Blauwe Hengst verbaasde mij ook. Zeker van haar, maar goed, is niet anders. Er waren meer dingetjes waar ik het niet mee eens was, maar zij komt voor de gebitten, en dat doet ze prima. Volgend jaar kan ik het zelf, dus dan is het sowieso klaar.
Ja, het is erg jammer. Maar goed, we zoeken wel gewoon verder. Je hoopt tegen beter weten in dat het iets is, maar helaas. Ik wacht de laatste mails af, en dan gaan we maar brainstormen of ik zelf nog iets kan verzinnen voor komend jaar. -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 13:38

eilleen333 schreef:
Jannepauli schreef:
TS ... je studeert diergeneeskunde( tweede jaar master Paard!!) ... en dan stel je dit soort vragen?
Onbegrijpelijk, nog afgezien van het feit dat het protocol van het instituut waar je je opleiding volgt, dit soort heksenbezemerij resoluut afwijst.
En kool voeren aan een paard: doen! Ben je zo van je SME af.. -O-
Er is overigens een studiegroep SME geweest aan de school, wellicht steek je daar beter je licht op.

Ik vraag gewoon ervaringen... het enige wat de reguliere diergeneeskunde zegt: gaat je niet lukken. Niet perse dit dieet, evt andere oplossingen. Als het aan Utrecht zou liggen zou ze vol zitten met de cortico’s en anders zou ik haar af laten maken.
Excuse me dat ik dan ook verder kijk.
Ik ben gewoon benieuwd wat er nog meer leeft in Nederland en wat de ervaringen zijn. Ik zeg toch juist dat ik niet zomaar iets in mijn paard stop zonder het naadje van de kous te weten?

Maar Utrecht is er meteen klaar mee, zonder het paard maar gezien te hebben. Ik kreeg de indruk dat zij het maar overdreven vonden, want ze hoeft dus niet naar de keuring en met deken gaat het toch goed genoeg? Ze ligt niet helemaal open nee, maar goed... nee...

Staart- en Maneneczeem en Maneneczeem en ... - Universiteit Utrecht
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/ ... f.pdf?...1
door MA van Beek - ‎2009
Begeleiders. Dr. M.M. Sloet van Oldruitenborgh-Oosterbaan — Universiteit Utrecht, Faculteit ... Een overzicht van therapieën in de praktijk uit een enquête onderzoek. Augustus 2009. 2 .... 45 Heeft uw paard veel last van jeuk? Veel, matig ...

dit zal u wel bekent zijn (een van de vele onderzoeken) en daarom is er in utrecht ook geen belangstelling voor want er is niets wat ze kunnen aanbieden wat echt helpt

ik heb in ieder geval nog nooit iets gevonden wat werkt en ik zit al heel lang in de paarden

wat ik wel doe is van jongs af aan geen supplementen geven, alleen basis brok en goed hooi, zodat ze goed moeten kauwen, daarmee - denk ik - hou ik het immuunsysteem beter in takt,

normaal laten wisselen (dus niet door de tandarts de doppen laten verwijden) waardoor vaak gevoeligheid in de mond en dus verval van conditie, bij gewoon wisselen is het ook wel pijnlijk maar dan zit het in het groeiproces en is het voor het paard herkenbaar en stelt het zich daarop in

te veel te vaak veranderen van voer is funest (maar goed dat is/zijn dan weer een boerenwijsheid, tot nu toe bij ons niets mis mee )

altijd buiten tot 3 á 4 jaar (wel schuilmogelijkheid) met wat bijvoeren in de vorm van brok en of hooi

succes met uw opleiding en straks als dierenarts

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 14:04

Ibbel schreef:
Iedereen die beweert dat je de pH van een lichaam (paard, mens, hond, wat dan ook) kunt veranderen, mist een stuk basisbiologie. De pH van mens en zoogdier is strikt gereguleerd tussen de pH 7,2 en pH 7,4. Daar kan je geen fluit aan veranderen - en zou je ook niet moeten willen.

Dit zijn de bloedwaarden.
Op de intensive care wordt dit grondig gemonitord, want als de mechanismen die deze zuurgraad constant (= binnen deze smalle marges) moeten houden niet meer correct kunnen werken, kun je er aan sterven.
Citaat:
Ga je zuren voeren, wordt de urine zuur (hé, zou dat komen omdat het lichaam de overmaat aan zuur weg wil werken?), ga je basisch voeren, wordt de urine basisch (goh, dat komt omdat het lichaam ook die overmaat base weg wil werken)

Afdeling basisbiologie: tussen eten en urine zitten spijsvertering en bloed.
...om maar efkes simplistisch te formuleren.
Citaat:
Sukkels die denken dat je hele lijf zuur of basisch is omdat de urine zuur of basisch reageert zijn, wel, sukkels dus.

Gezellig hoor.
Ik stel dat er behalve sukkels ook verstandige lui zijn die bijvoorbeeld de pH van andere lichaamsvochten bekijken. Dat is wat ingewikkelder dan speeksel of urine, maar interstitiële vloeistof kan om een x aantal redenen een minder ideale pH hebben. (Die meestal maar net niet altijd overeenkomt met de pH van speeksel en urine.)

PS: kool voeren aan een paard, ik zou het alleen durven met super uitgebreide onderbouwing en begeleiding.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 14:07

Met kool bedoelen ze denk ik koolstof en geen kool/groente, maar weet niet of jullie dit ook bedoelen?

Ik heb al veel mindere ervaringen met veeartsen en grote klinieken en ga steeds verder af staan van de reguliere geneeskunde. Veeartsen en klinieken stellen amper vragen en staan erg snel klaar met reguliere medicatie, wat vaak symptoom bestrijding is. Ze beginnen vrijwel nooit over huisvesting, voeding, algeheel management dus en dat is juist zo belangrijk bij vele problemen.

Dr Sloet nam ons trouwens in Utrecht wel serieus met onze shet en EOTRH. Fijne vrouw en volgens mij heel erg betrokken en geinteresseerd.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-17 14:12

superpony schreef:
Met kool bedoelen ze denk ik koolstof en geen kool/groente, maar weet niet of jullie dit ook bedoelen?

.

Nee, ze bedoelen echt boerenkool en bloemkool enzo.

Citaat:
Verstrek veel brandnetels om te ontgiften;
Geef extra vitamines, mineralen en spoorelementen om de tekorten in het lichaam weer aan te vullen. Deze zitten in spelt, zwarte haver ,maïs, alle koolsoorten o.a., broccoli, rode en witte kool, rode bieten, ui, knoflook, wortel, appel, groene thee, kurkuma, zwarte peper, kombuchadrank , lijnzaadolie of lijnzaadmeel;
Voer geen bewerkt voedsel waar suiker of melasse inzit;

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 14:15

Oke, ik dacht koolstof.

Maar in gluco balance zit ook broccoli en kool, dus je komt het idd vaker tegen.

fairhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 14:16

ga eens naar een natuurarts, Boudewijn Leliveld die paarden behandeld, iedere zaterdag inloop spreekuur in lemereveld.
Zoek Boudewijn hier in de forum ook eens op.

gr Country fair Hoeve

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-17 14:34

fairhoeve schreef:
ga eens naar een natuurarts, Boudewijn Leliveld die paarden behandeld, iedere zaterdag inloop spreekuur in lemereveld.
Zoek Boudewijn hier in de forum ook eens op.

gr Country fair Hoeve

Bedankt voor de tip. Ik kan altijd even mailen, maar gevitaliseerd water vind ik wel een beetje een lastig punt. Doet me erg denken aan de uitzending van Radar(?) over de Lyme douches...
Bovendien zou ik dan ook verschil hebben moeten merken met de verhuizingen. Van zand naar klei, naar bos, en op elke stal zowel grond- als kraanwater gehad (in verschillende perioden, in verschillende gemeenten). Dus zou ik dan niet iets van verschil hebben moeten merken?

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 12:15

De blaauwe hengst werd je waarschijnlijk aangeraden vanwege de lymfe drainage, daar hebben ze een hele goede reputatie in... En aangezien LDM het lichaam ondersteund in het afvoeren van gifstoffen (waar een eczeempaard vol mee zit en wat tijd gaat kosten om het allemaal af te voeren) .....
ik weet niet hoe het met hun voedingsadviezen zit. Daar heb ik geen kennis van. Maar ik weet wel dat zij voorstander is van niet alleen de LDM om het lichaam te zuiveren en van de symptomen af te komen. maar dat je het lichaam daar ook bij moet ondersteunen met de juiste voeding en manier van houden.

Dus wat die mening betreft, zitten ze daar wel op een lijn met jouw mening.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 13:06

Zippora: het zou mooi zijn als je zou kunnen aantonen dat SME het gevolg is van 'gifstoffen' waarmee een eczeem paard volgens jou 'vol' mee zit. Ik heb het in de mij bekende medische literatuur nog niet zo stellig aangetroffen!
De algemene consensus is tenslotte toch dat SME in eerste lijn een allergische reactie is op de beet van het mugje en de stoffen die bij het bijten in de huid ingebracht worden. Het is veel te simpel om dit te stellen en zeker geen aanleiding om zonder meer je heil te zoeken in lymfe drainage en bijbehorende dieeten.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-17 13:46

Jannepauli schreef:
Het is veel te simpel om dit te stellen en zeker geen aanleiding om zonder meer je heil te zoeken in lymfe drainage en bijbehorende dieeten.

Stalgenootje doet lymfedrainage. Omdat ze er toch rondhuppelt hebben we het geprobeerd, maar hielp niets. Paard vond de aandacht wel leuk :P .
Ik heb morgen contact met iemand die gewoon algemeen voedingsadvies geeft, maar vooral omdat ik denk dat een paard op weinig hooi zonder gras, wel iets extra mag hebben voor spieropbouw in de training. Dus ik denk dat ik het daar maar bij ga houden.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 14:17

Jij doet diergeneeskunde ?
Je zou in de grond moeten zakken van schaamte.
Dat meen ik.

Zomereczeem is een allergie.
Een overdreven reactie van het immuunsysteem op een eiwit dat voorkomt in het speeksel van culicoïdes.
Daar kun je met dieet, lymfedrainage, broccoli, natuurartsen, acupuntuur, chinese kruiden en alle andere kwakzalverij niets aan veranderen.

De enige "bewezen" oplossing is een eczeemdeken.
Einde verhaal.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 14:20

...zo komt de wetenschap nu vooruit (kuchkuch)
"Zo is het en niet anders en waag het niet om ook maar een andere mogelijkheid te overwegen."

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 14:28

eilleen333 schreef:
Ik kan alleen gewoon niets vinden wat helpt. Zelfs de deken niet die ze echt 24/7 aanheeft.

Dit snap ik niet.
En het deken sluit echt overal goed aan, er kunnen geen mugjes onder of door komen ?

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 14:37

BigBen schreef:
eilleen333 schreef:
Ik kan alleen gewoon niets vinden wat helpt. Zelfs de deken niet die ze echt 24/7 aanheeft.

Dit snap ik niet.
En het deken sluit echt overal goed aan, er kunnen geen mugjes onder of door komen ?

Het is wel een beetje een illusie dat zo'n deken bij alle paarden voldoende helpt.
Staat ze in de nacht binnen? Hier op stal gaan de eczemers op tijd naar binnen, scheelt echt een hele hoop in de jeuk.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-17 15:31

BigBen schreef:
Jij doet diergeneeskunde ?
Je zou in de grond moeten zakken van schaamte.
Dat meen ik.

Zomereczeem is een allergie.
Een overdreven reactie van het immuunsysteem op een eiwit dat voorkomt in het speeksel van culicoïdes.
Daar kun je met dieet, lymfedrainage, broccoli, natuurartsen, acupuntuur, chinese kruiden en alle andere kwakzalverij niets aan veranderen.

De enige "bewezen" oplossing is een eczeemdeken.
Einde verhaal.

En dat werkt dus niet... Tenminste, nauwelijks. En ja, hij gaat ruim voor het seizoen op etc. En het is heel erg, maar er steken nou eenmaal stuken paard (benen, neus) uit... Er is geen deken die het paard 100% inpakt.
Ik weet dat SME een allergische component heeft, maar er zijn wel meerdere resultaten met voeding. Bv de dieren geen gras geven. De dieren zijn dan niet jeuk-vrij, maar hebben wel minder last.

Je had ook even mijn berichten kunnen lezen... Dan had je ook gezien dat afgestudeerde dierenartsen me ook deze richting op wijzen. Dit zijn dan wel dierenartsen die meer alternatief handelen ook, maar dus wel gewoon afgestudeerd zijn in Utrecht... En regulier komt niemand verder, dus waarom zou je het dan niet ergens anders zoeken? Stel dat er iets is wat zou werken, dan zou ik het fijn vinden als mensen rond bleven kijken zodat we het op een dag ook echt ontdekken en niet over 50 jaar nog steeds hetzelfde roepen.

BigBen schreef:
eilleen333 schreef:

Dit snap ik niet.

Ja, hij sluit aan, daar waar een deken aan kan sluiten. Alleen een deel van het hoofd en de benen zijn vrij. Want het is op zich wel handig als een paard kan ademen, eten en lopen...

pluklief schreef:
Het is wel een beetje een illusie dat zo'n deken bij alle paarden voldoende helpt.
Staat ze in de nacht binnen? Hier op stal gaan de eczemers op tijd naar binnen, scheelt echt een hele hoop in de jeuk.

Nee, op de vorige stallen waren geen boxen. Ik heb op de huidige stal wel een box gereserveerd, maar die moeten ze eerst nog afmaken. Dus dat is evt iets voor volgend seizoen. Wel sneu, want ze zijn hier ontzettend anti-box, dus dan staat ze alleen. Maar goed, indien nodig neem ik er een vriendje bij :D In het uiterste geval probeer ik haar nog een keer te verhuizen, naar een compleet ander gebied met totaal andere grond en andere beestjes. Hebben we al twee keer gedaan en dat hielp niet. Maar dat is voor ons een nogal ingrijpend effect, dus dat is echt de allerlaatste optie.
Alleen omdat de deken dus niet helpt tegen de jeuk, vraag ik me af of dat het probleem gaat oplossen. de jeuk is met deken wel minder, en ze kan zichzelf niet kapot schuren, maar ze heeft nog steeds veel jeuk met de deken.