Oude pony eet geen hooi

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

girlyggirl

Re: Oude pony eet geen hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 10:10

Mijn oudje van 28 stopte er ook mee. Kwam erachter dat het te lang voor haar was en ze het niet wegkreeg.. werd eerst voor gek verklaard maar ben het gaan knippen in stukjes van cm of 10 en nooit meer problemen gehad ( vind grassig hooi wel lekkerder als stug hooi) en nu knippen er zelfs meer van stal haha

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 10:45

cobiie schreef:
yarkayunda schreef:
Ik vind het vervelend dat iedereen op bokt altijd zo gemakkelijk zegt: laat de dierenarts komen of in dit geval tandarts. Niet iedereen kan dat 2x per jaar betalen en ik ken genoeg mensen waar nog nooit een tandarts is geweest

:= Als 2 keer in een jaar een tandarts laten komen al te duur is wil ik niet weten hoe je werkelijke flinke dierenartsrekeningen denkt te kunnen betalen of andere onvoorziene kosten. := -O-

Oudjes hebben nu eenmaal extra verzorging nodig en zal je dus sneller kosten aan maken als je ze tot het einde goed wilt onderhouden.
Tuurlijk kan je ook geen tandarts laten komen en enkel de hooi geven die je nu op voorraad hebt liggen ookal eet hij dit niet en dan zien waar het schip strand.

Hier komt ook nooit een tandarts, in de 17 jaar dat ik ze heb is er 2x naar gekeken.
Een paar jaar terug vond ik proppen hooi in m'n waterbak dus dierenarts erbij maar het was de pony van een weidegenootje.
Hier komt ook echt niet voor elke dwarszitten haar een dierenarts erbij, ik heb wel degelijk een noodgevallen potje maar als ik elke keer een dierenarts moet bellen als bokt dat zegt dan is dat potje zo leeg.

Ts, misschien een ruwvoer vervanger proberen of wat voor sommige wel wil helpen is compact gras van hertog, dat is net even wat fijner. Senioren priores is ook al een ruwvoer vervanger.

Diana_Mabel

Re: Oude pony eet geen hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 11:11

Je kunt ander hooi proberen en een deel van het hooi vervangen door bijvoorbeeld: agrobs grunhafer, thimothee gras, esparcette enz enz keus genoeg.
Het ligt wel het meeste voor de hand dat er iets met het gebit is paarden laten niet zo maar hooi staan.
Mijn paard had ook na 6 maanden alweer last van haar gebit en de tandarts heeft veel scherpe randjes weg gehaald.
Werkt jouw tandarts manueel of machinaal? ik heb wel eens begrepen van de achterste kiezen manueel heel lastig goed te krijgen zijn. Ook zit er veel kwaliteitsverschil in de tandartsen. Je kunt je tandarts ook bellen voor overleg. Waren er de laatste keer bijzonderheden?

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-17 22:55

Ik gebruik seniores priores alleen ik geef dan 1 schep daarvan en 3 scheppen water. Is dat genoeg?

koos2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 23:10

yarkayunda schreef:
Ik gebruik seniores priores alleen ik geef dan 1 schep daarvan en 3 scheppen water. Is dat genoeg?

Als je paard 100kg weegt wel.
Voeradvies als vervanger is 1 kg met 3 liter water per 100kg. Verdeeld over 4 porties per dag.

Dus een paard ca 6-7 kg per dag met 18-21 liter water