Waar wormonderzoek?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-17 19:51

magda_90 schreef:
Jessix schreef:
Ik denk dat je het 4x per jaar moet doen voor eenbetrouwbaarbeeld?

Iedere maand, 3 tot 5 dagen achter elkaar van verse mest. Dat is pas betrouwbaar. Hanteert je dat niet, is het a) onbetrouwbaar en b) weggegooid geld.

Met de notitie dat niet iedere worm(ei) te vinden is in de mest.

Iedere maand 3 tot 5 dagen achter elkaar voor 4 paarden zou lekker in de kosten lopen. Dan zou je het beter zelf kunnen leren en uitvoeren. En inderdaad, dan nog met de wetenschap die niet alles in de mest is terug te zien.

Polly
Moderator Algemeen

Re: Waar wormonderzoek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 19:53

En daarom doe ik er dus niet aan mee

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-17 20:03

Polly schreef:
En daarom doe ik er dus niet aan mee

Ik tot nu toe ook nog steeds niet. Ik heb nu een pony die ik eens wil laten testen omdat hij toch wat schraal blijft op zijn ribben. Omdat hij eerder bij schapen heeft gelopen wil ik Leverbot ook meenemen. Dus ik zit een beetje te zoeken waar ik dat het beste kan laten doen.

En toen bedacht ik of het misschien toch verstandig is om de rest ook te laten testen. Niet dat ik dat blindelings aan zou houden hoor, maar ik ben bang dat je op een gegeven moment gewoon niet meer aan ontkomt.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 23:37

Jessix schreef:
Iedere maand 3 tot 5 dagen achter elkaar voor 4 paarden zou lekker in de kosten lopen. Dan zou je het beter zelf kunnen leren en uitvoeren. En inderdaad, dan nog met de wetenschap die niet alles in de mest is terug te zien.

En daarom krijgt men nu dus zoveel onterecht positieve uitslagen.

Bij ons in het lab worden dingen duplo/triplo ed uitgevoerd voordat we iets mogen aannemen. Maar mestonderzoek moet na 1 test wel een goed beeld kunnen geven?
Ik vind het makkelijk geld verdienen.

Veel beter ga je het zelf doen inderdaad. :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-17 23:59

Daar ga ik me dan eens in verdiepen. :j

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 09:59

Mestonderzoek stelt niks voor en draagt niks bij.
Waar de paarden voorheen niet, nauwelijks of slecht werden ontword zullen nu ook niet extra mestonderzoek laten uitvoeren met het gevolg dat de paarden die vroeger wel keurig en correct werden ontword nu ook ziek worden door de slecht behandelde paarden omdat er teveel op mestonderzoek vertrouwd word.
Over een x-aantal jaar zullen paarden alleen maar meer met worm vol zitten ipv dat het afneemt.
Ook de dieren van mensen die wel goed verzorgt worden.
Ik vind dat het enkel bijdraagt aan meer zieke dieren en meer worm.
Ik doe er dus ook niet meer aan mee!

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 02:22

funnyhorses schreef:
Waar de paarden voorheen niet, nauwelijks of slecht werden ontword zullen nu ook niet extra mestonderzoek laten uitvoeren met het gevolg dat de paarden die vroeger wel keurig en correct werden ontword nu ook ziek worden door de slecht behandelde paarden omdat er teveel op mestonderzoek vertrouwd word.
Over een x-aantal jaar zullen paarden alleen maar meer met worm vol zitten ipv dat het afneemt.

Met een juist ontwormingsbeleid geef je je paard ook de kans om zelf een resistentie op te bouwen. Door met regelmaat mestonderzoek uit te voeren, al dan niet zelf, krijg je een goed beeld hoe het met de resistentie van je paard gesteld is en hoef je er niet iedere keer troep in te spuiten. Heb zes paarden staan, doen al jaren het wormbeleid door middel van mestonderzoek. In de winter als ze op de paddocks gaan 1x pramox en heb nog nooit problemen gehad en altijd vroegtijdig bij besmettingen geweest.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 07:20

Helemaal eens met weidebloem. Waarom ontwormen als een paard het niet nodig heeft.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-17 08:26

Weidebloem, onderzoek jij zelf of laat je het doen?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 08:47

Bij ons op stal word er alleen 1x mestonderzoek gedaan in het voorjaar en op basis daarvan ontwormd of niet als er niks gevonden word.
Hele slechte ontwikkeling dus ik haal mijn kuren uit het buitenland en geef pramox na de eerste nachtvorst.

Jullie geven het zelf al aan “ het juiste ontwormingsbeleid” wat is dat? Iedereen heeft daar zo zijn eigen mening over en het leid er veelal toe dat heel veel mensen denken dat 1x per jaar 1 mestonderzoek genoeg is *not*

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 08:57

Daisy_tje schreef:
Er word wel degelijk onderzoek gedaan naar of er resistentie ontstaat tegen ontwormmiddelen. Ik heb zelf bij een dierenkliniek hier onderzoek naar gedaan. Verder doe ik thuis zelf mestonderzoek bij de paarden. Als je vaak genoeg mestonderzoek doet, dan is het wel betrouwbaar. Plus dat je altijd wat gezond boerenverstand moet gebruiken.

Maar niet naar of het huidige beleid ook daadwerkelijk helpt in het tegengaan van resistentie, zoals jullie allemaal lijken te geloven.
Ik zie dat graag onderbouwd.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 09:05

Wendy schreef:
Daisy_tje schreef:
Er word wel degelijk onderzoek gedaan naar of er resistentie ontstaat tegen ontwormmiddelen. Ik heb zelf bij een dierenkliniek hier onderzoek naar gedaan. Verder doe ik thuis zelf mestonderzoek bij de paarden. Als je vaak genoeg mestonderzoek doet, dan is het wel betrouwbaar. Plus dat je altijd wat gezond boerenverstand moet gebruiken.

Maar niet naar of het huidige beleid ook daadwerkelijk helpt in het tegengaan van resistentie, zoals jullie allemaal lijken te geloven.

Waar is de vind ik leuk knop? :D

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 09:07

Ontwormingsbeleid is niet alleen de wormenkuren en mestonderzoek maar is een totaal plaatje van het gehele beleid waar naar gekeken moet worden.

* Mest beleid, word er dagelijks gemest?
* Hoe is de infectie druk, denk hierbij bv aan veel wisselende kudde samenstelling
* Hoe is de besmetting op het land, heeft het land zelf een flinke besmetting
* Weerstand van andere paarden (sommige paarden zijn nu eenmaal bevattelijker voor wormen dan andere), lopen er ook veulens etc bij.

Persoonlijk ben ik wel van mening dat je veulens etc (zeg tot een leeftijd van 3 jaar) wel gewoon via schema moet ontwormen.

Ineke2, persoonlijk zou ik daar dus niet op vertrouwen. 1x Per jaar mestonderzoek is dus tekort.

Wendy
Op zich moet dat voor hun niet zo moeilijk aan te tonen te zijn.
Grappig plaatje, Grote smurf is een resistente worm, Gargamel de ontworming
Afbeelding
Hier vanuit de kliniek zien ze wel steeds vaker grotere wormenbesmettingen. Vanuit hun ervaring komt het voort uit 2 dingen
* De kuren werken een stuk minder goed (te wijten aan resistentie)
* Blind vertrouwen op 1/2x per jaar een mestonderzoek en geen verdere ontworming.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 09:08

Maar als dat niet zo moeilijk te onderzoeken is, waarom dan niet doen? Nu is het vooral onderbuikgevoel... geen harde feiten :n

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 09:18

Wendy schreef:

Dat is ook heel lastig te onderzoeken wanneer de huidige richtlijnen soms worden gevolgd, soms wat ruim worden geïnterpreteerd, soms resulteren in een (wan?)beleid zoals Ineke2 omschrijft op haar stal, soms worden omzeild of domweg met voeten getreden.
Kun je concluderen dat er op populatieniveau meer of minder toename van resistentie is door een bepaald ontwormingsbeleid, wanneer er totaal geen zicht is op wat er daadwerkelijk voor beleid wordt toegepast? Aantal aangevraagde wormonderzoeken bij dierenartsen is geen maat voor hoeveel wormonderzoeken er worden uitgevoerd, want mensen gaan het zelf doen. Aantal verkochte wormspuiten bij dierenartsen is geen maat voor hoeveel er daadwerkelijk ontwormd wordt, want mensen gebruiken dezelfde spuiten om (zuinig) meerdere paarden mee te kunnen doen, of importeren zelfs buiten het zicht van de dierenartsen om uit het buitenland.
Hoe wil je dan onderzoeken of ontwormen volgens de huidige richtlijnen op grotere schaal effect heeft?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 09:25

@ Kikki dat doe ik dus ook niet. Ik haal mijn kuren uit het buitenland en ontworm met pramox in het najaar.
Vorig jaar 2x achter elkaar met ivectermine in de zomer op advies van de veearts nadat er bloedworm besmetting was geconstateerd toen ik hem langs liet komen omdat mijn merrie erg futloos was.

Sindsdien geloof ik al helemaal niet meer in de mestonderzoek theorie. In elk geval niet zo weinig als nu in de praktijk word gedaan.

Bij ons word wel bijna dagelijks de mest van de weilanden afgehaald.
Wel wisselende kudde samenstelling.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 09:27

oomens schreef:
Wendy schreef:

Dat is ook heel lastig te onderzoeken wanneer de huidige richtlijnen soms worden gevolgd, soms wat ruim worden geïnterpreteerd, soms resulteren in een (wan?)beleid zoals Ineke2 omschrijft op haar stal, soms worden omzeild of domweg met voeten getreden.
Kun je concluderen dat er op populatieniveau meer of minder toename van resistentie is door een bepaald ontwormingsbeleid, wanneer er totaal geen zicht is op wat er daadwerkelijk voor beleid wordt toegepast? Aantal aangevraagde wormonderzoeken bij dierenartsen is geen maat voor hoeveel wormonderzoeken er worden uitgevoerd, want mensen gaan het zelf doen. Aantal verkochte wormspuiten bij dierenartsen is geen maat voor hoeveel er daadwerkelijk ontwormd wordt, want mensen gebruiken dezelfde spuiten om (zuinig) meerdere paarden mee te kunnen doen, of importeren zelfs buiten het zicht van de dierenartsen om uit het buitenland.
Hoe wil je dan onderzoeken of ontwormen volgens de huidige richtlijnen op grotere schaal effect heeft?

Maar die praktijk, dat is toch júist het gevolg van dit beleid? Zoals dat wanbeleid op de stal van Ineke2, dat is nou precies wat het beleid doet.
Het is dus heel simpel: wat is het gevolg van het huidige beleid op de resistentie? Ik kan me namelijk goed voorstellen dat het beleid zelfs contraproductief werkt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 10:52

Weinig ontworpen werkt goed tegen resistentie. Bij schapen is de richtlijn tegenwoordig zelfs dat je enkele schapen niet mee ontwormt zodat niet resistente wormen zich ook kunnen voortplanten.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 11:05

Weidebloem schreef:
funnyhorses schreef:

Met een juist ontwormingsbeleid geef je je paard ook de kans om zelf een resistentie op te bouwen. Door met regelmaat mestonderzoek uit te voeren, al dan niet zelf, krijg je een goed beeld hoe het met de resistentie van je paard gesteld is en hoef je er niet iedere keer troep in te spuiten. Heb zes paarden staan, doen al jaren het wormbeleid door middel van mestonderzoek. In de winter als ze op de paddocks gaan 1x pramox en heb nog nooit problemen gehad en altijd vroegtijdig bij besmettingen geweest.

Ik vrees dat die vlieger enkel op gaat als je paarden prive hebt staan. Pensionstallen bijv waar het een komen en gaan is van paarden loert altijd gevaar van besmetting!

Waaarom is er dan opeens zo veel spoelworm bij VOLWASSEN paarden? En waarom steekt de grote bloedworm weer royaal zijn kop op?

Bokt staat vol met verhalen van zieke dieren die mee doen aan mestonderzoek en toch met fikse worm vol zitten.

Ik geloof er niet meer in het hele milieu is dusdanig aan het veranderen dat de worm erger word ipv minder.

Winters zijn er niet meer met fikse vorst, zomers zijn er niet meer met regelmatige temperaturen, het is vochtig en benauwd het ideale klimaat voor dat ongedierte en dan moet ik kunnen vertrouwen op mestonderzoek? Nee dank u, bin there done that en het beviel totaal niet!

Is gewoon een nieuwe melkkoe als je mij vraagt.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 11:08

funnyhorses schreef:
Ik vrees dat die vlieger enkel op gaat als je paarden prive hebt staan. Pensionstallen bijv waar het een komen en gaan is van paarden loert altijd gevaar van besmetting!

Waaarom is er dan opeens zo veel spoelworm bij VOLWASSEN paarden? En waarom steekt de grote bloedworm weer royaal zijn kop op?

Bokt staat vol met verhalen van zieke dieren die mee doen aan mestonderzoek en toch met fikse worm vol zitten.

Ik geloof er niet meer in het hele milieu is dusdanig aan het veranderen dat de worm erger word ipv minder.

Winters zijn er niet meer met fikse vorst, zomers zijn er niet meer met regelmatige temperaturen, het is vochtig en benauwd het ideale klimaat voor dat ongedierte en dan moet ik kunnen vertrouwen op mestonderzoek? Nee dank u, bin there done that en het beviel totaal niet!

Is gewoon een nieuwe melkkoe als je mij vraagt.

Hoe doe jij het dan wat betreft ontwormen als ik vragen mag? Ik ben een beetje het spoor bijster wat betreft ontwormen, dus alle inzichten/adviezen zijn welkom.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 11:13

Eens met weidebloem.
Daarnaast is het ook belangrijk om te weten welke worm het paard heeft. Dan kun je de juiste ontworming pakken. Want elke worm heeft weer een ander middel nodig.

Wij doen elke maand mestonderzoek en in de winter pramox.
Daarnaast elke dag alle mest weghalen, ook van de wei.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 11:13

Wendy schreef:
Maar die praktijk, dat is toch júist het gevolg van dit beleid? Zoals dat wanbeleid op de stal van Ineke2, dat is nou precies wat het beleid doet.
Het is dus heel simpel: wat is het gevolg van het huidige beleid op de resistentie? Ik kan me namelijk goed voorstellen dat het beleid zelfs contraproductief werkt.

Die praktijk is deels het gevolg van het huidige beleid, maar komt grotendeels ook doordat mensen vaak voor het absolute minimaal verplichte gaan, liefst alleen als dat echt niet anders kan.
Als het beleid kortgezegd stelt dat ontworming alleen kan na mestonderzoek, dan proberen veel mensen het maximale aantal wormenkuren te regelen met het minimum aan onderzoeken. Dat zal vast kloppen als je de richtlijnen zo ruim mogelijk naar de letter interpreteert, maar iedereen zal aanvoelen dat dat niet de bedoeling van het beleid is.

Dat mestonderzoeken niet betrouwbaar zijn als je ze niet vaak genoeg uitvoert, wordt dan voor het gemak vertaald naar "mestonderzoeken zijn onbetrouwbaar", en dus worden ze gezien als een nutteloze vorm van betuttelende geldklopperij. Vervolgens gaat iedereen verder op precies dezelfde manier als ze voorheen al deden, met als enige verschil dat de kosten van dat ene verplichte wormonderzoek misschien gecompenseerd worden door een keertje minder te ontwormen.

Hoe het dan wel moet? Geen idee. Voorlichting alleen zal niet genoeg zijn, want paardeneigenaren zijn (als Bokt maatgevend is) zo mogelijk nog eigenwijzer dan de doorsnee Nederlander.
Scherper formuleren wat de bedoeling is van de regelgeving zodat eventuele mazen beter worden dichtgetimmerd? Dat zal alleen maar meer weerstand oproepen van mensen die nu nog net binnen de lijntjes de uiterste grenzen opzoeken.
Handhaven van bestaande regels en illegale import aanpakken? Moet je maar eens kijken hoe er gereageerd wordt wanneer de NVWA dat een keer doet. ("Kunnen ze geen echte boeven vangen/fipronileieren testen/vegaslagers lastigvallen?")

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 12:11

Spoelwormbesmettingen bij volwassen paarden komen juist door de resistentie ontstaan door overmatig ontwormen en niet door te weinig ontwormen. Vrijwel alle standaard omtwormingsschema's gebruiken alleen ivermectine, moxidectine en praziquantel. Geen van deze producten werken (meer) tegen spoelwormen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 12:32

Mizora schreef:
Weinig ontworpen werkt goed tegen resistentie. Bij schapen is de richtlijn tegenwoordig zelfs dat je enkele schapen niet mee ontwormt zodat niet resistente wormen zich ook kunnen voortplanten.

En er zijn dacht in de VS al geitenmelkerijen/schapenhouders/eigenaren die keihard alles ruimen wat meer dan 2x ontwormt moet worden of teveel wormen heeft. Die testen veel, ontwormen amper en selecteren actief op dieren die betere weerstand tegen wormen hebben. Practische keuze, maar niet te doen met een huisdier, wat een paard ondanks alle voedselveiligheids blabla in de praktijk is en blijft.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 12:53

Ik vraag me oprecht af hoe jullie zelf wormonderzoek doen? Hier op het microbiologisch lab doen we veel liever een PCR (techniek op DNA niveau) dan microscopie, omdat er bij die laatste te vaak eieren gemist worden..