Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
janouk schreef:Ik zou beginnen met de kuil te vervangen door goed droog hooi. Kuil bevat vaak veel teveel suiker voor een pony.Aangezien hooi je belangrijkste voer is per dag, is de kwaliteit belangrijk. Voor 20 euro kan je hooi laten testen bij pavo. Dan weet je precies hoeveel suiker, eiwit en energie er in zit.
Met de resultaten van het hooi kan je in overleg met veearts dan de juiste voeding aanvullen. Bij pavo krijg je bij de analyse ook voedingsadvies. Ze weten er daar veel va. En natuurlijk adviseren ze pavo, maar je kan zelf wel bedenken welk merk je gaat geven.
danakira schreef:luffwinny schreef:Hoe word het paard gehouden? Hoeveel uur buiten of op stal?
Ik heb een pony die iedereen op stal pakt, dus ze komt veel buiten op een dag, ik denk zo gemiddeld 2/3 uur per dag paddock (verspreid over de dag) en dan daarnaast nog rijden, buiten wandelen en grazen.
danakira schreef:janouk schreef:Ik zou beginnen met de kuil te vervangen door goed droog hooi. Kuil bevat vaak veel teveel suiker voor een pony.Aangezien hooi je belangrijkste voer is per dag, is de kwaliteit belangrijk. Voor 20 euro kan je hooi laten testen bij pavo. Dan weet je precies hoeveel suiker, eiwit en energie er in zit.
Met de resultaten van het hooi kan je in overleg met veearts dan de juiste voeding aanvullen. Bij pavo krijg je bij de analyse ook voedingsadvies. Ze weten er daar veel va. En natuurlijk adviseren ze pavo, maar je kan zelf wel bedenken welk merk je gaat geven.
Het kuil wat wij hebben op stal is eigenlijk praktisch hooi, de eigenaren maken het kuil en hooi zelf, maar er is bijna geen verschil tussen beide.
janouk schreef:Maar als je het laat analyseren wel. Grass dat meer dan 5 dgen gedroogd wordt, wordt droog hooi.
Gras dat na 3 dagen in plastic verpakt wordt, is nog niet droog, en gaat fermenteren. Hier ontstaan o.a. suikers door. Voordroog hooi bevat meer suiker en is al deel voor verteerd.
https://natuurlijkpaarden.nl/het-versch ... og-en-kuil
Mijn paarden kunnen niet tegen voordroog, krijgen meteen diarree en krijgen kramp.
marleen_usar schreef:Ik herken mijn paard in dit verhaal, hij is naar buiten gegaan en staat met een schuilstal op de wei.Hij is nooit meer depri geweest.
Cowgirl schreef:detje06 schreef:Ik zou je ècht adviseren op leverbot te laten testen (Google even voor de symptomen ) mijn pony had het ook . Vaak Is het een onderschat èn ook Door de Da niet bekend probleem. Je kan de mest laten onderzoeken bij mestlab.nl
Dit. Hier dacht ik ook aan. Maar ook omdat mijn paard zeker 2 a 3x daarmee besmet is geweest.
Niet elke DA denkt hier aan omdat het nog niet zo heel erg bekend is.
Klachten zijn vaak vaag.
Maar ik ben ook benieuwd naar wat dat tandarts zegt. Niet goed kunnen eten kan ook weerslag hebben op het lichaam.
luffwinny schreef:3 uurtjes op de paddock ? Daar zou ik ook futloos van worden. Meer naar buiten. 6 uur is toch wel het minimale. Snap dat echt niet. Hoeveel topics er altijd verschijnen als paarden weer veel op stal komen, paarden worden in zichzelf gekeerd of het tegenovergestelde, dat mensen niet kunnen nadenken dat 3 uurtjes ( en minder) vaak de oorzaak is. Het zou echt verboden moeten worden op paarden zolang op stal te laten, ik zou me als eigenaar ook echt schuldig voelen.
Knert schreef:Mmm..
nu lijkt ik steeds kattiger te reageren. Maar meen het wel oprecht.
Omdat de rest nog minder buiten komt.. of gewoonweg niet. Mag de jouwe in d'r spreekwoordelijke hoefjes knijpen met dat ze alsnog 20 uur per dag op een stal van 9m2 mag staan. Vind ik nogal een verkeerde beredenering.
Een stal die nota bene ook nog eens ruim wordt genoemd.
Heb een inloopstal van 5,5 x 6. Die vergroot kan worden tot 5,5 x 12 m en 24/7 naar buiten.
[ [url=m/PmltDX.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/00hge6.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/BN9E63.jpg]Afbeelding[/url] ]
Nu snap ik dat de stal afmeting lastig te veranderen is. Maar doe je paard echt meer naar buiten of wissel van stal.
in elke regio is wel iets te vinden. Of gewoon zelf iets langer reizen. Hoeft niet perse veel duurder te zijn als je bereidt bent in te leveren op luxe voor de mens (ipv paard). Of idd iets bij betalen.
miesnaom schreef:Vind het altijd zon dooddoener. Ik denk dat ts der paard zeker 6-8 uur buiten heeft staan en ik denk dat dat veel is. Ja het ideale beeld is 24/7 buiten. Maar voor sommige geen optie.
Loop een gemiddelde manege binnen. De meeste komen letterlijk alleen te rijden. Is dat erg? Ja zeker. Maar als jij dan je poten uit je billetjes rent om je paard 3/4 x pd minimaal 2 uur per x eruit te halen. Denk ik dat je het nog niet zo slecht doet
Knert schreef:miesnaom schreef:Vind het altijd zon dooddoener. Ik denk dat ts der paard zeker 6-8 uur buiten heeft staan en ik denk dat dat veel is. Ja het ideale beeld is 24/7 buiten. Maar voor sommige geen optie.
Loop een gemiddelde manege binnen. De meeste komen letterlijk alleen te rijden. Is dat erg? Ja zeker. Maar als jij dan je poten uit je billetjes rent om je paard 3/4 x pd minimaal 2 uur per x eruit te halen. Denk ik dat je het nog niet zo slecht doet
Tuurlijk snap ik dat 24/7 niet lukt en een grote stal ook niet.
Maar echt elke dag 6-8 uur red ts echt niet hoor!
Knert schreef:miesnaom schreef:Vind het altijd zon dooddoener. Ik denk dat ts der paard zeker 6-8 uur buiten heeft staan en ik denk dat dat veel is. Ja het ideale beeld is 24/7 buiten. Maar voor sommige geen optie.
Tuurlijk snap ik dat 24/7 niet lukt en een grote stal ook niet.
Maar echt elke dag 6-8 uur red ts echt niet hoor!