Pony erg futloos en ten einde raad!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 06:39

Hoe vaak komt je paard buiten?

danakira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-17 09:55

Bedankt voor al jullie reacties, haar gebit is gedaan en ze staat nu op ander voer. Ook voer ik zelf nu pavo sportsfit bij, en ik kan gelukkig zeggen dat ze beetje bij beetje de oude wordt. Ze is alweer een heel stuk fijner in de mond en ik kan haar weer nagevelijk rijden. Ook is ze een stuk actiever (wat denk ik door het voer komt). Ze was eerst ook beetje depri achtig en niet meer haarzelf maar is nu weer een ondeugende pony die weer stiekem dingen probeerd uit te halen hahaha. :D

danakira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-17 09:56

sbfotografie schreef:
Misschien even een paar weken "vakantie" kan soms ook wonderen doen.

Ze heeft afgelopen weekend even 5 dagen vakantie gehad. Ook merk ik heel erg veel verschil nu de tandarts is geweest en ze op ander voer staat. We gaan dus weer in de goeie richting!

danakira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-17 09:58

luffwinny schreef:
Hoe word het paard gehouden? Hoeveel uur buiten of op stal?

Ik heb een pony die iedereen op stal pakt, dus ze komt veel buiten op een dag, ik denk zo gemiddeld 2/3 uur per dag paddock (verspreid over de dag) en dan daarnaast nog rijden, buiten wandelen en grazen.

danakira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-17 09:59

janouk schreef:
Ik zou beginnen met de kuil te vervangen door goed droog hooi. Kuil bevat vaak veel teveel suiker voor een pony.Aangezien hooi je belangrijkste voer is per dag, is de kwaliteit belangrijk. Voor 20 euro kan je hooi laten testen bij pavo. Dan weet je precies hoeveel suiker, eiwit en energie er in zit.
Met de resultaten van het hooi kan je in overleg met veearts dan de juiste voeding aanvullen. Bij pavo krijg je bij de analyse ook voedingsadvies. Ze weten er daar veel va. En natuurlijk adviseren ze pavo, maar je kan zelf wel bedenken welk merk je gaat geven.

Het kuil wat wij hebben op stal is eigenlijk praktisch hooi, de eigenaren maken het kuil en hooi zelf, maar er is bijna geen verschil tussen beide.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 12:22

3 uurtjes op de paddock ? Daar zou ik ook futloos van worden. Meer naar buiten. 6 uur is toch wel het minimale. Snap dat echt niet. Hoeveel topics er altijd verschijnen als paarden weer veel op stal komen, paarden worden in zichzelf gekeerd of het tegenovergestelde, dat mensen niet kunnen nadenken dat 3 uurtjes ( en minder) vaak de oorzaak is. Het zou echt verboden moeten worden op paarden zolang op stal te laten, ik zou me als eigenaar ook echt schuldig voelen.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 12:26

danakira schreef:
luffwinny schreef:
Hoe word het paard gehouden? Hoeveel uur buiten of op stal?

Ik heb een pony die iedereen op stal pakt, dus ze komt veel buiten op een dag, ik denk zo gemiddeld 2/3 uur per dag paddock (verspreid over de dag) en dan daarnaast nog rijden, buiten wandelen en grazen.

Met alle respect... noem jij dit nu veel?

Veel zou ik vinden. 10 a 12 uur op de weide en daarnaast nog rijden en buiten wandelen en uurtje paddock.

Toch een verschil in begrip a la 10 uur.

Houd je je paard mentaal ook gezond! Verveling of niet als onderdeel van een sociale groep functioneren en natuurlijk kunnen gedragen is eigenlijk een grote factor waarmee jij je paard ongelukkig maakt.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 12:59

danakira schreef:
janouk schreef:
Ik zou beginnen met de kuil te vervangen door goed droog hooi. Kuil bevat vaak veel teveel suiker voor een pony.Aangezien hooi je belangrijkste voer is per dag, is de kwaliteit belangrijk. Voor 20 euro kan je hooi laten testen bij pavo. Dan weet je precies hoeveel suiker, eiwit en energie er in zit.
Met de resultaten van het hooi kan je in overleg met veearts dan de juiste voeding aanvullen. Bij pavo krijg je bij de analyse ook voedingsadvies. Ze weten er daar veel va. En natuurlijk adviseren ze pavo, maar je kan zelf wel bedenken welk merk je gaat geven.

Het kuil wat wij hebben op stal is eigenlijk praktisch hooi, de eigenaren maken het kuil en hooi zelf, maar er is bijna geen verschil tussen beide.

Maar als je het laat analyseren wel. Grass dat meer dan 5 dgen gedroogd wordt, wordt droog hooi.
Gras dat na 3 dagen in plastic verpakt wordt, is nog niet droog, en gaat fermenteren. Hier ontstaan o.a. suikers door. Voordroog hooi bevat meer suiker en is al deel voor verteerd.
https://natuurlijkpaarden.nl/het-versch ... og-en-kuil

Mijn paarden kunnen niet tegen voordroog, krijgen meteen diarree en krijgen kramp.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 22:20

Ik herken mijn paard in dit verhaal, hij is naar buiten gegaan en staat met een schuilstal op de wei.Hij is nooit meer depri geweest.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 22:24

janouk schreef:
Maar als je het laat analyseren wel. Grass dat meer dan 5 dgen gedroogd wordt, wordt droog hooi.
Gras dat na 3 dagen in plastic verpakt wordt, is nog niet droog, en gaat fermenteren. Hier ontstaan o.a. suikers door. Voordroog hooi bevat meer suiker en is al deel voor verteerd.
https://natuurlijkpaarden.nl/het-versch ... og-en-kuil

Mijn paarden kunnen niet tegen voordroog, krijgen meteen diarree en krijgen kramp.

Dat is niet waar. Hoe kan er suiker ontstaan door fermentatie :? Door fermenteren wordt het ruwvoer juist suikerarmer. Waarom? Omdat door het zuurstoftekort het suiker wordt omgezet (gefermenteerd) tot melkzuur. Hoe natter het het plastic in gaat, hoe meer suiker er wordt omgezet.

Dit is ook terug te zien in analyses van hooi en gras uit plastic. Hooi bevat meer suikers. Gemiddeld hooi bevat zelfs twee keer zoveel meer suiker, nl. 10% ten opzichte van kuilgras: 5,7%.
http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... ergelijken

Wat niet wil zeggen dat kuilgras of voordroog beter is. Hooi is nl. beter te verteren en bevat minder eiwit.

danakira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-17 09:03

marleen_usar schreef:
Ik herken mijn paard in dit verhaal, hij is naar buiten gegaan en staat met een schuilstal op de wei.Hij is nooit meer depri geweest.

Helaas zou dit voor mijn pony niet werken (naar buiten op het land dan) want ze is gevoelig voor hoefbevangenheid. Zomers staat ze wel veel buiten maar met grasmasker en in de winter gewoon op stal en paddock. Gelukkig zie ik nu al verbetering in haar nu ze naar de tandarts is geweest en op ander voer staat.

testebeest

Re: Pony erg futloos en ten einde raad!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 09:18

Wat ik zo lees zou ik nogmaals op ppid laten testen. Mijn pony had ook wazige symptomen en vooral wat jij omschrijft deprimerend even opknappen en weer afzakken. Vooral in combi met hb waar je het over hebt. Het is nu ook eind raizing season dus dat hij nu wat beter in zijn vel weer komt zijn ook wel aanwijzingen.

DarkCupid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 09:22

Cowgirl schreef:
detje06 schreef:
Ik zou je ècht adviseren op leverbot te laten testen (Google even voor de symptomen ) mijn pony had het ook . Vaak Is het een onderschat èn ook Door de Da niet bekend probleem. Je kan de mest laten onderzoeken bij mestlab.nl

Dit. Hier dacht ik ook aan. Maar ook omdat mijn paard zeker 2 a 3x daarmee besmet is geweest.
Niet elke DA denkt hier aan omdat het nog niet zo heel erg bekend is.

Klachten zijn vaak vaag.
Maar ik ben ook benieuwd naar wat dat tandarts zegt. Niet goed kunnen eten kan ook weerslag hebben op het lichaam.

Mijne had het als 2 jarige, hij was broodmager, futloos en uit alle testen kwam niks.. bleek dus dit te zijn.

Gelukkig is hij goed opgeknapt

danakira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-17 09:30

Met alle respect... noem jij dit nu veel?

Veel zou ik vinden. 10 a 12 uur op de weide en daarnaast nog rijden en buiten wandelen en uurtje paddock.

Toch een verschil in begrip a la 10 uur.

Houd je je paard mentaal ook gezond! Verveling of niet als onderdeel van een sociale groep functioneren en natuurlijk kunnen gedragen is eigenlijk een grote factor waarmee jij je paard ongelukkig maakt.[/quote]

Over het algemeen is dit bij ons heel erg veel,bij ons komen de meeste paarden alleen maar uit hun stal om bereden te worden. Sterker nog mijn pony heeft niet perce langer nodig, want dan wordt ze het echt zat. Ze heeft ook een stal van 3 bij 3 meter met heel de dag voldoende kuil. Mijn pony is bij ons op stal een van de verwendste paarden omdat ze er over het algemeen zoveel uit komt.

Natuurlijk heb ik ook het liefst dat ze heel de dag buiten kan lopen met andere paarden maar zon stal heb je gewoon nergens in onze omgeving waar dat kan. Wel loopt ze de gehele zomer buiten met een groep paarden, dit is ongeveer 5/6 maanden per jaar.

Ik probeer haar er zoveel mogelijk uit te halen en te regelen dat anderen haar er ook uit halen, en gelukkig heeft ze een grote stal waar ze heel de dag lekker in kan eten.

danakira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-17 09:41

luffwinny schreef:
3 uurtjes op de paddock ? Daar zou ik ook futloos van worden. Meer naar buiten. 6 uur is toch wel het minimale. Snap dat echt niet. Hoeveel topics er altijd verschijnen als paarden weer veel op stal komen, paarden worden in zichzelf gekeerd of het tegenovergestelde, dat mensen niet kunnen nadenken dat 3 uurtjes ( en minder) vaak de oorzaak is. Het zou echt verboden moeten worden op paarden zolang op stal te laten, ik zou me als eigenaar ook echt schuldig voelen.

Ja ik zou haar ook het liefst meer naar buiten willen hebben maar die mogelijkheid heb je gewoon niet bij ons op stal. Ook bij ons in de buurt heb je nergens stallen waar ze lang naar buiten kunnen (in de winter dan).

Dit maakt het gewoon erg lastig, over het algemeen komt mijn pony het meeste uit haar stal van alle paarden bij ons op stal, en ook verspreid over de dag. Ook is ze het na 3 uur echt wel zat hoor, ondanks dat het verspreid is over de dag. Als ik haar er dan weer in zet gaat ze meteen hinikken en voor het hek staan.

Voorderest komen ze bij ons ook niks te kort want ze heeft een grote stal (3 bij 3 meter) met de hele dag voldoende kuilvoer.

Ik probeer haar er zoveel mogelijk uit te halen maar uren per dag buiten staan daar heb je bij ons op stal geen mogelijkheid voor en ergens anders in de omgeving ook niet helaas.

Zomers staat ze wel hele dagen op het land in een grote groep, wel met grasmasker natuurlijk voor de kans op hoefbevangenheid bij haar.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 10:03

In welke regio woon je dan?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 10:24

Mmm..
nu lijkt ik steeds kattiger te reageren. Maar meen het wel oprecht.

Omdat de rest nog minder buiten komt.. of gewoonweg niet. Mag de jouwe in d'r spreekwoordelijke hoefjes knijpen met dat ze alsnog 20 uur per dag op een stal van 9m2 mag staan. Vind ik nogal een verkeerde beredenering.

Een stal die nota bene ook nog eens ruim wordt genoemd.
Heb een inloopstal van 5,5 x 6. Die vergroot kan worden tot 5,5 x 12 m en 24/7 naar buiten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu snap ik dat de stal afmeting lastig te veranderen is. Maar doe je paard echt meer naar buiten of wissel van stal.

in elke regio is wel iets te vinden. Of gewoon zelf iets langer reizen. Hoeft niet perse veel duurder te zijn als je bereidt bent in te leveren op luxe voor de mens (ipv paard). Of idd iets bij betalen.

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 10:34

Vind het altijd zon dooddoener. Ik denk dat ts der paard zeker 6-8 uur buiten heeft staan en ik denk dat dat veel is. Ja het ideale beeld is 24/7 buiten. Maar voor sommige geen optie.
Loop een gemiddelde manege binnen. De meeste komen letterlijk alleen te rijden. Is dat erg? Ja zeker. Maar als jij dan je poten uit je billetjes rent om je paard 3/4 x pd minimaal 2 uur per x eruit te halen. Denk ik dat je het nog niet zo slecht doet

danakira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-17 10:49

Knert schreef:
Mmm..
nu lijkt ik steeds kattiger te reageren. Maar meen het wel oprecht.

Omdat de rest nog minder buiten komt.. of gewoonweg niet. Mag de jouwe in d'r spreekwoordelijke hoefjes knijpen met dat ze alsnog 20 uur per dag op een stal van 9m2 mag staan. Vind ik nogal een verkeerde beredenering.

Een stal die nota bene ook nog eens ruim wordt genoemd.
Heb een inloopstal van 5,5 x 6. Die vergroot kan worden tot 5,5 x 12 m en 24/7 naar buiten.

[ [url=m/PmltDX.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/00hge6.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/BN9E63.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nu snap ik dat de stal afmeting lastig te veranderen is. Maar doe je paard echt meer naar buiten of wissel van stal.

in elke regio is wel iets te vinden. Of gewoon zelf iets langer reizen. Hoeft niet perse veel duurder te zijn als je bereidt bent in te leveren op luxe voor de mens (ipv paard). Of idd iets bij betalen.

is geen probleem, je mag gewoon je mening geven! Langer reizen is sowieso geen optie voor mij, ik ben nog student en erg druk met school (op het moment met stage) al mijn vrije/overige tijd gaat uit naar mijn pony omdat ik het beste voor haar wil. Ook beschik ik niet over een auto etc. en 20 uur op stal staat ze niet op een dag. Buiten staan is niet het enige wat ik doe op een dag, ze word ook 6 dagen per week gereden/gelongeerd etc. elke dag minimaal 1 uur wandelen in weekenden uiteraard langer, en veel grazen.

Inloopstallen etc. heb je ook niet bij ons op stal, en ik heb ook niks te klagen en ze komen niks tekort bij ons. voorheen stond ik op een stal waar je blij mocht zijn als je paard 30 min op een dag in de paddock kon en in een stal waar ze haar kont nog niet eens kon draaien.

Nogmaals ik begrijp echt wat je bedoelt en heb het liefst ook meer mogelijkheden, maar ik doe mijn uiterste best om voor haar het beste te doen en niet elke stal heeft de mogelijkheden die andere wel hebben.

En snap dat je het oprecht bedoelt maar het komt op mij nu een beetje over alsof ik niet goed ben voor mijn pony, mijn pony is mijn alles en ik doe mijn uiterste best om haar er zoveel mogelijk uit te halen. nog maals niet iedere stal heeft die mogelijkheden.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 10:49

miesnaom schreef:
Vind het altijd zon dooddoener. Ik denk dat ts der paard zeker 6-8 uur buiten heeft staan en ik denk dat dat veel is. Ja het ideale beeld is 24/7 buiten. Maar voor sommige geen optie.
Loop een gemiddelde manege binnen. De meeste komen letterlijk alleen te rijden. Is dat erg? Ja zeker. Maar als jij dan je poten uit je billetjes rent om je paard 3/4 x pd minimaal 2 uur per x eruit te halen. Denk ik dat je het nog niet zo slecht doet

Tuurlijk snap ik dat 24/7 niet lukt en een grote stal ook niet.

Maar echt elke dag 6-8 uur red ts echt niet hoor!

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 10:51

Nou ja als je je paard niet meer kunt bieden heeft een discussie (weliswaar vriendelijk) geen zin.

Mocht je wel de gelegenheid krijgen zou ik het zeker doen als ik jou was!

danakira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-17 11:01

Knert schreef:
miesnaom schreef:

Sorry misschien domme vraag maar wie/wat is ts?

danakira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-17 11:41

Never mind haha, ik weet het al!

danakira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-17 12:09

Knert schreef:
miesnaom schreef:

Wie zegt dat ik 6-8 uur per dag niet red? Zoals ik al eerder zei ben ik niet de enige die haar uit stal haalt maar nog veel meer mensen die mijn pony gebruiken als paddock maatje voor hun paard. Dus dat is zeker niet waar, buiten dat andere mensen haar eruit halen komt ze er bij mij ook heel veel uit met voldoende afwisseling tussen verschillende bezigheden.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 12:43

Oké.. dan red je wel 8 uur. Maar dat is nog steeds 16 uur op een stal.