Phoya schreef:Jammer dat er niet meer gereageerd wordt.
Wauw, geeft mij ook even een weekendje om rustig mijn paard weer op te pakken.
Anyway, gisteren paard weer meegenomen de bak in.
Bitloos hoofdstel in en rechtsom begonnen. Ging prima. Rustig gestapt door de hele bak. Daarna op de cirkel gezet. Prima.
Toen op de linkerhand gezet. Wilde hij niet. Hij draaide een aantal keer rechtsom.
Ik heb eens kritisch gekeken naar hem en het viel mij op dat als hij een paar passen linksom had gezet, ik hem soort van krampachtig naar binnen stelling wilde vragen zodat ie op zijn ronde bleef. Echter, door het bitloze hoofdstel (kingekruist) zag ik dat als ik naar links vroeg, dat juist het rechter teugeltje op spanning kwam te staan.
Ik trok hem dus ongemerkt naar rechts doordat ik beide teugels aan 1 longeertouw geklipt had.
Ik heb hem vervolgens zijn gewone hoofdstel in gedaan en daarna liep hij wel op links en zelfs nog een stukje gedraafd!
Ik zag helemaal niets aan hem. Niet kreupel, hij liep flink door, hij gaf geen ongenoegen aan.
Ben nog niet helemaal gerustgesteld, ivm die eerste paard weigeringen die waarschijnlijk door mij kwamen, maar ik ga deze week de training weer doen met zijn gewone hoofdstel en ook eens werken met de lange lijnen.
Overigens, over die knie.. Ik heb meerdere paarden bij ons op stal onderzocht, en zij hebben allemaal die spier die over de patella heen schuift.
Dat hebben wij mensen ook. Onze knieschijf kan ook los bewegen en die kunnen wij zelf manipuleren.
Hetzelfde bij paarden.
Alleen is mijn paard behoorlijk gespierd en je ziet bij hem de spierbuiken gewoon erg goed. Dat is een kwestie van trainen maar ook van zijn bouw en ras.
De rankere paardjes bij ons op stal hebben precies hetzelfde in de knie en die voel je er ook overheen schieten.
Paarden kunnen die spieren gebruiken om hun knieën en heupen op slot te zetten zodat ze in hun pezen kunnen hangen als ze bijvoorbeeld op rust staan. Bij sommige paarden schiet soms die patella op slot en dat is dan vaak te zien aan dat ze hun achterbeen liever strekken of dat ze stappen en hun been wat naar de zijkant zwabberen.
Ik heb natuurlijk meerdere mensen laten kijken naar het lopen van mn dier en niemand zag iets vreemds. Mijn vriend heeft allerlei filmpjes gemaakt toen ik van hem af stapte en op hem af kwam lopen en mijn vriend heeft nog met hem gelopen zodat ik zelf kon kijken.
Ik ben tevreden met de training gisteren, maar ik hou het zeker nog in de gaten. Aangezien hij gisteren nadat we hoofdstel gewisseld hadden gewoon wel op de linkerhand liep, zonder morren of pijnklachten, zie ik nu geen aanleiding om DA in te schakelen.
Ninx schreef:Goedkoop = duurkoop
wat moet ik hiermee?