Gebroken kies

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

November108

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-17 16:43

@proudmama pfoe, wat een verhaal! Verdrietig dat je je paard hebt moeten laten gaan Y;(. Het is inderdaad een rotplek omdat de voorhoofdsholte mee gaat ontsteken, wat er bij jou dus ook gebeurd is zo te lezen :(. De kies is ook niet waar ik me druk om maakt, het gaat meer om het ontsteken van de voorhoofdsholte en de gevolgen daarvan.

@cyrus mag ik vragen waarom je uiteindelijk gekozen hebt voor Jan Kroes en niet voor Anne / de Lingehoeve? Staand heeft ook mijn voorkeur!

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 17:11

Hoi, ik reageer nu ff snel en vanavond wat uitgebreider.

Mijn merrie heeft ongeveer hetzelfde als die van jou. Kies was al langer afgebroken maar geen zichtbare breuk verder. Ik heb er niets aan gedaan en lekker laten zitten, de da houdt het in de gaten en iedere keer bij de tandarts ff een extra check.
Ze loopt er nu al 5 jaar mee en er is niks mee aan de hand.

justdjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 09:28

proudmama schreef:
Helaas , ja ook ervaring mee. Hetzelfde als bij jou, bij controle kies ontdekt. Ongeveer dezelfde plek.
In emmeloord geweest om kies er uit te laten halen dmv een luikje onder haar oog.
Ze had inmiddels al een ontsteking in de holtes en die zijn meteen uitgespoeld.
Met een drain naar huis gegaan , die er na 2 dagen uitviel, en een stop in het gat tussen kaak en holte.
Haar neus bleef stinken en regelmatig kwam er groene afscheiding. We moesten gewoon rijden , met het hoofd laag, zodat de troep er uit kon komen.
Om een lang verhaal kort te maken, na een aantal antibiotica kuren, die steeds maar kort werkten , kwam de pus haar neus en ogen uit .... haar hoofd zwol op en we hebben haar in moeten laten slapen.
Denk er niet te licht over, probeer ontstekingen voor te zijn !

Ik heb ook in dit topic gereageerd, ik heb mijn merrie in Emmeloord moeten laten in slapen omdat ze haar alleen hebben gelaten in de uitslaapbox, na precies dezelfde operatie.
Wat enorm verdrietig voor jouw merrie Y;( Maar dank je wel voor het delen, het bevestigd nogmaals voor mij om daar nooit meer heen te gaan.

November108

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-17 11:36

kitlover schreef:

Mijn merrie heeft ongeveer hetzelfde als die van jou. Kies was al langer afgebroken maar geen zichtbare breuk verder. Ik heb er niets aan gedaan en lekker laten zitten, de da houdt het in de gaten en iedere keer bij de tandarts ff een extra check.

Heb jij er nog iets van foto's van laten maken verder?

Muiz
Moderator Algemeen

Re: Gebroken kies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 00:29

Niet specifiek van die kies maar wel van alle kiezen in het algemeen omdat ze de neiging geeft om de pockets niet af te sluiten en daar dus voer tussen komt. Op die foto's was er niets raars aan de kies te zien.
Foto's laten maken is sws wel slim omdat ze soms al kunnen zien hoe de kies zich kan gaan gedragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 01:23

Ik heb mijn merrie laten helpen bij de Lingehoeve door Marco van Schie.
Ze had aan beide zijden onder een kies gebroken en 1 daarvan was al behoorlijk aan het wegrotten in de kaak. Ze was ook te mager en maakte proppen (zo gekocht).
Omdat de boel behoorlijk ontstoken was moest ze even op de kliniek blijven. Ik weet niet meer wat het heeft gekost maar het was het dubbel en dwars waard. Het ging al snel stukken beter met haar, ze is nu mooi op gewicht en kerngezond, ze eet supergoed en haar humeur is enorm verbeterd.
Ik zou voor zoiets meteen weer naar de Lingehoeve gaan, echt een fantastische kliniek is dat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 06:02

Mijn paard is 2,5 jaar geleden bij Tom Mariën in Lummen ervoor behandeld. Tand is er ook uit gestempelt, paard heeft maar 1 nacht in de kliniek gestaan. De plug die er na de ingreep is ingegaan, is tot aan de controle 2 maand later, gewoon blijven zitten. Heb geen idee meer hoeveel het me gekost heeft, ben dat jaar zo'n beetje vaste klant bij Equitom geweest.

Kan je wel zeggen dat ik heel de operatie bij mijn paard mocht blijven en ik kon hem ook in de recovery observeren. De mijne hing in met touwen aan staart en hoofd vast aan katrollen in het plafond in hebben ze begeleid bij het opstaan. Paard is niet alleen gelaten tot ie stevig op zijn benen stond. Heb die dag meerdere ingrepen gezien en alle paarden werden er zo begeleid (ze deden het dus niet omdat ik er toevallig bij stond).

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 07:33

kitlover schreef:

Precies zolang er geen problemen zijn. Wanneer er aan een kant een kies wordt getrokken heeft die aan de andere kant 2x per jaar extra zorg nodig. Zijn er geen problemen? Zoek ze ook niet op. Die van mij heeft een hoop problemen gehad door dat iemand er aan heeft zitten prutsen. Uiteindelijk is hij er door een vakman uit gehaald. Kosten voor trekken en nazorg waren ongeveer E600. Dat is inmiddels al wel een paar jaar geleden.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 09:28

TS, hoe is het nu met jouw paard? Heb je al foto's laten maken?

Mijne wordt op dit moment staand geopereerd op de Lingehoeve. Er moeten er twee uit. Degene die al zo verrot was en eentje waar ook een stuk afgebroken was. Daar was op de foto al verandering rond de wortels te zien. Was een twijfelgeval, maar heb gekozen nu ze toch bezig waren hem er ook uit te laten halen. We hebben er niks aan als we er over een paar maanden weer staan....
Ze bellen me straks als ze klaarzijn, dan ga ik bij haar kijken.

November108

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-17 13:17

Twinklebel schreef:
TS, hoe is het nu met jouw paard? Heb je al foto's laten maken?

Mijne wordt op dit moment staand geopereerd op de Lingehoeve. Er moeten er twee uit. Degene die al zo verrot was en eentje waar ook een stuk afgebroken was. Daar was op de foto al verandering rond de wortels te zien. Was een twijfelgeval, maar heb gekozen nu ze toch bezig waren hem er ook uit te laten halen. We hebben er niks aan als we er over een paar maanden weer staan....
Ze bellen me straks als ze klaarzijn, dan ga ik bij haar kijken.

Oh dat is spannend! Fijn dat ze het staand konden doen. Moet je paard blijven of mag je hem alweer meenemen?
Mijne gaat de 24e op de foto. Aan de hand daarvan beslissen we of we de tand er uit gaan halen of niet, dat ligt inderdaad aan de wortel, net als bij jou dus!

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 17:37

Ze hebben het inderdaad staand gedaan. Was een flinke klus, hij is vijf uur bezig geweest. Beide kiezen braken af en moesten eruit gestempeld worden.

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 17:50

Vorig jaar is bij mijn paard ook een kies verwijderd. Wel 1 van de eerste kiezen. Totaal kostenplaatje is rond de € 1500,- geweest. Ben wel een x of 4 terug geweest voor controle, en nog een x een stuk bot verwijderd.
Ik vond het best heftig, hij is er toch van eind juni tot ergens september uitgeweest. Daarnaast, heeft hij erg lang gesedeerd met zijn hoofd hoog gestaan (meerdere malen uren) en dat heeft gezorgd voor behoorlijk wat blokkades in zijn lijf, wat ook weer opgelost moest worden. Geen kleine ingreep dus wat mij betreft......

Succes!

November108

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-17 22:24

Twinklebel schreef:
Ze hebben het inderdaad staand gedaan. Was een flinke klus, hij is vijf uur bezig geweest. Beide kiezen braken af en moesten eruit gestempeld worden.

Jammer dat ze niet getrokken konden worden, maar ze zijn er in ieder geval uit. Hopelijk geneest je paard snel!

@somokkele oei, dat klinkt inderdaad niet mis. Dat er nog een stuk bot verwijderd moest worden zal ook niet meegeholpen hebben aan de genezing! Dankjewel voor je reactie.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 20:49

Bizar he die bedragen. Ik schrok er ook van, maar gezien de inspanning wel begrijpbaar....

Begin dit jaar is er een kies bij mijn shetpony getrokken. Boven. Weet even niet meer welke. Volgens mij de tweede? Weet even niet uit mijn hoofd. Ik heb haar donderdag gebracht, vrijdag geopereerd (staand), weekend daar gebleven en maandag opgehaald. Ik was een weekend weg en zo had ze goede nazorg. Maandag is de boel nog even schoon gemaakt, plug erin en mee naar huis met metacam. Ze is enorm afgevallen omdat ze heel slecht at zeker de eerste week. Nu ging het bij haar extra snel Door paar keer koliek voor de operatie (los staand van de kies). Ik heb haar 3x daags senior priores gegeven. Verder voelde ze zich wel goed, stonk wel hihi. Na 2 weken de plug eruit, schrok ik van het gat! Maar daarna at ze weer als een dijker en is snel bijgetrokken. Verder niets meer aan gemerkt. Binnenkort naar de kliniek voor een controle / gebitsbehandeling. Het is nu een half.jaar geleden.

Helaas zal de andere zijde mogelijk ook volgen. Kosten waren boven de 800. Een goude kies %) Dat was inclusief alle stal dagen, foto's direct na behandeljng en de nacontrole twee weken later. Daarbij moest ze ook een roes (shet he hihi) en dat zat er gewoon bij.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 21:02

"Fijn" om te horen dat jouwe ook zo slecht at Tancreda. Mijn merrie wil namelijk ook slecht eten,ze pakt hrt wel, maar krijgt het niet weggekauwt. Volgens de veearts eten de meeste vrij snel weer en hij twijfelde haar langer te houden. Uiteindelijk besloten haar morgen toch mee naar huis te nemen in de hoop dat zedaar beter gaat eten.
Kosten vallen bij mij helaas een heel stuk hoger uit dan 800 euro, maar zijn er ook twee getrokken, en werkelijk alles zat tegen.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 21:03

Ik ga morgenochtend ook gelijk even Senior Priores halen!

November108

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-17 23:20

Ja de bedragen zijn niet mis, maar er komt ook inderdaad een hoop bij kijken als ik het zo hoor. Morgen gaat de mijne op de foto, ben benieuwd wat ze aan gaan raden! Ik hoop natuurlijk dat ie van binnen er nog helemaal goed uit ziet, vind de ingreep toch best eng. Maar als het nodig is gaat ie er gewoon uit.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 23:33

Bij mijn paard wordt vrijdag een kies getrokken. Paard gaat 2x per jaar naar de kliniek om haar tanden te verzorgen omdat ze last heeft van paradontitis en diastema's. Bij de laatste controle een half jaar geleden bleek er een tand lichtjes los te zitten maar nog niets dramatisch. Vorige week bij controle bleek dat hij nog wat losser is komen te zitten en doet het blijkbaar pijn, want haar tanden links en rechts zijn niet gelijk afgesleten dus ze eet niet meer links waar de losse tand zit.
Conclusie de losse tand moet er zo snel mogelijk uit, vrijdag dus.
Ze beginnen sowieso staand en proberen hem er via de mond uit te halen. De DA vreest wel dat de tand zou afbreken en dat de wortel blijft zitten, dus dan moet paard alsnog plat en wordt het via operatie door de kaak gedaan -O-
Qua kosten ramen ze het op €600 als het staand kan, het dubbele als ze toch plat moet. Vindt het ook duur, maar blijkbaar wel de normale prijs als ik de reacties hier lees.
Moet zeggen dat ik heel erg zenuwachtig ben, vooral voor als ze toch plat moet, dat ze wel goed zal opstaan na de narcose...
ik weet eigenlijk niet hoe die ontwaking gaat (is in België op de veeartsenijschool Merelbeke). Ik heb hier gelezen van bij equitom dat het paard in de katrol hangt, is wel een stuk veiliger dan gewoon los in een box!

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 00:46

Ik heb dezelfde ervaring als kitlover. Eerste kies is gespleten (net niet helemaal in 2 stukken) heeft hier zo'n 5 jaar meegelopen. Vorige week tandarts erbij nu ligt die in 3 stukken maar raakt geen andere kiezen kauwvlakken slijten allemaal goed af. Voor de rest had hij niks was hij gesedeerd dan had hij hem eruit gehaald. Echter paard is 23 dus wou hem niet hiervoor verdoven. Moet hem goed in de gaten houden. Hij heeft het niet over foto's gehad.

Succes morgen.

November108

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-17 11:37

Dank voor alle uitgebreide reacties, ik zal straks jullie verhalen even lezen, voor nu even een update:

Kies heeft nog maar 1 wortel zitten en is al afgerond, zag er van binnen niet goed meer uit en moet er dus uit.
Afbeelding
(Het gaat om de op een-na achterste kies, op de foto de tweede van links)

Omdat hij is afgerond, is de hoop dat de kies makkelijker te trekken is. Wat het weer moeilijker maakt is dat het vastpakken van de kies lastig is door de manier waarop deze is gebroken. Mocht het trekken niet lukken, gaan ze over op stempelen.
We hebben morgen gelijk de afspraak gepland dus ze blijft nu bij de lingehoeve staan. Alles gaat gelukkig staand gedaan worden, daar ben ik zelf blij mee! Maar ik vind het ook heel spannend.
Als alles goed gaat wordt de plug vrijdag aan het eind van de dag gewisseld en gaat ze weer mee terug naar stal.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 11:50

Succes morgen November. Ik ga de mijne nu ophalen bij de Lingehoeve. Ze zijn daar wel superfijn in omgang met eigenaar en paard.

November108

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-17 12:51

Antonius schreef:
Bij mijn paard wordt vrijdag een kies getrokken. Paard gaat 2x per jaar naar de kliniek om haar tanden te verzorgen omdat ze last heeft van paradontitis en diastema's. Bij de laatste controle een half jaar geleden bleek er een tand lichtjes los te zitten maar nog niets dramatisch. Vorige week bij controle bleek dat hij nog wat losser is komen te zitten en doet het blijkbaar pijn, want haar tanden links en rechts zijn niet gelijk afgesleten dus ze eet niet meer links waar de losse tand zit.
Conclusie de losse tand moet er zo snel mogelijk uit, vrijdag dus.
Ze beginnen sowieso staand en proberen hem er via de mond uit te halen. De DA vreest wel dat de tand zou afbreken en dat de wortel blijft zitten, dus dan moet paard alsnog plat en wordt het via operatie door de kaak gedaan -O-
Qua kosten ramen ze het op €600 als het staand kan, het dubbele als ze toch plat moet. Vindt het ook duur, maar blijkbaar wel de normale prijs als ik de reacties hier lees.
Moet zeggen dat ik heel erg zenuwachtig ben, vooral voor als ze toch plat moet, dat ze wel goed zal opstaan na de narcose...
ik weet eigenlijk niet hoe die ontwaking gaat (is in België op de veeartsenijschool Merelbeke). Ik heb hier gelezen van bij equitom dat het paard in de katrol hangt, is wel een stuk veiliger dan gewoon los in een box!

Oh dat is ook vervelend, ook met spoed er uit dus! Jammer dat ze liggend gedaan moet worden, bij mij wordt het ook bij afbreken gewoon staand gedaan. Snap dat je het spannend vindt. Bij mij zal de ingreep €750 - €1250 kosten, ligt er dan aan hoelang ze er mee bezig zijn. Veel succes vrijdag!

@wouterpaard dat is ook vervelend, maar snap vanwege de leeftijd dat je er niet teveel aan wilt verdoven. Mijne is 'pas' 14 en wordt ook nog intensief gereden, maar het ging ook gewoon richting ontsteking dus hij moest er gewoon uit.

November108

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-17 12:54

Twinklebel schreef:
Succes morgen November. Ik ga de mijne nu ophalen bij de Lingehoeve. Ze zijn daar wel superfijn in omgang met eigenaar en paard.

Dankjewel! Ik vond Anne ook heel erg duidelijk, één van de assistentes is mijn staleigenaar dus die ken ik gelukkig goed :D Heb Anne wel 3 of 4 keer gevraagd voor uitleg omdat ik het gewoon even niet in me opnam, maar dat vond ze helemaal niet erg en maakte ze ook echt de tijd voor. Erg positieve ervaring zo met de Lingehoeve. Ook mooie stallen en er lag meteen een mooie plak hooi voor haar klaar.
Fijn dat je paard weer mee naar huis kan! Succes met de genezing.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 14:01

Ook niet helemaal hetzelfde maar mijn merrie heeft 2 schuin gegroeide kiezen aan allebei de kanten van onder 1.
Nu is 4 jaar geleden er 1 getrokken. De andere zit er nog, heeft ze ook geel last van dus die blijft zitten.
Bij haar is de kies toen getrokken. Was ook de vraag of het ging, anders gingen ze via de buitenkant het eruit beitelen noem ik het maar.
Maar na 3 uur wrikken kwam hij er helemaal uit. Heb hem nu op mijn slaapkamer liggen.
Ik was toen iets over de € 600,-- kwijt voor het trekken, medicijnen erna en een narcose infuus.
Daarvoor waren we ook al een paar keer geweest naar de kliniek om te kijken hoe of wat, ze wilden het eerst proberen met vijlen bij te houden, maar weken daarna merkte ik dat ze weer last kreeg.
Dus gaf ik ze de keus of hun haalden hem eruit, of ik ging naar een andere dierenarts.

Toen we later op stal kwamen ging ze weer gelijk grasjes eten. En nu staat ze op ieder half jaar een controle, maar verder geen last meer van haar mondje.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 16:50

Succes morgen!

Twinklebel, fijn dat je die van jou weer mag ophalen. Mijn ervaring met de lingehoeve is ook echt heel fijn. Ze nemen echt de tijd.

Binnenkort voor gebitsbehandeling en foto maar stel het een beetje uit omdat ik bang ben dat de andere kies er nu ook al uit moet :o