@cyrus mag ik vragen waarom je uiteindelijk gekozen hebt voor Jan Kroes en niet voor Anne / de Lingehoeve? Staand heeft ook mijn voorkeur!
Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
proudmama schreef:Helaas , ja ook ervaring mee. Hetzelfde als bij jou, bij controle kies ontdekt. Ongeveer dezelfde plek.
In emmeloord geweest om kies er uit te laten halen dmv een luikje onder haar oog.
Ze had inmiddels al een ontsteking in de holtes en die zijn meteen uitgespoeld.
Met een drain naar huis gegaan , die er na 2 dagen uitviel, en een stop in het gat tussen kaak en holte.
Haar neus bleef stinken en regelmatig kwam er groene afscheiding. We moesten gewoon rijden , met het hoofd laag, zodat de troep er uit kon komen.
Om een lang verhaal kort te maken, na een aantal antibiotica kuren, die steeds maar kort werkten , kwam de pus haar neus en ogen uit .... haar hoofd zwol op en we hebben haar in moeten laten slapen.
Denk er niet te licht over, probeer ontstekingen voor te zijn !
kitlover schreef:Hoi, ik reageer nu ff snel en vanavond wat uitgebreider.
Mijn merrie heeft ongeveer hetzelfde als die van jou. Kies was al langer afgebroken maar geen zichtbare breuk verder. Ik heb er niets aan gedaan en lekker laten zitten, de da houdt het in de gaten en iedere keer bij de tandarts ff een extra check.
Ze loopt er nu al 5 jaar mee en er is niks mee aan de hand.
kitlover schreef:Hoi, ik reageer nu ff snel en vanavond wat uitgebreider.
Mijn merrie heeft ongeveer hetzelfde als die van jou. Kies was al langer afgebroken maar geen zichtbare breuk verder. Ik heb er niets aan gedaan en lekker laten zitten, de da houdt het in de gaten en iedere keer bij de tandarts ff een extra check.
Ze loopt er nu al 5 jaar mee en er is niks mee aan de hand.
Twinklebel schreef:TS, hoe is het nu met jouw paard? Heb je al foto's laten maken?
Mijne wordt op dit moment staand geopereerd op de Lingehoeve. Er moeten er twee uit. Degene die al zo verrot was en eentje waar ook een stuk afgebroken was. Daar was op de foto al verandering rond de wortels te zien. Was een twijfelgeval, maar heb gekozen nu ze toch bezig waren hem er ook uit te laten halen. We hebben er niks aan als we er over een paar maanden weer staan....
Ze bellen me straks als ze klaarzijn, dan ga ik bij haar kijken.
Twinklebel schreef:Ze hebben het inderdaad staand gedaan. Was een flinke klus, hij is vijf uur bezig geweest. Beide kiezen braken af en moesten eruit gestempeld worden.
Antonius schreef:Bij mijn paard wordt vrijdag een kies getrokken. Paard gaat 2x per jaar naar de kliniek om haar tanden te verzorgen omdat ze last heeft van paradontitis en diastema's. Bij de laatste controle een half jaar geleden bleek er een tand lichtjes los te zitten maar nog niets dramatisch. Vorige week bij controle bleek dat hij nog wat losser is komen te zitten en doet het blijkbaar pijn, want haar tanden links en rechts zijn niet gelijk afgesleten dus ze eet niet meer links waar de losse tand zit.
Conclusie de losse tand moet er zo snel mogelijk uit, vrijdag dus.
Ze beginnen sowieso staand en proberen hem er via de mond uit te halen. De DA vreest wel dat de tand zou afbreken en dat de wortel blijft zitten, dus dan moet paard alsnog plat en wordt het via operatie door de kaak gedaan![]()
Qua kosten ramen ze het op €600 als het staand kan, het dubbele als ze toch plat moet. Vindt het ook duur, maar blijkbaar wel de normale prijs als ik de reacties hier lees.
Moet zeggen dat ik heel erg zenuwachtig ben, vooral voor als ze toch plat moet, dat ze wel goed zal opstaan na de narcose...
ik weet eigenlijk niet hoe die ontwaking gaat (is in België op de veeartsenijschool Merelbeke). Ik heb hier gelezen van bij equitom dat het paard in de katrol hangt, is wel een stuk veiliger dan gewoon los in een box!
Twinklebel schreef:Succes morgen November. Ik ga de mijne nu ophalen bij de Lingehoeve. Ze zijn daar wel superfijn in omgang met eigenaar en paard.