Wat had mijn paard ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

01San

Re: Wat had mijn paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 22:29

Ja ik zou ook liever bellen dan dat misschien paard dood ligt in de stal in de morgen..
Maar zo ben ik hoor,,
Wil niet overdrijven en je pushen om te bellen,,
Maar ik denk gewoon als je belt, kan geen kwaad om uitleggen en dan kan de dierenarts altijd zeggen of hij wilt komen of niet..

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 22:31

Rocamor schreef:
Art_Ificious schreef:
Bij slokdarmverstopping gaan ze niet liggen heb het zelf meegemaakt door een stuk wortel bij mijn vorige pony.

Ik zou ook eerder neigen naar een kleine tia of ander soort aanval

Dat Zou ik niet zo stellig beweren. Mijn paard ging wel liggen met een slokdarm verstopping
máár je hebt toch bíjna altijd slijm uit de neus?
Dat was bij ts niet het geval zover ik weet.

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 22:34

Mijne had eerst geen slijm uit de neus, maar ging wel raar bewegen zegmaar...
Maar later kwam wel slijm uit de neus idd,, na een tijdje pas

Fiorini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-17 22:37

slijm uit de neus heeft ze niet hoor. Ze staat er sinds daarstraks ook doodnormaal bij.
Ik ben natuurlijk niet helemaal gerust, maar maak me ook nog geen hele grote zorgen. Velen zouden hier uiteraard anders op reageren, maar ik ben niet snel in paniek. We laten het uiteraard wel spoedig nakijken.

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 22:44

Oké laat je ons een update weten?

Fiorini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-17 23:43

ja, doe ik zeker!
Alvast bedankt voor alle snelle reacties en het mee denken wat het kan geweest zijn.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 02:40

01San schreef:
Ja ik zou ook liever bellen dan dat misschien paard dood ligt in de stal in de morgen..
Maar zo ben ik hoor,,
Maar ik denk gewoon als je belt, kan geen kwaad om uitleggen en dan kan de dierenarts altijd zeggen of hij wilt komen of niet..

Stél dat het een voorbode is geweest van een zware attack in bv de hersenen, Stél.
Hoe moet een dierenarts dat diagnosticeren? Het is geen mens he, en als het wel gebeurd is het klaar. Met of zonder dierenarts.

Ik heb een beest met al 10jr epilepsie, de eerste maanden vond ik het doodeng maar het ís niet anders, er is ook geen medicatie tegen.

Dus nee, ik zou dit lekker laten maar wel opschrijven dan kan je het een evt volgende keer vergelijken en probeer er volgende keer, áls die komt, beeldmateriaal van te maken.

Fiorini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-17 10:20

@Polly, ik was zelf ook een beetje van die mening. Want na dit gebeurde was ze even later weer terug zichzelf. Dus als ik dan DA bel, kan die op dat moment toch niets meer zien. En op die moment wou ik mijn paard ook niet alleen laten om men gsm binnen te gaan halen en te bellen.
Maar morgen ga ik DA wel bellen en eens horen wat hij zegt.
Epilepsie lijkt me ook wel vies om te zien.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 10:37

K heb het bij mijn pony een paar keer gezien, eerste keer schrok ik me wild.
Ze liep achteruit met de ogen stijf dicht, zakte door de achterhand en viel neer, na een paar minuten stond ze weer op. Verdwaasd en vermoeid maar dat herstelde vlotjes weer.

Typisch bij de mijne is dat ze pirouetjes gaat draaien maar das bij elk dier anders.

Fiorini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-17 09:10

Vanmorgen vroeg is DA langsgeweest. Op het eerste zicht leek ze oké, temperatuur, hartslag, longen,... Voor de zekerheid heeft hij bloed geprikt (morgen weten we uitslag). Da denkt aan een kleine kortsluiting in de hersenen (soort beroerte). Heel misschien epilepsie, maar omdat dit zelden voorkomt bij paarden denkt hij niet in deze richting. Hopelijk brengen de bloedresultaten wat duidelijkheid. Indien hier niets uitkomt, zal ze bloedverdunners krijgen om volgende beroertes tegen te gaan.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 10:43

Laat het paard eerst een testen op Cushing. Ze heeft er de leeftijd voor. En 1 op de 8 Cushing paarden krijgt dit soort aanvalletjes. Is helaas nog erg weinig kennis over bij dierenartsen en paardeneigenaren. Een beroerte herstelt niet binnen enkele minuten en dan zomaar bloedverdunners geven (waarschijnlijk Ascal) is een belasting voor de maag. (Geeft verhoogd risico op maag- en darmzweren).

Fiorini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-17 15:43

DA gaat eerst afwachten wat bloedresultaten geven. Voorlopig krijgt ze nog geen medicatie hoor...

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 16:01

Polly schreef:
01San schreef:
Maar zo ben ik hoor,,

Stél dat het een voorbode is geweest van een zware attack in bv de hersenen, Stél.
Hoe moet een dierenarts dat diagnosticeren? Het is geen mens he, en als het wel gebeurd is het klaar. Met of zonder dierenarts.

Ik heb een beest met al 10jr epilepsie, de eerste maanden vond ik het doodeng maar het ís niet anders, er is ook geen medicatie tegen.

Dus nee, ik zou dit lekker laten maar wel opschrijven dan kan je het een evt volgende keer vergelijken en probeer er volgende keer, áls die komt, beeldmateriaal van te maken.

Maar je weet helemaal niet of dit epileptie is, dat komt echt weinig voor. Grotere kans dus dat dit wat anders was en dus wél een dierenarts nodig is. Dit soort "adviezen" zijn gevaarlijk. Straks tref je iemand die er heel naief dan vanuit gaat dat het hetzelfde is en niks doet. Terwijl het dier misschien wel wat ernstigs heeft, of nog erger, dood in de box ligt morgenochtend. Ik wil niet zeggen dat het meteen zo'n vaart moet lopen, maar dat kunnen wij niet beoordelen. Ben blij dat ts er toch een DA bij gehaald heeft die het bloed gaat onderzoeken. Je weet het gewoon niet.