Vraag ivm hoeveelheden hooi, stro,...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 22:21

ik vind dat sommige wel erg ruim met stro zijn
1 plak van een grote baal is meer dan 1 klein baaltje, ik had op vorige stal een box van 3x4 en daar werd elke dag al het nat en poep eruit gehaald en half plakje erop
waar ik nu sta ,staan ze 12 u in de paddock in de wintermnd [ ong 3 mnd s`nachts op stal de rest 24/7 buiten] en daar gaat in een box van bijna 3 x bijna 4, 3 plakken van een kleine baal in en paard ligt en is altijd schoon
geen dikke laag maar voldoende om toch schoon en zacht te liggen
hooi krijgen ze hier in een slowfeeder per 2 paarden 1 bak met overdag 12kg voordroog [ ong 6kg per paard ] wat net hooi is en ook voor de nacht een slowfeeder net met ong 7a8 kg voordroog
mijn paard weegt 540kg
en krachtvoer zetten we zelf neer en zal ong 300gr zijn + Handje timothee luzerne

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-17 22:42

mirgino schreef:
ik vind dat sommige wel erg ruim met stro zijn
1 plak van een grote baal is meer dan 1 klein baaltje, ik had op vorige stal een box van 3x4 en daar werd elke dag al het nat en poep eruit gehaald en half plakje erop
waar ik nu sta ,staan ze 12 u in de paddock in de wintermnd [ ong 3 mnd s`nachts op stal de rest 24/7 buiten] en daar gaat in een box van bijna 3 x bijna 4, 3 plakken van een kleine baal in en paard ligt en is altijd schoon
geen dikke laag maar voldoende om toch schoon en zacht te liggen
hooi krijgen ze hier in een slowfeeder per 2 paarden 1 bak met overdag 12kg voordroog [ ong 6kg per paard ] wat net hooi is en ook voor de nacht een slowfeeder net met ong 7a8 kg voordroog
mijn paard weegt 540kg
en krachtvoer zetten we zelf neer en zal ong 300gr zijn + Handje timothee luzerne

Oke dus 10kg per paard per dag, en bij jouw paard zou die halve plak elke dag wel toekomen? Uiteraard wordt de stal in het begin wel gewoon dik opgestrooid, die halve plak per dag is maar om dagelijks op te qtrooien. Die 300gr is dat 2x per dag of 1x?

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 22:44

Het ligt er ook een beetje aan hoe je begint. Als je met te weinig stro begint lopen ze het vieze sneller door elkaar en moet je er meer uitscheppen, dus moet er ook meer stro weer bij.

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 22:48

mavantos schreef:
Het ligt er ook een beetje aan hoe je begint. Als je met te weinig stro begint lopen ze het vieze sneller door elkaar en moet je er meer uitscheppen, dus moet er ook meer stro weer bij.

Ja je leert vanzelf paard stalmanieren kennen, zoals ik zei idd m'n ruin hoeft haast niks bijgestrooid na mesten maar m'n merrie is echt een viespeuk :') die is echt erg

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 22:53

arsiana_x

nee ong 6kg overdag en per paard voor de nacht zo`n 7 a 8 kg
ze komen rond de 13/14kg droog voordroog per dag

mijn paard krijgt ong 300gr krachtvoer per dag dat geef ik in 2x met Luzerne gemengd
wij rijden recreatief vooral op ruiterpaden en strand om de dag [ ong 2uurtjes ] hij heeft artrose in de kogels
paard is kruising papierloos x quarter is 1.59cm en zo`n 540kg

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-17 23:15

mirgino schreef:
arsiana_x

nee ong 6kg overdag en per paard voor de nacht zo`n 7 a 8 kg
ze komen rond de 13/14kg droog voordroog per dag

mijn paard krijgt ong 300gr krachtvoer per dag dat geef ik in 2x met Luzerne gemengd
wij rijden recreatief vooral op ruiterpaden en strand om de dag [ ong 2uurtjes ] hij heeft artrose in de kogels
paard is kruising papierloos x quarter is 1.59cm en zo`n 540kg

Prima, super bedankt voor de info :)

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-17 16:41

Mizora schreef:
Ja en nee, want 10-20% verlies door het door de stal lopen, schimmelproblemen en andere ongelukjes is niet ongebruikelijk. En als je hooi een periode weegt zul je zien dat er verbazingwekkend veel verschil in gewicht bij een vast volume zit.

Ja de ene baal wordt inderdaad vaster geperst dan de andere, dat heb ik ook al gemerkt. Maar als ik allemaal dezelfde balen van 350kg koop, en deze allemaal 23-24 plakken bevatten komt anderhalve plak ongeveer neer op 22kg, maar zal inderdaad wel eens wat meer of minder zijn. Ondanks de persvastheid (als dat al een bestaand woord is haha) telt wel elke baal ongeveer even veel plakken en weegt elke volledige baal in zijn totaal hetzelfde. Of dat laatste mag ik toch hopen, als dat is wat men je verkoopt. :+

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 16:51

arsiana_x schreef:
Mizora schreef:
Ja en nee, want 10-20% verlies door het door de stal lopen, schimmelproblemen en andere ongelukjes is niet ongebruikelijk. En als je hooi een periode weegt zul je zien dat er verbazingwekkend veel verschil in gewicht bij een vast volume zit.

Ja de ene baal wordt inderdaad vaster geperst dan de andere, dat heb ik ook al gemerkt. Maar als ik allemaal dezelfde balen van 350kg koop, en deze allemaal 23-24 plakken bevatten komt anderhalve plak ongeveer neer op 22kg, maar zal inderdaad wel eens wat meer of minder zijn. Ondanks de persvastheid (als dat al een bestaand woord is haha) telt wel elke baal ongeveer even veel plakken en weegt elke volledige baal in zijn totaal hetzelfde. Of dat laatste mag ik toch hopen, als dat is wat men je verkoopt. :+

Vanwege dat laatste eisen sommige boeren een gewogen vracht als ze een volle vrachtwagen laten komen.

BYS

Re: Vraag ivm hoeveelheden hooi, stro,...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-17 16:54

Ja zo'n baal van 350kg weeg je niet zomaar eventjes na natuurlijk..

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 16:58

arsiana_x schreef:
Mizora schreef:

Zou ik niet zomaar van uit gaan, ik heb hier soms plakken van 10cm dik en soms van 5, en met een beetje pech zijn ze nog even zwaar ook. Kwaliteit wil ook nog wel eens goed wisselen helaas.

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-17 20:48

Nog mensen met meningen?

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 22:21

Verbruik van je stro is naast het wel of niet een smeerkees op stal hebben ook mede afhankelijk van wie er mest.
Ik sta op een doe het zelf, en waar de een echt alleen het vieze eruit haalt en het licht vieze dan op de mest en plasplek schuift en daardoor weinig stro verbruikt doet een ander elke dag gewoon heel de stal leeg scheppen en gooit daarbij meer schoon stro weg dan dat de eerste persoon elke dag bijgooit.

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-17 23:12

nuscaniels schreef:
Verbruik van je stro is naast het wel of niet een smeerkees op stal hebben ook mede afhankelijk van wie er mest.
Ik sta op een doe het zelf, en waar de een echt alleen het vieze eruit haalt en het licht vieze dan op de mest en plasplek schuift en daardoor weinig stro verbruikt doet een ander elke dag gewoon heel de stal leeg scheppen en gooit daarbij meer schoon stro weg dan dat de eerste persoon elke dag bijgooit.

Dat is inderdaad een van de redenen waarom ik zelf zal mesten. Ik wil geen/zo weinig mogelijk verspilling hebben, het is zonde om gewoon goed stro weg te doen.

Oh wat vind je trouwens van de andere berekeningen? :)

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 19:33

Erg ruim gerekend, maar beter dat het meevalt dan dat je tekort komt.
Je kuil vind ik erg veel voor een gemiddeld paard, zeker voor de zomermaanden.
Mijne die 24/7 buiten staat eet zo een hoeveelheid alleen maar weg in de winter als er geen gras is en het erg koud is. Zij en haar weidegenoot krijgen geen krachtvoer, alleen wat vitaminekorrel en zijn beide eerder te dik dan te mager.
Vind het wel fijn dat je zo ruim rekent, liever een pensionhouder die ruim wil geven dan een die 5 kilo per dag voldoende vindt.

Krachtvoer weet ik niet of je dat moet willen voeren, je hebt natuurlijk mensen die al het voer prima vinden en je hebt degene die liever hun eigen voersamenstelling geven.
Wat bietenpult betreft, mijn paard en nog een paar die ik weet weigeren dat te eten. Zou dat als optie aanbieden, niet als standaard. Tevens is dat ook wel erg bewerkelijk.
Vind het wel top hoe je er van tevoren zo over nadenkt.

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-18 20:46

Nog meer mensen met een mening? Mijn partner is nog steeds niet overtuigd dat ik de juiste hoeveelheden aanreken (voor het gemiddelde paard uiteraard).

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-18 18:57

Geen mensen meer die hun mening willen uiten?
Bokt heeft altijd een mening, behalve wanneer je ernaar vraagt haha :+

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 09:58

Ik heb 8 paarden staan, variërend van stokmaat van 1.20 tot 1.80, dartmoor, quarter, kruising fries, 2 keer KWPN, 1 x PRE, 1 tinker, 1 Ierse hunter, dus van alles wat. Gemiddeld gaat er hier 15 kg hooi per dag per paard doorheen, op mooie dagen iets minder bij koud nat weer meer. Onze paarden staan 24/7 buiten in groepje en krijgen onbeperkt hooi, dus niet helemaal te vergelijken met boxpaarden. Krachtvoergift is erg afhankelijk van leeftijd en type paard. Er zijn paarden die hier alleen mineralen krijgen en ook een paar die grote bakken luzerne, balancers of krachtvoer krijgen. Hier is elke eigenaar verantwoordelijk voor het inkopen van zijn eigen krachtvoer, omdat er zo'n groot verschil is in wensen eigenaar en ook behoefte verschillende paarden.

Mijn ervaring is wel dat als paarden veel alleen staan en ook veel op stal, ze meer gaan eten uit verveling.