Van nooit een deken nu toch een regendeken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

wapitie

Re: Van nooit een deken nu toch een regendeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 10:32

Lekker een deken op doen! Dan kan je paard zijn energie gebruiken om gezond te zijn/blijven zonder terug te vallen in gewicht en weerstand. Nu nog een dun regendekentje, maar van de winter zou ik een lekkere gevoerde opdoen. Enkel bij goed gezonden paarden hoeft er geen deken op, jou paard is op dit moment niet goed gezond toch?

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-17 10:39

Nog even over het aanmaken van wintervacht. Hij heeft de hele zomer met een rambo hoodie gestaan. Deze heb ik voor de regen afgehaald omdat er met de regen toch weinig steekbeesten zouden zijn en hij anders de hele tijd in een natte deken zou staan. Deze week heb ik de deken weer op omdat het aardig warm was de aflopen tijd en hij ook weer meer klachten van jeuk had. Kan deze deken er nu ook al voor zorgen dat hij minder tegen de kou heeft gekund? Of kan een eczeemdeken het aanmaken van een juiste vacht niet belemmeren?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 10:45

MarritdeG schreef:
MarritdeG schreef:
Dat moet geen probleem zijn als hij een wintervacht aanmaakt. En anders merk je het snel genoeg en kun je er extra vulling onder doen. Dat zal in de praktijk blijken!

Welke maat heb jij van die deken? Mijn paardje is 131 cm hoog, lengte van borst naar staart is ongeveer 160cm. Ik heb nog een oude winterdeken die ik nooit gebruik maat 155. Ik twijfel een beetje over de maat. 155 of toch een maatje groter?

Voor mijn brede IJslander van 1.38 heb ik de 175 Big Neck. Bij de hals moet ie niet kleiner, maar de ruglengte had korter gekund. Voor mij ook de eerste deken ooit dus vind het zelf nog lastig met de maatvoering...

Afbeelding

Afbeelding

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 10:55

Mijn dame van 34 heeft nu ook een regendeken voor de nacht/ochtend.Als de zon doorkomt gaat ze bloot.Een regenbuitje tussendoor kan ze wel tegen.De deken houd ook de koude wind tegen.Gewoon doen.Vorig jaar heeft ze gewoon haar grizzly beer vacht gekregen.

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-17 10:56

Britta31 schreef:
Mijn dame van 34 heeft nu ook een regendeken voor de nacht/ochtend.Als de zon doorkomt gaat ze bloot.Een regenbuitje tussendoor kan ze wel tegen.De deken houd ook de koude wind tegen.Gewoon doen.Vorig jaar heeft ze gewoon haar grizzly beer vacht gekregen.

En heb jij dan een 0 grams of een dikkere deken?

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 10:57

Regendeken is prima, zou inderdaad ook een gevoerde nemen (heb ook de Bucas, hele fijne deken). Niet alleen omdat de haren dan plat liggen, maar ook omdat het onder een natte deken op den duur koud wordt, ook al blijft hij droog. Als hij wat kwakkelt met zijn gezondheid is het belangrijk de plek rond de nieren warm te houden. Zelfde verhaal hier trouwens hoor, mijn pony had vroeger ook nergens last van, maar nu ze 18 is krijgt ze het veel sneller koud in de regen.

Hier merk ik trouwens niets van dat er minder wintervacht aangemaakt wordt door de eczeemdeken.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 10:58

Een 0 gram.Ze heeft er wel een schoft beschermer onder.Wel met een voering.

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-17 11:27

Silver_Fox schreef:
Regendeken is prima, zou inderdaad ook een gevoerde nemen (heb ook de Bucas, hele fijne deken). Niet alleen omdat de haren dan plat liggen, maar ook omdat het onder een natte deken op den duur koud wordt, ook al blijft hij droog. Als hij wat kwakkelt met zijn gezondheid is het belangrijk de plek rond de nieren warm te houden. Zelfde verhaal hier trouwens hoor, mijn pony had vroeger ook nergens last van, maar nu ze 18 is krijgt ze het veel sneller koud in de regen.

Hier merk ik trouwens niets van dat er minder wintervacht aangemaakt wordt door de eczeemdeken.

Dank voor je positieve reactie! Heb je de bucas dan altijd op of alleen als het echt guur is?

Merel_Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 11:38

Hier ook een oudje die niet zonder deken kan. Ik heb tegen regen/wind een ongevoerde deken, maar als de deken heel de dag nat blijft, wordt het hier wel koud onder. Ik zou dus ook gaan voor een gevoerde deken. Ik gebruik er nu een onderdekentje voor. Die van Bucas is super! Ik doe een regendeken op met veel wind en lichte regen (15 graden, windkracht 5 en een buitje) en een gevoerde als het echt regelmatig buien zijn (lees: niks droogt meer)

Obelix95

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 11:45

Het paard van mn tante loopt ook 24/7 buiten, wel met schuilgelegenheid. Nooit een deken opgehad, maar afgelopen tijd met die vele regen heeft ze toch een paar dagen met een regendeken opgelopen, want ze had nog geen goeie wintervacht door de plotselinge omslag van het weer, en op begeven moment liep ze gewoon te rillen. Lekker een deken op, was volgens mij een 50 grams regendeken. Nu heeft ze er geen en loopt ze dus weer zonder, maar als ze het weer koud krijgt gaat er gewoon weer een deken op. Het paard is trouwens 25, nog helemaal gezond, maar je ziet wel dat ze ouder word.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 11:51

Gewoon regendeken opdoen, vroeger kon hij zonder nu kan hij het wel gebruiken. Kan die dik worden in plaats van afvallen om zich warm te houden.

Die dagen dat het maar door regen t heb ik een deel hier ook onder dek staan in winter en herfst.

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 11:56

Misschien een idee om de app van Horseware Ireland te downloaden, deze is voor apple sowieso te downloaden, voor android weet ik het niet zeker.

Deze app geeft je een idee of je wel of niet een deken op moet leggen en wat voor een.
Ik gebruik hem niet, heb hem alleen gedownload om te zien hoe het werkt, maar vind het zeker geen slechte app. En proberen kan altijd toch.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 12:00

Ik zou juist voor een 0grams kiezen. Je wil alleen dat je paard droog blijft. Niet warm. Daar kan hij nog zelf voor zorgen bij jou.
Als je een gevoerde neemt krijg je weer meer overgang tussen wel of zonder deken. Dat wil je zo klein mogelijk houden.

Merel_Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 12:05

Die app van horseware is echt waardeloos. Volgens dat ding zou ik met 20 graden en zon nog een 0 grams deken op moeten doen....

Ik zou juist wel gaan voor een fleece gevoerde deken (zoals de bucas smartex) en bij een klein buitje nog niets op doen. Als het dan hele dagen regent komt de kou van het water op de deken minder door. Maar dat is wel de ervaring bij mijn welsh pony, die ondanks een berenvacht het toch nog wel snel koud heeft.

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-17 12:14

Voor zover ik kan merken heeft hij het nooit koud. Hij had ook nooit probleempjes. Maar nu is hij dus wat aan het kwakkelen. Hij is overigens nog goed vet hoor, hij levert niet in op gewicht of spieren omdat het hem teveel energie kost. Maar hij was na die vele regen dus wel verkouden en aangezien hij enkele weken geleden ook bronchitis heeft gehad ben ik voorzichtig en bezorgd geworden. Ik wil inderdaad dat hij droog blijft en dat hij zelf zijn warmte reguleert.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 13:00

Dan zou ik gewoon kiezen voor een simpele regendeken, eventueel fleece gevoerd, maar meer zal wss niet nodig zijn. Hoe lichter je kiest hoe gemakkelijker je hem straks in het voorjaar terug kan afdoen als het wat zonniger is.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 13:03

Net mijn dame bloot gezet en vanavond krijg ze de regendeken weer op.Als er nu een buitje overheen gaat kan ze er wel tegen.Het is ook meer voor de wind.

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-17 14:32

Ik denk dat ik voor een lichte regendeken ga met voering zoals de Bucas. Straks met wintervacht zweet hij toch ook sneller en wil ik hem met zijn verminderde weerstand met een gerust hart weg kunnen zetten na het rijden. Maar wat mij nog niet helemaal duidelijk is kan de deken gewoon afblijven ook als het koud is maar droog en niet guur? Bijvoorbeeld 1 week regent het aan een gesloten en staat hij 24/7 buiten en is het buiten max 10 graden dus deken op. Later in december is het een tijdje koud laten we zeggen rond de 5 graden overdag en staat hij een paar uur in de paddock en s nachts op stal dan wil ik heb dus eigenlijk gewoon lekker zonder deken hebben staan. Of kan dit dan niet meer?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 14:51

ja hoor. Hier gooi ik op de jonge enkel het deken op als het echt dagen na elkaar nat zal zijn (in de zin van, uren regen zonder dat het minstens een uur of 4 droog blijft.
Zodra ze enkele dagen na elkaar uitgeven dat het droog blijft (of max 20 % kans op regen) dan gaat het deken terug af. Een buitje tussendoor ga ik dan niet speciaal het deken gaan opgooien.
Enige uitzondering dat ik doe is dat ze wel uitgeven dat het droog zal zijn, maar dat het erg mistig of guur weer is (dat de lucht "nat aanvoelt" en er een scherpe gure wind staat), dan laat ik het deken wel op.

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-17 14:56

Duhelo schreef:
ja hoor. Hier gooi ik op de jonge enkel het deken op als het echt dagen na elkaar nat zal zijn (in de zin van, uren regen zonder dat het minstens een uur of 4 droog blijft.
Zodra ze enkele dagen na elkaar uitgeven dat het droog blijft (of max 20 % kans op regen) dan gaat het deken terug af. Een buitje tussendoor ga ik dan niet speciaal het deken gaan opgooien.
Enige uitzondering dat ik doe is dat ze wel uitgeven dat het droog zal zijn, maar dat het erg mistig of guur weer is (dat de lucht "nat aanvoelt" en er een scherpe gure wind staat), dan laat ik het deken wel op.

Precies zo zal ik het ook gaan doen. Althans proberen of het dan goed zal gaan. En wat voor deken leg je er dan op als ik vragen mag?

Sorry als je het al hebt gezegd! Maar ik zie door de dekens het bos niet meer :P

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 14:58

Ik doe het ook zo en ik gooi er een fleecegevoerde regendeken op.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 15:01

MarritdeG schreef:
Duhelo schreef:

Precies zo zal ik het ook gaan doen. Althans proberen of het dan goed zal gaan. En wat voor deken leg je er dan op als ik vragen mag?

Sorry als je het al hebt gezegd! Maar ik zie door de dekens het bos niet meer :P

Niet erg hoor ;) . Ik heb er gewoon een ongevoerd of fleecegevoerde regendeken op. een heel simpel, goedkoop ding (met het idee: als ze kapot gaan gooi ik ze weg en gooi er een nieuwe op, nadat mijn merrie na een week haar spiksplinternieuwe bucas van 300 euro zo gemold had dat ik er nog een lapjesdeken van kon maken ...).

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-17 15:41

Duhelo schreef:
MarritdeG schreef:

Niet erg hoor ;) . Ik heb er gewoon een ongevoerd of fleecegevoerde regendeken op. een heel simpel, goedkoop ding (met het idee: als ze kapot gaan gooi ik ze weg en gooi er een nieuwe op, nadat mijn merrie na een week haar spiksplinternieuwe bucas van 300 euro zo gemold had dat ik er nog een lapjesdeken van kon maken ...).

Noooo! Daar ben ik dus ook weer bang voor he, dat die deken gewoon weer kapot gemaakt wordt. Hij heeft nu een hoodie die ik ongeveer iedere week mag repareren. De stof blijft gelukkig wel heel maar hij heeft er nu weer een buikgesp afliggen... :j Ik hoop dat ik een beetje een fijne deken kan vinden in zijn maat, hopelijk met fleecevoering voor niet al teveel geld.. Hij zit altijd tussen twee maten in aangezien hij echt klein is maar ook best breed en dan vooral bij zijn schouders en kont.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 16:51

MarritdeG schreef:
bruintje123 schreef:
Nu met 20 graden overdag ging hij af maar als het dadelijk echt herfst word dan liet ik hem op.
Ik ben echt van het voelen, is het er behaaglijk onder oplaten, bij te warm af, dat is niet prettig.
Het is toch bij elk paard anders.

Moet je dan ook overstappen op een zwaardere deken als het straks vriest?

Kijk naar je paard.

Mijn pony (shet, 27 jaar, niet al te denderende weerstand, vacht passend bij het beeld wat je van een shetlandponywintervacht hebt) krijgt dekens op. Sowieso met regen een deken, vandaag draagt ze een 0 grams. Als het kouder wordt (vanaf +5 ongeveer bij haar, ook afhankelijk van neerslag en wind) gaat er een 100 grams op. En dan vanaf -5 ongeveer 200 grams. Maar als ik die vandaag meer dan 0 grams zou opleggen zweet ze de pan uit. Ze heeft namelijk ook al een trui van ponywol en die van jou ongetwijfeld ook. Advies van mensen met paarden met een korte vacht is allemaal heel lief en goed bedoeld maar hun paard is niet het jouwe.

Een pony met verminderde weerstand in weer en wind buiten zonder schuilstal vind ik eigenlijk behoorlijk misdadig :o Gooi d'r een dekentje op, leer voelen en zien aan jouw individuele pony wanneer hij het te warm, te koud of net goed heeft (let op dingen als temperatuur, hoeveelheid ruwvoer, wind, neerslag, en voel onder de deken bovenop het kruis of je daar redelijk gauw je handen kunt warmen).

Wij kunnen niet beslissen welke deken te warm of te koud is. Je pony kan dat wel goed aangeven. En het duurt even een seizoen voordat je dat van jouw pony weet, en in dat seizoen ga je een paar keer op je gezicht want zonder fouten is het lastig leren, maar je leermeester staat voor je neus in de wei. Vertrouw op je pony.

Mijn ruin (IJslander, breed model en verre van mager) draagt ook dekens. Hij heeft ondermaat 175 en die dekens zijn voor hem vaak een jurkmodel maar daar heb ik me al lang bij neergelegd. Beter zo dan een naveltruitje. Gaat erom dat hij wat heeft tegen de wind en om z'n nieren op peil te houden qua warmte. Hij draagt alleen dekens bij guur weer en als hij de kou niet meer trekt. Guur = regen die meer is dan een buitje en/of wind. En hij vindt het 's nachts niet meer leuk vanaf ongeveer -5. Dus op het moment dat mijn merrie de 100 grams op krijgt gaat er bij hem 100 grams op. Voor hem wil ik ook de Bucas Smartex, ziet er mooi uit zoals het valt bij de schouders en als het echt van die waterkou is, wat het gewoon vaak is bij een Nederlandse herfst of winter, heeft hij het koud onder 0 grams. Een gewone 100 grams heb ik geprobeerd maar dat was weer te warm, vandaar dus nu proberen met de Bucas. Die zou beter moeten ventileren dan de goedkope deken die ik voor 'm had. Het is in dekenland helaas vaak even zoeken wat er bij je paard past qua model/merk en dikte. Daar ontkom je niet aan.

Overigens doet een deken niet zo veel voor de lengte van de vacht. Dat heeft meer met de hoeveelheid licht te maken.

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-17 17:09

Koper schreef:
Mijn pony (shet, 27 jaar, niet al te denderende weerstand, vacht passend bij het beeld wat je van een shetlandponywintervacht hebt) krijgt dekens op. Sowieso met regen een deken, vandaag draagt ze een 0 grams. Als het kouder wordt (vanaf +5 ongeveer bij haar, ook afhankelijk van neerslag en wind) gaat er een 100 grams op. En dan vanaf -5 ongeveer 200 grams. Maar als ik die vandaag meer dan 0 grams zou opleggen zweet ze de pan uit. Ze heeft namelijk ook al een trui van ponywol en die van jou ongetwijfeld ook.

Een pony met verminderde weerstand in weer en wind buiten zonder schuilstal vind ik eigenlijk behoorlijk misdadig :o Gooi d'r een dekentje op, leer voelen en zien aan jouw individuele pony wanneer hij het te warm, te koud of net goed heeft (let op dingen als temperatuur, hoeveelheid ruwvoer, wind, neerslag, en voel onder de deken bovenop het kruis of je daar redelijk gauw je handen kunt warmen).

Wij kunnen niet beslissen welke deken te warm of te koud is. Je pony kan dat wel goed aangeven. En het duurt even een seizoen voordat je dat van jouw pony weet, en in dat seizoen ga je een paar keer op je gezicht want zonder fouten is het lastig leren, maar je leermeester staat voor je neus in de wei. Vertrouw op je pony.

Mijn ruin (IJslander, breed model en verre van mager) draagt alleen dekens bij guur weer en als hij de kou niet meer trekt. Guur = regen die meer dan een buitje is en/of wind. En hij vindt het 's nachts niet meer leuk vanaf ongeveer -5. Dus op het moment dat mijn merrie de 100 grams op krijgt gaat er bij hem 100 grams op. Voor hem wil ik ook de Bucas Smartex, ziet er mooi uit zoals het valt bij de schouders en als het echt van die waterkou is, wat het gewoon vaak is bij een Nederlandse herfst of winter, heeft hij het koud onder 0 grams. Een gewone 100 grams heb ik geprobeerd maar dat was weer te warm, vandaar dus nu proberen met de Bucas. Die zou beter moeten ventileren dan de goedkope deken die ik voor 'm had. Het is in dekenland helaas vaak even zoeken wat er bij je paard past qua model/merk en dikte. Daar ontkom je niet aan.

Overigens doet een deken niet zo veel voor de lengte van de vacht. Dat heeft meer met de hoeveelheid licht te maken.

Nou vind ik misdadig wel een groot wordt. Ze hebben weinig schuilmogelijkheden zoals ik schreef maar er staan wel bomen in de wei. Maar goed ik voelde me er ook niet goed over daarom heb ik ook dit topic geopend. Ik heb inmiddels een fijne regendeken voor hem gekocht. Eind deze maand gaan ze s nachts weer op stal en overdag naar buiten. Als het dan heel slecht weer is gaan ze later of eerder naar buiten dat zal denk ik ook wel fijn voor hem zijn. Bedankt voor je heldere uitleg. Mijn paardje heeft het voor zover ik kan beoordelen nog nooit koud gehad. Ik ga het nu eerst proberen met de 0 grams regendeken voor als het echt regent want als ik die nu bij hem op doe heeft hij het echt te warm. Maar de voorspellingen zijn wel weer veel regen met wind en kouders dus ik denk dat de deken na het weekend op gaat. Als ik dan straks merk met de kou dat het toch niet genoeg is ga ik ook voor de Bucas. Bedankt voor je heldere uitleg.
Laatst bijgewerkt door MarritdeG op 28-09-17 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt