Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
MarritdeG schreef:MarritdeG schreef:Dat moet geen probleem zijn als hij een wintervacht aanmaakt. En anders merk je het snel genoeg en kun je er extra vulling onder doen. Dat zal in de praktijk blijken!
Welke maat heb jij van die deken? Mijn paardje is 131 cm hoog, lengte van borst naar staart is ongeveer 160cm. Ik heb nog een oude winterdeken die ik nooit gebruik maat 155. Ik twijfel een beetje over de maat. 155 of toch een maatje groter?
Britta31 schreef:Mijn dame van 34 heeft nu ook een regendeken voor de nacht/ochtend.Als de zon doorkomt gaat ze bloot.Een regenbuitje tussendoor kan ze wel tegen.De deken houd ook de koude wind tegen.Gewoon doen.Vorig jaar heeft ze gewoon haar grizzly beer vacht gekregen.
Silver_Fox schreef:Regendeken is prima, zou inderdaad ook een gevoerde nemen (heb ook de Bucas, hele fijne deken). Niet alleen omdat de haren dan plat liggen, maar ook omdat het onder een natte deken op den duur koud wordt, ook al blijft hij droog. Als hij wat kwakkelt met zijn gezondheid is het belangrijk de plek rond de nieren warm te houden. Zelfde verhaal hier trouwens hoor, mijn pony had vroeger ook nergens last van, maar nu ze 18 is krijgt ze het veel sneller koud in de regen.
Hier merk ik trouwens niets van dat er minder wintervacht aangemaakt wordt door de eczeemdeken.
Duhelo schreef:ja hoor. Hier gooi ik op de jonge enkel het deken op als het echt dagen na elkaar nat zal zijn (in de zin van, uren regen zonder dat het minstens een uur of 4 droog blijft.
Zodra ze enkele dagen na elkaar uitgeven dat het droog blijft (of max 20 % kans op regen) dan gaat het deken terug af. Een buitje tussendoor ga ik dan niet speciaal het deken gaan opgooien.
Enige uitzondering dat ik doe is dat ze wel uitgeven dat het droog zal zijn, maar dat het erg mistig of guur weer is (dat de lucht "nat aanvoelt" en er een scherpe gure wind staat), dan laat ik het deken wel op.
MarritdeG schreef:Duhelo schreef:ja hoor. Hier gooi ik op de jonge enkel het deken op als het echt dagen na elkaar nat zal zijn (in de zin van, uren regen zonder dat het minstens een uur of 4 droog blijft.
Zodra ze enkele dagen na elkaar uitgeven dat het droog blijft (of max 20 % kans op regen) dan gaat het deken terug af. Een buitje tussendoor ga ik dan niet speciaal het deken gaan opgooien.
Enige uitzondering dat ik doe is dat ze wel uitgeven dat het droog zal zijn, maar dat het erg mistig of guur weer is (dat de lucht "nat aanvoelt" en er een scherpe gure wind staat), dan laat ik het deken wel op.
Precies zo zal ik het ook gaan doen. Althans proberen of het dan goed zal gaan. En wat voor deken leg je er dan op als ik vragen mag?
Sorry als je het al hebt gezegd! Maar ik zie door de dekens het bos niet meer
Duhelo schreef:MarritdeG schreef:
Sorry als je het al hebt gezegd! Maar ik zie door de dekens het bos niet meer
Niet erg hoor. Ik heb er gewoon een ongevoerd of fleecegevoerde regendeken op. een heel simpel, goedkoop ding (met het idee: als ze kapot gaan gooi ik ze weg en gooi er een nieuwe op, nadat mijn merrie na een week haar spiksplinternieuwe bucas van 300 euro zo gemold had dat ik er nog een lapjesdeken van kon maken ...).
MarritdeG schreef:bruintje123 schreef:Nu met 20 graden overdag ging hij af maar als het dadelijk echt herfst word dan liet ik hem op.
Ik ben echt van het voelen, is het er behaaglijk onder oplaten, bij te warm af, dat is niet prettig.
Het is toch bij elk paard anders.
Moet je dan ook overstappen op een zwaardere deken als het straks vriest?
Koper schreef:Mijn pony (shet, 27 jaar, niet al te denderende weerstand, vacht passend bij het beeld wat je van een shetlandponywintervacht hebt) krijgt dekens op. Sowieso met regen een deken, vandaag draagt ze een 0 grams. Als het kouder wordt (vanaf +5 ongeveer bij haar, ook afhankelijk van neerslag en wind) gaat er een 100 grams op. En dan vanaf -5 ongeveer 200 grams. Maar als ik die vandaag meer dan 0 grams zou opleggen zweet ze de pan uit. Ze heeft namelijk ook al een trui van ponywol en die van jou ongetwijfeld ook.
Een pony met verminderde weerstand in weer en wind buiten zonder schuilstal vind ik eigenlijk behoorlijk misdadigGooi d'r een dekentje op, leer voelen en zien aan jouw individuele pony wanneer hij het te warm, te koud of net goed heeft (let op dingen als temperatuur, hoeveelheid ruwvoer, wind, neerslag, en voel onder de deken bovenop het kruis of je daar redelijk gauw je handen kunt warmen).
Wij kunnen niet beslissen welke deken te warm of te koud is. Je pony kan dat wel goed aangeven. En het duurt even een seizoen voordat je dat van jouw pony weet, en in dat seizoen ga je een paar keer op je gezicht want zonder fouten is het lastig leren, maar je leermeester staat voor je neus in de wei. Vertrouw op je pony.
Mijn ruin (IJslander, breed model en verre van mager) draagt alleen dekens bij guur weer en als hij de kou niet meer trekt. Guur = regen die meer dan een buitje is en/of wind. En hij vindt het 's nachts niet meer leuk vanaf ongeveer -5. Dus op het moment dat mijn merrie de 100 grams op krijgt gaat er bij hem 100 grams op. Voor hem wil ik ook de Bucas Smartex, ziet er mooi uit zoals het valt bij de schouders en als het echt van die waterkou is, wat het gewoon vaak is bij een Nederlandse herfst of winter, heeft hij het koud onder 0 grams. Een gewone 100 grams heb ik geprobeerd maar dat was weer te warm, vandaar dus nu proberen met de Bucas. Die zou beter moeten ventileren dan de goedkope deken die ik voor 'm had. Het is in dekenland helaas vaak even zoeken wat er bij je paard past qua model/merk en dikte. Daar ontkom je niet aan.
Overigens doet een deken niet zo veel voor de lengte van de vacht. Dat heeft meer met de hoeveelheid licht te maken.