Rugbeschadiging/KS

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 16:23

pol013 schreef:
Maar justdjen: daarbij ga je er van uit dat KS altijd een beperking betekend voor een paard. Dat staat dus ter discussie. En dat oordeel heeft de dierenarts er nog niet eens aan durven hangen. Laat staan dat jij dat nu kunt.
In het geval van de TS gaan er wel iets meer alarmbellen af omdat er een bekend probleem is wat mogelijk zijn oorzaak vind bij hetgeen ze op de foto vinden. Maar dan nog heb je zelden gelijk zekerheid dat de foto en het probleem direct verband met elkaar hebben.

Als een paard nu al pijn aangeeft, gaat dat helaas niet meer veranderen. KS is onomkeerbaar en kan alleen maar verergeren. Zeker als je het blijft belasten.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 16:25

Ik zou kijken of je het paard kan terug brengen. Paard vertoont al klachten, misschien kan het met goed trainen pijn vrij lopen maar ks is niet te genezen. Daarbij vind ik een beginnende ruiter niet geschikt voor zo'n paard, beginnende ruiter heeft al genoeg aan zichzelf. Voor de gemiddelde ruiter is een paard met ks trainen al een uitdaging. Paard is ook nog is jong, paard op deze leeftijd en al klachten en de sport in zie ik somber in. Hier ook een paard met ks ( met pensioen door de ks) dus weet er helaas alles van. En ik weet niet wat ts onder sport verstaat maar hogere sport is wel uitgesloten.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 16:27

luffwinny schreef:
Ik zou kijken of je het paard kan terug brengen. Paard vertoont al klachten, misschien kan het met goed trainen pijn vrij lopen maar ks is niet te genezen. Daarbij vind ik een beginnende ruiter niet geschikt voor zo'n paard, beginnende ruiter heeft al genoeg aan zichzelf. Voor de gemiddelde ruiter is een paard met ks trainen al een uitdaging. Paard is ook nog is jong, paard op deze leeftijd en al klachten en de sport in zie ik somber in. Hier ook een paard met ks ( met pensioen door de ks) dus weet er helaas alles van. En ik weet niet wat ts onder sport verstaat maar hogere sport is wel uitgesloten.

Eens!

Wordt juist erger en het is nog maar 8 jaar dus dat beloofd niet veel goeds voor de komende tijd.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 16:28

suffie schreef:
Poeh, lastige situatie. Je hebt al een behoorlijk bedrag neergelegd voor een ogenschijnlijk gezond paard, dat dus achteraf toch iets "onder de leden" blijkt te hebben. Veel kan een paard in korte tijd krijgen, maar deze "foto" is niet in een dag ontstaan. Het paard heeft duidelijk pijn geef je aan. Ik zou naar de eigenaresse aangeven dat je graag wilt weten waar het vandaan komt, maar mocht blijken dat het toch uit de rug komt, het paard niet geschikt blijkt te zijn voor jullie doel, ondanks de klinische goedkeuring en röntgen op de benen.
Laten we eerlijk zijn; bijna niemand laat toch de hals en rug ook op de foto zetten als daar geen aanleiding voor is? Jij zou misschien prima uit de voeten kunnen met dit paard, maar aangezien het ook met een ander doel is gekocht en dat ook bekend is bij verkoper en DA, moet je dat wel in je achterhoofd houden en hier vanuit gaan. Heel veel succes met de hele situatie!

Wellicht dat dit juist wel verstandig is foto's van de rug en hals bij een keuring laten mee pakken.
Mijn ruin is afgelopen juli gekeurd door de kopers en hebben ook rug en hals mee laten pakken. Daar kwam uit hij een kleine vergroeiing had in een hals wervel maar daar geen hinder van ondervond gelukkig. Ik vind dat het eigenlijk automatisch door artsen mee gepakt moet worden deze tijd.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 16:28

Ik zou eens naar DAP Bodegraven bellen om hun oordeel.
Ze kunnen hard zijn met woorden maar je weet wel waar je aan toe ben.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 16:36

TS, het feit dat het paard gaat bollen en rennen zijn toch al klinische symptonen? Daarom zijn neem ik aan foto's van de rug gemaakt? Dan vind ik het apart dat jouw DA geen negatief (2e) advies geeft.

Ik heb 3 jaar geleden soortgelijk probleem gehad. Paard bij aankoop laten keuren, ook hals en rug en daar kwam een lichte KS uit. Net niet tegen elkaar, geen ontsteking of onrustig weefsel. Dit paard zat overigens niet goed in rug- en buikspieren. Werd vermeld als opmerking, maar keuring was positief omdat paard klinisch geen problemen vertoonde. Ik durfde het dus wel aan, kwestie van op de goede manier rijden en goed management. Heb er wel geteld een half jaartje mee kunnen rijden, daarna waren de problemen zo erg dat dat niet meer kon. Traject van onderzoeken en revalidatie in gegaan, met als uitkomst vorig jaar de diagnose dat hij naast de KS óók een cyste net na de schoft in het bot had én botwoekeringen halverwege de rug. De foto's van de aankoopkeuring waren te onduidelijk om de 2 andere bemerkingen te kunnen zien. Van de 2 jaar dat ik Max gehad heb, heb ik dus 1,5 jaar bar weinig kunnen doen. Heeft me naast veel geld ook heel veel verdriet gekost. Heb mijn 'once in a lifetime paard' in november vorig jaar moeten laten inslapen.

Ik begin er dus niet meer aan. Je hebt in het andere topic wellicht gelezen dat ook mijn net aangeschafte, goedgekeurde paard een discutabel vooruitzicht als sportpaard had. Juridisch gezien had ik met wat meer moeite wellicht een zaak kunnen beginnen, maar heb eieren voor mijn geld gekozen en paard met (behoorlijk) verlies verkocht. Niet nog eens zo'n gedoe als met Max. Als jouw paard nu al zulke symptonen vertoont én nog eens een aanwijsbare oorzaak is gevonden, zou ik er persoonlijk niet aan beginnen. Of je de koop kunt ontbinden zal mede liggen of je aan kan tonen dat dit paard niet geschikt is voor jullie doel. Bewijslast ligt er weer aan of je particulier of bedrijfsmatig hebt gekocht.

Veel wijsheid gewenst met je beslissing! :(:)

pol013

Re: Rugbeschadiging/KS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 16:41

Maar hebben jullie het artikel over lage rugklachten bij mensen wel gelezen dan?
Daar spreekt juist uit dat een foto niets hoeft te zeggen. En nog verbazingwekkend vaak niets zegt.....

Ik hoor meer en meer dat onze diagnastiek verder is dan de fatsoenlijke uitslag daarvan. We weten over het algemeen te weinig van de relatie van foto's tot klachten.

Dat je het dan niet aan durft in combinatie met klachten die er mogelijk aan gerelateerd zijn is ieders goed recht. TS had een duidelijke doel voor ogen.

Maar iets op de foto=klachten nu of in de toekomst is dus helemaal niet zo zeker. Omgekeerd ook; klachten en niets vinden op foto's.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 16:45

Bigone en Popstra; een standaard sportkeuring bestaat uit 20 foto's en de rug/hals wordt alleen gedaan wanneer hier aanleiding naar is vanuit de klinische keuring of omdat de verkoper/koper er specifiek om vraagt.
Rug/hals worden pas standaard meegenomen bij een topsportkeuring, maar daar hangt ook een heel ander prijskaartje aan vast, omdat er dan al 34 foto's worden gemaakt en vaak wordt dit ook nog aangevuld met een echografisch onderzoek.
Ik kan mij dus goed voorstellen dat je dit niet als standaard laat doen, helemaal niet omdat tegenwoordig bijna alle verkopers uitgaan van K.K. en het is natuurlijk ook afhankelijk van de prijsklasse waarvoor het paard te koop wordt aangeboden.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 16:46

Ik denk dat de meesten die een paard met ks hebben het zouden afraden. Kijk is maar bij het topic ks, heel weinig gevallen die heel positief zijn. Paard heeft klachten en ks op jonge leeftijd, denk dat succes verhalen op een hand te tellen is, ts wil daarbij de sport in, daarvoor is het paard gekocht en dus niet geschikt.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-17 16:51

Ik lees voornamelijk even mee en laat het even bezinken, maar dit wil ik graag even toevoegen: we hebben toen aan de DA gevraagd of zij rede zag om foto's te maken van zijn rug, die zag ze niet. Dus toen ook niet gedaan.

Verkoper wilde de kosten half/half delen als het niet goed geweest zou zijn, maar ik zag dus door advies van DA geen rede om verder foto's te maken.

Paard is verder niet direct voor topsport bedoeld, maar we wilden dat hij wel echt op sport gekeurd zou worden. Dit omdat wij wellicht in de toekomst wél intensief de sport in wilden.

Ik ben nu op stal en probeer zowel reëel als rustig te blijven. Ik zal later even reageren op directe vragen en tot dan toe meelezen (en in mijn oordeel meenemen) wat jullie zeggen.

Japie41

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 16:56

Laat je niet gek maken! Grootste gedeelte van de topsportpaarden hebben beroerdere foto's erbij.

Ga rijden en trainen en leer met het paard te rijden.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 17:07

pol013 schreef:
Maar hebben jullie het artikel over lage rugklachten bij mensen wel gelezen dan?
Daar spreekt juist uit dat een foto niets hoeft te zeggen. En nog verbazingwekkend vaak niets zegt.....

Ik hoor meer en meer dat onze diagnastiek verder is dan de fatsoenlijke uitslag daarvan. We weten over het algemeen te weinig van de relatie van foto's tot klachten.

Dat je het dan niet aan durft in combinatie met klachten die er mogelijk aan gerelateerd zijn is ieders goed recht. TS had een duidelijke doel voor ogen.

Maar iets op de foto=klachten nu of in de toekomst is dus helemaal niet zo zeker. Omgekeerd ook; klachten en niets vinden op foto's.

Als het gaat om rugklachten bij een mens: ik heb helaas een mix van rugklachten. Lage welteverstaan en ik ging dan ook vrolijk verder, denkende dat ik juist moest bewegen - lage rugklachten worden doorgaans niet echt serieus genomen door de medici. Toch maar eens foto's en een scan gemaakt en toen bleek dat ik twee wervels heb die tegen elkaar aan wrijven, bulging, een extra wervel tussen de heupen (hoewel dat niet direct een probleem hoeft te zijn, dat hebben namelijk wel meer mensen), slijtage in de heupen, slijtage in de rug en een lichte vergroeiing in de rug. Advies: meer doen aan zelfbescherming in de vorm van gematigd bewegen en stoppen als het pijn doet. Bij dat laatste ben ik wel eens stronteigenwijs, anders kan ik helemaal niets meer. Maar lopen en langdurig staan lukt helaas niet meer. Een rondje supermarkt met een 'rollator' in de vorm van een winkelwagen gaat nog net, maar als het een XL-supermarkt is niet. Voor een 'wandeling' pak ik de loopfiets en anders de gewone fiets, omdat dat laatste beter gaat. Geen zielig verhaal, want ik ben keihard voor mijzelf, maar om aan te geven dat lage rugpijn niet automatisch te licht opgevat moet worden. Niet bij een mens en (zeker) ook niet bij een dier. Bovendien: KS is uit meerdere praktijkervaringen helaas onomkeerbaar en verergert alleen maar.
Laat ik het eigenlijk zo zeggen: ik zou het heel oneerlijk voor het dier vinden als iemand ermee door gaat rijden. Paarden laten al zo lang mogelijk niet blijken dat er sprake is van pijn (natuurlijke bescherming), maar als ze dat eenmaal wel doen - zoals nu dus bij het paard van TS - dan is het al goed mis.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 17:09

Wij hebben een soortgelijk verhaal gehad en ik kan je maar één ding aanraden: begin er niet aan. Sowieso lees ik al dat dit paard overreageert en dat er dus iets speelt. Verder past het niet bij je doel en is dit paard helemaal niet geholpen met het rijden door jouw vriend. Met paarden krijg je altijd vanzelf wel een stukje blessureleed hier en daar, maar koop geen paard waarbij je al verzekerd bent van ellende. Naast het geld is vooral het verdriet, de stress en de onzekerheid vreselijk. En aan het eind zit jij ook nog met de beslissing van evt. inslapen. Want een fijn ander huisje vinden met zulke klachten en die bemerkingen lukt vrijwel niet. Ik zou jezelf en je vriend beschermen en kijken of hij terug kan naar de vorige eigenaar. Sterkte!

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 17:42

Leuk dat er meer paarden in de sport geen goeie fotos zouden hebben ( wat ongetwijfeld zo is) maar dit paard vertoont al klachten en is pas 8 jaar. Paard heeft dus al last, en als er vaak al klachten zijn op jonge leeftijd is dat echt geen goed vooruitzicht en dat incombinatie met de sport en een beginnende ruiter die er ook is op wil is dit gewoon geen positief verhaal. Ik ken maar weinig gevallen van paarden met ks die klachten hebben die opknappen en weer voluit meedoen in de sport. Was het een 15 jarig paard zonder klinische klachten werd het al een ander verhaal. Daarbij zijn er ook paarden die uiteindelijk kreupel worden door ks vanwege het compenseren.
Laatst bijgewerkt door luffwinny op 26-09-17 17:46, in het totaal 2 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 17:45

Shalimar schreef:
Wij hebben een soortgelijk verhaal gehad en ik kan je maar één ding aanraden: begin er niet aan. Sowieso lees ik al dat dit paard overreageert en dat er dus iets speelt. Verder past het niet bij je doel en is dit paard helemaal niet geholpen met het rijden door jouw vriend. Met paarden krijg je altijd vanzelf wel een stukje blessureleed hier en daar, maar koop geen paard waarbij je al verzekerd bent van ellende. Naast het geld is vooral het verdriet, de stress en de onzekerheid vreselijk. En aan het eind zit jij ook nog met de beslissing van evt. inslapen. Want een fijn ander huisje vinden met zulke klachten en die bemerkingen lukt vrijwel niet. Ik zou jezelf en je vriend beschermen en kijken of hij terug kan naar de vorige eigenaar. Sterkte!

Ik denk dat die vorige eigenaar zegt dat verkocht verkocht is en ts nu gewoon met de ellende zit. Ze heeft aan haar onderzoeks plicht weliswaar voldaan en het enigste zou kunnen zijn om die da even op het matje te roepen. Die had bij het horen van singeldwang even iets verder moeten kijken.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 17:49

Japie41 schreef:
Laat je niet gek maken! Grootste gedeelte van de topsportpaarden hebben beroerdere foto's erbij.

Dat klopt, alleen vertronen die vaak geen klachten, zodra een paard klachten gaat vertonen heeft het dus al behoorlijk last, en uit ervaring kan ik wel zeggen dat het dan een lastig verhaal gaat worden ( denk dat iedereen met een ks paard dat wel kan bevestigen). Ts wil de sport in en er moet een beginner op, geen aanrader dus.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 18:01

Hoezo zou TS verhaal kunnen halen bij de vorige eigenaar.

Ik neem aan dat het paard gekeurd bij een arts naar keuze van de koper, koper heeft ea overlegd met de door haar aangestelde DA en toen besloten om geen foto's te maken van rug/hals in overleg met de DA.....

De enigste persoon bij wie je moet zijn...is dan de betreffende DA...dat die wellicht een inschattingsfout heeft gemaakt......... tja en dan moet je bij het tucht college zijn.........

Ik noem het gewoon brute pech!..niets aan te doen.

Verkoper kun je ook niets kwalijk nemen (tenzij te kwader trouw en dat er al ooit foto's van de rug zijn gemaakt en ze wist wat er was). Ook verkopers hebben geen rontgen ogen....

En ik denk dat de medische kennis van een verkoper ook niet toereikend is om mogelijke KS te herkennen aan klinische symptomen. (blijkbaar de keurende DA ook niet...)

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-17 18:07

Er staat in het koopcontract dat het paard geschikt moet zijn voor sport, dus op basis daarvan alleen al zou ik nog moeten kunnen ontbinden. Dit omdat dit al aanwezig was voordat wij hem kochten.

Voor zover ik weet, en geïnformeerd ben, hoeft er niet kwaadwillig een gebrek achter zijn gehouden om te kunnen ontbinden. Dit paard voldoet gewoon niet aan waar wij hem contractueel voor hebben gekocht en dat zou dan genoeg moeten zijn.

We hebben overigens al contact gehad met de juridische hulplijn en gaan morgen weer bellen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 18:13

Je pakt het goed aan ts, zal ook wel erg moeilijk en verdrietig zijn want zo te horen zijn jullie heel gek met het dier, zo zonde.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 08:30

luffwinny schreef:
Japie41 schreef:

Dat klopt, alleen vertronen die vaak geen klachten, zodra een paard klachten gaat vertonen heeft het dus al behoorlijk last, en uit ervaring kan ik wel zeggen dat het dan een lastig verhaal gaat worden ( denk dat iedereen met een ks paard dat wel kan bevestigen). Ts wil de sport in en er moet een beginner op, geen aanrader dus.

Nou ken ik toch 2 paarden die KS hebben en Z2 lopen én nog verder getraind worden. Maar die melden zich niet in een topic omdat ze er niet meer dagelijks mee bezig zijn/niet op bokt zitten. Die hebben ooit problemen geconsteteerd, foto's gemaakt, een aantal aandachtspunten opgenomen in de training en rijden met vrolijke paarden verder.

En voor degene met de lage rugklachten humaan: Jij hebt dus slechte foto's + klinische verschijnselen. Dat is goed balen voor je. Maar daar gaat het nou juist om. Er zijn ook mensen waarbij geen klachten zijn en de foto's wel beroerd zijn.
Overigens ken ik alleen het advies: blijven bewegen maar gedoseerd en met een juist spierkorset. Pijn is je gids in het proces.
(dit is even meer een algemene opmerking, niet direct aan de ts)

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 08:47

Urbiezira schreef:
Er staat in het koopcontract dat het paard geschikt moet zijn voor sport, dus op basis daarvan alleen al zou ik nog moeten kunnen ontbinden. Dit omdat dit al aanwezig was voordat wij hem kochten.

Voor zover ik weet, en geïnformeerd ben, hoeft er niet kwaadwillig een gebrek achter zijn gehouden om te kunnen ontbinden. Dit paard voldoet gewoon niet aan waar wij hem contractueel voor hebben gekocht en dat zou dan genoeg moeten zijn.

We hebben overigens al contact gehad met de juridische hulplijn en gaan morgen weer bellen.

Nadeel is dat je nu nog geen da hebt die op papier vast wil leggen dat dit paard niet geschikt is voor de sport.

Mocht je tijdens een second opinion dat wel krijgen dan heb je grote kans dat de verkoper schermt met het feit dat de eerste da het probleem blijkbaar niet te erg vindt. Tel daar hun eigen da bij op die mogelijk hetzelfde zegt na het zien van de foto's en je krijgt een langdurig "gevecht".

Neemt niet weg dat ik je veel sterkte en wijsheid toewens, wat een klote constatering voor jullie en het paard.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 09:03

Er zullen heus wel paarden zijn die er wel mee kunnen gereden worden in de sport maar dat zijn er niet veel, kijk maar is in het ks topic. Als ts het paard kan terug doen dan zou ze dat beter kunnen doen. Als je een paard al jaren hebt dan ga je er mee bezig maar dit paard is er net, een ks paard hebben is geen pretje en zou ook niemand adviseren die er dicht bij ervaring mee heeft.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 09:18

En de plek war de ks zit is ook zeer bepalend, dit zit op een rotplek, zodra het paard de rug bolt zal het niet iets voelen maar wanneer er een zadel op word gelegd reageert het al. En dan gaat er ook nog iets bovenop zitten waardoor het nog pijnlijker is. Een paard met ks op een andere plek kan inderdaad door goede training hoop in de sport lopen maar op deze plek??? Denk het niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 09:20

pol013 schreef:

Nou ken ik toch 2 paarden die KS hebben en Z2 lopen én nog verder getraind worden. Maar die melden zich niet in een topic omdat ze er niet meer dagelijks mee bezig zijn/niet op bokt zitten. Die hebben ooit problemen geconsteteerd, foto's gemaakt, een aantal aandachtspunten opgenomen in de training en rijden met vrolijke paarden verder.

En voor degene met de lage rugklachten humaan: Jij hebt dus slechte foto's + klinische verschijnselen. Dat is goed balen voor je. Maar daar gaat het nou juist om. Er zijn ook mensen waarbij geen klachten zijn en de foto's wel beroerd zijn.
Overigens ken ik alleen het advies: blijven bewegen maar gedoseerd en met een juist spierkorset. Pijn is je gids in het proces.
(dit is even meer een algemene opmerking, niet direct aan de ts)

Mijn mening...KS paarden hebben hele goede ruiters/ trainers nodig met veel gevoel om juist opgebouwd te worden en pijnvrij te blijven.

Paard van TS geeft klinisch al symptomen en zij passen {in ieder geval 1 van hun} niet in bovenstaand plaatje.
Dus ik zou ook proberen de koop te ontbinden en het dier terug te brengen nu het nog kan.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-17 10:51

We gaan vandaag zien of hij klinisch nu nog steeds reactie geeft (dus na intensief oefeningen doen en 3 weken niet rijden). De zadelmaker komt en dan gaan we dus met een goed passend zadel kijken hoe hij reageert.

De eerste DA zei dat ze hem niet zou afkeuren als hij geen klinische symptomen vertoont, maar dat doet hij wel. Het enige wat we nu zouden moeten doen volgens haar is ook direct de link aantonen tussen het gedrag en de pijn, dmv uitverdoven. Als die link bestaat zou ze absoluut afkeuren.

Toen we haar vroegen: zou je dit paard nu goedkeuren voor de sport zei ze "je zit er al bijna een maand niet op, dus niet echt dan he?"

Mocht hij overigens nog steeds reageren dan is het snel klaar. Het is dus om uit te vogelen dat hij nog steeds pijn heeft, maar we moeten dat testen met een goed passend zadel. Anders kan men ook nog zeggen "ja, hij reageert gewoon op het slecht passende zadel". Dat willen we hiermee voorkomen. (Uiteraard gaan we niet een zadel ook echt aanschaffen nu, we gaan enkel passen).

We gaan ook alles filmen, en mochten we gaan uitverdoven dan gaan we ook weer alles filmen.

Edit: het was bij verkoper duidelijk dat dit paard ook voor een beginner was. Als je dus aan kan tonen dat dit paard niet geschikt is voor hem (dus dierenarts zegt: paard moét lang en laag gereden worden) dan ben je er geloof ik ook al.