druk op schoft en schouders verminderen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DiantaM

Re: druk op schoft en schouders verminderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 07:58

Ik zou een happy athlete masseur aan het werk zetten. Die heeft bij mijn paard fantastische dingen bereikt met de spieren naar de schoft en bovenbenen. Sommigen zien meer dan dierenartsen en kunnne het ook daadwerkelijk behandelen in tegenstelling tot dierenartsen

Winde_b

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-17 11:11

zou het ten zeerste apressieren als jullie eens zouden willen ophouden over de DA! mijn DA is ook DA van het olympisch team dus denk dat ik der wel op kan vertrouwen dat hij weet wat hij doet oky!
en hij is nu 3 keer ingespoten met ontstekingsremmers als hij een ontsteking heeft. dat is gewoon om het beestje zijn pijn weg te nemen denk dat we het er toch allemaal over eens kunnen zijn dat mijn paard niet onnodig pijn moet hebben hee !

Winde_b

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-17 11:14

Kinke schreef:
Je zegt dat hij een 'felle' ruggengraat heeft, dat klinkt als zeer weinig bespiering op de rug? Dan zou ik er helemaal niet op gaan zitten maar eerst aan de hand werken om de spieren op te bouwen.

mijn paard heeft bespiering genoeg. hij heeft een hoge schoft altijd gehad, dat is de bouw van het beestje hij had dat ook toen ik hem elke dag minstens een half uur reed en hem nog mee nam op wedstrijd. vind het jammer dat die foto's hier niet werken ... of dat ik niet weet hoe anders liet ik hem zien

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 11:16

Dan moet je geen topic openen, het probleem is schijnbaar niet verholpen door deze dierenarts. Waarom vraag je hem niks als je zoveel vertrouwen in hem hebt? Een goeie dierenarts had de rug allang op de foto gezet maar dat is mijn mening. Succes ermee.

Winde_b

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-17 11:17

Tulandro schreef:
Ik zou een happy athlete masseur aan het werk zetten. Die heeft bij mijn paard fantastische dingen bereikt met de spieren naar de schoft en bovenbenen. Sommigen zien meer dan dierenartsen en kunnne het ook daadwerkelijk behandelen in tegenstelling tot dierenartsen

vrijdag komt equizen (masseur voor mijn paard) hoop dat hij zijn spieren kan ontspannen

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 12:23

Ik vraag me af waarom je geen antwoord geeft op mijn vraag?

Winde_b

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-17 12:31

kwii schreef:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar een foto van de rug van je paard. Klinkt mij toch in de oren alsof het zadel misschien niet helemaal bij je paard past.
Kijkt je zadelmaker ook hoe jij in het zadel zit? Of past deze alleen in stilstand?

ik krijg hier om de een of andere reden geen foto's geplaatst.
het zadel is ooit gemaakt op mij en mijn paard maar nu in stilstand aangepast

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 12:35

Dank voor je antwoord.

De reden dat ik het aandraag is namelijk omdat mijn zadel wel paste voor mijn pony, maar niet meer voor mij. (Dat gaat verder dan een inch maat te veel of te weinig) En hierdoor ging het zadel toch drukken. Dus wie weet ligt jou zwaartepunt iets te ver naar voren i.c.m met dit zadel.Als er in die periode weinig van je lichaam is veranderd lijkt mij die kans klein, maar misschien toch wat om naar te kijken. Jammer dat het niet lukt met de foto's.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 12:45

Winde_b schreef:
kwii schreef:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar een foto van de rug van je paard. Klinkt mij toch in de oren alsof het zadel misschien niet helemaal bij je paard past.
Kijkt je zadelmaker ook hoe jij in het zadel zit? Of past deze alleen in stilstand?

ik krijg hier om de een of andere reden geen foto's geplaatst.
het zadel is ooit gemaakt op mij en mijn paard maar nu in stilstand aangepast

Bij mij kwam de zadelmaker voor een check up een jaar na opvullen. Er werd geconstateerd dat het zadel een beetje een brug vertoonde in het midden van de rug. Dus in stilstand werd het zadel aangepast zodat het mooi lag zoals het zou moeten liggen.

Merrie had een iets gezonken rug van zichzelf. Daarna moest ik gaan rijden en merrie liep totaal niet meer. Wou moeilijk draven/galopperen, wou niet ontspannen of inbuigen. Het viel ook de zadelmaker op. Zij is toen steeds weer een beetje weg gaan halen. Het zadel ging in stilstand weer wat bruggen maar met rijden bleek dat ze haar bovenlijn zo opbolde dat het zadel dan "gevuld" werd door haar bespiering/buikspiergebruik. Vulling er uit, paard weer super soepel, lekker bewegen fijn inbuigen en ontspannen enz.

Opvullen enkel in stilstand heeft dus absoluut niet mijn voorkeur om het zadel "juist" te krijgen!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 18:18

Tja, dan zou ik je paard laten hemelen want als de da van het OLYMPISCH team het al niet meer weet, dan weten wij op bokt het al helemaal niet(sarcasem off)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 18:29

Wellicht dat een goede osteopaat hier meer mee kan.
Mijn paard heeft erg veel klachten gehad en het bleek dat de fascia in haar schoudergebied helemaal vast en ellendig waren. Via dry needling en diverse osteo technieken is dat weer goedgekomen.

Als zadel de druk op schoft schouders geeft ligt het hoe dan ook wel aan het zadel :7 maar als jouw zadelmaker en DA samen beslissen (hebben ze overleg?) dat dat het niet kan zijn dan zou ik dus osteo proberen en wel een die samen kan werken met jouw DA. Of een goede holistisch dierenarts ism osteo jouw DA.

Maar als jouw DA ook de vet is van het Olympisch team lijkt het me dat hij dit ook kan verzinnen...

Winde_b

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-17 16:24

VanHuisUit schreef:
Wellicht dat een goede osteopaat hier meer mee kan.
Mijn paard heeft erg veel klachten gehad en het bleek dat de fascia in haar schoudergebied helemaal vast en ellendig waren. Via dry needling en diverse osteo technieken is dat weer goedgekomen.

Als zadel de druk op schoft schouders geeft ligt het hoe dan ook wel aan het zadel :7 maar als jouw zadelmaker en DA samen beslissen (hebben ze overleg?) dat dat het niet kan zijn dan zou ik dus osteo proberen en wel een die samen kan werken met jouw DA. Of een goede holistisch dierenarts ism osteo jouw DA.

Maar als jouw DA ook de vet is van het Olympisch team lijkt het me dat hij dit ook kan verzinnen...

mijn DA werkt wel samen met mn kinisist (die vrijdag komt). maar niet met de zadelmaker.
heb ook vrij weinig vertrouwen in mijn zadelmaker meer.
dus daar moet ook weer even een nieuwe komen
en als dat niet werkt ook maar een ostiopaat.

Winde_b

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-17 16:40

kwii schreef:
Dank voor je antwoord.

De reden dat ik het aandraag is namelijk omdat mijn zadel wel paste voor mijn pony, maar niet meer voor mij. (Dat gaat verder dan een inch maat te veel of te weinig) En hierdoor ging het zadel toch drukken. Dus wie weet ligt jou zwaartepunt iets te ver naar voren i.c.m met dit zadel.Als er in die periode weinig van je lichaam is veranderd lijkt mij die kans klein, maar misschien toch wat om naar te kijken. Jammer dat het niet lukt met de foto's.

alles kan natuurlijk maar ik denk niet dat ik van bouw echt veranderd ben, maar ben er wel van bewust dat mijn zadel ook op mij moet bekeken worden. Hopelijk neemt de volgende zadelmakker een beetje de tijd om me even te laten rijden zodat ze het probleem ook kunnen zien.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 17:25

Verstandig dat je een osteopaat en fysio laat komen.

Ik denk dat de spier en de fascia erom heen inderdaad nog helemaal vast zitten waardoor het probleem steeds terug komt. Een zadel geeft meer druk op die spier {of het nu wel of niet goed past}waardoor de spier nog meer gespannen word en je probleem weer groter.
Ik denk dat het verstandig is om de osteo ook even naar het zadel en de zadelplek te laten kijken hoe dat op elkaar inwerkt. Die kan daar waarschijnlijk ook wel zinvol advies over geven.

Winde_b

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-17 18:43

Elisa2 schreef:
Verstandig dat je een osteopaat en fysio laat komen.

Ik denk dat de spier en de fascia erom heen inderdaad nog helemaal vast zitten waardoor het probleem steeds terug komt. Een zadel geeft meer druk op die spier {of het nu wel of niet goed past}waardoor de spier nog meer gespannen word en je probleem weer groter.
Ik denk dat het verstandig is om de osteo ook even naar het zadel en de zadelplek te laten kijken hoe dat op elkaar inwerkt. Die kan daar waarschijnlijk ook wel zinvol advies over geven.

ja een osteopaat ben ik nog aan het zoeken.
Vroeger kwam patric molenaarts maar ik vind dat hij niet meer zijn tijd neemt en maar snel snel iets doet. dus tips in Belgisch Limburg zijn welkom