Hoe heb jij je voer gekozen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

FatCat

Re: Hoe heb jij je voer gekozen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 14:30

Ruw voer laat ik terzijde - dat wordt bepaald door de stal zelf en is van mooie kwaliteit.

Krachtvoer ben ik begonnen met Pavo Basis omdat dit standaard werd gevoerd op stal en in de prijs begrepen was. Dat was voldoende want meer dan licht recreatief reden deden we niet.

Toen we het werk begonnen op te bouwen ben ik graag kijken naar 1. een vitamine korrel en 2. een mix voor wat meer energie en pit. Daar ben ik uitgekomen bij:

Marstall Force: Gekozen omdat je er niet veel van moet voeren en alles al in goede verhouding is. Ook veel goede verhalen over gelezen op bokt. Gemakkelijk te bestellen.
Marstall Toernooi: Gekozen voor hoge granen mix (vooral haver) maar toch een gunstige Calcium/Fosfor verhouding.

Heb dus idd gekeken naar de inhoud. Voer waarbij de inhoud niet bekend is viel automatisch af.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 17:34

Mizora schreef:
Volgens de fabrikant niet, volgens de hoeveelheid mineralen en vitaminen wel. Hierbij hou ik het cvb, NRC en mijn eigen ervaringen aan.

Ik mag toch hopen dat een fabrikant ala marstall weet wat het adviseert!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 18:00

Dan moet de wetenschap er eerst over uit zijn wat de correcte hoeveelheden zijn. En de cvb houdt regelmatig hogere waarden aan dan het NRC (en visa versa) en ik heb nog weer op andere punten verhogingen waar ik zelf goede resultaten mee zie. Daarnaast zijn de meeste adviezen aan van mineralenbrokken aan de lage kant omdat ze vaak toch naast een krachtvoer worden gevoerd (bijvoorbeeld die schep "belonings"muesli na het rijden, die niet wordt meegeteld) en wisselt de mineralensamenstelling van ruwvoer ook van land tot land (gebied tot gebied zelfs, maar de verschillen tussen landen zijn meestal groter).

Sill_Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 18:10

Ik kijk zelf altijd waar mijn paarden het beste op reageren. Zelf altijd kuilvoer van eigen land, verschilt welke periode we het eraf halen naar kwaliteit voer maar altijd wel oké. Qua krachtvoer heb ik voor mijn pony subli basismusli zodat hij goed word ondersteund maar zo min mogelijk aan zetmeel en suiker want daar is hij redelijk gevoelig voor, tussen dit door is één lepel met zeewier en één lepel met selenium/vitamine E. Voor de jonkies heb ik de kruidenmix van subli, hier zitten veel vitamine in en ook één lepel zeewier en selenium/vitamine E zodat ze even een duwtje in de rug hebben doordat ze redelijk achterstand lopen qua leeftijd. De merrie krijgt in de winter ook bietenpulp omdat ze snel schraal word.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 21:19

@mizora ben jij voedingsdeskundige? Want volgens mij weet je er veel vanaf. Maar een supplement zoals vitamine E met selenium zou njiet voldoende zijn? Ipv extra vitaminebrok?

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 21:31

Ruwvoer is van stal afkomstig en wisselt per pak wat voor soort hooi het is. Nu staan ze op graszaadhooi, maar hiervoor was het een mengeling en daarvoor weer weidehooi.

Verder krijgt ze een handje luzerne. Maar hier heb ik moeten zoeken waar ze het goed op doet.
Zo zijn we begonnen op basisbrok van subli, en een tijdje een meusli van subli. Swinters kreeg ze altijd seniores priores erbij.
Ze heeft 2 weken op care4life gestaan van pavo maar werdt hier helemaal gek van. Veel te veel energie die ze niet kwijt kon en daardoor niet meer fijn te handelen.
Daarna is op de luzerne gezet en dit gaat nu goed. Dus blijft ze daarop staan.

Overdag staan ze nog op een wei met veel gras.

Muisssx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 21:37

Oewh dit is altijd een lastige zeker met mijn oudere paard.

Het ruwvoer is hier van goede kwaliteit, maar de ene dag eet mijn paard zijn volledige portie (3xdaags) op en de andere dag eet ie maar een portie of zelfs minder. Zodoende krijgt hij een flinke emmer lucerne (Hartog) om zo aan zijn ruwvoer te komen gemixt met Havens dravers brok en Havens natural balance (beide 1/4 schep tot een 3/4 schep, ligt aan arbeid). Hiernaast krijgt hij ook nog tweemaal daags een schep Hartog Concept van pension stalling. Paard staat overdag op gras wanneer het land dit toe laat, anders op stroo wat hij graag knabbelt.

Wegens zijn leeftijd en behoefte krijgt hij vrij veel krachtvoer, liever zou ik hem op pulp of slobber zetten. Maar alles wat nat is eet hij niet, zelfs niet wanneer je hem een dag geen andere brok aanbied of het smakkelijk maakt met meusli. Wanneer je tien 'vieze/andere' korrels in zijn bak bij zn voer gooit vind je ze alle tien terug nadat hij klaar is met eten, het monster :Y) }:0

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 21:44

Udo2001 schreef:
@mizora ben jij voedingsdeskundige? Want volgens mij weet je er veel vanaf. Maar een supplement zoals vitamine E met selenium zou njiet voldoende zijn? Ipv extra vitaminebrok?

Ik ben inderdaad een voedingsdeskundige.

Dat zou ik moeten uitrekenen en ik heb geen tijd om de producten nu in mijn voerbestand te zetten, dus ik zal het even alleen voor koper doen.

Conditiebrok moet je minimaal 0.8kg/100kg paard voeren om voldoende koper te voeren (naast 2kg hooi/100kg paard)
Endurix moet je 0.5kg/100kg paard van voeren voor voldoende koper
Fit-mix moet je 0.6kg/100kg paard voor het koper

Aangezien 3/4e voerschep 0.8kg is van conditiebrok, voer je voor 100kg paard daar
1/2e schep fit-mix is 0.4kg, dus voer je voor 65kg paard
en 1/2e schep endurix is ook 0.4kg, dus voor zo'n 80kg paard

Bij elkaar voer je voor 235kg paard, afrond voor 250kg paard aan koper. Aangezien de kans groot is dat de rest van de producten vergelijkbaar zijn, zou ik dus inderdaad voor een complete mineralenbrok gaan en de hoeveelheid iets naar boven afronden. Overigens is het waarschijnlijk ook nog eens goedkoper om voor Force te gaan dan een gemiddeld Se-vit. E supplement te gaan.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 22:32

Duidelijk! Hoe zit het net luzerne over die scheve verhoudingen caluim fosfor? Hij krijgt daarvan ook halve schep elke dag (vergeten te melden) kan dat kwaad? Alleen in grote hoeveelheden? De subli melasse vrij.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 08:48

Alleen in grote hoeveelheden. Gemiddeld kan je 1kg luzerne compenseren met 5kg hooi. In een gewone voerschep gaat 200 tot 250g. Je voert dus zo'n 100g luzerne, dat kan absoluut geen kwaad voor de ca:p-verhouding.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 09:03

Mijn pony kreeg tot twee jaar terug altijd hippostar muesli, maar is daardoor overgevoelig voor zetmeel geworden. Dus 2 jaar terug een zomer havens cool mix gegeven maar daar bleef ie op schuren. Toen ben ik in het najaar begonnen met metazoa en Luzerne, alleen was ie heel erg futloos in het werk. Na meerdere toevoegingen te hebben geprobeerd, ben ik uitgekomen bij de pavo topsport en hier jeukt hij niet op. Verder is de Luzerne inmiddels vervangen door esparcette omdat mijn jonkie geen Luzerne meer bliefte. Verder heb ik nog verscheidene poeders uitgeprobeerd, maar niks heeft echt goed geholpen tegen de dunne mest van mijn jonkie en mijn andere pony heeft afgelopen zomer niet eens zijn eczeemdeken opgehad zo weinig jeukte hij. Ik wil graag nog eens darmbalans proberen voor mijn jonkie, maar de prijs staat mij een beetje heel erg tegen.

Blacksmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 09:19

Mijn paard die 2 jaar terug hoefbevangen is geweest krijgt van Dodson en Horrel de safe en soud en de fibre mix met wat omega olie, biotine en glucobalance ( was eerst hippo ex laminitus maar dat is uit de handel) Ze doet het daar prima op.

Mijn andere paard kreeg altijd voer waar hij het goed op deed. Toch was ik benieuwd naar wat ik voerde en wat er in zat en wat heeft een paard nu eigenlijk nodig en waar moet ik naar kijken.
Natuurlijk kijk je ook naar het paard.
Het verbaasde mij dat in veel voersoorten een hoog zetmeelgehalte zit en dat de calcium fosfor verhouding vaak niet goed zit.

Ik ben zelf al jaren geen voorstander meer van brok ivm niet weten wat daar nu precies in zit en voer ik jaren muesli's het zij hier en daar aangevuld met magnesium of MSM en omega olie.

Momenteel ben ik een ander voer aan het uitproberen waar geen zetmeel en suiker in zit en waar de calcium en fosfor verhouding goed is. Ik ben benieuwd hoe mijn paard het hier op gaat doen.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 09:27

Omdat we op een flinke boerderij wonen heb ik qua ruwvoer alle keuze. Kuil, voordroog, natuurhooi, hooi in niet gesealde grote balen. Ik voer zelf het laatste, mijn ouwe is heel erg kieskeurig en doet het simpelweg het beste op onbeperkt hooi. Mijn pony krijgt dat ook, hetzij niet onbeperkt want zij heeft aanleg om erg dik te worden.
De pony krijgt ook weinig krachtvoer, een kwart op een dag. Straks als ze verder in haar dracht is zal ik overgaan op een andere brok. Nu eet ze hetzelfde als mijn ouwe en die eet 1 schep Pavo 18plus. Mijn ouwe doet het daar goed op. Verder staan ze elke dag op het land en daar hebben ze voldoende gras en ze eten ook wel wat stro uit de box.

Ik voer op het oog dus als ik denk dat het nodig is vervang ik het een door het ander of geef ik meer of minder. In de wintermaanden heeft mijn ouwe meer nodig.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 09:47

Interessant topic!

Mijn basis is hooi en een vitaminebrok. Omdat ons hooi wisselt en analyse daarom niet zoveel zin heeft, heb ik gekozen voor een balancer.
Ik ben begonnen met de Pavo Vital, maar dat was het net niet. Toen ben ik overgestapt op Metazoa. Dat leek in eerste instantie geweldig. Hij glansde enorm en had overal appels. En zijn stof- en pollenallergie leek minder te worden. Helaas werd hij er na een paar maanden enorm rillerig en druk op. Na lezen op Bokt bleek dat de Metazoa de oorzaak kon zijn. Toen ben ik overgestapt op Marstall Force. Daar deed hij het goed op, maar at hij slecht. Dus mengen met muesli. Omdat ik dat lastig vond en goede verhalen las over Vitalbix, ben ik dat gaan proberen. Dat ging in de zomer goed, maar in de winter begon hij ineens mest te eten en zand te likken. Daarom weer terug gegaan naar de Marstall Force. Dit is overigens in een tijdsbestek van 7 jaar. Ik ben niet elke maand gewisseld ofzo :D

Omdat hij de Marstall Force niet zo eet, moet er iets doorheen. Hij kan slecht tegen suikers en graan, dus het werd een interessante zoektocht. Uiteindelijk kwam ik op de Agrobs Alpengrün Muesli en slobber uit om mee te mengen. Fijn spul. Zeker de slobber gaat er goed in. Ik ben op een gegeven moment van stal gewisseld, waar voer bij de stalling in zat. O.a. de Care 4 Life van Pavo. Nu ben ik geen fan van Pavo en las ook spookverhalen van C4L, maar toen mijn laatste eigen muesli op was, ben ik het toch gaan proberen, omdat ook dit zonder suiker en granen is. En ik moet zeggen, hij doet het er goed op en eet het met smaak. Dus hij krijgt een schep per dag (is ongeveer 350 gram). En de slobber van Agrobs heb ik nog steeds. Dat krijgt hij ook 1/2x per week.

Verder krijgt hij magnesium voor de spieren, maar ook om hem wat rustiger in zijn hoofd te houden. Zonder wordt hij rillerig. Ik ben pas begonnen met Oerbalans. Dat is een zuiverend supplement, wat goede dingen doet met allergiegevoelige paarden en zomereczeem. Dat probeer ik nu een paar maanden, omdat kijken of het wat doet met zijn stofallergie. Het is gebaseerd op kruiden die een zuiverende werking hebben en daarom vind ik het interessant. Ik heb inmiddels van alles geprobeerd en het een werkt beter dan het ander. Maar dé oplossing heb ik nog niet gevonden.

Verder krijgt hij kamille als we een stressvolle dag krijgen (paar dagen van tevoren), zoals wedstrijd. Als hij wat meer energie nodig heeft, geef ik zwarte haver. Maar dat is momenteel niet zo. En als extra ondersteuning voor eiwitten en spieren of als hij wat invalt, geef ik een paar keer per week Agrobs Fetura bij.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 15:30

Ik heb vanalles geprobeerd, maar mijn paarden zijn Pavo paarden 8)7 . De rest word vaak matig gegeten, geeft slome paarden, doffe paarden, kortom niet zoals ik ze graag zie. Ik ben namelijk voor zo min mogelijk rommel en krachtvoer, maar helaas de dames en heer denken er anders over |o

Zodoende staan de dames op Pavo Sportsfit en de oude heer op 18+. Wel allemaal ruim onder de aanbevolen hoeveelheid, maar ze stralen mij tegemoet.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-17 16:19

Hier is het voer ook weer veranderd. Afgelopen maanden kregen ze elk een beetje Active+, de muesli van Vitalbix. Die muesli had ik gekozen omdat ik het dan meteen met de Daily Plus mee kon bestellen. Ik wilde graag wat meer volume voeren. En de muesli is op zich prima spul. Alleen ruikt hij me iets te vaak te zurig. Niet elke zak, en ze eten het ook braaf op, maar ik vond het toch niet prettig. Nu heb ik voor allebei een ruwvoermix van Agrobs en vooral mijn ruin eet dat letterlijk zuchtend van genot :') Hij krijgt Leichtgenuss, en mijn merrie krijgt een seniorenmix. Het is fijn om iets gezonds te kunnen geven waar je ook handen vol van kunt geven ipv een handje muesli.

Voor mijn merrie heb ik astragalus aan het voer toegevoegd. Moet nog even kijken wat dat doet en welke dosering ik moet hebben.
Laatst bijgewerkt door Koper op 09-10-17 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 16:24

8 jaar geleden begonnen met mijn (4 jarig en ongetraind) paard op 24/7 buiten op een onbemeste weide en een halve kilo subli ponybrok. Inmiddels heeft paardlief helaas een aantal kwaaltjes opgelopen in de loop van de jaren omdat ik moest verhuizen en hij dus op een vette weide kwam te staan van bemest raaigras.

Ik ben onlangs veranderd van stal en voer.
Eerder voerde ik Havens Greenvet (niet de aanbevolen hoeveelheid)en Optiform lucerne. Hij kreeg glucosamine+MSM en een beetje lijnzaadolie bij. Stond op een 24/7 binnen+buitenstal. In de winter (vanaf september tot april) 24/7 binnen en de zomer 24/7 buiten op bemeste weides. Dat vond ik geen fijne stal en ben dus verhuisd naar een stal met een paddock paradise waar hij beperkt op het gras staat.

Daar krijgt hij nu Agrobs alpengrun muesli en alfalfa kaf van Dodson&Horrell (tegen het schrokken). Verder in overleg met de veearts Gastri-aid (gevoelige darmen en maag) vit e/sel en gewoon weer glucosamine/msm, waar ik heel blij mee ben dat hij dat krijgt. Ik merk een goed verschil. Gastri-aid hielp met twee weken al om zijn gevoelige darmen te verminderen en (verbazingwekkend genoeg) helpt het ook bij zijn singelnijd wat hij altijd al gehad heeft.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 17:32

Interessante vraag!
Voor mij is het de eerste keer dat ik pony's helemaal in eigen beheer heb. Ik ben begonnen met aan de vorige eigenaar te vragen, wat ze daar te eten kregen. Ze stonden daar 24/7 het hele jaar in het gras, en deden geen werk. Als ze dat ooit heel sporadisch wel deden kregen ze een handje muesli achteraf. Ik kocht de pony's in december, in laten we zeggen, royale conditie :')

Bij mij veranderde er niet veel, ook 24/7 het hele jaar door weidegang. En beperkte beweging (1-3x per week). Bij mij stond er minder gras. Ik ben ze hooi bij gaan voeren. De wei is onbemest en (in mijn leek-ogen) redelijk divers, er groeit naast verschillende soorten gras ook weegbree, brandnetel, distel, wat klaver, en braam aan de randen. Dat eten ze allemaal. Ik denk dat de grond aan de zure kant is, er groeit ook een eiland van boterbloem. Wat ze ook gewoon opeten als ze de kans krijgen... Daar moet ik dus wat mee.
Ik heb mezelf een jaar de tijd gegeven om te zien hoe dat nou gaat met zo'n wei, wanneer begint het gras weer te groeien, enz.

Een van de pony's heeft altijd wat last van slappe mest, dat had ze al toen ik haar kocht. Het zijn bij haar vrijwel nooit van die mooie losse vijgen. Altijd enigszins breiig en in najaar/winter met momenten dunner. Daar hebben er meer last van weet ik.
Ik heb ze in het voorjaar Equi Parex gegeven wat wel leek te helpen, maar ik vond het wel duur. Ze aten het wel graag, en dat wil wat zeggen want ze zijn naast gras en hooi enorm kieskeurig. Appels en wortels gaan er met moeite in. Ik heb het idee dat ze eerder van hartig/bitter dan van zoet houden.

De laatste dagen was de mest weer dun, vandaag gelukkig weer heel wat vaster (een hoop ipv een spoor). De DA komt voor mestonderzoek en even een algehele check. Pony is wel fit en alert. Maar ik wil nu toch graag iets bij gaan geven om de spijsvertering te ondersteunen.
Alleen, tsja. Iets met bomen en bos... :=
Daarnaast wil ik ze niet volstoppen met allerlei supplementen. Baat het niet dan schaadt het niet vind ik niet altijd opgaan, het lichaam moet het allemaal maar verwerken en dat kan ook juist een belasting zijn ipv een ondersteuning. Plus, ze zijn gevoelig voor overgewicht, dus ik wil er, bij wijze van, geen kilo's brok in hoeven stoppen.
Via een tip kwam ik bij producten van Dodson & Horrell uit. Dat spreekt me wel aan omdat ik wel vertrouwen heb in de Britten als het op paarden aankomt. Ook omdat ze in de UK zelf zo veel inheemse sobere rassen hebben.
Ik moet toch ergens beginnen ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-17 17:45

Logische gedachtegang Klijntje :) Het is heel leuk en leerzaam om je dieren in eigen beheer te hebben maar het kan ook een gepuzzel zijn. Wat apart dat je ponies boterbloem eten, ik vraag me af wat er in zou kunnen zitten waardoor ze blijkbaar het nodig vinden om te eten?

Dunne mest kan natuurlijk ook samenhangen met de weerstand. Als je paard bij voorbeeld bij veel regen en/of wind lossere mest krijgt zou ik een geschikte stal met een dikke laag strooisel een betere optie vinden dan een supplement oid.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 18:10

Ja, dat vind ik zelf ook wel. Ik heb best groot vertrouwen in dat ze zelf heel goed weten wat ze nodig hebben. Misschien schat ik ze te hoog in wat dat betreft ;)
Wat de mest betreft kan ik er niet goed de vinger op leggen. Maar het is inderdaad goed om ook naar andere omstandigheden te kijken. Misschien eens een logboekje bijhouden ouzo.
Eerst maar eens zien wat de DA er van denkt.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 19:46

Leuk en interessant topic!

Ik voer de paarden al jaren in eigen beheer en heb altijd Pavo gevoerd, in het begin subli maar daar deden ze het niet goed op en veel lustten het niet. Op de Pavo eigenlijk nooit problemen gehad, altijd goed uitziende paarden en met voldoende energie. Onze leverancier levert netjes aan huis en hier ook al jaren zeer tevreden over.
Daarnaast door de loop der jaren steeds meer hooi gaan voeren, op de manege waar wij vandaan kwamen was dat helemaal niet gewoon dus dat soort dingen moesten wij zelf achter komen. Inmiddels voeren wij semi- onbeperkt hooi, dwz ze hebben altijd de beschikking over hooi uit een tas, dag en nacht, tassen zijn nooit helemaal leeg bij de volgende voerbeurt. Alleen de shetlander krijgt beperkter hooi omdat hij anders tonnetje rond wordt. Wij hebben geen weiland maar paddocks. Hooi kopen wij ivm opslag in kleine partijen in, wil altijd graag langstengelig hooi wat lang heeft gestaan, dus enigszins uitgebloeid is. Ook geen hooi in plastic.

Mijn shetlander krijgt naast het hooi een vitaminebrokje, de vitalbix daily complete. Omdat er vier voermomenten zijn krijgt hij in de ochtend en avond vitalbix daily complete met Pavo daily plus en de andere twee voerbeurten alleen een handje Pavo daily plus voor het idee. Ik ben twee jaar geleden overgestapt van de pavo nature's best of care 4 life op de vitalbix omdat mijn shetje het niet goed deed op de pavo. Hij had altijd wat dunne mest en kwam niet zo mooi door de rui. Nu met de vitalbix is dat veel beter, af en toe geef ik hem een periode wat nutrimash bij voor de spijsvertering en hij krijgt ook af en toe een kuurtje psylliumvezels.

Mijn sportpaard ( ZZ dressuur) deed het altijd heel goed op Pavo sportsfit ( nooit meer als twee scheppen per dag bij heel hard werken, bij rust een halve schep, dus max anderhalve kilo gemengd met een hand Pavo daily plus en in de avond een beetje Pavo slobber mash met een schepje soulmate nutrition om de vitamines aan te vullen omdat ik onder de aanbevolen hoeveelheid krachtvoer zat ( beter gezegd omdat ik daar onder wilde blijven ivm niet teveel krachtvoer willen voeren).
Nu is hij helaas al meer als een jaar geblesseerd ( bevangen aan 1 been) en daarom zijn voer aangepast. Hij krijgt nu ook vitalbix, 480 gram per dag, met Pavo daily plus. Daarnaast de nutrimash met supplementen; vitamine E ( zonder selenium), magnesium en biotine. Af en toe een reinigingskuurtje om de stofwisseling te ondersteunen, dit kreeg hij voorheen ook al.

En ik heb nu een nieuw paard op stal, waarvoor het altijd weer even zoeken is. Hij moet vooral wat meer spieren en vetjes kweken. Hij kreeg in eerste instantie ook vitalbix met hun active+ muesli maar kreeg behoorlijk mok toen hij dat at. Ook is het financieel niet echt leuk voeren. Toen ben ik overgestapt op Pavo, de nature's best in combinatie met de topsport. Nature's best als basis om het suiker en zetmeel gehalte laag te houden en topsport voor extra spieropbouw. Ik vond het echter niet zo werken voor hem, hij bleef onbespierd en werd ook vrij schrikkerig erop. Dus ik heb verder gezocht en mijn leverancier levert ook producten van marstall. Ik heb daarom nu gekozen om hem in de ochtend marstall force te geven met een hand Pavo daily plus en daarnaast als lunch en avondeten een schep marstall cornmuesli. Op rustdagen iets minder muesli. Voor de nacht krijgt hij een bakje Pavo daily plus. En hij krijgt een klein beetje vitalbix nutrimash met supplementen, ook vitamine e, biotine en magnesium. Hij eet helaas niet veel hooi, dat is jammer. Hij zal rond de tien of twaalf kilo zitten, mijn andere paard zit op ruim vijftien kilo hooi.
Hij krijgt nu bijna drie weken marstall en ik vind dat hij er wat voller uitziet en hij is weer minder rillerig in zijn gedrag.

Mijn paarden krijgen ook altijd wat lijnzaadolie, voor de omega drie vetzuren, omdat wij geen gras hebben. Vitamine e is ook omdat wij geen gras hebben, biotine voor de hoefgroei, ene paard heeft goede voeten maar helaas door de bevangenheid problemen, nieuwe paard heeft nog niet heel mooie voeten, en magnesium voor de spieren, rust etc. Is een belangrijke aanvulling vind ik, ik slik het zelf ook en ben er enorm van opgeknapt.

De Pavo daily plus zou ik nog wel eens willen vervangen, maar het valt niet mee iets te vinden wat hier makkelijk leverbaar is, geen scheve calcium fosfor verhouding heeft en wat ze lusten. Ik heb nu een zak marstall wiesen fasern maar zelfs de shet vind het maar zo zo.... ik geef het vooral voor de structuur, zodat ze wat te kauwen hebben en voor mij paard wat minder hooi eet als aanvulling op het ruwvoer.

Edit: ik gebruik trouwens supplementen van Pharmahorse omdat deze suikervrij zijn en goed betaalbaar zijn. Ook de service is prima.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 15:39

Voeding blijft zo ontzettend lastig. Mijn paard was toen ze jong was geen makkelijke eter en was mijn keuze beperkt. Momenteel staat ze op een vitamine koek waar ik niet echt tevreden over ben. Ook niet ontevreden maar voor mijn gevoel moet het beter kunnen.
Mijn paard heeft overgewicht staat 24/7 op de wei. Normaal krijgen ze voordroog maar momenteel nog voldoende gras. Dus ik wil zo min mogelijk extra bij geven maar wil wel dat ze voldoende vitamines binnen krijgt.
Ze is vrij vatbaar voor huidaandoeningen en ze heeft best wel last van jeuk, haar weerstand is ook niet altijd optimaal. Van de ene kant bang dat ze teveel binnen krijgt maar ook weer dat er te weinig naar binnen gaat aan vitamines. Na lang zoeken, ervaringen lezen heb ik metazoa brox besteld. Ben erg benieuwd wisselende ervaringen. Ik ben vooral ook benieuwd of ik daadwerkelijk iets ga merken aan mijn paard. Hopelijk op een positieve manier. Jammer genoeg kunnen ze niet praten.
Sommige worden er blijkbaar heet van. Op zich mag er wel wat meer power in dus we zullen zien. Heb maar 4 kg besteld voor het geval het niet in de smaak gaat vallen. Dan kan ik er de shetten nog blij mee maken.

Wat de shetten betreft die krijgen dagelijks een handje muesli(aveve light mix) en doen het daar goed op. Staan verder ook niet aan het werk ze staan er verder ook goed bij wel iets te rond maar dat mag wel tegen de winter.

De andere paarden op de wei bij mijn paard krijgen ook allemaal wat anders. Vorige jaar in overleg met de eigenaar ben overgetapt naar pavo 18+. Al haar paarden zijn inmiddels de 20 gepasseerd. En merkte dat 2 daarvan toch niet meer voldoende hadden aan de simpele recreatiemengeling. En 2 van de 3 krijgen daarbij nog bietpulp extra. Daar doen ze het goed op. De jongste van de 3 krijgt niet al te veel want dan stijgt hij op.

De andere 2 zijn van pensionklanten en krijgen ook wat anders. Maar dat is aan de eigenaren zelf. Dat regelt iedereen hier zelf wat ze krijgen.

Foster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 22:44

Hoe ik mijn voer heb uitgekozen? Door veel op bokt te lezen, onder andere de berichten van Mizora, Koper en de eigenaresse van Rio (even naam kwijt) :D

In de winter geef ik naast hooi ruime hoeveelheid vitalbix, lijnzaadolie met vitamine E en magnesium. Als deze lijnzaad op is denk ik dat ik voor gewone en Pavo E-plus ga, dat is magnesium, vit. E en selenium. Dit omdat mijn vorige paard een selenium te kort had en ik nog in dezelfde omgeving sta.

Voor de eiwitten raadde mijn veearts 1,5 kilo luncerne aan. Maar mijn huidige paard eet dat helaas niet graag.