Advies gevraagd voor ruwvoer

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Re: Advies gevraagd voor ruwvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 16:11

Als ik jou verhaal zo lees zou ik over gaan op gewoon droge hooi baaltjes dus die niet verpakt zijn. Liefst al wat oudere, grovere en echt voor paarden.
Dit hooi wat jij geeft ziet er uit als koeiengras om het zo maar te noemen. Voordroog van een land wat 2x per jaar bemest word. Daarom is het ook zo zacht en fijn.
Grof, droog hooi is beter voor het paard.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 16:29

Kan je niet een paar balen voordroog kopen en die opslaan? Ik haal altijd eerst een baal, laat een ruwvoeranalyse maken en als de waardes goed zijn dan laat ik er genoeg voor de hele winter brengen. Van hooi of voordroog met veel suiker of eiwit kunnen ze moddervet worden. En aan de buitenkant kan je het echt niet zien. als er veel suiker in zit voelt het alsof er een waslaagje op het hooi zit. Oud hooi, langstengelig hooi kan enorm veel suiker bevatten. Net als graszaadhooi. Het is een groot misverstand dat daar weinig suiker in zit. Maar in graszaadhooi zit meer suiker dan in gewoon hooi.omdat het gras is uitgebloeid en dus niet meer kan groeien, gaat het gras weer suiker opslaan.

Ik heb net een partij binnen. In juli geoogst, vrij fijn, heerlijk ruikend maar super laag in eiwit en suikers. Topspul om onbeperkt te kunnen voeren.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 19:13

Dat ben ik het niet mee eens hoor.

Kun je dat onderbouwen?
Bron?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 19:20

Waar ben je het niet mee eens? Dat in graszaadhooi meer suiker zit? Als je een beetje weet hoe fructaan in gras wordt bepaald is het heel goed te verklaren. Ik heb ooit eens een partij uitgebloeid super langstengelig hooi gehad met een suikergehalte van 20%. De verklaring van eurofins agro was dat gras wat uitgebloeid is en dus niet meer kan groeien het fructaan weer gaat opslaan. Het kan immers het fructaan niet kwijt omdat het niet meer kan groeien.

Graszaadhooi wordt vaak gezien als ‘arm’ hooi, maar kan juist nog veel meer suiker bevatten en is dus lang niet altijd geschikt.

https://www.dehoefslag.nl/verzorging/ho ... nheid.html