Esparcette

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 18:41

Fennadev schreef:
Hier staat het praktisch ook. Iets met wij van wc eend adviseren wc eend. https://www.voergezond.nl/c-3838347/ver ... sparcette/
Dus ik gok broodje aap verhaal om mensen zover te krijgen over te stappen op hun producten.

Neen, dat was het in geen geval wat ze doorstuurden. Was wetenschappelijke analyse van lucerne, esparcette en soya. Verklaring wat het doet in het lichaam.
Broodje aap is nu net wat die hype voeders rondstrooien, eerst lucerne, nu esparcette. Moeilijk hé?
Beetje gezond verstand moet toch beseffen dat eenzijdig voederen van een vlinderbloemige en dat gedurende langere periode niet aan te raden is!

Mizora

Re: Esparcette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 18:52

Dan kunnen er vast wel wetenschappelijke artikelen overlegd worden. Maar die missen tot nu toe volledig. Dat maakt het ook zo lastig, ze doen zo ontzettend geheimzinnig en verschuilen zich achter de europese wetgeving. Maar je mag dan wel geen gegarandeerde analyses plaatsen bij een product waar je het niet van kan garanderen (immers moet dan iedere batch getest worden of er moet een premix toegevoegd worden), je mag wel degelijk een voorbeeldanalyse plaatsen mits je duidelijk aangeeft dat dit dus een voorbeeldanalyse is.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 19:00

Nee ik besef inderdaad niet waarom het zo slecht is om te geven. Ik kan je wetenschappelijk onderzoek overigens ook nergens vinden met trefwoorden. Ik vind alleen maar onderzoeken die lovend zijn over esparcette. Ik vind oa dat het werkt tegen wormen. Je doet net of zijn vlinderbloemigen automatisch giftig. Wat voor alternatief raad je dan aan om te voeren voor het mengen van mijn poeders/ mest van mijn twenter stevig te houden?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 19:06

Ik denk persoonlijk niet dat het slecht is. Ik denk persoonlijk dat je niet teveel en niet te lang mag voeren net zoals alle vlinderbloemigen.
Het bevat naast voordelen, ook nadelen voor het systeem. Hier zijn mijn paarden gevoelig voor klaver, bevat stikstof, mijn berber heeft als tweejarige op een weide met redelijk wat klaver gestaan. Iemand zei me: is niet erg, is heel gezond, hij groeit nog, maar helaas is hij enorm gaan schuren daardoor, flink kolieken gehad paar keren. Gaat nu gelukkig veel beter nu, we staan op een andere plek en het schuren is quasi over, geen kolieken meer.
Daarom ben ik voorzichtig met vlinderbloemigen, voor gevoelige paarden kan teveel en te lang zeer belastend zijn voor het systeem.
De jonge paarden geef ik hier ook esparcette.
Ga nu deze winter over naar healthy herbs, ondanks dat men niet positief is op bokt hoorde ik veel lof van mensen die het wel geven.
Dat ze geen analyses plaatsen, denk ik, kan mis zijn natuurlijk, is omdat er heel wat tijd in studie kruipt en heel veel moeite gedaan wordt en dit niet te grabbel gegooid wordt op internet voor concurentie. Zo doe ik dat ook met de zaken die ik maak. Internet is op dat vlak vergif.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 19:28

Een voorbeeldanalyse geeft aan hoeveel mineralen er ongeveer inzitten per kg, daar kan de concurrentie niets mee. Een ingredientenlijst hoeft enkel op volgorde van de producten te zijn, zolang er geen percentages bij zijn kan een concurrent er weinig mee. Daarnaast kunnen alle andere paardenmerken wel gewoon een ingredientenlijst plaatsen.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 22:18

Inderdaad, vind ik ook vreemd, misschien omdat het wisselt...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 23:36

Als het uit die hoek komt, neem ik het ook niet zo serieus. Het lijkt me mooi voer, maar hun manier van zaken doen staat me totaal niet aan. Er zijn heel veel merken die ontwikkelen en regelmatig met nieuwe producten op de markt komen, maar gewoon hun analyses en ingredienten plaatsen. Als het werkelijk zo goed was, zouden ze al vele malen meer klanten hebben, als ze aan hun manier van aanbieden gingen werken. Heel veel interesse van mensen, maar het houdt heel veel mensen tegen. Dus gemiste kans dan.

Wij voeren de Sainfoin van equifyt endie is met Timotee, lijnzaad en kruiden, dus een mengeling. Ik voer niet graag eenzijdig, maar iets vinden zonder lucerne is lastig.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 23:50

Ik voer de sainfoin cubes van equifyt, die is puur esparcette. Dat wat jij geeft ziet er wel veel interessanter uit...

Ik werd er eerlijk gezegd ook wat mottig van dat ze zo moeilijk doen over de ingredienten, maar denk dat het wat varieert en het moeilijk is om uit al die planten op verschillende tijdstippen geoogst een weergave van een constante samenstelling te geven....
Ik denk dat je het maar weet door te geven.
De planten die ik zeker wil geven en ze ook jaar rond eten in de natuur zitten er alleszins in.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 23:59

Die van equifyt klinkt mij ook wel interessant in de oren. Ik moet morgen bestellen en het liefst ergens waarbij ik ook pavo topsport kan krijgen dus ik gok dat ik weer gewoon voor de variant van metazoa ga. Ik voer hooguit 200 gram ervan op een dag. Verder krijgen ze vitamine brokje van metazoa en de pony die werkt ook nog topsport.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 01:41

Zelfs al de samenstelling wisselt is het vreemd te noemen, want je wil een stabiel product op de markt waar mensen van op aan kunnen.
Equifyt wisselt ook van kruiden per seizoen, maar melden dit.

De meeste bedrijven die Equifyt verkopen, hebben denk ik geen pavo. Maar een de Boer in Naarden bijv wel, dat is een hele grote winkel met veel keus. daar zullen er vast meer van zijn. De kleine aanbieders niet.

Toen wij equifyt verkochten deden we dat ook vanuit onze visie en dus expres niet de commercielere merken.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 10:15

Ik heb even kort de wetenschappelijke recensie's uitgeplozen deze morgen. Vooral deze van Barry et al.
Kort gezegd want is nogal ingewikkelde Engelse tekst, is het wzt overdreven van HH om esparcette onder dezelfde noemer te plaatsen als luzerne en soya (die allen familie zijn van de vlinderbloemigen.)
Wat betreft tannines is er inderdaad heel wat te zeggen (zo'n 50 pagina's lang...), maar komt erop neer, wat voor mij belangrijk was, dat sainfoin minder gasvorming veroorzaakte dan luzerne en minder belastend is voor het systeem (dit werd aangetoond met heel wat cijfertjes en curves, ma bon, dat is waar het op neerkomt).
Mijn besluit uit de tekst was dat het idd klopt vanuit het onderzoek dat het wormontwikkeling in de darmen remt, maar gezien de invloed van de CT tannines op de eiwit vertering zou esparcette best niet gans jaar door in grote hoeveelheden gegeven worden. Zo beetje gemengd in een equifyt mengeling is dus helemaal ok!

Nu, deels hebben ze wel gelijk, maar is met een korrel zout te nemen, is wellicht om beter over te komen dan de concurrentie die ook kruiden toevoegen aan de mengeling naast esparcette.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 10:29

Dat is zeker een tactiek ja, want nu roep je hier dingen zonder bron of gedegen onderzoek dat wij zien. We zouden je maar op je woord moeten geloven.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 10:40

_Reneee schreef:
Dat is zeker een tactiek ja, want nu roep je hier dingen zonder bron of gedegen onderzoek dat wij zien. We zouden je maar op je woord moeten geloven.

Ik ROEP hier dingen ZONDER bron???? Kun jij niet lezen?
Nog even herhalen dan:
Bron: Barry et Al.
Citaat:
Ik heb even kort de wetenschappelijke recensie's uitgeplozen deze morgen. Vooral deze van Barry et al.

Op je woord geloven. Plaats je vingertje op het toetsenbord, tik in: sainfoin Barry et al en lees dus zelf ipv denigrerende opmerking te geven. Zou niet weten waar ik deze negatieve opmerking aan verdiend heb. Ik heb zelf ook het recht op eerlijkheid over voeding terwijl er zoveel kul rondgespreid wordt.
Ik weerleg nu zelfs de tactiek van HH en jij laat het uitschijnen alsof ik deze tactiek mezelf toe eigen, zou begot niet weten wat ik daarmee in mijn zakken zou steken, heb geen aandelen bij HH, neen :')

De info over esparcette heb ik al gezegd, moet je aanvragen bij HH, daar wordt uitdrukkelijk vermeld dat ik die zelf niet mag delen. Daar moet je dus zelf voor mailen.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 10:56

De tannines helpen toch juist om eiwitten langer in het lichaam vast te houden waardoor een paard meer energie uit zijn eiwitten kan halen? Dus ik snap het negatieve verband nog niet zo. Ik ben weer gewoon voor de esparcette van metazoa gegaan,ik ben erg te spreken over hun producten, pony's doen het er goed op. :j

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 12:28

Precies dat.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 15:11

Fennadev schreef:
De tannines helpen toch juist om eiwitten langer in het lichaam vast te houden waardoor een paard meer energie uit zijn eiwitten kan halen? Dus ik snap het negatieve verband nog niet zo. Ik ben weer gewoon voor de esparcette van metazoa gegaan,ik ben erg te spreken over hun producten, pony's doen het er goed op. :j

Oei....die teksten waren best wel pittig deze morgen op mijn nuchtere maag, dan heb ik het verkeerd begrepen.
Waren twee bronnen die ik bekeken had.
Wil jij eens lezen?
http://www.fao.org/docrep/003/w7448e/W7448E04.htm
De tweede bron zet ik er straks op, ben even bezig nu.
Is wel onderzoek bij herkauwers, runderen en schapen,...is misschien bij paarden iets andere vertering omdat de pH ook lager is dan in de pens van koeien, waarvan de pH tussen de 5.5 en 6.5 is, terwijl de pH in een paardenmaag kan dalen naar pH 2.5)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 20:46

Ik zou het toch best een kans willen geven bij arm ruwvoer, die esparcette.
Denk dat t nuttige eiwitten levert

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-17 20:50

Vandaag begonnen met voeren van de Equifyt Sainfoin Timothee.

Ruikt lekker, naar konijnenhooi :')
Maar vind er weinig verschil aan te zien als ik het vergelijk met de Havens Mix.
Dus moet nog ervaren of het een groot verschil maakt, anders is het eenmalig. Of ik koop de Metazoa Esparcette hooi en meng het zelf met Havens mix. Dat is ook nog een goed idee.

De Equifyt heb ik uiteindelijk via via kunnen verkrijgen maar was niet heel handig.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 00:45

Wij zijn er even mee gestopt. Bestelden het bij UHT en werd op werk van mn man bezorgd in Amersfoort op route a 1 euro.

Ik wilde per se zonder lucerne, dus had de Equifyt, maar vind de mix vergelijkbaar. Wat ook een mooie mix kan zijn is de optiform van mijten ( te koop bij Molen in Putten ) Dat is tegenwoordig alweer een tijdje melasse vrij en kan ook bijv een esparcette door als je da per se wil.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-17 00:57

Optiform ziet er ook goed uit op papier.
Bedankt voor de tip!
Ben wel benieuwd wat gisten precies voor effect hebben.
Het is voor mij nieuw. Althans, ik neem aan dat dit toch anders is dan probiotica?

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 03:21

Hier gebruiker van Metazoa Esparcette.
Erg tevreden.
Iets stoffig maar irriteerd totaal niet.
Gebruik het vermengd door de Metazoa brox.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 09:03

superpony schreef:
Wij zijn er even mee gestopt. Bestelden het bij UHT en werd op werk van mn man bezorgd in Amersfoort op route a 1 euro.

Ik wilde per se zonder lucerne, dus had de Equifyt, maar vind de mix vergelijkbaar. Wat ook een mooie mix kan zijn is de optiform van mijten ( te koop bij Molen in Putten ) Dat is tegenwoordig alweer een tijdje melasse vrij en kan ook bijv een esparcette door als je da per se wil.

In optiform zit wel luzerne hoor!
Of bedoelde je dit niet voor jezelf om te voeren?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 16:22

darkchrystal, ik meende dat daar geen lucerne in zit?? Maar wij voeren die zelf niet. Heb hem een tijd geleden een tijd gevoerd en vond hem er verder wel mooi uitzien. Beetje ondergewaardeerd product. Misschien omdat er jaren geleden wel veel melasse in zat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 18:51

Zit er wel in, heb t mijten gevraagd.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 19:39

Anoniem schreef:
Zit er wel in, heb t mijten gevraagd.

Oke, dat zal ook wel als je naar de harde stukjes kijkt. Maar ik vond het toen een mooie mix. Ik hou sowieso niet van een enkel product als ik een ruwvoer mix kies, zoals alleen lucerne. Hij was vroeger met melasse en toen niet meer, dus een tijd gegeven.