Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
LBLGypsyCobs schreef:Voor de mensen met ervaring met kissing spines; kan dat echt af en aan klachten geven?
Dus maanden niets aan de hand en dan door een verkeerde beweging op de wei, een rare draai in stal ofzo, ineens een periode van pijn en daardoor heel andere gedrag?
Ik kan me goed voorstellen dat wanneer de kissing spines nog niet extreem zijn, het paard door juiste belasting en goede bespiering geen klachten hoeft te hebben.
SuperAssie schreef:Bedankt voor de reacties al, ik zal straks wat meer diepgaand reageren, dat is via mobiel wat lastig.
Ik heb niet het idee dat hij vaste periodes heeft waarop hij zo doet. Wel valt het op dat hij het eerste half jaar na een verhuizing van stal vaak erg braaf is, en daarna gaat het weer mis.
Om nou ieder half jaar van stal te wisselen..
In zijn kudde is hij erg op zijn plek,hij is de baas en heeft naar mijn idee geen/weinig stress.
Wel is hij inderdaad met kouder/natter weer snel vervelend maar dat heeft bijna ieder paard wel denk ik.
Hij heeft voorheen ook op stal gestaan(eerste stal zomer 24/7 wei, winter 23/7 stal), daar werd hij gek. Tweede stal was al beter, jaarrond overdag buiten en snachts binnen, maar ook daar stonden ze overdag vaak binnen en dat merkte ik meteen.
Sinds hij op z'n huidige plek staat heeft hij mentaal meer rust, zelfs op zijn "stoute" momenten.
LBLGypsyCobs schreef:Maar het is dus wel mogelijk dat een paard met kissing spines periodes zonder pijn heeft en daarbij normaal gedrag vertoont en door een verkeerde beweging oid van de 1 op andere dag wel pijn heeft en heel ander gedrag toont.
Ik hoor vaak dat wanneer kissing spines wordt geopperd, men zegt 'ja maar dan zou je dat altijd moeten merken, dus dat kan het niet zijn'.
Maar ik begrijp nu dat dat absoluut geen garantie is en dat je eigenlijk alleen met foto's kunt uitsluiten dat er echt geen kissing spines zijn.
Artrose is wat dat betreft ook verraderlijk, het ene paard toont nauwelijks klachten en is op de foto's een complete puinhoop, het andere paard heeft ergens 1 klein plekje op een gewricht en staat op 3 benen.
Wat je al aangeeft [***], karakter van het paard, locatie van de problemen in het lichaam, de mate van belasting en de conditie van het paard, bepalen ook hoe problemen zich uiten.
SuperAssie schreef:Bedankt voor de berichten alweer. Ben er nu wel van overtuigd dat ik hem op de foto wil laten zetten. Ik ga na het weekend eens met mijn dierenarts overleggen of dat gewoon op stal kan of dat hij daarvoor naar een kliniek moet.
Hij loopt inderdaad nooit kreupel.
Presteren hoeft mijn paard op zich niet. Wij hebben nooit wedstrijd gericht getraind, maar rijden wel veel buiten(in het hoogseizoen tussen de 25 en 100 km per week). Laatste tijd eigenlijk niet meer in de bak omdat ik de strijd niet meer aan wil gaan. Voorheen dan 1 a 2x ook in de bak wat rustig aan 30/45 minuten.
SuperAssie schreef:Op pijnstillers zetten zonder dat ik weet of er wat aan de hand is vind ik geen goed plan..
Foto's van de rug kan ik eens overwegen. Enig idee hoeveel foto's ze dan moeten maken? Lijkt me dat ik dan het beste ook de nek mee kan pakken maar dat zal wel een duur grapje worden of niet..?
luffwinny schreef:Hier inderdaad ook ervaring met paard met kissing spines en was ook behandeld door fysio, niemand die aan kissing spines dacht. Mijn paard liep ook wisselend, de ene keer liep die super en andere keer was het drama. Mijn paard liep op wedstrijd gewoon hele goeie proeven en prijzen, daarom had ook niemand kissing spines verwacht. Foto's maken is echt niet zo duur en geeft gewoon duidelijkheid, nu blijf je gissen. Elk paard kan anders reageren met kissing spines, de een gaat gelijk in protest en bij de ander is het een tijd van maanden voor je wat merkt. Mijne begon heel langszaam klachten te vertonen. Eerst begon die overal van te schrikken en later kwam die af en toe in protest wat steeds erger werd. Om ons heen zei iedereeen dat die aan het puberen was, nadat we een nieuw zadel hadden , fysio en osteopaat hadden gehad hebben we foto's laten maken ( niemand die ons had gezegd dat dat nodig was), gelukkig hebben we daar toen voor gekozen en niet naar andere geluisterd. Na die ervaring zou ik voortaan als het nodig is eerst foto's maken en daarna de rest, scheeld veel geld en onzekerheid.
bigone schreef:Die ene kleine bemerking kan door een verkeerde beweging wel degelijk voor zijn explosies zorgen, nu heb je de foto's en voor je nog veel meer kosten gaat maken, zet hem op pijnstilling en kijk wat dat doet. Dan kun je uitsluiten dat die kleine bemerking inderdaad niets te betekenen heeft.