Paard extreem wispelturig

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 10:55

Hier inderdaad ook ervaring met paard met kissing spines en was ook behandeld door fysio, niemand die aan kissing spines dacht. Mijn paard liep ook wisselend, de ene keer liep die super en andere keer was het drama. Mijn paard liep op wedstrijd gewoon hele goeie proeven en prijzen, daarom had ook niemand kissing spines verwacht. Foto's maken is echt niet zo duur en geeft gewoon duidelijkheid, nu blijf je gissen. Elk paard kan anders reageren met kissing spines, de een gaat gelijk in protest en bij de ander is het een tijd van maanden voor je wat merkt. Mijne begon heel langszaam klachten te vertonen. Eerst begon die overal van te schrikken en later kwam die af en toe in protest wat steeds erger werd. Om ons heen zei iedereeen dat die aan het puberen was, nadat we een nieuw zadel hadden , fysio en osteopaat hadden gehad hebben we foto's laten maken ( niemand die ons had gezegd dat dat nodig was), gelukkig hebben we daar toen voor gekozen en niet naar andere geluisterd. Na die ervaring zou ik voortaan als het nodig is eerst foto's maken en daarna de rest, scheeld veel geld en onzekerheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 12:39

LBLGypsyCobs schreef:
Voor de mensen met ervaring met kissing spines; kan dat echt af en aan klachten geven?

Dus maanden niets aan de hand en dan door een verkeerde beweging op de wei, een rare draai in stal ofzo, ineens een periode van pijn en daardoor heel andere gedrag?

Ik kan me goed voorstellen dat wanneer de kissing spines nog niet extreem zijn, het paard door juiste belasting en goede bespiering geen klachten hoeft te hebben.

In het geval van mijn paard had het met ontstekingen te maken. Uiteraard is een juiste belasting en bespiering erg belangrijk en er zijn paarden met kissing spines, die gewoon prima functioneren.

Eea is helemaal afhankelijk van de mate waarin de doornuitsteeksels elkaar raken, op welke plek, in hoeverre er bijv botwoekering of artrose zit enz

En het heeft ook te maken met wat je van het paard vraagt en wat je van hem wil.

LBLGypsyCobs

Re: Paard extreem wispelturig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 12:55

Maar het is dus wel mogelijk dat een paard met kissing spines periodes zonder pijn heeft en daarbij normaal gedrag vertoont en door een verkeerde beweging oid van de 1 op andere dag wel pijn heeft en heel ander gedrag toont.

Ik hoor vaak dat wanneer kissing spines wordt geopperd, men zegt 'ja maar dan zou je dat altijd moeten merken, dus dat kan het niet zijn'.
Maar ik begrijp nu dat dat absoluut geen garantie is en dat je eigenlijk alleen met foto's kunt uitsluiten dat er echt geen kissing spines zijn.

Artrose is wat dat betreft ook verraderlijk, het ene paard toont nauwelijks klachten en is op de foto's een complete puinhoop, het andere paard heeft ergens 1 klein plekje op een gewricht en staat op 3 benen.

Wat je al aangeeft [***], karakter van het paard, locatie van de problemen in het lichaam, de mate van belasting en de conditie van het paard, bepalen ook hoe problemen zich uiten.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 13:43

SuperAssie schreef:
Bedankt voor de reacties al, ik zal straks wat meer diepgaand reageren, dat is via mobiel wat lastig.

Ik heb niet het idee dat hij vaste periodes heeft waarop hij zo doet. Wel valt het op dat hij het eerste half jaar na een verhuizing van stal vaak erg braaf is, en daarna gaat het weer mis.
Om nou ieder half jaar van stal te wisselen..

In zijn kudde is hij erg op zijn plek,hij is de baas en heeft naar mijn idee geen/weinig stress.

Wel is hij inderdaad met kouder/natter weer snel vervelend maar dat heeft bijna ieder paard wel denk ik.

Hij heeft voorheen ook op stal gestaan(eerste stal zomer 24/7 wei, winter 23/7 stal), daar werd hij gek. Tweede stal was al beter, jaarrond overdag buiten en snachts binnen, maar ook daar stonden ze overdag vaak binnen en dat merkte ik meteen.
Sinds hij op z'n huidige plek staat heeft hij mentaal meer rust, zelfs op zijn "stoute" momenten.

Je paard is intelligent. Heeft uitdagingen nodig. Is de baas geworden in de groep en toen was er geen uitdaging meer. Dus kan hij zijn ei niet kwijt.

Sommige paarden hebben gewoon meer uitdaging nodig.

Zou dit het kunnen zijn?

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 19:53

Doet mij ook denken aan een medische kwestie zoals kissing spines. Ik zou je paard op de foto zetten, de kosten zijn te overzien en dan heb je meer helderheid. Je zou ook eerst nog een thermografie kunnen overwegen om het probleemgebied nader te definiëren, maar dan ben je daar al geld aan kwijt, dus foto's lijken me vooralsnog de kortste route. Sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 20:13

LBLGypsyCobs schreef:
Maar het is dus wel mogelijk dat een paard met kissing spines periodes zonder pijn heeft en daarbij normaal gedrag vertoont en door een verkeerde beweging oid van de 1 op andere dag wel pijn heeft en heel ander gedrag toont.

Ik hoor vaak dat wanneer kissing spines wordt geopperd, men zegt 'ja maar dan zou je dat altijd moeten merken, dus dat kan het niet zijn'.
Maar ik begrijp nu dat dat absoluut geen garantie is en dat je eigenlijk alleen met foto's kunt uitsluiten dat er echt geen kissing spines zijn.

Artrose is wat dat betreft ook verraderlijk, het ene paard toont nauwelijks klachten en is op de foto's een complete puinhoop, het andere paard heeft ergens 1 klein plekje op een gewricht en staat op 3 benen.

Wat je al aangeeft [***], karakter van het paard, locatie van de problemen in het lichaam, de mate van belasting en de conditie van het paard, bepalen ook hoe problemen zich uiten.

Ja dat kan. Mijn paard presteerde super, maar kon soms extreem (gevaarlijk) gedrag vertonen. Meestal met periodes van een maand of 3/4 ertussen. Mijn paard had als gevolg van de kissing spines op bepaalde plekken last van artrose. Ik heb ook vaak gedacht (en te horen gekregen) dat als hij "ergens" pijn zou hebben, hij dit gedrag altijd zou moeten vertonen.
Paard liep verder altijd zuiver! Geen enkele stap onregelmatig......

Sinds hij niet meer hoeft te presteren is zijn gedrag compleet weer de "oude". Gewoon een lief, super volgzaam, braaf, beetje sullig paard.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-17 20:40

Bedankt voor de berichten alweer. Ben er nu wel van overtuigd dat ik hem op de foto wil laten zetten. Ik ga na het weekend eens met mijn dierenarts overleggen of dat gewoon op stal kan of dat hij daarvoor naar een kliniek moet.
Hij loopt inderdaad nooit kreupel.

Presteren hoeft mijn paard op zich niet. Wij hebben nooit wedstrijd gericht getraind, maar rijden wel veel buiten(in het hoogseizoen tussen de 25 en 100 km per week). Laatste tijd eigenlijk niet meer in de bak omdat ik de strijd niet meer aan wil gaan. Voorheen dan 1 a 2x ook in de bak wat rustig aan 30/45 minuten.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 07:55

Mijn 1e foto was €65, de foto's daarna €25 per stuk. Uiteindelijk 5 of 6 foto's gemaakt geloof ik.

LBLgypsycobs, ik ben 3x bij de dierenarts geweest voordat er foto's zijn gemaakt. De beste man heeft gerukt en geplukt, met zijn volle gewicht aan zijn schoft gehangen, kreupelheidsonderzoek gedaan en ze konden niks vinden. Ik moest een beter ruiter zoeken en het zou wel zijn omdat ie aan het puberen was...

Ik heb in het bos gereden, in de bak dressuur en gesprongen. Springen vond ie fantastisch en hij trok naar het hout toe.

Groot was dan ook de verrassing toen bleek dat zijn wervels bij de schoft en onder het zadel soms naar maar een paar mm dik waren. Er zaten een aantal in elkaar geschoven. Bot erosie en woekering over de gehele rug. Arm dier.

Het enige wat opviel was dat hij 's winters wat stijf uit stal kwam voor een 4 jarige.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 08:20

SuperAssie schreef:
Bedankt voor de berichten alweer. Ben er nu wel van overtuigd dat ik hem op de foto wil laten zetten. Ik ga na het weekend eens met mijn dierenarts overleggen of dat gewoon op stal kan of dat hij daarvoor naar een kliniek moet.
Hij loopt inderdaad nooit kreupel.

Presteren hoeft mijn paard op zich niet. Wij hebben nooit wedstrijd gericht getraind, maar rijden wel veel buiten(in het hoogseizoen tussen de 25 en 100 km per week). Laatste tijd eigenlijk niet meer in de bak omdat ik de strijd niet meer aan wil gaan. Voorheen dan 1 a 2x ook in de bak wat rustig aan 30/45 minuten.

Ik ben toen in de kliniek geweest, maar het is al vrij lang terug, weet niet of er nu op locatie rugfoto's kunnen worden gemaakt.

Met presteren bedoel ik eigenlijk dat je op een paard gaat zitten en er mee rijdt. Nu is het natuurlijk ook zo dat de ene manier van rijden (presteren) verschilt van de andere. Indien er kissing spines zijn is eea totaal afhankelijk van o.a. de mate en de plek waar het zit. En het karakter van het paard telt ook mee.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 08:32

SuperAssie schreef:
Op pijnstillers zetten zonder dat ik weet of er wat aan de hand is vind ik geen goed plan..

Foto's van de rug kan ik eens overwegen. Enig idee hoeveel foto's ze dan moeten maken? Lijkt me dat ik dan het beste ook de nek mee kan pakken maar dat zal wel een duur grapje worden of niet..?

Het lijkt misschien een raar idee, maar op pijnstillers zetten wordt wel vaker gedaan om uit te sluiten of het paard pijn heeft of niet. Verandert het gedrag onder pijnstillers dan weet je zeker dat ie ergens pijn heeft.

Goed in ieder geval dat je nader naar de rug laat kijken.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 08:48

Maagzweren zouden ook kunnen; hier ook eentje die bij last van zijn maag extreem gaat bokken.

Fayah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 12:53

Paard van mijn zusje bleek artrose te hebben
Altijd superbraaf en ineens gevaarlijk gedrag

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-17 14:22

Maagzweren zou mij zeer onwaarschijnlijk lijken. Hij staat 24/7 buiten(dus continu in beweging) en heeft 24/7 beschikking over ruwvoer(gras/hooi). Krachtvoer krijgt hij (bijna niet).
Maagzweer door stress oid lijkt me ook niet echt, gezien hij nooit zichtbare stress ervaart.

Ik ben benieuwd wat de osteopaat morgen zegt.
Hij kwam voorheen inderdaad wel eens met stijve hakken uit zijn stal maar sinds hij niet meer op stal staat is dit niet meer voorgekomen.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 18:25

De een is er gevoeliger voor dan de ander. Er zijn meer paarden waarbij de omstandigheden ideaal zijn maar die toch maagzweren hebben. Als uit de rest niets komt, kan je hier nog naar kijken.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 18:33

Als al het medische is uitgesloten, klinkt mij dit gewoon als een eigenwijze haflinger die uitdaging mist...

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-17 09:44

Peelie, maar hoe geef ik hem nog méér uitdaging? Hij heeft deze periodes als ik hem bijna niet rijd, maar ook als ik 5/6 dagen bezig ben met bakwerk(westerngericht met lichamelijk en geestelijk nieuwe en moeilijkere oefeningen), buitenritten van 15+km én grondwerk waar ik hem geestelijk enorm mee aan het werk zet. Ik zou niet weten hoe ik hem nog meer kan stimuleren dan.

Dat het inmiddels een deel karakter is heb ik geaccepteerd en hier kan ik ook mee leven. Ik ken hem namelijk ook als hij "vrolijk" stout is en dit is een paard waar prima mee te werken is. Tot die knop om gaat..

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 12:21

Ik ben al bijna 12 jaar haflingereigenaar en ik heb het antwoordt op die vraag ook nog niet.

Bij de ene helpt het om giga uit je slof te schieten en bij de ander doen alsof je neus bloed. Een kant en klare oplossing is er niet.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 12:40

Ik wil graag even een update geven over deze kwestie voor het geval iemand geïnteresseerd is!
Vanochtend heeft de dierenarts mijn paard op de foto gezet om te controleren of er ergens artrose/kissing spines etc zit. Dit is echter niet het geval. Er waren twee "afwijkingen" in zijn halswervels(bij de 4e halswervel zit er aan de onderkant een beetje een "rommelig" stukje, dit is echter al erg oud en waarschijnlijk heeft hij dit als jong paard opgelopen. Dit ligt niet in de buurt van spieren, zenuwen of pezen dus geen zorgen hierover. En bij de 6e wervel lijkt er een heel klein stukje artrose te zitten, echter gaf de dierenarts aan dit bij bijna alle paarden te zien, waarschijnlijk is dit een stukje "normale" slijtage. Maar ook dit kan geen problemen veroorzaken.).

Ik denk dat ik er inmiddels dus alles aan heb gedaan om er achter te komen waarom mijn paard doet, maar ben bang dat ik moet constateren dat hij gewoon zo is.
Tijd om hem flink aan te pakken dus! We gaan het bakwerk gewoon weer oppakken, en even kijkend naar de financiën gaat hij over een poosje een week of 2 op training.
Hopelijk betert het en kan ik weer volop van hem gaan genieten, want laatste weken is hij weer ontzettend braaf!

lochsong

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 10:11

luffwinny schreef:
Hier inderdaad ook ervaring met paard met kissing spines en was ook behandeld door fysio, niemand die aan kissing spines dacht. Mijn paard liep ook wisselend, de ene keer liep die super en andere keer was het drama. Mijn paard liep op wedstrijd gewoon hele goeie proeven en prijzen, daarom had ook niemand kissing spines verwacht. Foto's maken is echt niet zo duur en geeft gewoon duidelijkheid, nu blijf je gissen. Elk paard kan anders reageren met kissing spines, de een gaat gelijk in protest en bij de ander is het een tijd van maanden voor je wat merkt. Mijne begon heel langszaam klachten te vertonen. Eerst begon die overal van te schrikken en later kwam die af en toe in protest wat steeds erger werd. Om ons heen zei iedereeen dat die aan het puberen was, nadat we een nieuw zadel hadden , fysio en osteopaat hadden gehad hebben we foto's laten maken ( niemand die ons had gezegd dat dat nodig was), gelukkig hebben we daar toen voor gekozen en niet naar andere geluisterd. Na die ervaring zou ik voortaan als het nodig is eerst foto's maken en daarna de rest, scheeld veel geld en onzekerheid.

Helemaal mee eens! Als je nagaat hoeveel geld je anders misschien uitgeeft aan ostheopaat, zadelmaker, bitfitter, trainers etc. Niemand kan door de huid heen kijken! Waarschijnlijk vinden ze allemaal wel wat, maar de kans dat het echte probleem gemist wordt is groot.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-18 11:27

Heb je mijn bericht hierboven gelezen? Paard is gister op de foto gezet ;)
En er is helemaal niks uitgekomen van kissing spines etc, alleen twee kleine "bemerkingen" in zijn hals, die zoals ik al beschreven heb, geen problemen (kunnen) veroorzaken.

lochsong

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 12:04

Nee sorrie niet gezien. Wel fijn dat je KS etc uit hebt kunnen sluiten, succes.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 13:53

Is er algeheel kreupelheidsonderzoek gedaan of heb je alleen de rug op de foto laten zetten?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 14:00

Die ene kleine bemerking kan door een verkeerde beweging wel degelijk voor zijn explosies zorgen, nu heb je de foto's en voor je nog veel meer kosten gaat maken, zet hem op pijnstilling en kijk wat dat doet. Dan kun je uitsluiten dat die kleine bemerking inderdaad niets te betekenen heeft.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-18 18:24

bigone schreef:
Die ene kleine bemerking kan door een verkeerde beweging wel degelijk voor zijn explosies zorgen, nu heb je de foto's en voor je nog veel meer kosten gaat maken, zet hem op pijnstilling en kijk wat dat doet. Dan kun je uitsluiten dat die kleine bemerking inderdaad niets te betekenen heeft.

Hoe moet ik hem op pijnstillers zetten als zijn uitbarstingen in periodes zijn? Hij is de laatste maanden weer topbraaf. Onzin om hem nu dan op pijnstillers te zetten.

Er is geen kreupelheidsonderzoek gedaan nu nee, wel is een tijd geleden al zijn benen op de foto gezet en dat was ook 100% in orde. Dus qua röntgen is hij helemaal gecheckt van top tot teen nu.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 18:48

Ook rontgenopnames zijn momentopnames. Een RX onderzoek is voor de verzekering maar 3 maanden geldig en dat is niet voor niets. In een half jaar tijd kan de situatie alweer anders zijn.
Is er bij de benen destijds ook geen kreupelheidsonderzoek gedaan?

Ik ben altijd voor "gewoon" kreupelheidsonderzoek en naar aanleiding van die bevindingen een foto of echo.
een paard bestaat niet alleen uit bot maar ook uit pezen, spieren etc etc. Er kan zoveel aan de hand zijn dat hem op een of andere manier pijn bezorgt.

Je vertelde ook dat je pony niet graag in de bak werkt? Weet je ook waarom? Heeft hij ergens moeite mee (stelling, buiging, bodem)? Heb je het idee dat het in bepaalde jaargetijden minder of juist erger is?