Gezocht: gevallen van einschuss

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 12:01

talithaa_0 schreef:
Mijn oudje van 24 had het vorige winter opeens. Nooit eerder gehad en was echt op 1 dag ontstaan. flinke koorts en ontzettend veel pijn. Kreeg toen pijnstillers en antibiotica die ik 5 dagen heb gespoten. dierenarts gaf aan dat ik moest proberen te wandelen als het paard dit zelf wilde. De eerste 2 dagen wilde hij zijn stal niet eens uit, want hij kreeg zijn achterbeen niet over een randje van 15 cm getild. Ontzettend zonde. het vocht zat zelfs tot in zijn koker... Achteraf had hij een heel klein wondje net boven zijn kroonrand wat waarschijnlijk de oorzaak is geweest. na 2 weken was hij volledig hersteld en tot op de dag van vandaag heeft hij het niet meer gehad.

Dat herken ik: dat randje was een ramp. Mijn DA zei me "vier sterke mannen te charteren" en dan maar het dier er over tillen, onder het motto dat het zonder beweging alleen maar erger werd (lymfe stroomt onder invloed van spieren).
Gelukkig was het maar 1x nodig, daarna begon het te slinken.

RyanneZarita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-17 15:05

gillian schreef:
Mijn oude Fries, inmiddels al een aantal jaren geleden overleden, had dat regelmatig.
Eerste keer was door mok, beenschurft.
Da erbij, antibiotica en pijnstillers, buut dacht ik en vochtafdrijvers.
Heb heb een paar dagen zelf gespoten met ab.
Helaas kreeg hij het op het laatst bijna 2x p/mnd. Lymfevocht liep uit zijn been en toen heb ik hem in laten slapen, paard was 20.

Het managen was nogal wat. Heb hem in de stalbandages gehad, weinig resultaat.
Hij stond standaard op vochtafdrijvende kruiden, nog wat andere supplementen en asperine. Benen schoor ik kaal, behandelde regelmatig met sebacil voor de schurft. Verder was hij al 2 jaar met pension, kwam dagelijks buiten.
Heb nog wat experimenteels geprobeerd, ook zonder resultaat.
Hij had het aan een been, wat ook duidelijk veel dikker was als de andere. Been liep dan op tot hoog in de lies, hij stond echt zwetend op 3 benen.
Als ze het eenmaal gehad hebben, blijven ze vaak gevoeliger voor einschuss helaas...zeker oudere paarden. Lymfestelsel beschadigd, waardoor kans op herhaling groot is.

Bedankt voor je duidelijke verhaal! Welke kruiden heb je toen gebruikt? En het experiment? Het is voor mij ook handig om te weten wat niet werkte, dan hoef ik dat zelf in iedergeval niet te proberen!

RyanneZarita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-17 15:08

Elisa2 schreef:
Merrie die ik ken was er een tijdje heel gevoelig voor, wat bij haar hielp was dat het been iedere dag gewassen met betadine. Zodat er op die manier geen enkele bacterie meer naar binnen zou komen en daarnaast gewoon lichte beweging. {bij acute einschuss mag je het paard juist niet laten bewegen}

Dit was dan als het been dikker was en de lymfen opspeelden, paard had 1x echt een einschuss been gehad en niet adequaat behandeld toen waarna de lymfen dus gevoelig waren/ bleven om weer dik te worden. Nu is het nog oppassen met eiwitten in het voer en lang op stal staan.

Mijn ervaring is ook dat einschuss als het direct goed behandeld is nooit meer terug hoeft te keren. Dus het is goed om alert te zijn en blijven. {maar dat was je al}
Maar het hoeft dus absoluut geen probleem meer te zijn.

Overigens kunnen ze ook einschuss krijgen van naar binnen geslagen mok, dus mok kan ook een aandachtspuntje zijn.

Bedankt voor je reactie! inderdaad, het hoeft niet terug te keren maar door de beschadigde lymfevaten zal het altijd opletten blijven. In dit geval heeft het paard geen mok en ook geen duidelijke verwonding (maar een steekgaatje is al genoeg). ik was wel benieuwd waarom je eiwitten in het voer wilt vermijden?

RyanneZarita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-17 15:09

riegje schreef:
Ik had een paard wat hier heel gevoelig voor was, Beweging was daar het toverwoord.
Ben gestopt met alle vochtafdrijvers verschillende soorten antibiotica en pijnstilling.
Heb via homeopathie z'n afweersystheem om hoog gekregen.
Hele dagen naar buiten met soortgenoten. niet in de blub en en echt de gelegenheid om te lopen.( denk aan hit actief of een PP) dus geen paddockje. verder goede voeding en bijna 24-7 aanbod goede kwaliteit ruwvoer.

Wat bedoel je precies met "via homeopathie"? heb je kruiden gebruikt, zoja welke? En wat versta je onder "goede voeding"?

Bedankt voor je reactie!

RyanneZarita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-17 15:10

talithaa_0 schreef:
Mijn oudje van 24 had het vorige winter opeens. Nooit eerder gehad en was echt op 1 dag ontstaan. flinke koorts en ontzettend veel pijn. Kreeg toen pijnstillers en antibiotica die ik 5 dagen heb gespoten. dierenarts gaf aan dat ik moest proberen te wandelen als het paard dit zelf wilde. De eerste 2 dagen wilde hij zijn stal niet eens uit, want hij kreeg zijn achterbeen niet over een randje van 15 cm getild. Ontzettend zonde. het vocht zat zelfs tot in zijn koker... Achteraf had hij een heel klein wondje net boven zijn kroonrand wat waarschijnlijk de oorzaak is geweest. na 2 weken was hij volledig hersteld en tot op de dag van vandaag heeft hij het niet meer gehad.

Ik ben blij voor je dat het goed is afgelopen! Bedankt voor je duidelijke reactie!

RyanneZarita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-17 15:12

kimmie261 schreef:
ik heb 1 van mijn paarden in laten slapen door einschuss benen,bij hem kwam het naar aller waarschijnlijkheid van binnen uit,jaren daarvoor had hij een enorme zaadstrengfistel met abces gehad waaraan hij geopereerd was.

dit kwam na 9 jaar weer terug,weer operatie,en toen bleven er maar ontstekingen komen bij zijn koker,uiteindelijk bleek hij cushing te hebben,wat de terug komende ontstekingen wel verklaarde.

uiteindelijk kreeg hij een einschussbeen,deze werd toen behandeld door de veearts met pijnstillers,vochtafdrijvers en cortisonen ( geloof ik,is al jaren geleden) ,na de eerste keer hield hij wel een dikker been,maar geen pijn meer,uiteindelijk kreeg hij steeds vaker einschussbenen en op een dag lag hij plat op stal,hij had zo'n pijn,ik heb het hele flesje metacam gegeven en de veearts gebeld om hem uit zijn lijden te verlossen...

ik heb nog wel filmpjes van zijn been hoe hij liep,als je er interesse in zou hebben.

ik liet hem heel veel buiten lopen,en deed het been koelen,zowel met water als daarna in de klei zetten.

Wat naar voor je! :( ik kan me voorstellen dat dat niet makkelijk is geweest. Indien je die filmpjes met mij zou willen delen dan zou ik dat zeker op prijs stellen! Bedankt voor het delen van je verhaal.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 15:24

Wij hebben ooit een paard op stal gehad dat zijn antibiotica niet wilde eten. Andere werknemers hadden dat niet door dus na een paar dagen zonder medicatie een mega been, koker en zak vocht onder de buik rijker.
Uiteindelijk via een spuit medicatie toegediend. Het weefsel in het been bleek onherstelbaar beschadigd. Been is altijd dikker gebleven. Paard had er vooral last van in de vorm van stijfheid. Met veel stapwerk voor het rijden kon hij nog licht werk doen.
Een behandeling met een zalf en zwachtels had enkel gevolg voor de huid en vacht, die werd broos en schilferig.

Paard was vanwege zijn brave karakter een uitstekende (erg grote kinderpony) geworden.

RebelDon89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 17:06

Mijn paard heeft een paar jaar terug einschuss gehad linksachter. Stond ineens met een olifantenbeen, kon niet meer lopen.
Heb toen de veearts erbij gehad, en gelijk antibiotica gehad om een aantal dagen in de hals te spuiten. Daarnaast vochtafdrijvers en pijnstillers.
Ik moest zoveel en zo vaak mogelijk proberen te wandelen, wat lukte dan. Bij mijn paard is het helemaal genezen, nooit meer gehad. Het been houdt nu alleen ietsje meer vocht vast na een nacht op stal te hebben gestaan.

Succes

RyanneZarita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-17 17:08

RebelDon89 schreef:
Mijn paard heeft een paar jaar terug einschuss gehad linksachter. Stond ineens met een olifantenbeen, kon niet meer lopen.
Heb toen de veearts erbij gehad, en gelijk antibiotica gehad om een aantal dagen in de hals te spuiten. Daarnaast vochtafdrijvers en pijnstillers.
Ik moest zoveel en zo vaak mogelijk proberen te wandelen, wat lukte dan. Bij mijn paard is het helemaal genezen, nooit meer gehad. Het been houdt nu alleen ietsje meer vocht vast na een nacht op stal te hebben gestaan.

Succes

Bedankt voor je reactie! Hetzelfde lijkt hier nu ook te gebeuren, hopen dat het wegblijft!

RyanneZarita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-17 17:09

Kelly_ann schreef:
Wij hebben ooit een paard op stal gehad dat zijn antibiotica niet wilde eten. Andere werknemers hadden dat niet door dus na een paar dagen zonder medicatie een mega been, koker en zak vocht onder de buik rijker.
Uiteindelijk via een spuit medicatie toegediend. Het weefsel in het been bleek onherstelbaar beschadigd. Been is altijd dikker gebleven. Paard had er vooral last van in de vorm van stijfheid. Met veel stapwerk voor het rijden kon hij nog licht werk doen.
Een behandeling met een zalf en zwachtels had enkel gevolg voor de huid en vacht, die werd broos en schilferig.

Paard was vanwege zijn brave karakter een uitstekende (erg grote kinderpony) geworden.

Bedankt voor je reactie, dus als ik het goed begrijp is het been wel dikker maar geen olifantsbeen? En hij heeft er dus ook geen pijn aan?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 17:15

RyanneZarita schreef:
Wat naar voor je! :( ik kan me voorstellen dat dat niet makkelijk is geweest. Indien je die filmpjes met mij zou willen delen dan zou ik dat zeker op prijs stellen! Bedankt voor het delen van je verhaal.

dit is de eerste keer toen hij een einschussbeen had voor de DA langs gekomen was:

https://www.youtube.com/watch?v=Jr2IsLQajAg

dit na medicatie:
https://www.youtube.com/watch?v=8aqqGesLr8w

dit was 2 maanden later,je ziet wel dat zijn been dik bleef:
https://www.youtube.com/watch?v=IreU5MCQUZQ

in januari kreeg hij weer een einschussbeen,daar heb ik toen geen filmpjes van gemaakt,

en in april daarna weer...
https://www.youtube.com/watch?v=ffAdv05Cobk

hier werd hij natuurlijk weer voor gespoten en kreeg pijnstillers,

hij deed bijna alleen nog maar liggen:
https://www.youtube.com/watch?v=ihoZRZ4H_L0

een dag voor zijn dood liep hij weer zo:
https://www.youtube.com/watch?v=EcPacna7MkA

de ochtend na deze dag lag hij in zijn stal en kon en wilde hij echt niet meer opstaan,en heb ik hem laten inslapen...

RyanneZarita

Re: Gezocht: gevallen van einschuss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-17 17:21

Ah, je ziet wel echt dat hij er veel pijn aan had he. :( ik denk dat je er goed aan hebt gedaan hoor! Het vervelende is dat paarden heel verschillend reageren op de behandeling en het ook niet altijd zeker is of het paard weer zal opknappen. Bedankt voor het delen!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 17:28

ja het was echt zo pijnlijk,en geloof mij,gambit was zo'n hard paard voor zichzelf,die liet nooit pijn zien...maar bij hem zat er ook cushing achter die die ontstekingen alleen maar erger maakte,hij kreeg tussendoor ook nog een abces in zijn lies,welke open brak en een paar dagen later had ie een onderonsje met 1 van de andere paarden en hij zat onder het bloed,toen ik keek was zijn halve koker eraf gescheurd,zo'n mega wond zat er ( heb ik ook foto's van,maar die zijn vrij heftig) ,alleen toen werd wel zijn been dunner,leek wel of dat abces iets geweest was,toen die wond genezen was,kreeg hij dus voor de 3de keer een einschussbeen...

de DA durfde of kon ook niets doen omdat bij hem door die operaties de boel van binnen zo verkleefd was..hij was niet echt een 'regulair' geval zullen we maar zeggen.

RyanneZarita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-17 17:43

kimmie261 schreef:
ja het was echt zo pijnlijk,en geloof mij,gambit was zo'n hard paard voor zichzelf,die liet nooit pijn zien...maar bij hem zat er ook cushing achter die die ontstekingen alleen maar erger maakte,hij kreeg tussendoor ook nog een abces in zijn lies,welke open brak en een paar dagen later had ie een onderonsje met 1 van de andere paarden en hij zat onder het bloed,toen ik keek was zijn halve koker eraf gescheurd,zo'n mega wond zat er ( heb ik ook foto's van,maar die zijn vrij heftig) ,alleen toen werd wel zijn been dunner,leek wel of dat abces iets geweest was,toen die wond genezen was,kreeg hij dus voor de 3de keer een einschussbeen...

de DA durfde of kon ook niets doen omdat bij hem door die operaties de boel van binnen zo verkleefd was..hij was niet echt een 'regulair' geval zullen we maar zeggen.

Dat geloof ik direct! Het klinkt inderdaad als een hele ongelukkige samenloop van omstandigheden. En Cushing is ook geen gemakkelijke aandoening natuurlijk. Ik ben ook paraveterinair en heb op de paardenklinieken al heel wat erge dingen gezien, maar die foto's interesseren me eigenlijk wel, zou je die misschien willen delen in een PB?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 17:51

VivaLaVida schreef:
VivaLaVida schreef:
Mijn paard heeft het gehad. Voet in een waterzak gedaan door de dierenarta en zo paar dagen rondgelopen. net biven de kroonrand opengebroken toen. Nooit teruggekomen

Wat bedoel je precies met voet in waterzak? Dus alleen de hoef, tot aan de kogel? Of het hele been? Was het hele been dik of alleen het onderste stuk?

en is er geen medicatie aan te pas gekomen?

De hoef en kroonrand tot net boven de kogel geloof ik.
Vochtafdrijvers gehad ook. 2 dagen nat verband en dus de hoefzak[/quote]

Einschusss breekt niet door, en een been met einschusss zet je niet nat in een waterzak, ben jij niet in de war met een hoefzweer???

RyanneZarita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-17 17:56

knollentuin schreef:
VivaLaVida schreef:

Wat bedoel je precies met voet in waterzak? Dus alleen de hoef, tot aan de kogel? Of het hele been? Was het hele been dik of alleen het onderste stuk?

en is er geen medicatie aan te pas gekomen?

De hoef en kroonrand tot net boven de kogel geloof ik.
Vochtafdrijvers gehad ook. 2 dagen nat verband en dus de hoefzak

Einschusss breekt niet door, en een been met einschusss zet je niet nat in een waterzak, ben jij niet in de war met een hoefzweer???[/quote]

Een been met einschuss kan zeker wel open breken :j Het is eigenlijk een hele grote ophoping in het lymfestelsel. Lymfevaten kunnen zelf het vocht niet omhoog stuwen, dit gaat met behulp van klepjes in de vaten die het vocht op een plaats houden, het wordt omhoog gestuwd door de beweging van de spiermassa. Bij einschuss zijn deze vaten / klepjes kapot. Het vocht kan niet worden afgevoerd. Soms resulteert dat in hele kleine druppeltjes die door de huid heen komen over het gehele been, soms resulteert dit in een abces dat open breekt.

Het enige "raar" is aan dit geval van einschuss, is dat het dus alleen maar tot net boven de kogel zou zijn gekomen. Over het algemeen gesproken is bij einschuss echt het hele been dik. En inderdaad zou ik het paard ook niet in een waterzak zetten, tenzij dit gevuld is met ontsmettend middel.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 18:18

Is dat zo: de klepjes kapot...?
Bij lymfangitis is de (inhoud van) de lymfebanen ontstoken en treedt er massale uittreding van vocht uit de bloedbaan op (wat op zich normaal is bij een ontsteking) - maar meer dan de vaten en klepjes op berekend zijn.

Mij schijnt het toe dat als een been wat dikker blijft, dit een kwestie van opgerekt weefsel is (zowel vaatwand als klepjes die 'overvraagd' zijn).

RyanneZarita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-17 18:47

Janneke2 schreef:
Is dat zo: de klepjes kapot...?
Bij lymfangitis is de (inhoud van) de lymfebanen ontstoken en treedt er massale uittreding van vocht uit de bloedbaan op (wat op zich normaal is bij een ontsteking) - maar meer dan de vaten en klepjes op berekend zijn.

Mij schijnt het toe dat als een been wat dikker blijft, dit een kwestie van opgerekt weefsel is (zowel vaatwand als klepjes die 'overvraagd' zijn).

Ja wat jij zegt klopt ook. De klepjes gaan kapot, ze zijn overvraagd en hierdoor kunnen ze niet meer gecontroleerd bewegen (open /dicht). Zie het als een elastiekje voor in je haar, als het elastiek goed is dan veert het weer terug nadat je het hebt uitgerekt, als je er een aantal keer keihard aan trekt, dan gaat de rek eruit. Het elastiekje is dan niet meer bruikbaar en helemaal slap. Zo is het ook met je lymfevaten. Daarnaast kunnen lymfevaten ook barsten (als er erg veel druk op staat voor langere tijd), je elastiekje kan ook knappen als je er te lang aan trekt.

Er zijn dus ook meerdere vormen van Lymphangitis.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 18:51

Volgens mij worden er wat dingen door elkaar gehaald: einschuss is niets anders dan een ontsteking middels (vaak) een klein wondje. Het been kan rap dikker worden en het paard kan koorts krijgen. Onbehandeld (of in het ergste geval) kan het leiden tot lymfangitis en vasculitis. En houdt het paard een olifantsbeen er aan over. Maar om nu te stellen dat bij einschuss de klepjes van de lymfevaten kapot zijn lijkt mij niet juist.

RyanneZarita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-17 18:57

hoogendroog schreef:
Volgens mij worden er wat dingen door elkaar gehaald: einschuss is niets anders dan een ontsteking middels (vaak) een klein wondje. Het been kan rap dikker worden en het paard kan koorts krijgen. Onbehandeld (of in het ergste geval) kan het leiden tot lymfangitis en vasculitis. En houdt het paard een olifantsbeen er aan over. Maar om nu te stellen dat bij einschuss de klepjes van de lymfevaten kapot zijn lijkt mij niet juist.

Amai, goed, de terminologie wordt hier en daar een beetje door elkaar gehaald. Bedankt voor de opheldering.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 19:18

RyanneZarita schreef:
riegje schreef:
Ik had een paard wat hier heel gevoelig voor was, Beweging was daar het toverwoord.
Ben gestopt met alle vochtafdrijvers verschillende soorten antibiotica en pijnstilling.
Hele dagen naar buiten met soortgenoten. niet in de blub en en echt de gelegenheid om te lopen.( denk aan hit actief of een PP) dus geen paddockje. verder goede voeding en bijna 24-7 aanbod goede kwaliteit ruwvoer.

Wat bedoel je precies met "via homeopathie"? heb je kruiden gebruikt, zoja welke? En wat versta je onder "goede voeding"?

Bedankt voor je reactie!

Ik heb een dieren- homeopaat ingeschakeld. Niks geen hocus-pocus maar gewoon gekeken naar het paard zelf en op basis daarvan heeft paard middelen gekregen. Denk aan bijv arnica.
Eerst kwam alle zooi eruit en werd het erger, daarna knapte het beest steeds verder op en nu al jaren geen last meer van.( het been is wel altijd ietjes dikker gebleven)

Het is bij mij de eerste keer ontstaan vanuit mok, mok is een gevolg van een slechte weerstand.
Dus ik ben gaan kijken naar aan de hand van een bloeduitslag of tie dingen miste of juist niet.
Ben gestopt met voeren van brokken.

Ruwvoer als basis genomen 24-7 aanbod ( dit wisselt per seizoen, gras, weidehooi, zaadhooi)
Heb een meerdere ruwvoeranalyses uit laten voeren. kijken wat er gem. in zit.
Heb hier wel hulp bij gehad want vond het best lastig om het allemaal uit te zoeken.

Daarnaast aangevuld met de benodigde voedingstoffen, tegenwoordig bijv. equilin (was er toen niet en mixte toen zelf nog wat, maar dat was niet altijd een succes omdat veel niet de juiste hoeveelheid werkzaam stof in zat, koste een vermogen en deed geen ...)

RyanneZarita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-17 19:42

riegje schreef:

Bedankt voor je reactie![/quote]

Ik heb een dieren- homeopaat ingeschakeld. Niks geen hocus-pocus maar gewoon gekeken naar het paard zelf en op basis daarvan heeft paard middelen gekregen. Denk aan bijv arnica.
Eerst kwam alle zooi eruit en werd het erger, daarna knapte het beest steeds verder op en nu al jaren geen last meer van.( het been is wel altijd ietjes dikker gebleven)

Het is bij mij de eerste keer ontstaan vanuit mok, mok is een gevolg van een slechte weerstand.
Dus ik ben gaan kijken naar aan de hand van een bloeduitslag of tie dingen miste of juist niet.
Ben gestopt met voeren van brokken.

Ruwvoer als basis genomen 24-7 aanbod ( dit wisselt per seizoen, gras, weidehooi, zaadhooi)
Heb een meerdere ruwvoeranalyses uit laten voeren. kijken wat er gem. in zit.
Heb hier wel hulp bij gehad want vond het best lastig om het allemaal uit te zoeken.

Daarnaast aangevuld met de benodigde voedingstoffen, tegenwoordig bijv. equilin (was er toen niet en mixte toen zelf nog wat, maar dat was niet altijd een succes omdat veel niet de juiste hoeveelheid werkzaam stof in zat, koste een vermogen en deed geen ...)[/quote]

Dankjewel voor de verduidelijking!

Femkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 20:17

Mijne heeft het 2 keer acuut gehad door een klein wondje.
Ik heb toen met spoed de DA erbij laten komen en we hebben met flink wat antibiotica en vochtafdrijvers het been weer een beetje normaal gekregen. Als ik een zwelling zie en een wondje kijk ik het niet lang aan en bel ik meteen de DA.
Hij stond toen wel op een stal waar de hygiëne niet zo best was. Ik kon wonden bijv niet schoonmaken met kraanwater. Sinds ik ben verhuisd van stal heb ik er nooit mee last van.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 20:30

Mijn oude Fjordenmerrie, al weer een aantal terug overleden kreeg een peesschede overrekking toen ze een jaar of 8 was. Terwijl de dierenarts dacht dat ze een peesklap had. Hele foute diagnose toen.
Ze was kreupel aan dat voorbeen en kreeg daar medicatie voor. Ik weet zo de naam niet meer maar er zat corticosteroides in. Vervolgens kreeg ze een olifantsbeen. Ik moest van de dierenarts de medicatie alsmaar verhogen en het been werd alsmaar dikker. Ik had het idee dat ze allergisch op de medicatie reageerde maar volgens de dierenarts kon dat niet.

Ik ben met de medicatie gestopt en heb het been helemaal in de anti-flogistine gepakt. Binnen 3 dagen was het been weer normaal en ze heeft het ook nooit weer gehad.
Wel kreeg ze op haar 18e de ziekte van Cushing en het zal me niet verbazen dat ze dat aan die medicatie te danken had.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 20:44

De pony van mijn kinderen had het paar maa den geleden. Iniminiwondje op haar kogel. 3 dagen naar de da ab en dacht pijnstilling ingespoten. Dit moest net zo lang tot been weer dun was. Moest haar ook rustig longeren. Pony staat 24/7 buiten daar niets aan veranderd . Met 3 dagen weer dun.