Gezond voer voor kudde

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 22:35

Er zit 397mg/kg aan ijzer in vitalbix DC. Dat komt waarschijnlijk grotendeels uit de luzerne. Eiwitrijke luzerne bevat zo'n 500 tot 600mg/kg aan ijzer, bietenpulp idem dito. Hoewel ik niet voor het bewust bijvoeren van ijzer bent, moet je het wel ook in verhouding zien.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 05:37

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 05:39

Mizora schreef:
Er zit 397mg/kg aan ijzer in vitalbix DC. Dat komt waarschijnlijk grotendeels uit de luzerne. Eiwitrijke luzerne bevat zo'n 500 tot 600mg/kg aan ijzer, bietenpulp idem dito. Hoewel ik niet voor het bewust bijvoeren van ijzer bent, moet je het wel ook in verhouding zien.

Thx voor interessante opmerking. Ik ga bietenpulp wat terugschroeven dan. Krijgen de jonge paarden toch wel redelijke hoeveelheid van...

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 06:40

Vond ook deze tekst redelijk interessant omdat ik wat huiverig ben voor het toevoegen van balancers die voornamelijk uit anorganische verbindingen bestaat.
(Zo is bvb anorganische vitamine E schadelijk omdat het de natuurlijke vitamine E kan blokkeren en zelfs kankerverwekkend zou zijn, magnesiumoxide verstoort de darmen en met anorganische zink schijnt er ook wat te zijn....)

http://www.sanoanimal.de/was-ist-besser ... ralstoffe/

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 07:33

Kabayo schreef:
Gaan we weer met de 'geen suikers hype '
Suikers is helemaal niet slecht voor paarden

Die,zitten echt in overvloed in mijn gras en hooi, maak je maar geen zorgen :')

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 07:40

Azmay schreef:
Ik geef nu 2 jaar vitalbix, is misschien wat om naar te kijken.
Maar ik lees even mee want mijn jongste merrie lijkt er niet genoeg aan te hebben wat bespiering betreft. Al kan dat ook makkelijk aan mijn ruwvoer liggen dat wisselt nog wel eens in kwaliteit.

Spieren bouwen ze met goed ruwvoer en beweging op. Heel vreemd dat ze dat uit een brokje of poedertje zouden moeten halen...dan denk ik dat je heel slecht ruwvoer geeft.
Mijn jaarling was plots veel vermagerd. Bovenlijn schraal, ribben waren te zien.
Ik heb dat in 1 week tijd gigantisch zien verbeteren door:
1. Ontworming
2. Beste ruwvoer dat ik kon vinden, heel fris ruikend met verschillende grassen, echt a volonté (wel echt schrikken, 95 euro voor een pak terwijl ik anders maar 40 of 50 euro betaal...)
3. Portie verdubbeld:bietepulp, geextrudeerd lijnzaad, esparcette en wat spelt en wilde haver.
Hij staat er nu prachtig bij.
Als je bespiering wil verbeteren, dan moet je dat met ruwvoer doen en eventueel extra magnesium chelaat en natuurlijke vitamine E bijgeven.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 12-09-17 07:42, in het totaal 1 keer bewerkt

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 07:42

Letsdunit schreef:
http://www.zooplus.nl/shop/paarden/voer ... ?rrec=true

Krijgt mijn kudde, ik heb ze altijd in mijn zak.

Deze krijgen ze hier ook, lekker makkelijk voeren ;) 6 brokken per paard ongeveer is genoeg.

(Daarnaast staan ze hier 24/7 in de wei met onbeperkt hooi als dat nodig is)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 07:44

Mizora schreef:

Maar is dat dan hetzelfde verhaal met metazoa? Of word daar wel extra ijzer nog eens toegevoegd?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 09:51

Cambiar schreef:
Mizora schreef:

Maar is dat dan hetzelfde verhaal met metazoa? Of word daar wel extra ijzer nog eens toegevoegd?

Met een ijzergehalte van 926mg/kg moet daar eigenlijk wel ijzer aan toegevoegd zijn. Want lijnzaad, hun andere drager, bevat 296mg/kg volgens het cvb.

Mijn ervaring is met magnesiumoxide dat dit even goed wordt opgenomen (per gram product) als magnesiumcitraat of -chelaat. Maar een iets hogere dosering is ook prima, doordat het zichzelf aardig reguleert waardoor overdoseren bijna niet mogelijk is. Per gram magnesium (i.p.v. per gram product) lijkt het inderdaad minder goed opgenomen te worden. Maar de oxide-variant bestaat voor 60% uit magnesium en de chelaat en de citraat varianten bestaan voor ±11 tot 16% uit magnesium. Alleen al in het product zit dus al een factor 4-6 verschil die het vershil in opname vaak al volledig compenseren.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 13:09

Als het nog eens toegevoegd is, dan is dat NIET ok.
Geen metazoa meer.
Oxide kan ik kort in zijn. Deed hier niets. Heb de,test gedaan omdat het voor mij veel goedkoper uitkomt, maar de chelaat voel ik meteen resultaat aan haar hals. Geen Mg oxide meer, ook geen citraat, enkel nog chelaat.
Ik gaf genoeg hoor, een volle hand poeder per voederbeurt.

Cambiar

Re: Gezond voer voor kudde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-17 13:21

Zal verder doen in mijn eigen topic ;-).
Weet iemand soms waarom Hayster Herbs esparcette afraadt?
En bietenpulp?
Zijn twee zaken waarvan ik dacht dat het goed was voor het systeem?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 13:37

Sommige mensen raden bietenpulp af omdat het een restproduct is en daarom slecht moet zijn. Sommige omdat het komt van suikerbieten en daardoor suikerrijk moet zijn, sommige omdat ze het te bewerkt vinden en allerlei stoffen toegevoegd zijn om de suiker eruit te halen (de versnipperde suikerbieten worden gekookt. Daarna wordt de pulp tot brok geperst, maar aan het suikerwater wordt daarna wel spul toegevoegd. Aan de pulp zelf dus niet). Sommige mensen vinden pectines slecht voor paarden. En het is in ieder geval onnatuurlijk, wat voor sommige mensen al voldoende reden is om er tegen te zijn.

Esparcette is een vlinderbloemige en zie je ook al weerstand tegen om die reden.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-17 13:40

Ok begrijp het..
Ik weet het niet..
Ze staan wel mooi, maar ik ga toch even HH advies volgen voor deze winter...
Misschien gewoon wat minder pulp geven, beetje, van goed merk, om de healthy herbs in te mengen vlak voordat ik het geef...en de esparcette even weglaten...
Weet je soms waarom sommige mensen pectines niet goed vinden voor paarden aub?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 13:50

Cambiar schreef:
Azmay schreef:
Maar ik lees even mee want mijn jongste merrie lijkt er niet genoeg aan te hebben wat bespiering betreft. Al kan dat ook makkelijk aan mijn ruwvoer liggen dat wisselt nog wel eens in kwaliteit.

Spieren bouwen ze met goed ruwvoer en beweging op. Heel vreemd dat ze dat uit een brokje of poedertje zouden moeten halen...dan denk ik dat je heel slecht ruwvoer geeft.
Mijn jaarling was plots veel vermagerd. Bovenlijn schraal, ribben waren te zien.
1. Ontworming
2. Beste ruwvoer dat ik kon vinden, heel fris ruikend met verschillende grassen, echt a volonté (wel echt schrikken, 95 euro voor een pak terwijl ik anders maar 40 of 50 euro betaal...)
3. Portie verdubbeld:bietepulp, geextrudeerd lijnzaad, esparcette en wat spelt en wilde haver.
Als je bespiering wil verbeteren, dan moet je dat met ruwvoer doen en eventueel extra magnesium chelaat en natuurlijke vitamine E bijgeven.

Vitalbix bevat de essentiele aminozuren, als die (deels) ontbreken, dan kan je goed eiwit voeren en trainen wat je wil, maar spier komt er dan niet goed op. De belangrijkste 3 essentiele aminozuren zitten in elk geval al in je bietenpulp, en je granen doen ook aardig wat.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-17 14:13

tamary schreef:

1. Ontworming

Vitalbix bevat de essentiele aminozuren, als die (deels) ontbreken, dan kan je goed eiwit voeren en trainen wat je wil, maar spier komt er dan niet goed op. De belangrijkste 3 essentiele aminozuren zitten in elk geval al in je bietenpulp, en je granen doen ook aardig wat.

Helaas, vitalbix valt af. Synthetische vitamine E.
De eiwitten zouden ruimschoots voldoende moeten zijn. Die zouden toch in de esparcette moeten zitten en ik doe er nog een handje whey bij voor de jaarlinghengst omdat hij na het spenen terug gevallen was (vier maanden geleden). Was een tip van xyzutu op bokt. Hij loopt nu weer bij de moeder, maar mag niet meer zuigen, hij viel daardoor af en is nu echt als kool aan het groeien.
Ik zag hem echt wel weer bijkomen door extra portie pulp/ esparcette/lijnzaad.
Die esparcette en whey zou ik willen weglaten en vervangen door healthy herbs gemengd met beetje pulp, geextrudeerd lijnzaad waar ze het nu zo goed op doen en hennep poeder, voor de eiwitten, alles puur natuur. Ik gebruik het zelf ivm herstel na het wielrennen en heeft me ontzettend goed gedaan.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-17 21:48

Mizora schreef:
Sommige mensen raden bietenpulp af omdat het een restproduct is en daarom slecht moet zijn. Sommige omdat het komt van suikerbieten en daardoor suikerrijk moet zijn, sommige omdat ze het te bewerkt vinden en allerlei stoffen toegevoegd zijn om de suiker eruit te halen (de versnipperde suikerbieten worden gekookt. Daarna wordt de pulp tot brok geperst, maar aan het suikerwater wordt daarna wel spul toegevoegd. Aan de pulp zelf dus niet). Sommige mensen vinden pectines slecht voor paarden. En het is in ieder geval onnatuurlijk, wat voor sommige mensen al voldoende reden is om er tegen te zijn.

Esparcette is een vlinderbloemige en zie je ook al weerstand tegen om die reden.

Onzin.
Pectines zijn niet onnatuurlijk. Ook esparcette is niet onnatuurlijk, alleen je mag er niet mee overdrijven, een kuurtje kan geen kwaad maar te is nooit goed...
Heb uitleg gevraagd aan voergezond en klinkt wel plausibel...

Pectine valt onder de groep ‘ballaststoffen’ en ballaststoffen kan men weer onderverdelen in twee groepen: de oplosbare en de niet-oplosbare.
Al lijkt het woord ‘ballaststoffen’ negatief, ze zijn absoluut nodig voor een gezonde spijsvertering en voor het goed functioneren van het systeem.
Pectine zit bijvoorbeeld in bietenpulp, zemelen, appels, etc. Ze bezitten het vermogen om metalen aan zich te binden en zo het lichaam te ontgiften.
Ze kunnen op die manier giftige zware metalen als lood en cadmium binden die dan met de ontlasting het lichaam verlaten.
Helaas zijn pectinen niet kieskeurig want ze nemen ook wel genoegen met ijzer, calcium, magnesium en zink. Daarom is overdrijving met pectine in de vorm van
veel bietenpulp, appelpulp of bv zemelen uit den boze.
M.a.w. een klein beetje van genoemde voedermiddelen is niet erg; geeft men er veel van of langdurig dan kunnen er disbalansen ontstaan wat zich op veel manieren
kan uiten (bloedarmoede, stijve spieren, vervetting, huidklachten/eczeem, doffe vacht.)

Ik heb de lijst gezien met wat er in zit en is echt aanzienlijk. Ga deze winter hun brok voeren. Geweekt in klein beetje pulp, vers gekiemde spelt, lijnzaad en zonnebloempitjes...

KLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 22:25

Voor welke brok van HH kies je?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-17 22:34

Zullen verschillende soorten moeten zijn, voor volwassen en jonge paarden..ik heb advies gevraagd...
Ik veronderstel de basis brok plus voor de volwassen en de normaal brok plus voor de jonge paarden denk ik.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-17 14:37

Kreeg antwoord, blijkbaar raadden ze me zelfde aan van wat ik hierboven schreef, had het dus goed gezien.
Iemand hier op bokt die ook verdeelt, raadde aan om soms eens te wisselen, voor de variatie.
Ben heel blij met de info. Denk dat dit echt de beste keuze is!

MissWeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 08:44

Ik twijfel even of het al genoemd is, maar ik las over Atcom Horse, dat dit organisch gebonden is?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-17 10:06

MissWeenie schreef:
Ik twijfel even of het al genoemd is, maar ik las over Atcom Horse, dat dit organisch gebonden is?

Niet alle vitaminen moeten organisch gebonden zijn.
Zo worden vitamine D, B5, B6, foliumzuur en vitamine B12 in de synthetische vorm (‘pil’) beter opgenomen in het lichaam dan in de natuurlijke vorm (‘voeding’), aldus voor de mens, weet niet in geval voor paarden....
Vitamine E vormt een van de uitzonderingen. Die wordt beter organisch verschaft.