Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Letsdunit schreef:http://www.zooplus.nl/shop/paarden/voer ... ?rrec=true
Krijgt mijn kudde, ik heb ze altijd in mijn zak.
Mizora schreef:Er zit 397mg/kg aan ijzer in vitalbix DC. Dat komt waarschijnlijk grotendeels uit de luzerne. Eiwitrijke luzerne bevat zo'n 500 tot 600mg/kg aan ijzer, bietenpulp idem dito. Hoewel ik niet voor het bewust bijvoeren van ijzer bent, moet je het wel ook in verhouding zien.
Azmay schreef:Ik geef nu 2 jaar vitalbix, is misschien wat om naar te kijken.
Maar ik lees even mee want mijn jongste merrie lijkt er niet genoeg aan te hebben wat bespiering betreft. Al kan dat ook makkelijk aan mijn ruwvoer liggen dat wisselt nog wel eens in kwaliteit.
Letsdunit schreef:http://www.zooplus.nl/shop/paarden/voer ... ?rrec=true
Krijgt mijn kudde, ik heb ze altijd in mijn zak.
Mizora schreef:Er zit 397mg/kg aan ijzer in vitalbix DC. Dat komt waarschijnlijk grotendeels uit de luzerne. Eiwitrijke luzerne bevat zo'n 500 tot 600mg/kg aan ijzer, bietenpulp idem dito. Hoewel ik niet voor het bewust bijvoeren van ijzer bent, moet je het wel ook in verhouding zien.
Cambiar schreef:Mizora schreef:Er zit 397mg/kg aan ijzer in vitalbix DC. Dat komt waarschijnlijk grotendeels uit de luzerne. Eiwitrijke luzerne bevat zo'n 500 tot 600mg/kg aan ijzer, bietenpulp idem dito. Hoewel ik niet voor het bewust bijvoeren van ijzer bent, moet je het wel ook in verhouding zien.
Maar is dat dan hetzelfde verhaal met metazoa? Of word daar wel extra ijzer nog eens toegevoegd?
Cambiar schreef:Azmay schreef:Ik geef nu 2 jaar vitalbix, is misschien wat om naar te kijken.
Maar ik lees even mee want mijn jongste merrie lijkt er niet genoeg aan te hebben wat bespiering betreft. Al kan dat ook makkelijk aan mijn ruwvoer liggen dat wisselt nog wel eens in kwaliteit.
Spieren bouwen ze met goed ruwvoer en beweging op. Heel vreemd dat ze dat uit een brokje of poedertje zouden moeten halen...dan denk ik dat je heel slecht ruwvoer geeft.
Mijn jaarling was plots veel vermagerd. Bovenlijn schraal, ribben waren te zien.
Ik heb dat in 1 week tijd gigantisch zien verbeteren door:
1. Ontworming
2. Beste ruwvoer dat ik kon vinden, heel fris ruikend met verschillende grassen, echt a volonté (wel echt schrikken, 95 euro voor een pak terwijl ik anders maar 40 of 50 euro betaal...)
3. Portie verdubbeld:bietepulp, geextrudeerd lijnzaad, esparcette en wat spelt en wilde haver.
Hij staat er nu prachtig bij.
Als je bespiering wil verbeteren, dan moet je dat met ruwvoer doen en eventueel extra magnesium chelaat en natuurlijke vitamine E bijgeven.
tamary schreef:Ik geef nu 2 jaar vitalbix, is misschien wat om naar te kijken.
Spieren bouwen ze met goed ruwvoer en beweging op. Heel vreemd dat ze dat uit een brokje of poedertje zouden moeten halen...dan denk ik dat je heel slecht ruwvoer geeft.
Mijn jaarling was plots veel vermagerd. Bovenlijn schraal, ribben waren te zien.
Ik heb dat in 1 week tijd gigantisch zien verbeteren door:
1. Ontworming
2. Beste ruwvoer dat ik kon vinden, heel fris ruikend met verschillende grassen, echt a volonté (wel echt schrikken, 95 euro voor een pak terwijl ik anders maar 40 of 50 euro betaal...)
3. Portie verdubbeld:bietepulp, geextrudeerd lijnzaad, esparcette en wat spelt en wilde haver.
Hij staat er nu prachtig bij.
Als je bespiering wil verbeteren, dan moet je dat met ruwvoer doen en eventueel extra magnesium chelaat en natuurlijke vitamine E bijgeven.
Vitalbix bevat de essentiele aminozuren, als die (deels) ontbreken, dan kan je goed eiwit voeren en trainen wat je wil, maar spier komt er dan niet goed op. De belangrijkste 3 essentiele aminozuren zitten in elk geval al in je bietenpulp, en je granen doen ook aardig wat.
Mizora schreef:Sommige mensen raden bietenpulp af omdat het een restproduct is en daarom slecht moet zijn. Sommige omdat het komt van suikerbieten en daardoor suikerrijk moet zijn, sommige omdat ze het te bewerkt vinden en allerlei stoffen toegevoegd zijn om de suiker eruit te halen (de versnipperde suikerbieten worden gekookt. Daarna wordt de pulp tot brok geperst, maar aan het suikerwater wordt daarna wel spul toegevoegd. Aan de pulp zelf dus niet). Sommige mensen vinden pectines slecht voor paarden. En het is in ieder geval onnatuurlijk, wat voor sommige mensen al voldoende reden is om er tegen te zijn.
Esparcette is een vlinderbloemige en zie je ook al weerstand tegen om die reden.
MissWeenie schreef:Ik twijfel even of het al genoemd is, maar ik las over Atcom Horse, dat dit organisch gebonden is?