Cyrina schreef:Nou het is eigenlijk vrij duidelijk dan.
Ik vind het wel een slechte zaak dat je veearts dat niet weet en dat hij je paard ent tegen wormen...
jammer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Varekaj schreef:TS, je woont bij mij in de regio
Ontwormen in het bloed ben ik geen voorstander van. Dat is in feite voor grootvee en ik dacht 1 op 1000 paarden gaat hierop in shock.
Aveve is goed basisvoer (ik voer de sport mix en eerder de sport mix zero) maar om een paard dikker te maken kan je misschien beter kijken naar de all-in soup. Dat is een licht verteerbaar voer incl. ruwvoer en je mag er tot 2kg/100kg levend gewicht van geven. Moet je wel weken. Je kan dit aanvullen met basiskorrel voor energie, want de soup is eigenlijk voor paarden op rust of heel licht werk.
Olie zet ook aan en levert trage energie. De sport mix zero kan ook, Die is arm aan suikers maar oa rijk aan olie, vitaminen, mineralen en graagvrij.
Je kan eventueel ook kijken naar voeders van Lannoo. Die komen uit dezelfde fabriek maar bevatten vaak meer olie en vetten.
En anders bietenpulp en luzerne weken tot een pulp.
NinaCharlie schreef:Ah sorry wist niet dat je van belgië komt. Dan weet ik niet of het woud een optie voor je is, je zou eventueel contact kunnen opnemen met ze wat de mogelijheden zijn.http://wormbestrijding.nl
Varekaj schreef:Aan allen: in België is mestonderzoek absoluut geen standaard wat betreft ontwormen. Het kan wel gevraagd worden maar dat doen ze niet zo snel als er geen gedegen aanleiding toe is.
De sport mix zero is een goed alternatief omdat er geen haver in zit. Eiwitten zitten ook in luzerne, je kan dan beter daarvan dagelijks wat extra handjes bijvoeren.
Bekijk je trainingschema. Teveel vragen of verkeerd trainen zorgt eveneens voor afbraak van spieren ipv aanmaak. Geen idee of je recreatief wil rijden, wedstrijd gericht en welke discipline?
Varekaj schreef:Hier in de regio heb ik nog geen sojaschroot kunnen vinden. Wat voeding betreft zitten wij niet echt ideaal.
2 rustdagen en om de dag rijden, longeer je dan de rest van de tijd? Hoe en wat rij je? Door af te wisselen train je ook, maar telkens op een andere manier, andere intensiteit en ander vlak.
Het kan nooit kwaad om dat onder de loep te nemen en niet enkel te focussen op alleen maar voeding.
Ufurio4e schreef:Kijk eens naar sojaschroot. Mijn paard komt ook heel heel moeilijk aan. Hij is in december een week o de kliniek gestaan. Helemaal door gelicht en ze konden niks vinden. Ik moest vooral veel gaan voeren en met de sojaschroot is hij pas echt aangekomen.
Ik vind het altijd gezeur dat mensen gelijk rij technisch gaan kijken. Hebben mensen wel eens op een manege gekeken? Daar lopen gespierde paarden zonder dat ze ook maar enigszins goed worden gereden! Dus ts trek je er inderdaad niks van aan
eilleen333 schreef:Ik zou eens vragen om een doorverwijzing naar een goeie kliniek waar internisten lopen. Als ik kijk wat je er allemaal instopt...
je zou een glucose opname test kunnen overwegen of een electromyogram om de spieren te checken. Best kans dat er gewoon ergens iets misgaat in het vermogen om voedingsstoffen op te nemen of om te kunnen zetten in vet of spier.
Het klopt niet helemaal dat zon jong paard volgepompt moet worden met sojaschroot etc...
Jills schreef:Kijk eens naar zemelen. Heeft mijn paard erg geholpen. Geen niet extreem energie maar paard wordt wel dikker.
Daarnaast mis ik nog of je paard stalgebreken heeft. Als hij een luchtzuiger is kan het daar namelijk mee te makeb hebben.
Weidebloem schreef:Heb de link voor je opgezocht [MD] Maagzweer, Ervaringen?
Zeer de moeite waard om door te lezen! Hoor je ook alle voor en tegenstanders voor het maken van een gastroscopie.