Mager paard... Help :(

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Natexia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-17 20:11

Cyrina schreef:
Nou het is eigenlijk vrij duidelijk dan.
Ik vind het wel een slechte zaak dat je veearts dat niet weet en dat hij je paard ent tegen wormen...

jammer :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 20:16

TS, je woont bij mij in de regio :)

Ontwormen in het bloed ben ik geen voorstander van. Dat is in feite voor grootvee en ik dacht 1 op 1000 paarden gaat hierop in shock.
Aveve is goed basisvoer (ik voer de sport mix en eerder de sport mix zero) maar om een paard dikker te maken kan je misschien beter kijken naar de all-in soup. Dat is een licht verteerbaar voer incl. ruwvoer en je mag er tot 2kg/100kg levend gewicht van geven. Moet je wel weken. Je kan dit aanvullen met basiskorrel voor energie, want de soup is eigenlijk voor paarden op rust of heel licht werk.

Olie zet ook aan en levert trage energie. De sport mix zero kan ook, Die is arm aan suikers maar oa rijk aan olie, vitaminen, mineralen en graagvrij.

Je kan eventueel ook kijken naar voeders van Lannoo. Die komen uit dezelfde fabriek maar bevatten vaak meer olie en vetten.

En anders bietenpulp en luzerne weken tot een pulp.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 20:17

Ah sorry wist niet dat je van belgië komt. Dan weet ik niet of het woud een optie voor je is, je zou eventueel contact kunnen opnemen met ze wat de mogelijheden zijn. :) http://wormbestrijding.nl

Natexia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-17 20:20

Varekaj schreef:
TS, je woont bij mij in de regio :)

Ontwormen in het bloed ben ik geen voorstander van. Dat is in feite voor grootvee en ik dacht 1 op 1000 paarden gaat hierop in shock.
Aveve is goed basisvoer (ik voer de sport mix en eerder de sport mix zero) maar om een paard dikker te maken kan je misschien beter kijken naar de all-in soup. Dat is een licht verteerbaar voer incl. ruwvoer en je mag er tot 2kg/100kg levend gewicht van geven. Moet je wel weken. Je kan dit aanvullen met basiskorrel voor energie, want de soup is eigenlijk voor paarden op rust of heel licht werk.

Olie zet ook aan en levert trage energie. De sport mix zero kan ook, Die is arm aan suikers maar oa rijk aan olie, vitaminen, mineralen en graagvrij.

Je kan eventueel ook kijken naar voeders van Lannoo. Die komen uit dezelfde fabriek maar bevatten vaak meer olie en vetten.

En anders bietenpulp en luzerne weken tot een pulp.

Toevallig! :D
Oke, dan wordt dat geen inspuiting meer! Zou ze graag nog lang genoeg bij me houden :)
Lannoo heb ik vergeleken met Aveve en bij Aveve zat er iets meer eiwit in, en minder suiker, vandaar mijn keuze voor de basismengeling van Aveve.

Bietenpulp zal waarschijnlijk nog wel bijgekocht worden dan.

Natexia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-17 20:21

NinaCharlie schreef:
Ah sorry wist niet dat je van belgië komt. Dan weet ik niet of het woud een optie voor je is, je zou eventueel contact kunnen opnemen met ze wat de mogelijheden zijn. :) http://wormbestrijding.nl

Geen probleem!
Ik vraag het na, bedankt voor de link!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 20:35

Aan allen: in België is mestonderzoek absoluut geen standaard wat betreft ontwormen. Het kan wel gevraagd worden maar dat doen ze niet zo snel als er geen gedegen aanleiding toe is.

De sport mix zero is een goed alternatief omdat er geen haver in zit. Eiwitten zitten ook in luzerne, je kan dan beter daarvan dagelijks wat extra handjes bijvoeren.

Bekijk je trainingschema. Teveel vragen of verkeerd trainen zorgt eveneens voor afbraak van spieren ipv aanmaak. Geen idee of je recreatief wil rijden, wedstrijd gericht en welke discipline?

Natexia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-17 20:37

Varekaj schreef:
Aan allen: in België is mestonderzoek absoluut geen standaard wat betreft ontwormen. Het kan wel gevraagd worden maar dat doen ze niet zo snel als er geen gedegen aanleiding toe is.

De sport mix zero is een goed alternatief omdat er geen haver in zit. Eiwitten zitten ook in luzerne, je kan dan beter daarvan dagelijks wat extra handjes bijvoeren.

Bekijk je trainingschema. Teveel vragen of verkeerd trainen zorgt eveneens voor afbraak van spieren ipv aanmaak. Geen idee of je recreatief wil rijden, wedstrijd gericht en welke discipline?

Dacht ook aan sportmix zero, omdat daar luzerne inzit... Trainingschema heeft 6 weken "stil" gelegen door 'n breuk die ik zelf heb opgelopen... hebben hem toen regelmatig gelongeerd, maar voor m'n breuk was dit om de dag rijden en 2 dagen per week "rustdag" dus gewoon paddock of weide, en lekker knuffelen en borstelen en spelen.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 20:39

Kijk eens naar sojaschroot. Mijn paard komt ook heel heel moeilijk aan. Hij is in december een week o de kliniek gestaan. Helemaal door gelicht en ze konden niks vinden. Ik moest vooral veel gaan voeren en met de sojaschroot is hij pas echt aangekomen.

Ik vind het altijd gezeur dat mensen gelijk rij technisch gaan kijken. Hebben mensen wel eens op een manege gekeken? Daar lopen gespierde paarden zonder dat ze ook maar enigszins goed worden gereden! Dus ts trek je er inderdaad niks van aan

Ufurio4e

Re: Mager paard... Help :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 20:40

Owjah je kunt ook zelf een mest onderzoek doen op zand. Kijk maar eens op YouTube.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 20:44

Hier in de regio heb ik nog geen sojaschroot kunnen vinden. Wat voeding betreft zitten wij niet echt ideaal.

2 rustdagen en om de dag rijden, longeer je dan de rest van de tijd? Hoe en wat rij je? Door af te wisselen train je ook, maar telkens op een andere manier, andere intensiteit en ander vlak.
Het kan nooit kwaad om dat onder de loep te nemen en niet enkel te focussen op alleen maar voeding.

Natexia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-17 20:47

Varekaj schreef:
Hier in de regio heb ik nog geen sojaschroot kunnen vinden. Wat voeding betreft zitten wij niet echt ideaal.

2 rustdagen en om de dag rijden, longeer je dan de rest van de tijd? Hoe en wat rij je? Door af te wisselen train je ook, maar telkens op een andere manier, andere intensiteit en ander vlak.
Het kan nooit kwaad om dat onder de loep te nemen en niet enkel te focussen op alleen maar voeding.

Andere dagen longeer ik inderdaad, rij vooral dressuurmatig met hem en 1x per week proberen we een klein sprongetje te nemen, ook balkjes draven 1x per week :)

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 21:56

Ufurio4e schreef:
Kijk eens naar sojaschroot. Mijn paard komt ook heel heel moeilijk aan. Hij is in december een week o de kliniek gestaan. Helemaal door gelicht en ze konden niks vinden. Ik moest vooral veel gaan voeren en met de sojaschroot is hij pas echt aangekomen.

Ik vind het altijd gezeur dat mensen gelijk rij technisch gaan kijken. Hebben mensen wel eens op een manege gekeken? Daar lopen gespierde paarden zonder dat ze ook maar enigszins goed worden gereden! Dus ts trek je er inderdaad niks van aan

Sojaschroot werkt hier ook super in cominatie met de sportmix zero van de aveve en luzerne en lijnzaadolie en pulp

Ik haal de sojaschroot hier in België bij een lokale veevoederzaak. Soja schroot wordt heel veel aan koeien gegeven. Anders moet je is horen bij een veevoederzaak die ook koeieneten verkopen. Meestal kunnen zij het bestellen. En kost ongeveer rond de tien euro voor twintig kilo en mijn paardje krijgt er 200 gram per dag van. Dus je komt er redelijk lang mee toe.

En de soup all in one van de aveve is ook heel goed

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 22:02

Ik zou eens vragen om een doorverwijzing naar een goeie kliniek waar internisten lopen. Als ik kijk wat je er allemaal instopt...
je zou een glucose opname test kunnen overwegen of een electromyogram om de spieren te checken. Best kans dat er gewoon ergens iets misgaat in het vermogen om voedingsstoffen op te nemen of om te kunnen zetten in vet of spier.

Het klopt niet helemaal dat zon jong paard volgepompt moet worden met sojaschroot etc...

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 22:09

eilleen333 schreef:
Ik zou eens vragen om een doorverwijzing naar een goeie kliniek waar internisten lopen. Als ik kijk wat je er allemaal instopt...
je zou een glucose opname test kunnen overwegen of een electromyogram om de spieren te checken. Best kans dat er gewoon ergens iets misgaat in het vermogen om voedingsstoffen op te nemen of om te kunnen zetten in vet of spier.

Het klopt niet helemaal dat zon jong paard volgepompt moet worden met sojaschroot etc...

Mijn paard heeft deze onderzoeken ook gehad. Conclusie niks aan de hand en wel de portemonnee leeg! Ik zou echt eerst veel voersoorten proberen. En minimaal 2 a 3 maanden proberen en niet te veel door elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 22:21

Je kan eens proberen met om de dag je paard in het werk te zetten? Dus een dag rijden, een dag rust, een dag longeerwerk, dag rust, dag springen, dag rust, dag buitenrit, dag rust en dan riedeltje opnieuw. Sommige paarden hebben baat bij 2-3 dagen achter elkaar werken met 1 opbouwdag, 1 intensieve en 1 cooling down-dag, andere met om de dag gevarieerd werk, andere met 2 dagen werk en 1 rust. Dat is vooral zoeken en proberen.

Met een jong paard moet je ook niet teveel willen doen. Het kan dat het nu allemaal wat te zwaar is en dat hij daardoor gewicht verliest, omdat hij het niet allemaal kan verwerken. Stapje terug kan nooit kwaad.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 22:24

Als ik op de rijfoto afga, dan zie ik een paard met veel ongenoegen lopen. Weggedrukte rug en zeer korte achterpas. In combi met het mager zijn moet ik ook gelijk aan maagzweren denken. Dit geeft ook vaak een pijnlijke rug en ingevallen bij de lendenen.

Bij een paard met zoveel ongemak vermoedelijk door maagzweren zou ik voorlopig niet rijden of in ieder geval niet galopperen en springen. Het maagzuur klotst dan juist tegen de maagwand aan wat erg pijnlijk is.

Heeft hij ook water bij/na de mest? Vaak is de darmwerking ook niet optimaal wat ook kan verklaren waarom je paard geen voeding opneemt.

Juist bij maagzweren weg blijven van krachtvoer, alleen vitaminebrok voeren in combinatie met ruwvoervervangers zoals bietenpulp of seniores priores. Echt Super dat hij nu 24/7 buiten kan staan. Dan kan hij in ieder geval altijd eten. Maar ook wisselen van stal en kudde brengt stres mee waar maagzweerpatienten juist heel slecht tegen kunnen. Er staat veel info in het maagzweren topic. Goed om daar in te lezen. Kan helaas geen linkje plaatsen, maar als je googled op: Maagzweer, ervaringen? Dan vind je m!

Jills

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 22:35

Kijk eens naar zemelen. Heeft mijn paard erg geholpen. Geen niet extreem energie maar paard wordt wel dikker.

Daarnaast mis ik nog of je paard stalgebreken heeft. Als hij een luchtzuiger is kan het daar namelijk mee te makeb hebben.

xkikidegroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 23:01

Toen de mijne afviel hebben we hem 2kg sportbrok op een dag gegeven, meusli, slobber. Ook Summerfit hebben we gebruikt maar dat had vooral te maken met de vitaminen. Hij kwam toen erg snel weer op zijn oude gewicht.

Natexia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-17 07:25

Jills schreef:
Kijk eens naar zemelen. Heeft mijn paard erg geholpen. Geen niet extreem energie maar paard wordt wel dikker.

Daarnaast mis ik nog of je paard stalgebreken heeft. Als hij een luchtzuiger is kan het daar namelijk mee te makeb hebben.

Nee, heeft geen stalgebreken :), ik ken zemelen wel, maar geen flauw idee waar je dit nog kan halen? Vroeger haalden we dit bij de aveve

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 07:55

Volgens mij verkoopt Havens gastro plus ook in Belgie. Met Gastro voeren bij paarden met maagproblemen zie je snel verbetering. Het proberen waard om een zak gatro te halen. Daar zit natrium bicarbonaat in dat het maagzuur beperkt.

Veel paarden hebben last van maagzweren, dus zo raar is dat niet om het te vermoeden. De veerats kan medicijnen voorschrijven om de maagzweren te genezen.

jazz27

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 08:00

Laat je paard onderzoeken op maagzweren. Dit kan dmv een gastroscopie of je kunt direct starten met medicatie tegen maagzweren. Het paard moet dan binnen een paar dagen er beter Uit gaan zien. Tot die tijd niet rijden! Paard oogt niet happy en heeft wel kenmerken van maagzweren, ook al zegt de Dierenarts van niet. Verder onbeperkt goede kwaliteit hooi voeren. Droog, stengelig Hooi!!! Geen krachtvoer bij maagzweer.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 13:15

Heb de link voor je opgezocht [MD] Maagzweer, Ervaringen?

Zeer de moeite waard om door te lezen! Hoor je ook alle voor en tegenstanders voor het maken van een gastroscopie.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 13:44

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 13:56

Ik had mijn paard ook vaak te schraal. Ik kwam er toen achter dat ik te VEEL voer gaf.
Toen ben ik terug gegaan naar de basis en goed ruwvoer gegeven en maximaal 1/2 tot 1/4 schep per voerbeurt. (Dus 3/4 tot 1 schep per dag).
Tussendoor kreeg ze een halve schep tot 1/4 schep slobber, omdat ze dat zelf ontzettend lekker vind.

Ik gaf haar ook wat meer rust, en niet te lang rijden. Longeren vooral gericht op het lang en laag, waardoor spieren over haar rug zich beter konden ontwikkelen. Dit heeft haar ontzettend veel goed gedaan. Ze zat hierdoor beter in haar vel, doordat ik haar meer rust gaf zowel mentaal als lichamelijk.

EDIT: In de wintermaanden en als ze weer schraal dreigt te worden geef ik haar 300 gram maislijnzaadbrok van horsefood the best erbij op de voerbeurten.