heter/feller maken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jester_

Re: heter/feller maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 19:20

Je hebt een haflinger, geen arabier. Een wilde hetebras zal het nooit worden := dat zit niet in het karakter en gaat voer niet toevoegen

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 19:31

Een vriendin van mij geeft in het wedstrijd seizoen een kwart Kentucky e lite van Havens bij naast de vitamine brok en hooi.
Reken maar dat hij daar wakkerder van word, terwijl het wel een paard (IJslander) is dat al gauw denkt " ik kom er morgen ook wel"

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 19:33

Koolhydraten dus....
Ja van granen zal hij heus wel heftiger worden.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 19:36

Sizzle schreef:
Koolhydraten dus....

Geeft toch niks? Als je werkt met een dier moet hij wel wat binnen krijgen om het gevraagde uit te kunnen voeren.
Een kwart van dat voer is dan precies genoeg.

Black_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 19:46

Faitherr schreef:
Babootje schreef:
TS doet er echt niet teveel mee. "Intensief" trainen is natuurlijk heel subjectief. De TS is 15 dus dat intensief trainen zal echt wel meevallen. Lekker flink laten bewegen. Liefst nog elke dag.

@babootje, te dik is ook een mogelijkheid voor de sloomheid maar ze is niet echt dik, ze is op dit moment gewoon wat meer gezet.

Ik zou eerst zorgen dat je haflinger afvalt, want van te dikke of zo als jij het zegt gezet daar worden ze zeker sloom van. Staptrainingen daar vallen ze super vanaf met combinatie van bloktrainingen. Je moet niet tegelijk in 1 week doen, dus de eerste week 4 dagen staptrainingen (1 dag staptraining, 1 dag vrij, 1 dag staptraining enzo) en dan week er na 3 dagen bloktraining ( 1 dag bloktraining, 2 dagen vrij, 1 dag bloktraining enzo). Dit doe ik ook met mijn Tinker, was ook te dik en nu heeft hij een conditie waar je U tegen zegt zonder dat hij iets extra's bij krijgt voor de felheid. Hij doet dit op alleen hooi, weidegang (wel met graasmasker) en vitaminebrokje.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 19:55

Ineke2 schreef:
Sizzle schreef:
Koolhydraten dus....

Geeft toch niks? Als je werkt met een dier moet hij wel wat binnen krijgen om het gevraagde uit te kunnen voeren.
Een kwart van dat voer is dan precies genoeg.

TS vroeg om voer dat geschikt is voor een paard dat snel jeukt en dus ook te dik is ;)
Maar als het gaat om het heet zijn dan helpt dat meestal wel ja.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 20:19

Ze schrijft dat hij niet te dik is maar een grasbuik heeft.
Daarbij vroeg ze om voer dat een paard voorwaartser maakt en Havens is beter voer als het gaat om jeuk gevoeligheid als bijvb PAVO

Black_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 20:24

Ineke2 schreef:
Daarbij vroeg ze om voer dat een paard voorwaartser maakt en Havens is beter voer als het gaat om jeuk gevoeligheid als bijvb PAVO

Waar zegt Ts dan dat haar haflinger een grasbuik heeft? Ze zegt eerst dat ie te dik is en daarna dat ie gezet is en dat is anders dan een grasbuik lijkt me

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 20:35

Black_Moon schreef:
Ineke2 schreef:

Waar zegt Ts dan dat haar haflinger een grasbuik heeft? Ze zegt eerst dat ie te dik is en daarna dat ie gezet is en dat is anders dan een grasbuik lijkt me

Vind ik hetzelfde, je kan het bovendien niet goed beoordelen zonder het paard in levende lijve te zien en dat gaat een beetje lastig

Black_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 20:40

Ineke2 schreef:
Black_Moon schreef:

Vind ik hetzelfde, je kan het bovendien niet goed beoordelen zonder het paard in levende lijve te zien en dat gaat een beetje lastig

Dat vind jij, maar ik vind gezet of een grasbuik totaal iets anders.
Misschien een tip voor Ts om een foto van haar haflinger te plaatsen dan ;) dan kunnen we beter beoordelen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 20:57

TS, je hebt de pony toch pas een week of 2, of heb je 2 paarden?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 21:05

Babootje schreef:
TS doet er echt niet teveel mee. "Intensief" trainen is natuurlijk heel subjectief. De TS is 15 dus dat intensief trainen zal echt wel meevallen. Lekker flink laten bewegen. Liefst nog elke dag.

Faitherr schreef:
Ik rijdt wel degelijk intensief, dit kun je zeker niet beoordelen van een leeftijd maar afgezien van dat kan ik je verzekeren dat ze lekker aan het werk gezet word.

Heb je je paard het schuim tussen de billen getraind TS? (Daar kreeg ik namelijk niet de indruk van) Zo niet, dan train je niet intensief. En kun je met jouw manier van aan het werk echt geen kwaad. Ook al zou je dat elke dag doen.
Sommige paarden worden niet heter van koolhydraten. Die zetten de koolhydraten niet om in energie maar in vet. Dat zijn de paarden die snel dikker worden. Vaak zijn dat ook koudbloeden, zoals die van jou.
Koolhydraten toevoegen heeft voor die paarden weinig zin. Ze worden er eerder nog dikker van. Wat wel werkt is laten afvallen en conditie opbouwen.
En je pony leren consequent aan het been te zijn.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 22:22

Babootje schreef:
Heb je je paard het schuim tussen de billen getraind TS? (Daar kreeg ik namelijk niet de indruk van) Zo niet, dan train je niet intensief. En kun je met jouw manier van aan het werk echt geen kwaad. Ook al zou je dat elke dag doen.
Sommige paarden worden niet heter van koolhydraten. Die zetten de koolhydraten niet om in energie maar in vet. Dat zijn de paarden die snel dikker worden. Vaak zijn dat ook koudbloeden, zoals die van jou.
Koolhydraten toevoegen heeft voor die paarden weinig zin. Ze worden er eerder nog dikker van. Wat wel werkt is laten afvallen en conditie opbouwen.
En je pony leren consequent aan het been te zijn.

Rare uitspraak over de koolhydraten. Een IJslander word toch ook onder de koudbloeden gerekend én zijn veelal jeukgevoelige paarden.
Toch gaat het prima als bijvoeding, mensen moeten eens ophouden met zo minimalistisch te doen. Als het werkt, werkt het. Zoniet stop je er mee, simpel.

Afvallen en conditie opbouwen geld overigens voor 2/3 van de Nederlandse paardenbevolking, zelfs als mensen hun paard prima vinden zijn ze meestal nog te dik.

HopeDreamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 22:28

Hoezo wil je hem ''heter'' hebben? Zo'n braaf paard is toch juist fijn? :)
Ik begrijp dat je haar nog niet zo lang hebt? Het komt vanzelf wel, maar prutsen zou ik niet gaan doen, al helemaal niet van alles met voer.. Ik denk dat het wennen is en het met de tijd vanzelf wel komt :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 22:28

Tja, dan stopt TS er een schepje haver per dag in.
Een paard dat ze net in Augustus gekocht heeft, nog nooit echt serieus wat gedaan heeft.
Ik zou persoonlijk eerst eens gaan rijden ;)

Een paard heter maken die nog niet eens echt aan de hulp staat is vragen om een ongeleid projectiel, maar ieder zijn meug uiteraard.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 07:53

Sizzle schreef:
Tja, dan stopt TS er een schepje haver per dag in.
Een paard dat ze net in Augustus gekocht heeft, nog nooit echt serieus wat gedaan heeft.
Ik zou persoonlijk eerst eens gaan rijden ;)

Een paard heter maken die nog niet eens echt aan de hulp staat is vragen om een ongeleid projectiel, maar ieder zijn meug uiteraard.

Precies lekker laten doen. Dan kan er daarna weer een nieuw bericht op bokt

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 08:09

TS, het kan ook zijn dat jouw Haflinger 'verveeld' is/lijkt, omdat ze elke dag wat moet doen. Mijn ervaring is dat als je juist niet elke dag wat van jouw paard verwacht, ze veel sneller geneigd zijn om met je mee te werken. Overvragen is bijvoorbeeld ook zo'n trigger om een paard in verzet/sloomstand te krijgen. Daarnaast moeten spieren kunnen herstellen van arbeid, dus is een dag rust na de arbeid vaak het beste. Dagje werken, dagje rust. Zoals ik het nu lees, werk je verzet (of sloomheid) alleen maar in de hand en daar helpt voer zeker niet bij. Sterker nog: daar worden Haflingers júist dikker van. Een handje biks per dag kan voor sommige Haflingers al teveel zijn. Vanaf een computer is het niet goed te beoordelen, maar dit is hoe het voor veel Haflingers werkt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 09:43

Ineke2 schreef:
Rare uitspraak over de koolhydraten. Een IJslander word toch ook onder de koudbloeden gerekend én zijn veelal jeukgevoelige paarden.

TS zegt dat de pony "aan de zware kant" is en jeuk heeft. Eiwitgevoelig zegt ze, maar jeuk wordt niet veroorzaakt door een teveel aan eiwit, maar door een teveel aan suikers.
Dan moet je uitkijken met koolhydraten en de suikers in het gras in het voor en najaar als het weer gaat vriezen.

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-17 23:32

Babootje schreef:
Ineke2 schreef:

TS zegt dat de pony "aan de zware kant" is en jeuk heeft. Eiwitgevoelig zegt ze, maar jeuk wordt niet veroorzaakt door een teveel aan eiwit, maar door een teveel aan suikers.
Dan moet je uitkijken met koolhydraten en de suikers in het gras in het voor en najaar als het weer gaat vriezen.

hoezo komt dit door een te veel aan suiker als ik mag vragen, weet jij wat ze krijgt? hier zit namelijk zeker niet veel suiker in.
En het schuim tussen de billen is zeker van toepassing en ik begrijp niet zo goed waarom je vind dat je hier over kan oordelen zonder dit gezien te hebben?

@janouk, dat is een goede tip, ik heb zelf nog wel een hartslagmetingen liggen van de trainingen!

verder iedereen bedankt voor de tips! Ik ga even goed naar alle ideeën kijken!
Ik vind het vervelend dat ik het alweer moet zeggen maar ik hoef echt alleen tips over voer ideeën, in de rest ben ik nog zoekende met veel goede begeleiding.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 06:24

Jammer dat jij het vervelend vind, echter ben jij enkel 1 persoon die dit leest en ervan leert. Wat heeft een latere lezer aan incompleet of incorrect advies puur omdat jij niets anders wilt horen? Dan kun je beter hier geen vraag stellen. Zoek dan in eerdere topics of vraag je goede begeleiding eens. (Goede begeleiding die je aanraad zoveel te werken met je dier zodat je hem zelfs op rustdagen moet pakken? Goede begeleiding die jou niets uitlegt over hoe je traint? Goede begeleiding die jou blijkbaar het idee geeft goed bezig te zijn en je de indruk geeft dat je dit met voer op moet lossen? Of misschien heb je toch niet zoveel begeleiding of niet zo goede?)
Echt jammer dit. Verdiep je eens in het ras, hoe zij gebouwd zijn, en hoe hun lichaam werkt, een haf is nu eenmaal geen Arabier en een Arabier is nu eenmaal geen Engels volbloed en een Engels volbloed is geen shetland pony, waar de een de hele dag als een diesel kan werken is de ander gemaakt om te pieken. Dus alles is daar dan ook op ingesteld van longinhoud tot verbranden van energie. Als je dan met zo een dier iets anders wilt doen kan dat prima maar zal het een ander traject zijn als een dier wat er van nature al meer talent voor heeft en dus zijn lijf mee.

Mijn ervaring is zelf in de training niet alleen maar activiteit erin te rijden en dier dan naar voren te laten rennen wat vele instructeurs zeggen maar juist ze ook stukken terug te rijden en dan activiteit erin. Dan worden ze sterker en dan kunnen ze ook naar voren zonder uit balans te raken en op de voorhand te vallen. Ik trainde mijn fjord destijds al maar 10/20 minuutjes en dan 2 a 3 keer per week rijden en nog keer wat anders. Kort maar wel werken In die tijd. Van een uur trainen of van instructeurs die vonden dat hij naar voren moest werd hij alleen maar nukkig en tegendraads.