Ontzettende twijfel, wel of niet verkopen...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Ontzettende twijfel, wel of niet verkopen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 13:26

Krijgt ze appelazijn en lijnzaadolie? Die reinigen ook en zouden jeuk verlichten.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 14:46

Ik zou haar echt niet verkopen. Zelf heb ik jaren geleden deze fout gemaakt ik had een geweldige eerste pony met vreselijke eczeem en dacht er goed aan te doen haar een beter huisje te geven.

Ze is naar haar 'forever' home gegaan voor een klein bedrag en stond na enkele maanden op mp voor een bedrag waar je naar van werd... Ik kreeg geen adres, woonplaats, mail of telefoonnummer van de nieuwe eigenaren. Ik ben haar dan ook uit het oog verloren en geen idee hoe het nu met haar gaat.

Jaren later dus nog spijt van mijn beslissing. Leer er mee leven en geef je paardje de beste zorg die je haar kan geven en blijf van elkaar genieten!

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 15:40

Al een keer een groot bloedonderzoek gedaan?
Bijvoorbeeld seleen te kort geeft ook syptomen als ecxeem.
Of leverproblemen, problemen mrt afvalstoffen geeft exceemachtige syptomen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 15:59

Je geeft maar een beetje biks lees ik. Dat kan niet toereikend zijn voor alle vitaminen en mineralen.
Een goede vitaminebrok, mijn eczemer doet het goed op Vitalbix, is belangrijk.
Verder hooi ipv voordroog, niet de hele dag op het land, zo zuiver mogelijk voeren.
Niet te dik laten worden en lekker duurbeweging geven.

Ik denk dat van verkopen verdriet komt. Als ik het zo lees Kun je nog veel winst behalen met je beleid.
Lees eens mee in het centrale eczeem topic

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 16:00

Misschien dat dit jou beslissing makkelijker maar (of misschien niet).

Maar aan de kust geeft geen garantie dat ze geen of minder last heeft van eczeem.
Ik sta relatief dicht bij de kust maar op de stal waar ik sta staan er ook eczemers.

Wat volgens mij nog steeds het beste helpt is te zorgen dat ze met de schemer binnen staat waar er weinig vliegjes zitten. Al snap ik dat dat ook geen garantie is.

Ik denk niet dat je met het verkopen van jou droompaard ervoor kan zorgen dat zij eczeem vrij (of minder eczeem) wordt. En stel je verkoopt haar, en vervolgens houdt ze nog steeds evenveel last?

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 16:27

Ik heb sinds kort een excemer. Ik heb hier een middel tegen wat best aardig werkt. Z-itch.(gebruik hiervan geeft wel een aantekening in het paspoort) Daarnaast nog een exceemdeken en zorgen dat ze voor schemer op stal staat en er pas na schemer weer uit komt. Het is niet de manier waarop ik paarden wil houden maar voor haar wel de beste oplossing.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 16:33

minifries schreef:
@ pelryo, ze doet dit al vanaf jongs af aan helaas. Brandnetel al geprobeerd, wil ze niet eten.

@ joyce B, vorig jaar was het al eerder begonnen en smeerde haar 3x daags in en nu doen we dat sinds deze week.

@women2, ze heeft geen mijt, alles al gecheckt, echte originele zomereczeem.

@ lotte, ze staat op een andere stal nu zo'n 3 maanden. In het stuk land waar ze staat is nagenoeg kaal, daar is enorm rekening mee gehouden, ze heeft alle manen nog omdat we er zo ontzettend veel aan doen om haar heel te houden en het haar zo fijn mogelijk te maken. Vorig jaar werd ze bv zonder dat ik het wist in een vol grasland gezet waar ze dus 1 dag lang in heeft gestaan, toej was het helemaal een drama. Zonder deken zou ke niet zeggen dat ze een eczemer is, manen tot halverwege bovenbenen, volle lange voorpluk en gewelsige staart, maar de jeuk is gewoon versxheikkelijk en gelukkig man en macht om haar te helpen, maar sinds afgelopen weekend laait het ineens heel hard op!

Ze staat nu godzijdank rustig na al dat gesmeer etc. Smeer haar in en spuit haar in, 3x daags nu weer en merk wel direct verschil. Zit me momenteel te verdiepen in immunotherapie en heb ontzettens fijne tips gekregen die ik zeker weten uit ga proberen.

Even over het dikgedrukte: echte originele zomer exzeem is allergie voor de knutten. Dan zou ze onder de deken die je hebt practisch jeukvrij moeten zijn en dan heeft verplaatsen naar de kust soms nog zin.
Wat je schrijft over het land: juist het korte (nagenoeg kale) gras is vaak ontzettend gestresst gras met relatief veel suiker. Dus daar is zeker nog winst te behalen denk ik.
Maar als het ondanks de deken blijft, en het gras ook een grote invloed heeft, heeft verhuizen naar de kust weinig zin.

De mijne heeft ook exzeem, en het ene jaar is het eerder aanwezig dan het andere, maar ik experimenteer nog steeds. Ze lijkt het het best te doen zonder gras. Komende zomer heb ik eindelijk de mogelijkheid om haar de hele zomer van het gras te houden, en dat ga ik dan ook zeker doen. Veranderen van stal met beter paardengras scheelde het eerste jaar namelijk al 80% in de klachten.

pommetje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 16:58

Ik heb ook een eczemer, en die kan absoluut niet tegen gras, ook niet kort en ook niet tegen een beetje.
Dus ik zou haar helemaal van het (korte) gras halen. Dat is zeker het proberen waard. Verder zou ik haar Glucobalance geven. En zeker géén bix, ook niet een klein handje. Geef voor de vitamines kan liever een vitiaminekorrel dan een handje bix.
Verder geef ik haar magnesium bij. En niet te rijk hooi, géén oud hooi (want daar zijn alleen de voedingsstoffen uit en de suiker zit er nog in) En als je haar dan tóch persé op de wei wil hebben, dan maar heel kort, max twee uurtjes ofzo en dan op onbemest of arm bemest gras. En geen snoepjes of appel of wortel enz geven.
Ik zou haar niet verkopen maar het voerbeleid aanpassen.
Succes.

Jess1435

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 17:22

Bij mijn paard werkt het het beste om hem zo dun mogelijk te houden (en onder een deken). Op dieet, of lekker veel laten sporten. Bedenk je ook, aan de kust is het ook niet mugvrij. Misschien is hij/zij dan alsnog beter af bij jou met de vele zorg, dan aan de kust met minder zorg.

Last but not least; de muggen komen niet binnen in een stal aangezien ze niet echt super kunnen vliegen en alleen een beetje meewaaien/rondhangen. Bij zonsopgang/-ondergang, wanneer de muggen het actiefst zijn, op stal zetten kan de jeuk helpen te beperken.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 17:23

brandnetel kunnen ze leren eten, mijne moesten het in het begin ook niet. Heb het gemengd met appels en kamille kruid. langzaam de verhouding brandnetel groter gemaakt en nu eten ze het puur uit mn handen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 17:36

Zoals meerdere nu noemen, haal dr eens van t gras af. Of t nu kort of lang is, er zijn dus eczemers die erop reageren. Zo ook die van mij.
Dus kijk eens een week of 2 hoe het gaat op zand met hooi, dan zou je wel verschil moeten merken.

Iris_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-17 17:41

Zowieso krijgt ze ook een schepje life forze door de biks samen met de biotine en een klein scheutje olie.

Zomaar verkopen doe ik natuurlijk niet, maar als ik het zo lees is aan de kust ook niet altijd de goede uitkomst, dan martel ik liever wat door.

Momenteel doet ze niet al te veel, aangezien ik 31 weken zwanger ben en zit met een isschias en bekkeninstabiliteit, dus insmeren en gedoe met dekens wordt mij al teveel, dus krijg echt al ontzettend veel hulp en probeer zelf ook zoveel mogelijk te doen.

yza1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 18:10

Ik snap dat je het beste met je paard voor hebt TS! Hartstikke goed, maar verkopen gaat denk ik niet de oplossing zijn. Je hebt nooit de garantie dat ze dan aan de kust blijft. Misschien verhuizen de nieuwe eigenaren wel of wordt ze doorverkocht... Bij een paard waar je zo gek op bent en waar jij zo goed mee klikt, zou ik haar houden en gewoon kijken wat je kunt doen om het voor haar zo veel mogelijk te verlichten. Gelukkig krijg je ook veel tips van andere bokkers. Succes!

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 18:18

Wij staan aan de zeeuwse zeedijk. Dichterbij het water kan niet.
En bij de stal naast ons ook eczemers.
Kuststreek is tegenwoordig geen garantie meer dat het daar niet is. Misschien wel in mindere mate op de juiste plek.

nannyrana7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 18:28

Tja blijft lastig het lijkt mij ongelofelijk moeilijk om afstand te doen van iets wat je super lief hebt en idd het blijft lastig om erachter te komen of je paard er aan de kust geen last van heeft wij hebben er diverse en die zijn ook niet helemaal jeuk vrij maar ik denk dat een groot voordeel aan de kust is dat het hier eigenlijk altijd waait en das iets waar knutten niet van houden .

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 18:30

@ts: misschien zou je het eens kunnen testen. Je paard een paar weken stallen bij iemand aan de kust en kijken wat het doet. Het verschilt toch per paard, helpt t niet, dan kan je de optie verkopen in elk geval doorstrepen.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 18:33

Ik heb laatst een foto gevonden van een eczeem paard die enorm baat zou hebben bij een magneetje die in de manen werd gevlochten. Paard had niet eens meer een denken nodig. Heb er positieve dingen gezien en gehoord. Ben eigenlijk niet zo 'n zweverig type maar wil dit nog wel een kans geven voor mijn eczemer, misschien dat jij er ook wat aan hebt.
Je kunt ze vinden op amina-jewels.nl

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 18:41

Ik zou haar niet verkopen als je zo gek met haar bent. Zou eerst proberen of er toch niet wat is dat helpt en de oorzaak
Proberen te achter halen waarom ze dit jaar zo laat is gaan schuren. Een echte eczemer schuurt al veel eerder in het jaar. Wij hebben sinds begin dit jaar een pony die ook schuurt. Hebben hem een deken op, geen kans om te gaan schuren. En behandelen hem met de zalf van anti itch en die helpt echt! Wel de echte en niet die van de welkoop. Die heb ik 1 keer gekocht en het werd juist erger. Evt geschuurde plekken herstellen met een dag en heeft minder jeuk. Voer hem nu ook de muesli bij. Volgend jaar begin ik daar meteen mee en hoop hem dan helemaal Jeukvrij te krijgen

nannyrana7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 18:52

Kijken of je paard er aan de kust geen last van heb is best wel lastig want je paard moet dan al heel vroeg in de lente gebracht worden Jotoma en dan nog heb je best kans dat het een hele tijd goed gaat wij hebben er op de manege een stuk of acht en die doen het prima al zie je het wel aan de manen maar ze schuren zich in ieder geval niet open en eigenlijk is het bij ons ook heel laat pas begonnen ze hebben bij ons geen dekens , het voordeel is wel denk dat de pony's bij ons alleen in de winter op het gras en de rest van het seizoen op de paddocks

Iris_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-17 18:54

De voorgaande jaren schuurde ze ook direct vanaf het begin. Dit jaar zijn we begonnen met cannabisolie druppeltjes en dat hielp echt onzettend goed. Alleen hebben we nu de dosis verhoogd en dat geeft ook verlichting plus het 3x daags smeren. Ze wordt ontzettend goed in de gaten gehouden en doen er echt alles aan. Spijt krijgen zou ik zowieso gaan krijgen, tis echt mijn onve in a lifetime paard. Verkoop haar niet zomaar, maar ik dacht dat mocht ze bij de kust helemaal geen last hebben, is het dan eerlijk om haar hier te houden terwijl ze aan de kust lekker jeukvrij kan staan. Maar ik heb nu dus ook veel gehoord dat dat lang niet altijd het geval is. Dan gaat ze zowieso niet. Ik heb denk ik te vroef gejuicht met mijn ik heb haar nog steeds jeukvrij staan. Overigens is ze gelukkig nog helemaal heel en met deze aanpak is ze een stuk rustiger.
Bloedonderzoek wil ik zowieso gaan doen voor de zekerheid. Maar ik ben 100% zeker dat dit zomereczeem is.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 19:07

welk merk deken heb je, en van wanneer tot wanneer ligt hij op. en heeft hij hele dagen een deken op.
ik heb ervaring met een haflinger met eczeem en ze had altijd een boett met hoofdkap op.
Van maart tot okt en ze had bijna geen jeuk meer stond dag en nacht buiten op hooi.
Aan zee zetten heeft niet zo veel zin.

Iris_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-17 06:41

koetjeboe schreef:
welk merk deken heb je, en van wanneer tot wanneer ligt hij op. en heeft hij hele dagen een deken op.
ik heb ervaring met een haflinger met eczeem en ze had altijd een boett met hoofdkap op.
Van maart tot okt en ze had bijna geen jeuk meer stond dag en nacht buiten op hooi.
Aan zee zetten heeft niet zo veel zin.

Ze heeft sinds dit jaar een snuggy hoods incl. Hoofdkap, staat dus behalve de benen en neus volledig ingepakt. Heb een aantal keren moeten wisselen ivm reparaties aangezien ze haar deken sloopte (krabben met achterhoef waar een scheurtje in kwam door droogte), maar die qhp, pagony etc met ook de hoofdkap zijn noet voor haar weg gelegd, die heeft ze in no time stuk.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 07:35

Wat bij onze eczemer goed helpt naast een deken en goed smeren zijn de hooikoortspillen van de lidl. Ze krijgt 4 pillen per dag en daarmee gaat het een stuk beter

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 08:16

Mijn merrie jaren lang in de zomer jeuk .
Vreselijk was dat .
Heb vorig jaar besloten haar nog eenmaal geheel te laten doorlichten .
Met bloedonderzoeken etc
Uiteindelijke conclusie immuun systeem op zijn gat vanwege Lyme disease .
Daar gaan behandelen om de ziekte de kop in te drukken
En warempel ze doet het super dit jaar
Wel nog onder deken
Droog hooi
Cavalor fibre force
En gluco balance
En de namiddag avonden en nachten op stal
Ze loopt zomers buiten van ca 07.00 tot uur of 15.00
En in de vroege avond werk of los in de binnen hal
Ze
Doet t top

Verkopen had ik nooit gedaan , mijn keuze was dan inslapen geweest om te voorkomen dat ze doorverhandeld zou worden

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 08:19

Waar smeer je mee? Vind drie keer per dag wel heel veel..

Kijk eens uit naar Tectonic, Derfen of Butox, veel minder smeren en over het algemeen een groter resultaat.