Dat is wel even schrikken! Ik volg mee en duim voor een goede afloop!
maria1991
Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-17 12:35
Pol1 dat is idd Gijsbert. Wat een topper is dat. Qua vaste klanten helaas helemaal vol dus hij komt nu alleen tijdelijk ter reparatie van mijn paard.
Het zal vast vaker voorkomen, maar in dit geval blijft de oorzaak waarschijnlijk een opeenstapeling van meerdere omstandigheden.
Gimme spurs; dat is compleet afhankelijk van het genezingsproces. Hij had het over weken in verband, dan smid er weer bij, wegsnijden en uiteindelijk als het kan een speciaal ijzer ter ondersteuning. Zodra dat ijzer er onder zit kunnen we gaan stappen.
Bedankt allemaal voor sympathieke reacties. Doet me goed
Suzanne F.
Geplaatst: 02-09-17 12:42
Hoefzweren van zaagsel is een veelvoorkomend probleem. Raar dat hij daar nog nooit van gehoord had. Stro is veel beter wat dat betreft.
Sterkte met hem en ik hoop dat het snel weer helemaal over is.
Ik denk dat er overal nadelen aan verbonden zijn qua bedekking Mijne kreeg bijvoorbeeld hoefzweren van vlas en zat tegen rotstraal op stro. Het is wat zoeken op wat jouw paard het beter doet.
Veel sterkte TS, ik volg even want ik ben heel benieuwd naar hoe je paardje gaat opknappen
maria1991
Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-17 21:36
Bedankt beide.
Hij voelt zich al een stuk fijner. Stuitert zn box rond iemand het recept om je paard rustig te houden op boxrust? Hij krijgt geen brok meer, alleen een schepje seniores priores.
Mijn paard heeft helaas ook een peesblessure en moest in het begin ook op boxrust. Uiteindelijk heb ik 2 verschillende likstenen opgehangen ( zout & likit ). De likit heb ik in zo'n speciale speelhanger gehangen, daar was ze vaak flink mee bezig. Verder had ik ook een kleine skippy bal opgehangen en maakte ik regelmatig appels en wortels aan een lang touw, daar zijn ze ook lang mee bezig.
Ik heb geen ervaring met boxrust maar wat hier goed helpt om een stal langer schoon en mooi te houden is een laag zaagsel in de stal en daar een laag stro bovenop. Zeker voor paarden die gauw last hebben van hoefzweren of rotstraal werkt dat goed!
Wilgentakken, is die van mij altijd wel een tijdje zoet mee en ze vind het heel lekker.
maria1991
Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-17 15:43
Vanochtend Da weer geweest. Hij vond het er goed uitzien. Paard was stierlijk vervelend dus geen foto kunnen maken, we hadden onze handen vol. Da belt vandaag smid nog voor afspraak om verder wat er af moet.
Sterkte TS! Mijn paard staat nu ook op boxrust en ik heb een heel groot hooinet opgehangen die altijd gevuld is. Zo kan hij altijd wat knabbelen. Wat ik ook doe is clickertraining. Dit kan ook gewoon in de box. Oefeningen zoals niet eten, flemen, ja/nee schudden, je hand aanraken kan je prima doen. Zo wordt hij mentaal ook uitgedaagd. Hopelijk gaat het snel beter!
Helaas een niet al te goede update. Vorige week zijn smid en DA weer samen geweest. Ze hebben meer van de hoorn weggehaald en boven de proplaps zat nog een ontsteking. Daar hebben ze weer flink moeten snijden. Helaas geen fotos meer kunnen maken omdat ik hem een praam op moest doen. Alleen toen hii net begon fotootje kunnen schieten
(snap er niks van, weeral gedraaid)
Smid zei dat het nu als t goed is verder kon gaan indrogen en dat ze dan volgende week misschien al een ijzertje konden plaatsen. Dat zou fantastisch zijn, dan kan hij het weer gaan belasten.
De volgende dag kwam DA weer alleen en toen was het nieuwe plekje weer erg nat, hij zei; slag om de arm of het kan hoor volgende week. Zoals het er nu uitziet is het te vroeg.
Vandaag weer bezoek (hij komt nog om de paar dagen). Plekje nog pusserig en naar. Dus vrijdag gaat nog geen ijzer komen en moet er mogelijk nog dieper gesneden worden. Vrijdag zal ik zorgen voor beeldmateriaal.
Ah getsie, je hoeft echt maar 10 seconden aan iets anders te denken en je paard is gewond. Hoop dat het goed komt, op die filmpjes zat ie ook al mank te lopen, arm ding! Maar laten we positief denken, zoals me ma zegt = "als je iets slechts denkt roep je de goden op!"
maria1991
Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-17 18:01
Ik weet niet of er nog volgers zijn, maar belofte maakt schuld: fotos.
nou dat paard heeft ons allen doen verbazen! dierenarts en smid zeiden het vandaag nog: wat is dat snel aan het genezen. Dat hadden ze beiden niet verwacht.
de prolaps is mooi ingedroogd, geen natte plekjes meer mede door de lokaal toegebrachte antibiotica.
Eerst weer even verdoving gegeven. Hij kon lekker hangen op de kabels zo.
Verband er af gehaald en goed bekeken. Na enig overleg: ja er kan een ijzer onder!
De onderkant van de hoef . Zoals je kunt zien: alles mooi droog. Dat gele plekje is van het gaasje met antibiotica.
Er paste een normaal ijzer onder. Zijn hoef blijft ingepakt maar dat kan ik nu zelf gaan doen. het moet super schoon en droog blijven maar we mogen het weer wat gaan belasten. Dus 2 maal daags stappen aan de hand. Over een week komt dierenarts weer kijken of inpakken van de hoef misschien niet meer nodig is! Een goede dag voor Stip dus:)
Zorg dat je je paard wat muisjes geeft om hem rustig te houden of een hengstenketting oid aan. Soms verstaan die dieren iets heel anders onder stappen dan wij, mensen
Juut
Geplaatst: 15-09-17 20:36
Jee, je schrikt je rot als je paard zo op 3 benen staat.... Fijn dat hij goed opknapt, maar ook fijn dat je er een mooi verslag van maakt met foto's Altijd leerzaam.
Othilly
Geplaatst: 15-09-17 21:22
sassefras schreef:
_Dracarys schreef:
Tricky om daar een ijzer onder te plaatsen maar ze zullen wel weten wat ze doen. Heel veel sterkte en beterschap met Stip! Gaaf dier!