wreckh schreef:Fysio komt regelmatig langs en er is eigenlijk nog nooit uitgekomen dat er iets met haar rug was. En aangezien het een terugkomend probleem is ga ik ervanuit dat het bij hem aan het licht was gekomen.
Dat is te naïef gedacht. Kissing Spines is verradelijk - dat kun je alleen zien met röntgenfoto's en zeker een anderszins braaf paard kan heel lang doen alsof er niets aan de hand is. Ik ken geen enkele fysio die zo'n diagnose kan stellen. Ze kunnen hooguit constateren of het dier wat stijf of wat pijnlijk is in de rug. Maar als er geen zeer pijnlijke KS is, alleen wel als het zadel er op drukt (piekbelasting), dan gaat het wel mooi mis onder het zadel.
Helaas, ervaring mee. Bij twee paarden zelfs.
wreckh schreef:Mijn zadel past goed, daar heb ik alle vertrouwen in. Dat een kieffer niet op een fries zou passen lijkt me onzin.
Sommige Kieffers passen op Friesen die wat smal in de schouders zijn en een nadrukkelijk schoft hebben. Maar per saldo is Kieffer geen merk dat typisch zadels voor Friese paarden maakt, de pasvorm is doorgaans domweg niet geschikt voor dit type paard.
Ik hoop voor jou dat het wél aan het zadel ligt. Het alternatief is een lichamelijk probleem en dat is minder makkelijk op te lossen.