Geschikt voer voor zeer prikkelbare 'hengstige' merrie?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zinzi_jewel

Re: Geschikt voer voor zeer prikkelbare 'hengstige' merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 09:34

Zou even gewoon hooi doen en dan die monnikspeper
En niet te veel ineens veranderen verder
Anders weer je dadelijk niet wat wel en niet werkt .
En als dit blijft aanhouden een keer bloed trekken en echo maken .
Vaak zie je dingen wel verbeteren als een paard een normaal leven krijgt .

Mijn merrie eet overigens cavalor fibre force
En krijgt D tox poeder van NAF erbij

Is geen piss merrie
Maar toonde juist nooit hengstig heid .
En had wel verstoorde lever etc
( bleek na jaren puzzelen Lyme disease te hebben )

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 09:38

Mijn merrie had niet zozeer last van haar hengstigheid maar was altijd super geprikkeld, altijd zuur en ook vaak boos..
Ik heb haar toen Sepia Officinalis gegeven.. kan gewoon van vsm of a vogel.. sindsdien heb ik een compleet ander paard.. ze is eigenlijk nooit meer boos.. ook niet vaak meer zuur.. wil nu zelfs geknuffeld worden waar ze voorheen niet graag aangeraakt wilde worden.. en kinderen zijn geen probleem meer, ze is zelfs een hele leuke kinderpony.. en met rijden heb ik haar ook niet meer zien bokken

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 12:51

Koper schreef:
mirim schreef:
Wat een druif in de hooiruif _O-
Ik heb ook gehoord dat Martsall optimaal erg goed werkt. Waarschijnlijk onder andere vanwege de monnikskap wat er in zit.
Maar er is natuurlijk een grote kans dat de meeste problemen verholpen zijn nu ze buiten kan lopen.

Monnikskap is zeer giftig dus een product waar dat in zit zou ik maar niet voeren.

Ahhhh, wat suf! Het was nog vroeg zullen we maar zeggen }:0
Ik bedoelde mariadistel!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-17 13:22

Ja op het moment gedraagt zij zich eigenlijk super alleen een van de ruinen is hengstig en trapt der ook steeds ...... pffff, wil erbij zijn maar is zo vervelend, geen idee wat ik daarmee moet aanvangen?!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 13:37

mirim schreef:
Ik bedoelde mariadistel!

Mariadistel doet niks tegen de hengstigheid.

TS, hengstige ruin?? Wat moet ik me daarbij voorstellen? Issie van de andere kant?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 16:11

Mariadistel schijnt wel degelijk wat te doen bij hormonale 'afwijkingen'.
Ik ben jaren dealer geweest van marstallvoeders en heb klanten gehad die zeer tevreden waren over de optimaal en wel degelijk verschil merkten bij hun merrie.
Dus vandaar mijn aandeel in dit topic :)

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 16:19

Een vriendin van me heeft ook een nerveuze merrie en voert haar nu al enige tijd Stress control van Pavo.
Paard reageert er goed op, is zo een beetje het enige voer waar het beestje rustig van blijft.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-17 22:09

Koper schreef:
mirim schreef:
Ik bedoelde mariadistel!

Mariadistel doet niks tegen de hengstigheid.

TS, hengstige ruin?? Wat moet ik me daarbij voorstellen? Issie van de andere kant?

Haha neeeee een ruin die denkt dat hij hengst is ;-) dat bedoelde ik :-)

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 14:21

PanamaD schreef:
Pure monnikspeper is het beste. Die van mij bliefte na 2 weken de moody mix niet meer.

Er zit natuurlijk van alles in en waarschijnlijk is die van jou ergens anders druk door geworden wat erin zit en niet door de monnikspeper. Heb een heel topic vol met niemand die daar last van heeft.

Ik ben zeker niet de enige met deze ervaring. Ik heb nu verschillende mensen gehoord die aangaven dat hun paard ook heftig werd van de monnikspeper. Ook bij mensen wordt het voorgeschreven tegen bijvoorbeeld PMS. Dat werkt voor de meesten vrouwen prima. Maar er zijn er enkele die er een heel gejaagd gevoel en hoofdpijn van krijgen. Ik gaf al de moodymare, daar zitten ongeveer dezelfde kruiden in. Dat werkte niet of nauwelijks. Daarom ben ik de moodymix gaan geven. Daar zit alleen de monnikspeper extra in. En binnen een week begon ze drukker te worden. Schrikachtig en angstig. Terwijl het juist zo'n koele kikker is. Het duurde even voor ik het verband legde. Ze heeft het ongeveer anderhalve maand gekregen. Toen ik stopte met geven zag ik na een dag of drie het gedrag weer normaliseren. Het heeft wel ruim twee weken geduurd voor ze weer rustig was.

De hengstigheid was wel afgenomen, maar het was toen intussen ook al augustus.

Ik schrijf dit hier juist omdat er eigenlijk alleen maar positieve ervaring geschreven staan. Maar ook kruiden zijn echt niet voor iedereen hetzelfde, je kunt er heel vervelende bijwerkingen van krijgen.