Rotstraal - stalbodem wassen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

16969

Re: Rotstraal - stalbodem wassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 15:10

kijk uit met groene zeep op de vloer, dit kan heeeeeeel glad worden!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-17 15:17

Nu ik een dikke laag stro gebruik staat hij ook niet meer op het beton.
Ik haal de natte plekken weg, de mest neem ik weg en het wat drogere stro spreid ik weer waarna er een laag nieuw stro bovenop komt.
De laag die ik geef ik nu zo'n 20cm dik schat ik.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 15:19

Je mag geen vlas gebruiken en wil geen zaagsel gebruiken. Zou gehakseld koolzaadstro wel mogen? Dit verteert vrij snel. Merknaam (althans, in Nederland) is Rapsodie, het wordt ook gebruikt als pensprikkeling voor rundvee (even voor het plaatje: http://voerenstrooisel.nl/rapsodie-geha ... lstrooisel)

Ik gebruikte dit altijd toen mijn pony's nog op stal stonden, was er erg tevreden over. Op de boerderij waar ik werkte, gooiden we altijd twee pakken rapsodie op de bodem van de lammerstal, daar kwam dan weer stro overheen. Zorgde dat de urine goed werd opgenomen en de stal niet zo snel nat werd.

Ik vind de stralen er niet heel briljant uitzien, veel flapjes en rafels. Dat maakt ook behandelen niet makkelijker. Wij gebruikten hoof-and-sole hardner, via onze hoefsmid, maar volgens mij heeft de Welkoop/Aveve/Boerenbond het ook. Dit spray je met zo'n rietje in de middelste straalgroeve.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 18:04

De straal lijkt ook vrij diep te liggen of ligt dat aan de foto?

Misschien kun je het een keer proberen met wat verdoving zodat hij een keer goed gedaan kan worden om vanuit daar weer door te werken

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-17 19:21

Is al verdoofd geweest sedatie in het bloed maar hielp niet. Zodra smid eraan kwam was de paniek er weer.
Laatste keer was eens zonder verdoving en zijn drie hoeven gelukt maar rechtsachter werd net teveel. Rechts is ook zijn "enge" kant.

Edit. Denk dat de stralen ook pijn doen want hij vind de behandeling ook niet fijn, vooral rechtsachter trekt hij geregeld terug. Wat ik voorheen niet zovaak aan de hand had.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 19:47

Blijf er bovenop zitten ! Het moet eruit ! De kans op hoef-kanker wordt aanzienlijk groter bij aanhoudende rotstraal.... Blijven oefenen met de hoeven optillen en zeer regelmatig weg laten snijden. Het hielp bij ons om ze in de paddock op strand (wit) zand te zetten, dat is een stuk droger. Maar ook wij waren achteraf te laat. Paard heeft in alle hoeven steeds terug kerende kanker.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-17 19:57

WendyLotte schreef:
Blijf er bovenop zitten ! Het moet eruit ! De kans op hoef-kanker wordt aanzienlijk groter bij aanhoudende rotstraal.... Blijven oefenen met de hoeven optillen en zeer regelmatig weg laten snijden. Het hielp bij ons om ze in de paddock op strand (wit) zand te zetten, dat is een stuk droger. Maar ook wij waren achteraf te laat. Paard heeft in alle hoeven steeds terug kerende kanker.

Ik doe ze quasi dagelijks hoor. Het valt alleen op dat hij rechtsachter sneller terugtrekt (ik houd echter wel vast en zeg duidelijk nee).
Denk dat het terugtrekken ook door pijn is.
Maar een.vreemd persoon heeft meer moeite met uitkrabben van de voetjes, vooral als het een man is.

Kan mijn stalgenoot vragen of ze de stralen wil schoonsnijden, zij kan dit dankzij een cursus van natuurlijk bekappen.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 29-08-17 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 19:58

Als de smid de volgende keer komt, laat 'm dan eerst de een-na-makkelijkste voet doen en daarna rechtsachter. De makkelijkste hoef bewaar je voor het laatst. Ga op zoek naar welke houding hij makkelijker vindt om het rechterachterbeen omhoog te houden; wellicht moet de voet maar een cm of 10-20 van de grond. Overigens gaan bij mij wel lichte alarmbellen af als één voet zo moeilijk is; wellicht een probleem in bekken of SI-gewricht.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-17 20:01

Hilary schreef:
Als de smid de volgende keer komt, laat 'm dan eerst de een-na-makkelijkste voet doen en daarna rechtsachter. De makkelijkste hoef bewaar je voor het laatst. Ga op zoek naar welke houding hij makkelijker vindt om het rechterachterbeen omhoog te houden; wellicht moet de voet maar een cm of 10-20 van de grond. Overigens gaan bij mij wel lichte alarmbellen af als één voet zo moeilijk is; wellicht een probleem in bekken of SI-gewricht.

Hij is al behandeld door de Osteopaat en zat rechts vast in de rug.
Maar ik mocht pas opnieuw afsprr maken na 6 maanden. En dat is pas van juni geleden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 20:04

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-11-22 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 20:05

Bijzonder. Wie zegt er dat hij nu niet opnieuw vast zit? Nieuwe afspraak zou zo moeten kunnen, neem ik aan. Je kan altijd overleggen of hij gelijk behandeld moet worden, of dat de 'blessure' klein genoeg is om even zo te laten.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 20:06

En heb je ooit foto's van de hoef gezien? Er kan natuurlijk meer aan de hand zijn dan "alleen" rotstraal.
Is hij er ook kreupel op?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-17 20:09

Hij is niet kreupel.
Nog nooit Foto's laten nemen wAnt was een angstig paardje toen ik hem kocht. Al die stress van rijde naar kliniek ofzo vond ik te veel.
Inmiddels is hij wel kalm en doezelt als ik met hem kroel maar bij de achtervoetjes optillen is hij altijd allert.
Kon ze de eerste maanden zelfs niet aanraken, is bij vorige eigenaar niet bekapt vanachter wegens slaan, wel vanvoor bekapt.
Over vorige eigenaar kan ik eigg niet eens positief zijn. Ze pusht mij enorm voor zadelmak maken of te laten keuren. Maar ik wil niet.

Edit: heb een sms gestuurd naar de Osteopaat met uitleg dat hij moeite blijft hebben met optillen van rechtsachter. Hopelijk heb ik spoedig een nieuwe afspraak.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-17 22:44

Tijdens een wandeling is deze foto gemaakt. (Heb hem bijgesneden)
Zie je ook duidelijk een voorhoefje op.
Afbeelding

Edit
Van een andere foto tijdens diezelfde wandeling
Toevallig ook rechtsachter en linksvoor, maar van de zijkant gezien.

Afbeelding

Afbeelding

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 23:11

Wat mij opvalt aan je foto's is dat de steunsels erg lang gelaten zijn. Dit kan pijnlijk zijn voor een paard waardoor hij niet teveel druk op de benen wil uitoefenen. Stel links is pijnlijk bij teveel druk dan zal hij links wel willen geven en rechts niet. Misschien is het een optie voor de volgende keer om eerst deze bij te snijden en dan pas proberen om het andere been te bekappen. Wie weet helpt het.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-17 23:14

quickie schreef:
Wat mij opvalt aan je foto's is dat de steunsels erg lang gelaten zijn. Dit kan pijnlijk zijn voor een paard waardoor hij niet teveel druk op de benen wil uitoefenen. Stel links is pijnlijk bij teveel druk dan zal hij links wel willen geven en rechts niet. Misschien is het een optie voor de volgende keer om eerst deze bij te snijden en dan pas proberen om het andere been te bekappen. Wie weet helpt het.

Maar het is juist bij rechtsachter dat de steunsels meer aanwezig zijn dan bij linksachter.
De hoef rechtsachter is namelijk die de smid niet netjes kon bijwerken en dus maar alleen de wand kon knippen en verder niks.
Linksachter heeft hij straal en steunsels kunnen bijsnijden. Heb hem alles duidelijk zien doen.

Iemand anders op bokt zei me dan weer dat die steunsels de drager zijn om de straal te ontlasten en dat de straal eerst moet genezen wil ik de steunsels laten bijsnijden.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-17 23:18

Even een print van haar advies

Afbeelding
Afbeelding

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 23:37

De rotstraal zit best diep als je kijkt naar de inkeping bij de hoefballen. Welk middel gebruik je om de rotstraal te behandelen?

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 23:46

Door de steunsels lang te laten knijp je juist de straal wat toe. Door ze weg te halen komt er meer beweging in en kan het vuil eruit. Mijn tinker had vaak rotstraal tot ik een andere hoefsmid kreeg. Binnen afzienbare tijd weg rotstraal en ook niet meer terug. Behandelen deed ik met hoof en sole hardener en dus een nieuwe smid. Wat jou smid zegt klinkt mij onlogisch in de oren maar ben geen smid dus kan alleen uit ervaring spreken. Verder idd zorgen dat je box droognis. De fotos dienik zag aan het begin was de box erg nat. Eigenlojk elke dag mesten en strooien

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-17 00:01

callum schreef:
Door de steunsels lang te laten knijp je juist de straal wat toe. Door ze weg te halen komt er meer beweging in en kan het vuil eruit. Mijn tinker had vaak rotstraal tot ik een andere hoefsmid kreeg. Binnen afzienbare tijd weg rotstraal en ook niet meer terug. Behandelen deed ik met hoof en sole hardener en dus een nieuwe smid. Wat jou smid zegt klinkt mij onlogisch in de oren maar ben geen smid dus kan alleen uit ervaring spreken. Verder idd zorgen dat je box droognis. De fotos dienik zag aan het begin was de box erg nat. Eigenlojk elke dag mesten en strooien

Dat wat ik postte is niet afkomstig van mijn smid.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 00:17

Oh sorry dan heb ik dat verkeerd begrepen

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-17 00:36

Kan gebeuren is niet erg