Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
WendyLotte schreef:Blijf er bovenop zitten ! Het moet eruit ! De kans op hoef-kanker wordt aanzienlijk groter bij aanhoudende rotstraal.... Blijven oefenen met de hoeven optillen en zeer regelmatig weg laten snijden. Het hielp bij ons om ze in de paddock op strand (wit) zand te zetten, dat is een stuk droger. Maar ook wij waren achteraf te laat. Paard heeft in alle hoeven steeds terug kerende kanker.
Hilary schreef:Als de smid de volgende keer komt, laat 'm dan eerst de een-na-makkelijkste voet doen en daarna rechtsachter. De makkelijkste hoef bewaar je voor het laatst. Ga op zoek naar welke houding hij makkelijker vindt om het rechterachterbeen omhoog te houden; wellicht moet de voet maar een cm of 10-20 van de grond. Overigens gaan bij mij wel lichte alarmbellen af als één voet zo moeilijk is; wellicht een probleem in bekken of SI-gewricht.
quickie schreef:Wat mij opvalt aan je foto's is dat de steunsels erg lang gelaten zijn. Dit kan pijnlijk zijn voor een paard waardoor hij niet teveel druk op de benen wil uitoefenen. Stel links is pijnlijk bij teveel druk dan zal hij links wel willen geven en rechts niet. Misschien is het een optie voor de volgende keer om eerst deze bij te snijden en dan pas proberen om het andere been te bekappen. Wie weet helpt het.
callum schreef:Door de steunsels lang te laten knijp je juist de straal wat toe. Door ze weg te halen komt er meer beweging in en kan het vuil eruit. Mijn tinker had vaak rotstraal tot ik een andere hoefsmid kreeg. Binnen afzienbare tijd weg rotstraal en ook niet meer terug. Behandelen deed ik met hoof en sole hardener en dus een nieuwe smid. Wat jou smid zegt klinkt mij onlogisch in de oren maar ben geen smid dus kan alleen uit ervaring spreken. Verder idd zorgen dat je box droognis. De fotos dienik zag aan het begin was de box erg nat. Eigenlojk elke dag mesten en strooien