Hoefbevangen zonder gras

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Hoefbevangen zonder gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 23:54

Mijn ruin was nog net niet bevangen en stond met onze anderen 24/7 buiten op zwarte grond, geen gras. Ze kregen dus elke dag kuil, want stal werkte ook niet mee. Meneer was altijd te dik en bleef gevoelig lopen. Stal gaf wel commentaar dat 24/7 ruwvoer teveel was voor hem en dat hij te dik was, maar wilde niet meewerken aan ander ruwvoer.

Daarna op hooi gezet en je zag hem beter in vorm komen en ook beter gaan bewegen.

Ik blijf me verbazen over zulke stallen. Maar zolang er ''maar'' 3 bevangen staan en niemand moppert of iets doet, vinden ze het blijkbaar wel best.

Zomerzon1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-17 11:43

Nou we zijn er zeker wel op af gegaan en onze mondjes open getrokkken.. Echter je krijgt als antwoord : als je problemen ermee hebt ga je maar weg

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 21:13

Zomerzon1977 schreef:
Nou we zijn er zeker wel op af gegaan en onze mondjes open getrokkken.. Echter je krijgt als antwoord : als je problemen ermee hebt ga je maar weg

Dat is het beste!

Weggaan naar een andere stalling.

lalala_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 21:25

Ja hier een shetlander die een paar jaar geleden midden in december hoefbevangen raakte. Weiland keihard bevroren en geen sprietje gras te vinden en meneer was opeens bevangen :( Was het ook nog nooit eerder geweest. Dierenarts dacht zelfs eerst aan spierbevangenheid omdat hoefbevangenheid in de winter niet echt voor de hand lag. Maar het was toch echt hoefbevangenheid en helaas ook hoefbeen gekanteld. Hij is gelukkig goed opgeknapt, het is nog wel twee keer licht teruggekomen maar hij heeft nu gelukkig al meer dan een jaar geen last gehad. Het blijft natuurlijk wel altijd opletten met wat hij eet, hij staat altijd op een schraal weiland met hooi bijgevoerd en dat gaat goed.

Hij was destijds wel te dik, misschien heeft er toen toch te veel energie/suiker/eiwit in het hooi gezeten. Daarnaast hebben we het idee dat het bij hem getriggerd wordt door lopen op een harde ondergrond. We lopen met hem nooit meer op de weg of een andere harde ondergrond, want het jaar nadat hij bevangen was geweest raakte hij dus weer bevangen nadat we met kerst lekker een uurtje op de weg gewandeld hadden. En die allereerste keer raakte hij dus bevangen toen het weiland keihard bevroren was. Misschien niet logisch maar het is wel erg toevallig.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 16:52

Ragdollcat schreef:
Tja 24/7 onbeperkt kuil.

Dat is wel vragen om opnieuw hoefbevangen te raken.

Sterkte.

Dit.

Fijn dat je pony nu wat fatsoenlijkers te eten krijgt. Echt geen kuil meer geven, je pony zal niet de eerste zijn die bevangen wordt van die rommel.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 16:57

Ik heb mijn merrie ook bevangen gehad op kuil. Nooit meer. Ze staat nu op onbeperkt hooi en in de zomer op onbeperkt gras, mits de fructaanindex dat toe laat.
Ze is onder behandeling bij Den Hoek en krijgt daar spul ter ondersteuning (eerst glucobalance, nu hypobalance).

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 17:11

Kuil is koeienvoer. Gauw over op echt hooi. En zorgen dat ze uit die stal komt. Dan maar verhuizen.

Zomerzon1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-17 08:40

Ze staat nu al een tijdje op een andere stal met hooi :-)