Gezonde, dikmakende ruwvoer vervanger?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 21:50

Je kan ook als ruwvoer vervanger Masters Senior voeren, eventueel samen met Agrobs Wiessencobs.
Geef ik mijn ouwetje ook.

_suus19_

Re: Gezonde, dikmakende ruwvoer vervanger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-17 08:24

SP wordt zoveel aangeraden dat ik dat dan toch maar ga proberen. Voordeel is dat het ook nog eens makkelijk verkrijgbaar is en goed te betalen. Olie krijgen ze al een tijd, zo'n 20ml. Dit ga ik dan nog iets verder opvoeren.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-17 08:31

Faline schreef:
Je kan ook eens kijken naar verschillende leveranciers, zijn erbij die het voordroog erg goed en dik inpakken En dat blijft over het algemeen wel goed.
Wij kijken er ook altijd naar dat het zo droog mogelijk van het land af Komt, dat vermindert ook weer kans op schimmel.
Verder zou ik zeggen lekker onbeperkt voeren. In principe mogen ze best meer hebben als ze het helemaal op kunnen. Ruwvoer is toch de belangrijkste basis wbt gezonde voeding. Evt kun je inderdaad ook analyses laten uitvoeren op je hooi.

Met fibra heb ik inderdaad ook goede ervaring, maar ik gebruik het vnl door het krachtvoer zodat ze daar ook wat langer over doen.

Staan ze in de zomer ook op gras? Of heb ik daar overheen gelezen? Dat wil meestal ook wel aanzetten.
Ik heb een paard gehad wat pas aankwam toen ze 24/7 op een volle wei stond. (Dat is niet voor alle paarden geschikt, maar wellicht het overwegen waard) als dat niet kan, zag ik hierboven de tip van grasbrok voorbij komen, dat kan ook een optie zijn. Je moet dat wel voorzichtig opbouwen las ik ergens.

Hier in de buurt is wordt voornamelijk koeienkuil gemaakt van erg bemeste weilanden. Het is super moeilijk om iets te vinden wat een beetje voerbaar is aan paarden. Droger is het er niet, dan maken ze er direct hooi van omdat dat veel meer oplevert. Het is verder wel goed ingepakt, de problemen beginnen zodra het pak open gaat.

Meer hooi doe ik liever niet, zeker de kleinste krijgt al moeite met lopen omdat haar buik bijna op de grond hangt, en anders blijf ik ook heen en weer rijden met de aanhanger om hooi te halen.

De kleinsten krijgen geen gras ivm HB. De grootsten wel wat, Maar ik heb maar 2000m2 weide, dus meer geven gaat helaas niet.

Ilsje_007

Re: Gezonde, dikmakende ruwvoer vervanger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 13:02

20 ml olie is nog helemaal niet zoveel. Ik voerde mijn haflinger (loopt in klasse 3 in de endurance) vorig seizoen op een gegeven moment 150 ml per dag. Dat ging goed, wel rustig opbouwen.